Sh. Yaqoubi: Svensk videokanal

Youtube-kanal med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi med svensk text

Från http://youtube.com/nurdotnu

För att visa spellistan under uppspelning: Tryck på den fyrkantiga symbolen till vänster på nedre ribban


Källa:
Youtube-kanalen nurdotnu http://youtube.com/nurdonu
Spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska


    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Hanafi - Tahara: Olika typer av vatten

    VILKEN SORTS VATTEN KAN ANVÄNDAS TILL TVAGNING? Vilken typ av vatten kan man använda för att avlägsna najasa resp. hadath? Smuts kan vara av två typer: Najasa eller khabath (نجتسة أو خبث): fysisk smuts (t.ex. blod, urin, vin, gris) Najasa som hamnat på kroppen eller kläderna kan man bara tvätta bort, det kräver inte tvagning. hadath (حدث): abstrakt smuts För att avlägsna hadath krävs wudhu’ respektive ghusl. Mindre hadath orsakas av allt som bryter wudhu’ (t.ex. att man kissar). Större hadath sådant som kräver ghusl (t.ex. menstruation eller samlag). För renande från hadath krävs att man använder någon av följande sju sorters vatten:... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 1: Introduktion | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 29 september 2012 Från spellistan Sidi Salahuddin Barakat

  • Qasida Burda - en presentation

    QASIDA BURDA – en presentation av “Mantelhymnen” av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Qasidat al-Burdah är den mest kända av Imam al-Busiri’s qasidor – ja man kan nog utan överdrift påstå att den är den mest kända arabiska dikt som skrivits någonsin. Den är spridd i hela den muslimska världen och har översatts till en mängd olika språk. Dess verser smyckar väggarna i moskéer och andra offentliga byggnader. Barn lär sig att sjunga den som små och vuxna reciterar den vid dhikr-möten eller i samband med religiösa festligheter. Om den läses med uppriktighet och adab tjänar den till bot mot sjukdomar och till andligt framsteg. Och vare sig den framförs som litterärt verk eller som andlig sång rör den sina åhörare till förundran och tårar och frammanar mötet med “den bästa av Allah’s skapade varelser” – khairu khalqi Allahi kullihimi – fred och välsignelser vare med honom. Imam al-Busiri var elev till Imam Abul`Abbas al-Mursi, som i sin tur var elev till och företrädare (khalifa) för sufimästaren Imam AbulHasan ash-Shadhili, må Allah vara nöjd med dem alla. Man vet inte så mycket mer om hans levnad än att han vistades längre perioder i Jerusalem, Mekka och Medina, där Qasidat al-Burdah kom till. Mantelhymnen skrev han under det att han drabbats av en förlamning, i avsikt att genom lovord till Allah’s Sändebud söka förlåtelse och bot. Han läste upp den i ensamhet – den var inte avsedd för andra människors öron, utan uteslutande ägnad Allah’s Sändebud, fred och välsignelser vare med honom. Så en natt visade sig Profeten Muhammad för honom och lade sin mantel (burdah) över honom, varefter han reste sig helbrägdagjord. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • Hadith al-Rahma | Sh. M. al-Yaqoubi

    Hadith al-Rahma – حديث الرحمة المسلسل بالأولية – Hadithen om Barmhärtighet Reciterad av Allama Sheikh Muhammad al-Yaqoubi med Isnad musalsal bil-awwaliyya Allama Sheikh Muhammad al-Yaqoubi läser här upp hadithen och ger några av sina viktigaste isnader (berättarkedjor) för Hadith al-Rahma under en Hadith Dawrah i Istanbul 2011. Sheikh Muhammad al-Yaqoubi’s isnad >> Hadith al-Rahma Hadith...

  • Qasida: Vi fattiga kommer till Dig

    Traditionell qasida VI FATTIGA KOMMER TILL DIG SOM ÄR RIK Audio: Damascene Munshidun (mp3) Vi fattiga kommer till Dig som är rik, ty du är i välvilja alltid dig lik. Du vande oss vid att hos dig få allt gott – måhända vi finner det du vant oss att få Utblottade, tokiga drivs vi omkring av åtrå till Dig – våra önsknigars mål. Ty ingen mäktig och rik såsom du, och ingen står lägre i armod än vi. Du är uppenbarad i allting vi ser, Från oss kommer intet, vi är ingenting. Och vore Du ständigt med mig på min färd, behövde jag ingenting bära med mig. Ditt namn har jag, dolt som en värdefull skatt, med chiffer som blott den som söker förstår. Ja, Du är “al-Haqq”, endast du är den Sanne – säg den som vet: ”Ana” – vem är Jag? O Herre sänd välsignelser över den Du utvalt att bringa Ditt budskap till oss, och låt honom föra vårt tal inför Dig och öppna Ditt Paradis portar för oss. ------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Fastans hemlighet | Sh. AbdulQadir Jilani

    Om den föreskrivna fastan och den andliga fastan Ur: “Hemligheternas hemlighet” (Sirr al-Asrar) av Sayyiduna Sheikh Abdul Qadir al-Jilani Översatt till svenska av bmk Den fasta som föreskrivs av religionen är att avstå från att mat och dryck och sexuellt umgänge från solens uppgång till dess nedgång, medan den andliga fastan är att dessutom skydda...

  • Email lista: Aktuellt på Rahma

    Välkommen till Rahmas nyhetsgrupp! Vi vill inbjuda dig att ta del av nyhetsutsckick från RAHMA.SE. Du kommer att få meddelanden om event, nyheter på hemsidan och allmänt sådant som rör muslimer i Sverige. Du kan läsa och svara på meddelanden, eller ställa frågor, antingen via email eller via webben. Du väljer själv om dina inlägg går ut till hela gruppen eller endast till admin. Hur går man med i nyhetsgruppen? 1. Om du har google konto: registrera dig via google 2. Annars: Kontakta oss via hemsidan http://rahma.se/visa/kontakta-oss/

  • Följa Koranen till 110% ?

    Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...

  • De svåraste synderna (al-kaba´ir)

    sammanfattade enligt Imam Shams al-Din al-Dhahabi och Abu Talibb al-Makki Sammanställt av Ann-Catrin Nilsson Ur Al-Ghazali-institutets årsskrift Oas 2012 بسم الله الرحمن الرحيم I “Reliance of the Traveller”, Ahmad ibn Naqib al-Misris klassiska manual i Shafi’i-fiqh, (översatt och kommenterad av Nuh Ha Mim Keller) definierar imam Dhahabi (673 – 748 e.H/1274 – 1349 e.Kr.) en...

  • Vägledningens början | Imam Ghazali

    Vägledningens början ur Imam Ghazalis "Bidayat al-Hidaya" ”Det svåraste straffet på Domedagen får den lärda som Gud inte lät gagnas av sin kunskap”, ”Herre, jag söker beskydd hos Dig från kunskap som inte gagnar, från ett hjärta som inte ödmjukar sig, från handlingen som inte lyfts upp till Gud och från bönen som inte besvaras” ”Under min nattliga resa passerade jag några människor vars läppar klipptes av vassa saxar. Jag sade till dem: ’Vilka är ni?’ och de svarade ’Vi brukade uppmana andra att göra goda gärningar, men inte själva utföra dem, och vi brukade förbjuda andra att göra onda gärningar, men själva utföra dem.’ ” Akta dig därför, du olyckliga människa, från att lyssna på hans vackra ord, så att han inte lyckas lura ner dig i avgrunden. Eländig är den okunnige som inte en enda gång har lyckats lära sig något, och eländig är den lärde som inte praktiserat det han lärt sig ett tusen gånger!

  • Dikt: Kallelsen | Jalal al-Din Rumi

    Av Jalal al-Din Rumi Översatt och kommenterad av Ashk Dalén Musik och sång lämpar sig bara för en orolig själ, [1] så vad väntar du på? Sitt inte där och grubbla utan raska på! Om du förtjänar namnet människa, gå till vännen! Säg inte: “Vännen vill inte veta av mig”, ty vad har en törstig...

  • Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto

    Jihad och tasawwuf i Västafrika: Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto av B. Muhammad Sheikh dan Fodio, även känd som Shehun, var en lagens, andens och stridens man – faqih, fakir och mujahid. Han skapade under början av 1800-talet det största imperiet i Afrika efter Songhai-rikets fall på 1500-talet. Sokoto-kalifatet, uppnämnt efter sin huvudstad...

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Biografi: Imam al-Nawawi (d. 676 H.)

    Biografi: IMAM AL-NAWAWI (f. 631 – d. 676 H. i Nawa, Syrien) Hans fullständiga namn är Muhyi al-Din Abu Zakariyya Yahya ibn Sharaf ibn Hasan al-Shafi`i al-Nawawi. Han är benämnd efter sin fördelsort Nawa, en liten by i södra Syrien, ca 200 km söder om huvudstaden Damaskus, där han kom till världen år 631 H. En from man i Nawa, Shaikh Yasin ibn Yusuf Marakashi, berättade: “Jag såg Imam al-Nawawi när han var en ung pojke på 10 år. Andra pojkar i hans ålder brukade tvinga honom att leka med dem, men Imam al-Nawawi brukade alltid unvika att leka, och var alltid sysselsatt med att recitera den ädla Koranen. När de försökte vinna över honom och insisterade på att han skulle gå med på deras lekar, brukade han klaga och uttrycka sin likgiltighet inför deras dåraktiga företag. När jag såg hans omdömesgillhet och allvar, väcktes i mitt hjärta en speciell kärlek till den unge Nawawi. Jag vände mig till hans lärare .... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Granada, Sala de las Hermanas

    Sala de las Hermanas, Granada

  • Den allmänna åkallan - Wird ´amm

    Den allmänna åkallan – الورد العام – WIRD ´AMM av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Faisal Abdur-Razak Arabiska - svenska - transkriberat Den sökande säger morgon och kväll: A`ûdhu biAllahi min ash–shaytani-r-rajîm – Jag söker tillflykt hos Allah från den stenade Shaytan BismiAllahi-r-Rahmâni-r-Rahîm – I Allah’s Namn, Allförbarmarens, den Barmhärtiges (3 ggr) «Allt gott ni sänder fram åt er själva, kommer ni att finna hos Allah. (Han ger ) bättre och större belöning. Och be Allah om förlåtelse. Allah är sannerligen förlåtande och barmhärtig.» ... Forts. http://rahma.se/2689/shadhili-wird-amm/

  • Baktal (ghiba)

    Baktal (ghiba) Översatt från The Reliance of the Traveller s.730-31, 734-36 Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) frågade: ”Vet ni vad baktal (ghiba) är för något? De [följeslagarna] svarade: ’Allah och Hans Sändebud vet bäst’ Han sade: ’Att säga sådant om din broder som han ogillar’ Någon frågade: ’Men om det jag säger är sant?’...

  • Månaden Rajab | Ustadha Rahma Ahmed

    MÅNADEN RAJAB av Ustadha Rahma Ahmed En av Guds heliga månader annalkar. Rajab är en av islams heliga månader. Islam har fyra heliga månader varav tre infaller direkt efter varandra. Dessa tre är Dhul-Qa’dah, Dhul Hijja och Muharram. Vår Herre sade: “Antalet månader är tolv enligt Guds dekret- vilket Han fastställde den dag då Han skapade himlarna och jorden. Av dem är fyra helgade, detta är Guds evigt sanna lag. Vanhelga därför inte dessa månader till skada för er själva” (Tawba, 36) En månad fylld av barmärtighet och förlåtelse Rajab är en ärad månad fylld av ljus och barmhärtighet till de ångerfulla. Goda gärningar i form av fasta och ånger påbudes starkt. Belöningen för goda handlingar är trettio gånger större än belöningen utanför denna månad. Detsamma gäller onda gärningar som bestraffas 30 ggr mer än onda gärningar under de resterande kalendermånaderna Den helige Profeten (salla Allah ‘aleihi wa ‘ala Alihi wa sallam) sade: “Rajab är Guds månad och Sha’baan är min. Ramadan är mitt samfunds månad.” De lärda säger att Rajab är förlåtelsens månad, Sha’baan är den månad man bör be om välsignelser över den heliga Profeten, må Guds frid och välsignelser vara över honom, och Ramadan är den heliga Koranens månad. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad är en madhhab? | Sh. Nuh Keller

    Vad är en Madhhab? Varför är det nödvändigt att följa en? © Nuh Ha Mim Keller 2000 Översättning: Samir Muric´ Ordet madhhab härstammar från ett arabiskt ord som betyder ”att gå” eller ”att ta som en väg”, och detta refererar till en mujtahids val i beträffandet av ett antal olika tolknings möjligheter i härledandet av...

  • Presentation: Sh.Faisal Abdur-Razak

    Sheikh Faisal Hamid Abdur-Razak bor i Brampton, Kanada. Under åren 1977- 1986 studerade han i Saudiarabien, först vid Umm al-Qurra-universitetet i Mecka, sedan vid Kung Abdulaziz-universitetet i Jeddah. Han har också studerat vid York University i Toronto, Canada. Under studietiden i Saudiarabien studerade han även under många lärda och Shuyukh, bl.a. Sheikh Hasan Ayub, Sheikh...

  • Muqarnas (stalaktiter) i islamisk arkitetur

    Muqarnas (مقرنص) är tredimensionell dekoration i Islamisk arkitektur Källa: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/out-in/out-in.html Läs mer: Muqarnas Detabase with map: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/map.html Artikel: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/default-.htm

  • En liknelse om bönen | Said Nursi

    EN LIKNELSE OM BÖNENS BETYDELSE av Said Nursi Från Risale-i-Nur – Andra Kalima En gång gav en mäktig härskare två av sina tjänare vardera tjugofyra guldmynt och skickade dem för att bosätta sig på en av hans exklusiva och vackra kungsgårdar två månadsresor bort. “Använd dessa pengar till era biljetter”, befallde han dem, “och köp med dem allt som behövs för er färd. Det ligger en station en dagsresa bort. Där finns både bil, båt, tåg och flygplan, som man kan använda alltefter ens tillgångar.” Efter att ha fått dessa råd gav sig de två tjänarna av. Den ena av dem var lyckosam och gav endast ut en liten summa pengar på vägen till stationen. I den utgiften ingick några affärer som blev så lönsamma och glädjande för hans herre att hans kapital ökade tusenfalt. Eftersom den andra tjänaren var en otursam dagdrivare, använde han tjugotre guldmynt redan på vägen till stationen. Han slösade bort dem på spel och nöjen, och endast ett guldmynt återstod när han kom fram. Hans vän sade till honom: “Använd det sista myntet till en biljett, så att du inte ska behöva gå hela den långa resan och svälta. Dessutom är vår herre generös – han kanske förbarmar sig över dig och förlåter dig för dina misstag, och sätter dig då på ett flygplan. ... (läs fortsättnngen på http://rahma.se/20065/en-liknelse-om-bonen-said-nursi) ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith al-Hilya: Om Profeten Muhammad

    Hadith al-Hilya Om Profeten Muhammad (صلى الله عليه وأله وسلم), hans nobla utseende och förnämliga karaktär Från al-Hasan ibn ´Ali (må Allah finna behag i dem båda): Jag vände mig till min morbror Hind ibn Abi Hala, som utförligt brukade beskriva Allah´s Sändebuds förnäma egenskaper – eftersom jag hade en stark önskan att han skulle beskriva dem för mig, så att jag kunde tillägna mig dem. Han sade då: Allah´s Sändebud var sublim och storslagen. Hans ansikte skimrade med pärlglans som månen en fullmånenatt. Han var längre än medellängd, men inte överdrivet lång. Han hade ett stort och ståtligt huvud med vågigt hår. När hans mjuka lockar delade sig i en bena, lät han det dela sig – annars lät han det falla fritt. När han lät håret växa nådde nedanför öronsnibbarna. Han hade rosenfärgad hy, och stora bågformade ögonbryn, utdragna mot tinningarna, fylliga men inte sammanväxta. Mellan dem fanns en åder som vreden fick att svälla. Övre delen av näsryggen var böjd, och det utgick ett ljus från den som fick den att se upphöjd ut, så att den som inte betraktade honom noga kunde tro att han var högnäst. Han hade tjockt skägg, (svarta pupiller), mjuka, släta kinder, och en vid mun med ett litet avstånd mellan tänderna. Han hade en smal hårstrimma på bröstet. Hans hals var som nacken på en staty gjord av renaste silver. Hans kropp var väl proportionerad, hans kroppsbyggnad full och fast. Mage och bröst var släta. Han var bredbröstad och bredaxlad, och hade stora fasta och knogar. Hans blottade överkropp var som höljd i ljus. Mellan strupen och navlen löpte en smal linje av hår – i övrigt var hans bröst och mage fria från hår, men han hade hår på armar och skuldror och övre delen av överkroppen. Han hade långa underarmar, stora handflator och breda hand- och fotleder. Hans tår och fingrar var långa och graciösa – eller kanske han sade: upphöjda – och hans hålfot välvd. Hans fötter var mjuka och smidiga, så att vatten lätt rann över dem. När han gick, rörde han sig på ett samlat, smidigt och kraftfullt sätt. Han gick framåtböjd, med lätta och snabba steg, som om han gick nedför en backe. När han vände sig, vände han sig med hela kroppen. Hans blick var sänkt – han tittade oftare mot marken än mot himlen, och hans blick var mestadels bara ett kort ögonkast. Han lät sina följeslagare gå framför sig, och han var alltid den som först hälsade dem han mötte. ... Hadithens fortsättning: http://rahma.se/139/hadith-al-hilya

  • Fasta enligt tiden i Makka?

    Fastan på orter där natten är kort Fatwa från Dar al-Ifta al-Misriyya Kommenterad av Imam Muhammad Muslim och Imam Abdulwahid Morrone samt av ECFR Den 8 augusti 2010 gavs en fatwa ut på Dar al-Ifta al-Misriyya gällande “Fastan på orter där natten är kort” (الصيام في الأماكن التي يقصر فيها الليل ) – Fatwa ID...

  • Madhhab och taqlid | Farhad Abdi

    Utdrag ur Madhhab och taqlid Argumenten för de fyra rättsskolornas giltighet samt nödvändigheten av taqlid av Farhad Abdi Det råder stor förvirring kring frågan om taqlid, vars innebörd och plats inom Sharia är, och har på senare tid varit, orsak till motsättningar mellan muslimer. Ibland går det även så långt att det splittrar församlingen. Men...

  • Stå upp för Syriens folk! | Sh. Yaqoubi

    ‎”Syriens folk slaktas och dödas, barn mördas, deras strupar skärs av med kniv. Kvinnor våldtas, gamla människor dödas i sina hem, människor bränns med eld. Det är hämnden som sekten vid makten tar ut mot Sunni Muslimer. Jag uppmanar varje lärd och varje person att tala mot det förtryck som sker i Syrien. Tystnad är...

  • Eid-hälsning | Sh. Muhammad al-Yaqoubi

    En välsignad Eid! Från Sheikh Muhammad al-Yaqoubi 26 oktober 2012 ? 10 Dhul Hijja 1433 H. http://www.facebook.com/muhammad.alyaqoubi Till alla mina vänner på denna sida och till alla besökare: Må Allah göra er Eid välsignad och må den Allsmäktige, genom Sin Storsinthet, göra alla våra dagar till festdagar, fyllda av glädje tillsammans med Honom. Må denna...

  • Hanafi Fiqh del 3 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 3: Handlingskategorier (ahkam) | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 14 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar – innebörden av rehnet i andlig och fysisk bemärkelse – vilka ämnen som anses orena enligt Shari´a Har du frågor? I så fall går det bra att skriva dem i kommentarfältet här nedan, alternativt skicka...

  • Egyptens "tvångsislamisering" | I. F. Brusi

    Ett av de tidigaste länderna som erövrades av muslimerna var Egypten. Amr ibn al-As ledde åtta tusen beridna araber över Sinai till gränsstaden El-Arish och utmanade det Östromerska imperiet om makten över denna urgamla civilisation. De kristna men monofysitiska kopterna, dvs Egyptierna, betraktades som kättare av de kristna melkitiska Bysantinerna och behandlades således därefter av sina östromerska herrar. Bland annat var de hårt beskattade, för att finansiera Bysans krig med det Persiska Sasanidiska imperiet. ... Så låt oss titta på fördraget som skrevs mellan muslimerna och egyptierna, för det finns bevarat: “I Guds namn, den Barmhärtige, den Nåderike. Detta är amnestin som ges till Egyptens folk, till deras religion, deras egendom, deras kyrkor och deras kors, deras mark och deras vatten, av vilket inget kommer att röras eller tas ifrån dem.” ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sufismen i Islam | Sh. Nuh Keller

    Sufismens plats i Islam Ett sammandrag av en artikel ur “Handbok of Islam” av Nuh Ha Mim Keller (2002) baserad på “Al-Maqasid” Imam Nawawis Översättning och bearbetning på svenska av A.C. Nilsson Samtida muslimer får ibland höra att sufismen är något för Islam främmande och de undrar över dess ställning i religionen som helhet. I...

  • Fruktplockare i kungens trädgård

    En dag kallade kungen på sina tre rådgivare och bad dem att ta varsin korg och fylla den med frukt och grönt som de plockat från slottsträdgården. Hans ställde kravet att de måste plocka all frukt själv. Ingen fick ta till hjälp av någon annan eller be någon annan utföra arbetet åt honom. Han befallde sedan att alla tre skulle komma tillbaka till kungen med sin korg. Den förste tänkte att frukten är nog till kungen själv, så han var noga med att välja den bästa och godaste frukt och grönsaken, han var även noga med att sortera den dåliga ifrån den mogna. Den andre trodde att kungen inte skulle ha korgens innehåll till sig själv utan skulle ge den till någon annan, så han började därför plocka den frukten/grönsaken han råkade lägga handen på, utan hänsyn till om den var mogen eller omogen eller rutten. Den tredje trodde inte att kungen ville ha innehållet i korgen, eller att han ens skulle titta på vad korgen innehöll. Han fyllde därför korgen med löv och kvistar. När uppdraget var fullföljt beordrade kungen att alla tre skulle fängslas under tre månader på en övergiven plats långt ifrån all hjälp, och att var och en skulle få ta med sig sin korg för att överleva på dess innehåll. Efter tre månader fann man den första väl behållen. Han hade klarat sig väl på på det han hade samlia i sin korg. Den andre hade det kämpigt, men med tanke på vad han hade samlat ihop klarade sig trots allt ganska välbehållen. Den tredje överlevde inte ens första månaden. Det här livet är slottsträdgården. Våra handlingar är frukterna och grönsakerna vi plockar. Efter detta liv kommer vi att överleva på det vi samlade i vår korg. Det är vad vi samlat på oss i vår korg som avgör hur trevlig vår vistelse i graven kommer att bli, och vad som kommer att hända därefter. Kungen är Allah - om vi plockar för Hans skull kommer vi att välja de bästa handlingarna och skörda de bästa frukterna. Tänk noga på vilka frukter du samlar in till livet efter detta! Fyll inte din korg med annat än det bästa av det bästa, och var inte som den andra eller tredje rådgivaren, som inte brydde sig om vad de samlade ihop. http://rahma.se/27628/

  • Koranen om fastan i Ramadan

    [wpspoiler name=”Koranen Sura al-Baqara 2:183-187 (text)” closebtn=”Stäng”]TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud. (183) [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande...

  • Birka logbok

  • Imam Malik och hans skola

    Imam Malik ibn Anas och hans skola – en kort beskrivning Sammanställt och översatt av Abdulghafur Starck och Abdussalaam Nordenhök Han är shaykh al-islam, samfundets bevis (hujjat al-ummah), dar al-hijrahs imam, Abu ´Abd Allah Malik ibn Anas ibn Abi ´Amir al-Asbahi al-Madani (f. 93 eh) (adh-Dhahabi, Siyar a´lam an-nubala’, 8:48-49). Han är en av de...

  • Profetens giftermål med Aisha | S. Barakat

    Profetens giftermål med Aisha FRÅGA Varför gifte sig Profeten Muhammad (sallAllah alehi wa sallam) med så ung tjej, när han var så pass gammal? Har det funnits andra profeter som har gjort det förut? SVAR Av Sheikh Salahudin Barakat Bismillah arRahman arRahim När det gäller Sayyida Aishas (radiAllahu anha) äktenskap med Profeten (sallAllahu alayhi wa sallam) måste man ha ett antal saker i åtanke. Först och främst så kan man inte jämföra honom (sallAllahu alayhi wa sallam) med andra “äldre” män. Han var den mest fullkomliga i skapelsen och den vackraste människan någonsin skapad. Han var inte en “gammal” man som vi förstår gamla män. Han var i god fysisk form och blev vackrare för var dag som gick. Filmstjärnor och artister kommer inte ens i närheten av Profetens (sallAllahu alayhi wa sallam) inre och yttre skönhet. Sayyida A’isha (radiAllahu anha) sa: Om kvinnorna, som skar sina händer i förundran över Profeten Yusufs skönhet, hade sett Profeten Muhammad så hade de skurit ur sina hjärtan. Haditherna indikerar att Profeten t.o.m. var i bättre fysiskt skick än sin unga fru A’isha. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Profeten Muhammads ädla härkomst | Imam Barzanji

    PROFETEN MUHAMMADS ÄDLA HÄRKOMST Ur Mawlid al-Barzanji av Ja’far ibn Hasan al-Barzanji (d. 1177 H. i Madina Munawwara) "Jag säger: Han är vår mästare Muhammad, må Allah välsigna honom och sända fred över honom, son av Abdullāh; son av ‘Abd al-Muttalib vars namn var Shaybat al-Hamd, eftersom hans höga karaktär lovordades; son av Hāshim, vars namn var ‘Amr; son av ‘Abd Manāf vars namn var Mughīrah, som var hög i status; son av Qusayy vars namn var Mujammi’. Han kallades Qusayy därför att han befann i Qudā’ah, landet långt bort i fjärran, tills Allah den Upphöjde förde honom åter till Haram (det heliga området i Makkah) i Hans beskydd; son av Kilāb vars namn var Hakīm; son av Murrah; son av Ka’b; son av Lu’ayy; son av Ghālib; son av Fihr vars namn var Quraysh, och från honom härstämmar Qurayshs ätt. Över honom är Kinānī, vilket många (av de lärde) är överens om; Kinānī var son av Mālik; son av Nadr; son av Khuzaymah; son av Mudrikah; son av Ilyās, som var den förste att offra kameler inne i al-Haram. Från hans länder hördes Profeten, må Allah välsigna honom och sända fred över honom, nämna Allah och säga: “O’ min Herre här är jag, till Din tjänst”; son av Mudar; son av Nizār; son av Ma’add; son av ‘Adnān. Detta är en tråd vars dyrbara juveler träts på av den fulländade Sunnans hand. Att spåra ‘Adnāns härkomst till Allah’s vän, Profeten Ibrāhīm, fred vare med honom, var något som Laggivaren (Profeten må Allah välsigna honom och sända fred över honom) avhöll sig från. Enligt genealogerna råder det dock inget tvivel om att ‘Adnāns börd kan spåras tillbaka till den som offrades, Ismā’īl, där vår mästare Muhammads släktled slutar. Vilken vackert halsband är inte detta, vars pärlor tindrar likt de lysande stjärnorna på himlen. Och varför skulle det inte vara så, när den utvalde, mest ärade Mästaren (Profeten må Allah välsigna honom och sända fred över honom) är bland dem! ... Läs fortsättningen på http://rahma.se/27376/

  • Vad betyder det att Profeten är syndfri?

    Vad betyder det att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) är ma´sum? besvarat på Alghazali-institutet Fråga: Jag har en fråga angående Profeten frid vare med honom. Jag har hört många gånger att Profeten, frid vare med honom, (maosom min alghalat) innebär detta att han aldrig har gjort fel i sitt liv eller att alla hans...

  • Halal slakt vs. konventionell slakt i Sverige

    ÄR KONVENTIONELL SVENSK SLAKT FÖRENLIG MED HALAL-SLAKT? Uppsatsen undersöker frågan om kött från djur som slaktas på konventionellt sätt i Sverige anses vara halal. Slutsatsen är att det konventionella sättet att slakta inte uppfyller kriterier för halal-slakt enligt någon av de islamiska rättsskolorna, enligt de rättslärda som presenteras i uppsatsen. [Notera att detta inte utesluter att halal-slakt kan vara förenlig med svensk lag.] http://rahma.se/26322/

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning

    Av Mustafa Azzam Översättning: Abdulwahid Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah”: Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah” är ”Det finns ingenting i tillvaron som rättmätigt dyrkas utom Allah”. Rationella omdömen: Rationella omdömen är av tre slag: ofrånkomliga (wajib), omöjliga (mustahil), möjliga (mumkin). Trosartiklar: Trosartiklarna är femtio till antalet: Beträffande Allah är...

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

    Fråga då dem som har kunskap, om ni inte vet. (Koranen 21:7) Vad är taqlid? av Mufti Zubair Bayat Översatt till svenska av Kerim HrustanovicTaqlid är wâjib (obligatoriskt) Taqlid eller Ittiba’ är wâjib (obligatgoriskt) för muslimer. Tyvärr finns det ändå många muslimer idag som aldrig ens hört om dessa ord. Andra muslimer har måhända hört...

  • Om adab | Sh. AbdulQadir al-Jilani

    Adab (gott uppförande) – trons yttersta fästnng Ur: “Vad sökaren behöver på vägen till Sanningen” (Al-Ghunya) av Sayyiduna Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani Översatt av bmk Det är av yttersta vikt att varje troende iakttar gott uppträdande [âdâb] under alla omständigheter och aldrig försummar att göra det. De troendes befälhavare ‘Umar ibn al-Khattab (må Allah vara...

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

    Abu Ishaq Ibrahim ibn Adham (född i Makka – d. 161 H. i Sham) Abū Ishāq Ibrāhīm bin Adham bin Mansūr(1) Ur al-Risala al-Qushayriyya Översatt av Göran Ogén 1. [Han] härstammade från Balkh {må Gud finna behag i honom!} och var av kunglig börd. En dag gav han sig ut på jakt och stötte då...

  • Baba Ömers rädsla för rikedom

    Baba Ömers rädsla för rikedom Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • "O ni som tror: Undvik misstänksamhet!"

    OM ATT TRO GOTT OM ANDRA OCH UNDVIKA MISSTÄNKSAMHET Misstänksamhetens största fara är att det leder till synd eftersom den som göder sin misstänksamhet kommer se alla andra som syndare och bara se dålig moral var han än tittar. Den misstänksamhet som i sig själv är en synd är då den drabbade tillskriver andra muslimer dåliga avsikter. Det är förbjudet för en muslim att projicera sina egna dåliga tankar på sina bröder utan tydliga bevis eller orsak. Allah den Allsmäktige säger: ”O ni som tror, undvik misstänksamhet, en del misstänksamhet är sannerligen synd!” Profeten, må Allah välsigna och skänka honom frid, sade: ”Undvik misstänksamhet, för att yttra misstänksamhet är den mest lögnaktiga formen av tal” (al-Bukhari).

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • En svensk muslimsk kultur | A.H. Kielan

    FRÖN TILL EN SVENSK MUSLIMSK KULTUR av Imam Abdal Haqq Kielan I. Islam når Sverige II. Kulturella spår III. En problematisk miljö IV. Vad är en muslimsk kultur? V. Ssamlevnad är överlevnad Ur Tidskriften Minaret nr 3/2001 ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...