Sh. Yaqoubi: Svensk videokanal

Youtube-kanal med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi med svensk text

Från http://youtube.com/nurdotnu

För att visa spellistan under uppspelning: Tryck på den fyrkantiga symbolen till vänster på nedre ribban


Källa:
Youtube-kanalen nurdotnu http://youtube.com/nurdonu
Spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska


    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Biografi: Imam Abul Hasan al-Shadhili

    IMAM ABUL HASAN AL-SHADHILI (d. 656 H. i Humaythira, Egypten) Imam Abul Hasan (radiya Allah ‘anhu) föddes i byn Gumara i Rif-området som ligger i Atlasbergen i Maghrib (dagens Marokko) år 593 H. Hans första lärare var `AbdAllah ibn Harazim (d. 633), som var elev till Abu Madyan. Som ung reste han österut för att söka sin läromästare. I Bagdad mötte han år 618 H en av den tidens störste andlige ledare, al-Sayyid Abu al-Fath al-Wasiti. Denne sade till honom: “Du har kommit hit för att söka al-Qutb – men han finns där du kommer ifrån – i Maghrib.” Så återvände och leddes till Ibn Mashish. Han klättrade upp för det berg där Ibn Mashish vistades, och fann där en brunn, där han tvättade sig ren från kroppslig och andlig smuts, och bad till Allah: “O Allah, jag har tvättat bort min kunskap och mina gärningar, så att jag inte har någon annan kunskap eller gärning än vad som kommer från denne Sheikh“. Därefter hälsade honom Ibn Mashish med orden: “Välkommen (och han nämnde hans namn och härkomst). Du kom till oss fattig på kunskap och gärning, och av oss tog du emot rikedomar från denna världen och nästa.” Efter att ha vistats en tid i Ibn Mashish’s sällskap sände denne honom till Ifriqiya (Tunisien) ochg sade till honom: “Du kommer att bli denna tids qutb.” ...Fortsättning... http://rahma.se/2981/biografi-imam-abul-hasan-al-shadhili/

  • Hadith: Om istiqama - ståndaktighet

    Hadtih nr 21 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu `Amr – och det har också sagts: Abu `Amra – Sufyan ibn `AbdAllah (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag sade till Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom): Säg mig ett ord om Islam så...

  • Kan man göra Hajj åt någon annan?

    Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-insttitutet Fråga: Kan man betala någon annan person att göra hajj för någon av sina föräldrar? Svar: Den som p.g.a. kronisk sjukdom eller hög ålder inte kan ta sig till Mekka alls eller som bara kan ta sig dit med stor svårighet, kan utföra pilgrimsfärden genom att be någon annan göra...

  • Hajj och ‘Umra enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Här förklaras vilka delar av Hajj som utgör grundpelare, obligatoriska moment och sunan, och vad som menas med dessa begrepp. Sedan gås hela förloppet igenom i ordningsföljd och statusen av de olika handlinganra anges, tillsammans med villkoren för att de ska vara giltiga. Ritualerna kan delas in i tre kategorier: 1. Grundpelare (arkan);...

  • Myten om mödomshinnan

    En betraktelse om dygd och heder ur islamiskt perspektiv Av Amatu Allah och B. Muhammad Föreställningen om en “mödomshinna” som kan påvisa om kvinnan är oskuld är djupt rotad i en kulturell tradition, som det är svårt att påverka med rationella argument. Grundproblemet ligger i kravet att kvinnan ska prestera bevis för sin oskuld –...

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • Mannens slöja

    Mannens slöja Ur Imam al-Bajuri: Al-Mawahib al-Laduniyya ´ala al-Shama’ili al-Muhammadiyya Kultursällskapet Damas © bmk I hadithsamlingen “Al-Shamail al-Muhammadiyya” av Imam al-Tirmidhi finns ett kapitel som består av en enda hadith: Kapitlet om Profetens (salla Allah ‘aleihi wa sallam) täckande av huvudet med en slöja (باب ما جاء في تقنع رسول الله صلى الله عليه وسلم)....

  • Kan kvinnor resa på Hajj utan mahram?

    Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-institutet Det är obligatoriskt för en kvinna att utföra pilgrimsfärden bara om hennes man, en mahram eller två eller flera kvinnor reser tillsammans med henne. När en kvinna utfört pilgrimsfärden en gång är det inte längre tillåtet för henne att resa utan mahram för att utföra den ännu en gång. Fråga:...

  • Biografi: Imam Ghazali (d. 505 i Tus)

    IMAM AL-GHAZALI Imam Al-Ghazalis är en av Islams mest betydade tänkare, som lämnat ett djupt och varaktigt intryck både inom och utanför den muslimska sfären. Hans arbete är mångfasetterat: det omfattar böcker om Islamisk lag, teologi, logik, politik och psykologi. Han stod i fronten för Islams möte med den grekiska filosofin – ett möte som stärkt och berikat den islamiska teologin. Han kallas ofta för “Hujjat al-Islam” – Islams bevis – pga det systematiska och logiska sätt på vilket han utredde Islams troslära och försvarade den mot olika ideologiska strömningar. Genom översättningar till latin kom hans tänkande även att påverka den kristna skolastiken. T.ex. återfinns många av Al-Ghazalis tankegångar senare hos Tomas av Aquino. Imam Al-Ghazali gav återupprättelse åt Islams andliga värden i en tid då religionsutövandet hade reducerats till tom yttre formalism – en situation som vi kanske känner igen idag. I hans Ihya anvisas en metod för hur människan kan närma sig Gud genom att systematiskt söka balans mellan de ytterligheter som distraherar hennes själ – en värdefull kunskap, som är högst aktuell för människor idag, oavsett bakgrund och trosbekännele. Idag kämpar Islam med det västerländska inflytandet, liksom det en gång kämpade med den grekiska filosofin. Vår tro och vårt andliga liv är på väg att urholkas och förlora i djup och skärpa. Nu som då finns ett behov av att “återuppliva religionens vetenskaper”. Den som fördjupar sig i Al- Ghazalis arbeten kommer där att finna många konstruktiva upplslag för att ta den uppgiften i angrepp. ... (forts) ........... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad betyder det att Profeten är syndfri?

    Vad betyder det att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) är ma´sum? besvarat på Alghazali-institutet Fråga: Jag har en fråga angående Profeten frid vare med honom. Jag har hört många gånger att Profeten, frid vare med honom, (maosom min alghalat) innebär detta att han aldrig har gjort fel i sitt liv eller att alla hans...

  • Vad är Tasawwuf | Sh. M. Yaqoubi

    DEFINITION AV TASAWWUF av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi 1.Definition: - Tasawwuf är - Sann dyrkan av Allah på det sätt som behagar Honom, med de medel som behagar Honom. - Att handla i enlighet med kunskapen. - Att tillägna sig goda karatärsegenskaper och göra sig av med dåliga 2. Ämne: Ämnet för tasawwuf är Allah – dvs. hur man kan lära känna Honom. Eller: Hjärtan och själar , dvs. hur de renas. 3. Dess frukter (nytta): - Renandet av hjärtat, - att lära känna världarnas Herre, och - att uppnå nivån av Ihsan. ... /forts...

  • Berättelse: Hos frisören

    En muslim gick till frisören för att klippa sig och trimma skägget. När frisören började klippa honom, började de småprata. De pratade om allt möjligt och till slut kom de till att prata om Gud. Frisören : “Jag tror inte att Gud finns.” Kunden (muslim) : “Varför säger du så?” Frisören : “Jo, det räcker...

  • Hanafi Fiqh del 3 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 3: Handlingskategorier (ahkam) | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 14 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar – innebörden av rehnet i andlig och fysisk bemärkelse – vilka ämnen som anses orena enligt Shari´a Har du frågor? I så fall går det bra att skriva dem i kommentarfältet här nedan, alternativt skicka...

  • Sunni trossatser 4: Tron på Profeterna

    Vad som är nödvändigt att tro OM PROFETERNA Allah har från Sin skapelse utvalt de allra bästa människorna och sänt dem som Profeter (anbia’ – أنبياء) och Sändebud (rusul – رسل) till olika folk, för att förmedla Sitt budskap till människorna, för att undervisa oss i tro och levnadssätt, och för att de ska vara förebilder för oss i alla avseenden. قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ - Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31) Den siste och slutgilitge Profeten är Profeten Muhammad sallaAllah ´aleihi wa sallam. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om ångest | Sidi AbdulWahid Morrone

    Om ångest En föreläsning av Sidi AbdulWahid Morrone den 22 november 2008. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Koranen om fastan i Ramadan

    [wpspoiler name=”Koranen Sura al-Baqara 2:183-187 (text)” closebtn=”Stäng”]TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud. (183) [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande...

  • Hanafi: Avsikten att fasta

    Avsikten att fasta ALLMÄNT OM AVSIKT (NIYYAH) Allah’s Sändebud (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: ”Handlingar bedöms enligt avsikten, och varje människa (belönas) endast för det hon avsett.” (Bukhari, Muslim) Avsikt (niyyah) definieras i Shari’a som hjärtats fasta beslut att genomföra en handling. T.ex. genom att man säger: “Imorgon ska jag fasta”... HUR FORMAR MAN EN GILTIG AVSIKT ATT FASTA? För att fastan ska vara giltig måste man ha avsikten att fasta. Det är inte nödvändigt att uttala avikten högt, eftersom den är en hjärtats handling, men det rekommenderas att uttala den, för att stärka sin beslutsamhet... Med avseende på avsikten delar man in fastan i två olika grupper: * Fasta som kräver specifik avsikt (النية وتعيين – ta´yin al-niyya) och att avsikten görs under föregående natt ( تبييت النية – tabyit) * Fasta som inte kräver varken specifikation av avsikten (ta’yin) eller att den görs under föregående natt (tabyit) ... VAD GÄLLER NÄR MAN KOMBINERAR OLIKA AVSIKTER? Om man under natten formar den kombinerade avsikten att ta igen en missad fasta (qada’) och att utföra en frivillig fasta (t.ex. att fasta för att det är måndag), gäller avsikten för qada’, eftersom det inte finns någon konflikt mellan dessa två, och den starkare avsikten tar då överhanden... Om man påbörjar en qada’-fasta efter gryningen, utan att ha format avsikten natten innan, gäller den inte som qada’ utan endast som frivillig fasta, och om man avbryter den är man skyldig att ta igen den. --- http://rahma.se/25130 Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Att lära känna sig själv | Imam Ghazali

    Hur blir man medveten om sina fel och brister Ur Imam al-Ghazali: Ihya `ulum al-Dîn Översättning av AbdulWahid Shakir Al Ghazali-institutet © 2004 När Allah, den Upphöjde och Ärorike, vill en tjänare väl, gör Han tjänaren medveten om hans brister. Brister och tillkortakommanden uppmärksammas av den som har god självinsikt och de som känner sin...

  • Sufismen i Islam | Sh. Nuh Keller

    Sufismens plats i Islam Ett sammandrag av en artikel ur “Handbok of Islam” av Nuh Ha Mim Keller (2002) baserad på “Al-Maqasid” Imam Nawawis Översättning och bearbetning på svenska av A.C. Nilsson Samtida muslimer får ibland höra att sufismen är något för Islam främmande och de undrar över dess ställning i religionen som helhet. I...

  • Giftermål (nikah) enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Inledning Lov och pris tillkommer Gud, och må Hans frid och välsignelser vara med vår mästare Muhammed, hans familj och hans följeslagare. Nedan följer en sammanfattning av de råd och regler som gäller för giftermålet enligt den shafi’itiska tolkningstraditionen av Koranen och sunna. Att gifta sig eller inte Att gifta sig är rekommenderat...

  • Shafi'i-skolans utveckling

    En sammanställning av shafi’i-skolans historiska utveckling Av AbdulWahid Morrone Shaf’i-skolan har genomgått fem olika stadier. 1 Grundandet av skolan Denna era tog slut vid Imam al-Shafi’is död, må Gud vara nöjd med honom. Han lämnade efter sig flera böcker, bl.a. Kitab al-Umm [Källboken] 2 Skolans utbredning Hans elever och följeslagare spred skolans läror, och till...

  • Den räddade gruppen | Sh. M. al-Kayali

    Utdrag ur boken: “Den räddade gruppen är det muslimska ummat i sin helhet” av Sheikh Dr. Muhammad `Adil `Aziza al-Kayali Urval och översättning: bmk Bismi Allah al-rahman al-Rahim – بسم الله الرحمن الرحيم Lov och pris tillkommer Allah den Upphöjde, och fred och välsignelser Hans Utvalde Förkunnare Sayyiduna Muhammad – وصلى الله عليه وعلى آله...

  • Ibn Jubayrs resa till Sicilien på 1100-talet

    IBN JUBAYRS RESA TILL SICILIEN Ibn Jubayr (665–714 Hijri / 1145-1212 e.Kr.) tillhör, tillsammans med Ibn Baṭṭuṭa, arketyperna för de arabiska reseskildrarna. Hans "Rihla" är skriven på rimmad prosa, sajʿ, och är generellt en enkel och saklig reseskildring utan några större tendenser till sensationalism. Resan utfördes under tidsperioden då korsfararna var ute på sina korståg, och det politiska läget i Medelhavomådet var spänt mellan muslimer och de kristna. Ibn Jubayr hade en ambivalent syn på kristna - beskrivningarna av de kristna är fulla av förakt, men ibland också stor beundran eller fascination. Ur ett muslimskt perspektiv föraktar Ibn Jubayr vantron hos de kristna (dvs. föreställningen om treenigheten) och det kristna korset (som symbol för deras tro). När Ibn Jubayr räddas till Sicilien efter ett skeppsbrott, visar också sitt ogillade gentemot den kristne kungen där, för att han ålade muslimerna att betala en skatt två gånger om året, och hindrade dem från att ta del av rikedomarna från den jord de funnit. Han ber att Gud ska återföra Sicilien till muslimerna som inte långt innan Ibn Jubayrs resa förlorade Sicilien. ...Forts... http://rahma.se/26720/

  • Den sista Skriften | Isak Cirkin

    Den sista Skriften LÄS I DIN HERRES NAMN av Isak Cirkin Böcker, ord, meningar, fraser, muntlig tradition Tolkning, tolkning, tolkning Kontext och åter kontext Viskningar, begär, glömska, förvirring, en missad poäng Listan kan göras lång – listan BÖR göras lång Prisa Den Nåderike som skänkt en sista Skrift En självmedveten Skrift En Skrift som presenterar sig Som definierar sina åhörare Lär oss Guds tillvägagång – ger oss arketyper En Skrift som lägger ut ramar för sin tolkning Som belyser sig själv – är enhetlig Vars budskap är – “både och” En Skrift för alla – den simple som för dennes motsats En Skrift som klargör sin härkomst Sin förmedling, sin förmedlare – sitt språk Reciterad i vacker ton En Skrift som förankrar sig i en tradition En tradition som ger upprättelse åt de äldre Skrifterna Liksom upprättelse åt de gågna förmedlarna Alla – från Adam till Noa till Abraham till Moses till Jesus och Muhammad “Läs!” – uppmanar den – “Läs i din Herres namn” Reflektera! En Skrift som lägger fram argument och slutsatser Beskyddad till innehåll och mening Förklarad av förmedlaren och hans närmsta En Skrift placerad i en nations händer, en balansens nation, universell, skyddad från vantolkning Och tolkad av den inre kärnans människor – visdomens människor En Skrift prisad av sina fiender En förmedlare prisad av sina fiender “Vi har gjort Koranen lätt att minnas; vem vill bevara den i minnet och ta lärdom?” ................. http://rahma.se/26690/

  • Om drömtydning | Ibn Khaldun

    Tolkningen av våra drömmar Ur “Al-Muqaddima” av Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (d. 808 H. i Kairo) © Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002 Denna vetenskap tillhör den religiösa lagens vetenskaper. Den hade sitt ursprung i islam, när vetenskaperna blev yrken och specialister skrev avhandlingar om dem. Drömsyner och drömtydning...

  • Juha: Fråga och svar - uppe och nere

    Fråga och svar – uppe och nere Hojja Nasruddin höll på att laga taket på sitt hus, då någon knackade på hans dörr. -Vad vill du? ropade Nasruddin. – Kom ned så ska jag tala om det för dig. Nasruddin steg ned från taket och öppnade dörren. Besökaren sade: – Jag behöver pengar. Kan undvara...

  • Hur en man behandlar en kvinna

    Hur en man behandlar en kvinna enligt Koranen och Sunnan EN PÅMINNELSE TILL ALLA BRÖDER av Nabil Mazari Det är mannens skyldighet att stå för kvinnans beskydd, välstånd, mat, kläder och allt annat som hon kan tänkas behöva. Om kvinnan själv tjänar pengar så är hon fri att använda dem till det som hon själv vill. Men mannens plikter slutar inte med de elementära behoven för uppehälle och beskydd. Mannen är även av Allahs lag beordrad att behandla sin fru med rättvisa, att respektera hennes känslor och att visa henne vänlighet och omtanke. Hon får inte bli visad någon underlägsenhet eller vara föremål för hans misstankar, och han ska undvika allt som kan skada henne. VAD ALLAH HAR SAGT OM HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allah (subhanaHu wa ta´ala) säger i Koranen : Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. [30:21] ... PROFETENS ÄR VÅRT FÖREDÖME I HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allahs Sändebud (salla Allah ´aleyhi wa sallam) sade: “Den bäste av er är den som är bäst mot sin familj – och jag är den som är bäst mot min familj.”(Tirmidi, Ibn Majah) och: “Den muslim som är mest fullkomlig i tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru.”(Tirmidi. Ahmad) och: “Ta mitt råd: Umgås vänligt med kvinnor, ty de skapades av ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess övre del. Om du försöker räta ut den; kommer du att bryta den, och om du låter en vara kommer den att förbli krokig; så behandla kvinnor väl.” (Al-Bukhari, Muslim) Hadithen visar på det intima bandet mellan man och kvinnan och hur de båda är i behov varandra för ömsesidigt skydd ... forts ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sahabas hemlighet | Sheikh M. Yaqoubi

    Sahabas hemlighet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar varför Sahaba är de bästa av alla människor efter Profeterna. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

  • Rör inte min moské! | Ida Dzanovic

    RÖR INTE MIN MOSKÉ! Av Ida Dzanovic Tystnaden är avkopplande i moskén och solstrålarna skiner nyfiket in genom de vackra fönstren. Vi gick in i det stora konferensrummet, där hängde en nära tre meter lång och minst en meter hög svensk flagga på väggen, samt en lika stor turkisk flagga. “De fick vi från en turistbyrå!” sa mannen som kom med te och baklavabakelser. ... Tyvärr är debatten om böneutrop från moskén i Fittja otroligt hetsig, hatfull och aggressiv."Om minareten sprängs kommer jag applådera den modiga individen som utfört det" - "Jag hänger på. Men det kommer att behövas enorma mängder av vapen" - "Vapen är inget problem." ... När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditations-oas i Fittjamoskén som kan rasa ned, utan hela din och min värld… En hatgrupp utmanar spontant att en motsatt hatgrupp kanske bildas någon annanstans. Hatgrupper vända mot varandra kan inte bara titta på varandra och “utföra dialog”. Det gäller inte när “Breiviks” ställs mot andra “Breiviks”, korsriddare mot jihadister, muslimhatare mot muslimer. När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditationsoas i Fittjamoské som kan rasa ned, utan hela din och min värld. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Den allmänna åkallan - Wird ´amm

    Den allmänna åkallan – الورد العام – WIRD ´AMM av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Faisal Abdur-Razak Arabiska - svenska - transkriberat Den sökande säger morgon och kväll: A`ûdhu biAllahi min ash–shaytani-r-rajîm – Jag söker tillflykt hos Allah från den stenade Shaytan BismiAllahi-r-Rahmâni-r-Rahîm – I Allah’s Namn, Allförbarmarens, den Barmhärtiges (3 ggr) «Allt gott ni sänder fram åt er själva, kommer ni att finna hos Allah. (Han ger ) bättre och större belöning. Och be Allah om förlåtelse. Allah är sannerligen förlåtande och barmhärtig.» ... Forts. http://rahma.se/2689/shadhili-wird-amm/

  • Hadith och Sunna - är det samma sak?

    Hadith och Sunna – är det samma sak? KAN MAN ETABLERA SUNNAN DIREKT FRÅN HADITHER? av Abdulghafur Starck Bekände sig majoriteten av as-salaf as-salih till en metodologi som gick ut på att allt som har bekräftats från Profeten, salla Allahu ´alayhi wa sallama, ska implementeras, utan någon egentlig förståelse för fiqh och dess underliggande principer och metodik? Nej. Är haditherna det enda beviset för vad sunnan är? Nej. ...... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • Terrorism hör inte hemma i Marocko

    TERRORISM HÖR INTE HEMMA I MAROCKO لا مَكَانَ لِلْإِرْھَابِ فِي المَغْرِبِ Shaykh Muhammad Al-Yaqoubi PDF – Bild Det är med stor sorg och bedrövelse som vi tog del av den tragiska nyheten om mordet på de två unga kvinnorna Louisa Jespersen från Danmark och Maren Ueland från Norge i Atlasbergen utanför Marrakech. Vi vill uttrycka...

  • De svåraste synderna (al-kaba´ir)

    sammanfattade enligt Imam Shams al-Din al-Dhahabi och Abu Talibb al-Makki Sammanställt av Ann-Catrin Nilsson Ur Al-Ghazali-institutets årsskrift Oas 2012 بسم الله الرحمن الرحيم I “Reliance of the Traveller”, Ahmad ibn Naqib al-Misris klassiska manual i Shafi’i-fiqh, (översatt och kommenterad av Nuh Ha Mim Keller) definierar imam Dhahabi (673 – 748 e.H/1274 – 1349 e.Kr.) en...

  • Se inte ned på någon människa

    av Imam al-Nawawi Översatt av: bmk “Förringa inte någon, för slutresultatet ligger hopvikt (som i ett slutet kuvert), och tjänaren (människan) vet inte vilket slut han får. När du ser någon som syndar, känn dig inte överlägsen honom – kanske har han inför Allah en högre ställning än du, kanskee du tillhör de fördärvade (al-fasiqin),...

  • Frågor och svar om tasawwuf

    FRÅGOR OM TASAWWUF besvarade av Hajj Abdassamad Clarke Vad är tasawwuf? Vad är dhikr? Vad menas med wird? Vad är en tariqah? Är det nödvändigt att följa en sheikh? Vilket förhållande råder mellan sheikh och murid? Hur finner man en sheikh?

  • Biografi: Imam al-Bukhari (d. 256 H.)

    Al-Ghazali-institutet © 2004 Muhammed ibn Isma´il ibn Ibrahim ibn al-Mughirah al-Bukhari al-Ji´fi, är känd som Imam al-Bukhari och ofta refererad till som Abu ´Abdullah. Han föddes i månaden Shawwal år 194eh/810ek i Bukhara, nuvarande Uzbekistan, där han växte upp som faderslös. Han påbörjade sin islamiska utbildning i en kuttab (traditionell koranskola) där han tidigt blev...

  • Shafi'i: Fastan (sammanfattning)

    Fastan Al Ghazali-institutet © 2004 Att fasta under månaden Ramadan är obligatoriskt för: muslimer som kommit i puberteten och är mentalt friska [barn och sinnessjuka måste inte fasta] som är i stånd att fasta [fastan är inte obligatorisk för den som uppnått hög ålder, för den kroniskt sjuke som inte tror sig om att tillfriskna,...

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Vägledningens början | Imam Ghazali

    Vägledningens början ur Imam Ghazalis "Bidayat al-Hidaya" ”Det svåraste straffet på Domedagen får den lärda som Gud inte lät gagnas av sin kunskap”, ”Herre, jag söker beskydd hos Dig från kunskap som inte gagnar, från ett hjärta som inte ödmjukar sig, från handlingen som inte lyfts upp till Gud och från bönen som inte besvaras” ”Under min nattliga resa passerade jag några människor vars läppar klipptes av vassa saxar. Jag sade till dem: ’Vilka är ni?’ och de svarade ’Vi brukade uppmana andra att göra goda gärningar, men inte själva utföra dem, och vi brukade förbjuda andra att göra onda gärningar, men själva utföra dem.’ ” Akta dig därför, du olyckliga människa, från att lyssna på hans vackra ord, så att han inte lyckas lura ner dig i avgrunden. Eländig är den okunnige som inte en enda gång har lyckats lära sig något, och eländig är den lärde som inte praktiserat det han lärt sig ett tusen gånger!

  • Hadith: Om att påbjuda det goda

    Hadtih nr 34 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Sa`id al-Khudriy (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag hörde Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) säga: Den av er som ser något otillbörligt bör [1] (ingripa för att) ändra det med sin hand [2]....

  • Birka logbok

  • Staten och imamerna

    STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Den Siste Profeten

    Den Siste Profeten av Fatimah Um AbdAllah Den Siste Profeten Som skickades till mänskligheten Hans ansikte strålade av ljus Hans ord mer dyrbarare än guld Dessa ord som skulle nå varje hus Och rädda syndarna bort från deras skuld Hans ögon var de vackraste du sett Mänsklighetens barmhärtige Profet Det var han som lärde oss...

  • Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"

    FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani

  • Kort om Islams rättsskolor

    Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 1: Introduktion | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 29 september 2012 Från spellistan Sidi Salahuddin Barakat

  • Sunni troslära: Om Profetens Följeslagare

    Här sammanfattas av några viktiga punkter ur al-Tahawiyya – Imam al-Tahawis text om Sunnitisk troslära – gällande Ahl al-Sunnas syn på Profeten Muhammads (salla Allah ´aleihi wa sallam) följeslagare: 1. Sunnimuslimer betecknar sig som Ahl al-sunnah wal-Jama’ah – de som följer Sunnan och de lärdas konsensus. Vi håller oss till den ädla Profetiska Sunnan, så...

  • Presentation: Fredrik Idris Brusi

    Presentation av Fredrik Idris Brusi Fredrik Idris Brusi är 37 år och bor i Solna, där han är är född och uppvuxen. Han konverterade till islam 1997. Har studerat Maliki fiqh med Sidi Ramzy Ajem samt Fiqh och Tasawwuf hos Shaykh al-Tayyib. Han skriver just nu på en masteruppsats om tradition och modernitet hos en...

You may also like...