En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • "O ni som tror: Undvik misstänksamhet!"

    OM ATT TRO GOTT OM ANDRA OCH UNDVIKA MISSTÄNKSAMHET Misstänksamhetens största fara är att det leder till synd eftersom den som göder sin misstänksamhet kommer se alla andra som syndare och bara se dålig moral var han än tittar. Den misstänksamhet som i sig själv är en synd är då den drabbade tillskriver andra muslimer dåliga avsikter. Det är förbjudet för en muslim att projicera sina egna dåliga tankar på sina bröder utan tydliga bevis eller orsak. Allah den Allsmäktige säger: ”O ni som tror, undvik misstänksamhet, en del misstänksamhet är sannerligen synd!” Profeten, må Allah välsigna och skänka honom frid, sade: ”Undvik misstänksamhet, för att yttra misstänksamhet är den mest lögnaktiga formen av tal” (al-Bukhari).

  • Om ångest | Sidi AbdulWahid Morrone

    Om ångest En föreläsning av Sidi AbdulWahid Morrone den 22 november 2008. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Milad an-Nabi | I.F. Brusi

    MILAD AN-NABI av Idris F. Brusi Det här som jag skriver, är ett kärleksbrev till en man jag aldrig ens mött Allt jag vill är att dricka honungen från de läppar som mötte någon som mötte någon som mötte honom En faderslös blev min fader Jag – ett hittebarn likt en Mose i vassen Huvusta...

  • Sufismen i Bosnien | Ašk Gaši

    Islam och Sufism i Bosnien och på Balkan – Del 2: Sufism och ordnar av Ašk Gaši Det första kända dokument om tarikat i Bosnien är vakufnama (stiftelseurkunden), utfärdad av Isa-beg Ishakovitć som grundade Sarajevo och den första mevlevi-tekija (zavija) vid Sarajevos infart. En annan vakufnama av Gazi Husrev-beg,som denne undertecknade i Sarajevo 1531 innehöll...

  • Månaden Rajab | Ustadha Rahma Ahmed

    MÅNADEN RAJAB av Ustadha Rahma Ahmed En av Guds heliga månader annalkar. Rajab är en av islams heliga månader. Islam har fyra heliga månader varav tre infaller direkt efter varandra. Dessa tre är Dhul-Qa’dah, Dhul Hijja och Muharram. Vår Herre sade: “Antalet månader är tolv enligt Guds dekret- vilket Han fastställde den dag då Han skapade himlarna och jorden. Av dem är fyra helgade, detta är Guds evigt sanna lag. Vanhelga därför inte dessa månader till skada för er själva” (Tawba, 36) En månad fylld av barmärtighet och förlåtelse Rajab är en ärad månad fylld av ljus och barmhärtighet till de ångerfulla. Goda gärningar i form av fasta och ånger påbudes starkt. Belöningen för goda handlingar är trettio gånger större än belöningen utanför denna månad. Detsamma gäller onda gärningar som bestraffas 30 ggr mer än onda gärningar under de resterande kalendermånaderna Den helige Profeten (salla Allah ‘aleihi wa ‘ala Alihi wa sallam) sade: “Rajab är Guds månad och Sha’baan är min. Ramadan är mitt samfunds månad.” De lärda säger att Rajab är förlåtelsens månad, Sha’baan är den månad man bör be om välsignelser över den heliga Profeten, må Guds frid och välsignelser vara över honom, och Ramadan är den heliga Koranens månad. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Riskfyllt arbete i al-Ghouta, Syrien

    RISKFYLLT ARBTE I AL-GHOUTA, SYRIEN Donera till BG 196-8155 I år står vi inför en situation som inte liknar något vi upplevt tidigare. Den 21 augusti 2013 miste ca. 1500 människor sina liv i en kemisk attack i östra Damaskus innanför ett grönt bälte område, tidigare helt okänt för de flesta människor, vid namnet Ghouta. Total förödelse, kaos och rädsla följdes av stötande bilder på efterdyningarna som sändes över hela världen. Krisen är däremot inte över. Ghouta är nu under belägring, och vi har bekräftat rapporter att människor nu lider av svält. Men dessa problem började inte efter attacken, utan de förvärrades snarare av den. Under månaden Ramadan hade SKT Welfare fullt upp med att leverera matpaket till olika byar och förorter i Damaskus, inklusive Ghouta. Vi blev informerade av en invånare, gråtande vid mottagandet av hans matpaket, om att detta var första gången på 8 månader som han hade sett riktig mat. SKT Welfare fortsätter, även efter Ramadan, att leverera matpaket till Ghouta och andra områden, välmedvetna om den stora risken med att leverera bistånd i avsaknad av säkra huminatära passager. ... Läs vidare på http://skt.rahma.se/ett-riskfyllt-arbete/ ...

  • Havslitanian - حزب البحر - Hizb al-Bahr

    Havslitanian – حزب البحر – Hizb al-Bahr av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi med arabisk text och svensk översättning http://rahma.se/1420/ Youtube: http://www.youtube.com/v/I-fOGijPkD4

  • Hur en man behandlar en kvinna

    Hur en man behandlar en kvinna enligt Koranen och Sunnan EN PÅMINNELSE TILL ALLA BRÖDER av Nabil Mazari Det är mannens skyldighet att stå för kvinnans beskydd, välstånd, mat, kläder och allt annat som hon kan tänkas behöva. Om kvinnan själv tjänar pengar så är hon fri att använda dem till det som hon själv vill. Men mannens plikter slutar inte med de elementära behoven för uppehälle och beskydd. Mannen är även av Allahs lag beordrad att behandla sin fru med rättvisa, att respektera hennes känslor och att visa henne vänlighet och omtanke. Hon får inte bli visad någon underlägsenhet eller vara föremål för hans misstankar, och han ska undvika allt som kan skada henne. VAD ALLAH HAR SAGT OM HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allah (subhanaHu wa ta´ala) säger i Koranen : Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. [30:21] ... PROFETENS ÄR VÅRT FÖREDÖME I HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allahs Sändebud (salla Allah ´aleyhi wa sallam) sade: “Den bäste av er är den som är bäst mot sin familj – och jag är den som är bäst mot min familj.”(Tirmidi, Ibn Majah) och: “Den muslim som är mest fullkomlig i tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru.”(Tirmidi. Ahmad) och: “Ta mitt råd: Umgås vänligt med kvinnor, ty de skapades av ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess övre del. Om du försöker räta ut den; kommer du att bryta den, och om du låter en vara kommer den att förbli krokig; så behandla kvinnor väl.” (Al-Bukhari, Muslim) Hadithen visar på det intima bandet mellan man och kvinnan och hur de båda är i behov varandra för ömsesidigt skydd ... forts ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sunni trossatser 2: Tron på Änglarna

    Om Änglarna Bismi Allah – بسم الله الرحمن الرحيم Änglarna Änglar är subtila kroppar, som är skapade av ljus. De är intelligenta varelser som Allah har skapat så att de alltid lyder Honom. De kan uppträda i många olika former. De är äter inte och dricer inte, och de är varken manliga eller kvinnliga. Antalet...

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (3)

    OM DE TIDIGA MUSLIMERNAS KÄRLEK OCH LÄNGTAN TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Enligt hadith från Abu Hurayrah sade Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom): “De i mitt samfund som har den största kärleken till mig är de som kommer efter mig. Några av dem skulle kunna ge sin familj och sin förmögenhet för att ha fått se mig.” Abu Bakr sade till Profeten: “Jag svär vid Den som sänt dig med Sanningen att jag skulle bli gladare om Abu Talib [Profetens farbror] blev muslim än om Abu Quhayfa [Abu Bakrs egen far] blev det, eftersom Abu Talibs Islam skulle glädja dig mer.” ´Umar ibn al-Khattab sade till [Profetens farbror al-´Abbas: ”Det betyder mer för mig om du blir muslim än om [min far] al-Khattab blir det, eftersom det betyder mer för Allahs Sändebud.”

  • Dhu 'l-Hijja | Sidi AbdulWahid Morrone

    En hälsning och påminnelse om företrädena hos Dhul Hijja Av Sidi AbdulWahid Morrone بسم الله الرحمن الرحيم As-Salamu aleykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh Vi går nu in i den välsignade månaden Dhu’l-Hijjah, pilgrimsfärdens och Arafat-dagens månad. Guds Sändebud, må Gud välsigna honom och ge honom frid , talade om för oss att goda och rättfärdiga...

  • Hadran enligt den Heliga Lagen

    HADRAN ENLIGT DEN HELIGA LAGEN av Sheikh Nuh Keller En person som besöker Mellanöstern för att lära sig något om en tariqa kommer troligtvis vid någon tidpunkt i sitt liv få bevittna en hadra. ... När du går in i moskén kommer du se cirklar med män som utför dhikr (kvinnliga deltagare är avskärmade och befinner sig på övervåningen). De står och håller varandas händer, för att sedan böja sig ner unisont, sedan rör de sig upp och ner med sina knän, raderna reser sig upp och faller, de andas unisont medan några av dem turas om att gå runt i mitten och styr tempot i andningen och rörelserna... Jag var en av dom som frågade vår Sheikh om hadrans förhållande till shari’a, som är det vägledande ljuset i vår tariqa. Som muslimer är vår underkastelse till lagen total, och det finns inte utrymme för några tankar eller åsikter efter att man har svarat på frågan ”Är hadran i enlighet med ortodox Islam”? ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadithkunskap - ordlista

    Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...

  • Moderskap & Andlighet | Sh. Nuh Keller

    När en kvinna får sitt första barn, måste hon ta hand om ett annat liv, som är i större behov av hennes självuppoffring. Med det andra, tredje eller fjärde barnet tillhör det mesta av hennes dagar och nätter andra än henne själv. Oavsett om hon vandrar på den andliga vägen eller inte, kan en sådan moder sällan motstå att snegla tillbaka på det förflutna, då det fanns mer tid till dyrkan, mer meningsfullhet, mer andligt sällskap och mer sinnesro. Men när Allah öppnar hennes förståelse, kommer hon att se att hon är hängiven i en av de högsta formerna av Gudsdyrkan, den som handlar om att forma nya troende som älskar och dyrkar Allah. Indirekt innebär detta att till hennes dyrkan räknas så många livstiders dyrkan som antalet barn hon satt till världen! ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sunni troslära: Om Profetens Följeslagare

    Här sammanfattas av några viktiga punkter ur al-Tahawiyya – Imam al-Tahawis text om Sunnitisk troslära – gällande Ahl al-Sunnas syn på Profeten Muhammads (salla Allah ´aleihi wa sallam) följeslagare: 1. Sunnimuslimer betecknar sig som Ahl al-sunnah wal-Jama’ah – de som följer Sunnan och de lärdas konsensus. Vi håller oss till den ädla Profetiska Sunnan, så...

  • En svensk muslimsk kultur | A.H. Kielan

    FRÖN TILL EN SVENSK MUSLIMSK KULTUR av Imam Abdal Haqq Kielan I. Islam når Sverige II. Kulturella spår III. En problematisk miljö IV. Vad är en muslimsk kultur? V. Ssamlevnad är överlevnad Ur Tidskriften Minaret nr 3/2001 ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juha: Guds rättvisa - och människans

    GUDS RÄTTVISA - OCH MÄNNISKANS En dag kom fyra pojkar till Hojja Nasruddin med en påse valnötter. - Hojja, kan du hjälpa oss fördela dessa valnötter? Hojjan frågade: - Vill ni ha det på Guds sätt eller på människors? - På Guds sätt, svarade barnen. Hojjan tog påsen och gav två fulla händer med nötter till en pojke, en handfull till en annan, två nötter till den tredje, och ingenting alls till den fjärde. - Vad är detta för fördelning? frågade barnen förvånat. - Det är Guds sätt, svarade Hojja Nasruddin. Han ger mycket till en del, lite till andra, och några får ingenting. Hade ni bett mig att göra det på människors vis hade jag gett lika mycket till var och en. Gilla rahma.se http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam Malik och hans skola

    Imam Malik ibn Anas och hans skola – en kort beskrivning Sammanställt och översatt av Abdulghafur Starck och Abdussalaam Nordenhök Han är shaykh al-islam, samfundets bevis (hujjat al-ummah), dar al-hijrahs imam, Abu ´Abd Allah Malik ibn Anas ibn Abi ´Amir al-Asbahi al-Madani (f. 93 eh) (adh-Dhahabi, Siyar a´lam an-nubala’, 8:48-49). Han är en av de...

  • Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 1: Introduktion | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 29 september 2012 Från spellistan Sidi Salahuddin Barakat

  • Månens fas just nu - live från NASA

    BILD AV MÅNEN | JORDEN VIA SATELLIT Månens fas just nu - live från NASA Här kan man se exakt när nymånen föds. Den islamiska månaden börjar ca 36 timmar senare, när nymånen blir synlig med blotta ögat för en observatör på jorden. ..... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...