En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Vad betyder Allahs Namn al-Rahman?

    Fråga: Vad betyder Allâhs Namn al-Rahmân? Rahmah också är en mänsklig egenskap, så hur kan det då även vara ett av Allâhs egenskaper? Svar: av Mufti Ismail Moosa Namnet Al-Rahmân betyder “Den Mest Nåderike”. Detta namnet kan inte kan inte användas för någon annan förutom Allâh Ta’âlâ. Även om människor har egenskapen att ha nåd,...

  • Eid-hälsning | Sh. Muhammad al-Yaqoubi

    En välsignad Eid! Från Sheikh Muhammad al-Yaqoubi 26 oktober 2012 ? 10 Dhul Hijja 1433 H. http://www.facebook.com/muhammad.alyaqoubi Till alla mina vänner på denna sida och till alla besökare: Må Allah göra er Eid välsignad och må den Allsmäktige, genom Sin Storsinthet, göra alla våra dagar till festdagar, fyllda av glädje tillsammans med Honom. Må denna...

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

    Abu Ishaq Ibrahim ibn Adham (född i Makka – d. 161 H. i Sham) Abū Ishāq Ibrāhīm bin Adham bin Mansūr(1) Ur al-Risala al-Qushayriyya Översatt av Göran Ogén 1. [Han] härstammade från Balkh {må Gud finna behag i honom!} och var av kunglig börd. En dag gav han sig ut på jakt och stötte då...

  • Den sista Skriften | Isak Cirkin

    Den sista Skriften LÄS I DIN HERRES NAMN av Isak Cirkin Böcker, ord, meningar, fraser, muntlig tradition Tolkning, tolkning, tolkning Kontext och åter kontext Viskningar, begär, glömska, förvirring, en missad poäng Listan kan göras lång – listan BÖR göras lång Prisa Den Nåderike som skänkt en sista Skrift En självmedveten Skrift En Skrift som presenterar sig Som definierar sina åhörare Lär oss Guds tillvägagång – ger oss arketyper En Skrift som lägger ut ramar för sin tolkning Som belyser sig själv – är enhetlig Vars budskap är – “både och” En Skrift för alla – den simple som för dennes motsats En Skrift som klargör sin härkomst Sin förmedling, sin förmedlare – sitt språk Reciterad i vacker ton En Skrift som förankrar sig i en tradition En tradition som ger upprättelse åt de äldre Skrifterna Liksom upprättelse åt de gågna förmedlarna Alla – från Adam till Noa till Abraham till Moses till Jesus och Muhammad “Läs!” – uppmanar den – “Läs i din Herres namn” Reflektera! En Skrift som lägger fram argument och slutsatser Beskyddad till innehåll och mening Förklarad av förmedlaren och hans närmsta En Skrift placerad i en nations händer, en balansens nation, universell, skyddad från vantolkning Och tolkad av den inre kärnans människor – visdomens människor En Skrift prisad av sina fiender En förmedlare prisad av sina fiender “Vi har gjort Koranen lätt att minnas; vem vill bevara den i minnet och ta lärdom?” ................. http://rahma.se/26690/

  • M. K. Bernström: Min väg till Islam

    Min väg till Islam ISLAM ÄR FÖRLÅTELSENS OCH BARMHÄRTIGHETENS RELIGION Av: Mohammed Knut Bernström "...En på gudomlig uppenbarelse grundad religion måste, som jag ser det, vara universell, oföränderlig och tillämplig överallt. En sådan religion finns sedan snart 1400 år och dess namn är Islam. ... Jag såg med en gång den enastående skönheten i dess uttrycksformer, kallelsen till bön, också i nattens tysta timmar, bönens högtidliga ritual med nedfallet med pannan mot marken, det fysiska uttrycket för underkastelsen under Gud, världsalltets Herre, den unisona Koran-läsningen i moskén efter vissa melodiska regler etc., och jag tänkte att jag kanske här såg framför mig den fasta, oföränderliga religion jag sökte. "

  • Muqarnas (stalaktiter) i islamisk arkitetur

    Muqarnas (مقرنص) är tredimensionell dekoration i Islamisk arkitektur Källa: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/out-in/out-in.html Läs mer: Muqarnas Detabase with map: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/map.html Artikel: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/default-.htm

  • Hjärtats sjukdomar | AbdulWahid Shakir

    HJÄRTATS SJUKDOMAR sammanställt av AbdulWahid Morrone med utgångspunkt från imam Al Ghazalis Ihya ‘Ulum id-Din INLEDNING: När den materialistiska livsåskådningen spred sig till den muslimska världen fick detta förödande konsekvenser för det andliga livet. Islams djupa hav reducerades till en vattenpöl. Som ny praktiserande muslim är de yttre förbuden det första man tar sig an. Alla tankar och all energi går åt till att försöka undvika det förbjudna och utföra det påbjudna. Även om det till en början kan vara svårt lyckas många muslimer att sluta dricka alkohol, gå på disko, skaka hand med personer av motsatt kön, och de brukar också lyckas med att be de fem bönerna, fasta i Ramadan osv. Men vad händer sedan man uppnått detta? ...forts... ---------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juha: Guds rättvisa - och människans

    GUDS RÄTTVISA - OCH MÄNNISKANS En dag kom fyra pojkar till Hojja Nasruddin med en påse valnötter. - Hojja, kan du hjälpa oss fördela dessa valnötter? Hojjan frågade: - Vill ni ha det på Guds sätt eller på människors? - På Guds sätt, svarade barnen. Hojjan tog påsen och gav två fulla händer med nötter till en pojke, en handfull till en annan, två nötter till den tredje, och ingenting alls till den fjärde. - Vad är detta för fördelning? frågade barnen förvånat. - Det är Guds sätt, svarade Hojja Nasruddin. Han ger mycket till en del, lite till andra, och några får ingenting. Hade ni bett mig att göra det på människors vis hade jag gett lika mycket till var och en. Gilla rahma.se http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Shafi'i: Fastan (sammanfattning)

    Fastan Al Ghazali-institutet © 2004 Att fasta under månaden Ramadan är obligatoriskt för: muslimer som kommit i puberteten och är mentalt friska [barn och sinnessjuka måste inte fasta] som är i stånd att fasta [fastan är inte obligatorisk för den som uppnått hög ålder, för den kroniskt sjuke som inte tror sig om att tillfriskna,...

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Presentation: Imam Abd al Haqq Kielan

    Presentation av IMAM ABD AL HAQQ KIELAN (sammanfattning) BAKGRUND Abd al Haqq Kielan (Leif karlsson) är född 1941 i Eskilstuna. Han är utbildad i måleri och skulptur, orientaliska språk, filosofi och konsthistoria. Under sin resor kom han i kontakt med Islams värld – första gången var det i Marokko 1963 - och antog senare formellt Islam. MUSLIMSK LEDARE MED SAMHÄLLSENGAGEMANG Imam Abd al Haqq Kielan jobbar på gräsrotsnivå som imam i Eskilstuna sedan 1987. Han är aktiv inom föreningen Svensk-muslimska familjeförbundet med att motverka problemet med unga muslimer som radikaliseras och är på väg mot extremism. Samtidigt verkar han på nationell nivå som ledare för muslimska församlingar. År 1999 grundade han SISAM (Svensk Islamisk Samling) som grupperar ett 20-tal statsbidragsberättigade trossamfund med över 20 000 medlemmar i Sverige. TALESMAN FÖR ISLAM I SVERIGE Abd al Haqq Kielan är ständigt aktiv i samhällsdebatten, där han företräder en moderat och sansad röst för muslimer i Sverige. Han intervjuas ofta i media och anlitas som föreläsare vid Talarforum KULTUR, UTBILdNING OCH RELIGIONSDIALOG Imam Abd al Haqq Kielan är initiativtagare till och medlem i Svenska Islamiska Akademien, grundare av Minarainstitutet, och organisatör av kurser om Islam vi Ersta-Sköndals Högskola. Han är ansvarig utgivare för Tidskiften Minaret, som åtnjuter statligt kulturbidrag. Han är ordförande i dialoggrupen “Judar Kristna Muslimer” och är ständigt aktiv i religionsdialogen i Sverige. Vid den ekumeniska gudstjänsten i Storkyrkan 2007 reciterade han Öppningens sura (Al-Fatiha) ur Koranen på arabiska och venska. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad som hände i Gaza 2008 | M. Khalil

    Den allmänt vedertagna skildringen av vad som hände på Gazaremsan mellan den 27 december 2008 och den 18 januari 2009 är att ett krig bröt ut mellan två parter. Det s.k. kriget ska ha inletts av den folkvalda Hamasledda regeringen mot staten Israel i den belägrade enklaven Gaza. Denna artikel skall försöka hitta svar på vad som hände och framförallt identifiera relevanta händelser fram tills det att den israeliska militären påbörjade sin kraftfulla offensiv under namnet “operation gjutet bly”. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om kärlek | Sh. Muhammad Yaqoubi

    OM KÄRLEK Av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Kärlek ssom tillåter någon del av sinnet att vända sig till någon annan än den älskade är inte sann; och kärlek som lämnar plats i ditt hjärta för något annat än den älskade är inte verklig. Kärlek som kommer och går är en nyck som är underkastad frestelser; när den gäller vår Herre är den beroende av Hans Givmildhet. En sådan älskare älskar endast gåvorna och är fjärran från att älska Allah. Kärlek som gör dig eftertänksam styrs av intellektet; faran är att den gör din förståelse till en gud över den sanne guden, och ger ditt intellekt fullmakt att ändra och avvika från kursen allteftersom olika tankar dyker upp, var sig de är goda eller dåliga, rätt eller fel. Kärlek kan inte styras av intellektet. Om du vill veta om du är på kärlekens rätta väg eller inte, så se på graden av kärlek du hyser till den Älskade: Ökar eller minskar den? Ditt band med den Älskade står i proportion till din kärleks tillstånd. Ökar din kärlek till den Älskade ökar varje ögonblick, med varje andetag? Då är du i ett tillstånd där du förintas i den Älskade. Ökar den gradvis med de fem dagliga bönerna? Då är den väl underhållen och du behöver inte frukta något. Men om du endast känner av ökningen två gånger om dagen – när du somnar och när du vaknar – då är du en vanlig älskare. Om du minns din Älskade en gång i veckan, då du möter Honom ute bland folk vid Fredagsbönen, då löper du stor risk att förlora bandet till den Älskade. Den svagaste graden av kärlek är om du märker din kärlek och känner den öka en gång om året – i Ramadan, som är avsedd att vara den månad då man avstår från allt annat än den Älskade. Detta är den lägsta nivån av kärlek som kan accepteras och åtgärdas. Sök i ditt hjärta efter alla former av kärlek och ta fram dem en och en – eller sparka igång dem allihop på en gång, om du är modig! Allah accepterar inte andra vid Sin sida – vare sig i tro eller i dyrkan; och inte heller i kärlek. Ditt hjärta måste tömmas på allt annat och fyllas med det som kommer från Honom, den Allsmäktige, den Mest Generöse. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Innebörden av nypåfund (bid´a)

    En kort sammanfattning av artikeln “The Meaning Of bid`a” av Sheikh Gibril F. Haddad Översatt och redigerad av Omar K N Vi kan bara skydda och stärka vår religion Islam genom att följa det som är sant och korrekt från Islams tradition, och i det som vi följer våra stora Ahl al-Sunna Imamer och män...

  • Förord till Qasida Burda | Sh. M. Yaqoubi

    Qasida Burda av Imam Sharaf al-Din al-Busiri (d. 696 H.) Förord av Hans Eminens Sayyid Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Översatt till svenka av Leila Idris/bmk Lov och pris utan gräns tillkommer endast Allah, den mest Barmhärtiga och mest Generösa för alla Hans frikostiga gåvor till oss, av vilka den mest betydelsfulla är Skapelsen Främste, Världens Mästare,...

  • Profetens giftermål med Aisha | S. Barakat

    Profetens giftermål med Aisha FRÅGA Varför gifte sig Profeten Muhammad (sallAllah alehi wa sallam) med så ung tjej, när han var så pass gammal? Har det funnits andra profeter som har gjort det förut? SVAR Av Sheikh Salahudin Barakat Bismillah arRahman arRahim När det gäller Sayyida Aishas (radiAllahu anha) äktenskap med Profeten (sallAllahu alayhi wa sallam) måste man ha ett antal saker i åtanke. Först och främst så kan man inte jämföra honom (sallAllahu alayhi wa sallam) med andra “äldre” män. Han var den mest fullkomliga i skapelsen och den vackraste människan någonsin skapad. Han var inte en “gammal” man som vi förstår gamla män. Han var i god fysisk form och blev vackrare för var dag som gick. Filmstjärnor och artister kommer inte ens i närheten av Profetens (sallAllahu alayhi wa sallam) inre och yttre skönhet. Sayyida A’isha (radiAllahu anha) sa: Om kvinnorna, som skar sina händer i förundran över Profeten Yusufs skönhet, hade sett Profeten Muhammad så hade de skurit ur sina hjärtan. Haditherna indikerar att Profeten t.o.m. var i bättre fysiskt skick än sin unga fru A’isha. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juha: Kritik

    Historier om Mulla Nasruddin (Juha) Mulla Nasruddin och hans son var på väg till marknaden. Sonen red på åsnan och Mulla gick till fots bredvid. De mötte några personer på vägen som stannade, pekade på pojken och muttrade: – “Se på detta! Den stackars gamle mannan får gå medan pojken rider. Dagens ungdom visar då...

  • Dikt: Den Siste Profeten

    Den Siste Profeten av Fatimah Um AbdAllah Den Siste Profeten Som skickades till mänskligheten Hans ansikte strålade av ljus Hans ord mer dyrbarare än guld Dessa ord som skulle nå varje hus Och rädda syndarna bort från deras skuld Hans ögon var de vackraste du sett Mänsklighetens barmhärtige Profet Det var han som lärde oss...

  • Uppfostra ditt barn till en Muslim

    Föräldrarnas sätt att vara reflekteras i barnet. Historien om Sheik Abdul Qadir Jilani är omtalad: När han var på resande fot med en karavan, kom ett gäng tjuvar och rånade karavanen och när det var Abdul Qadir Jilanis (Rahmatu Allahi alayhi) tur att bli genomsökt – han var då en arton årig ung man – frågade tjuvarna om han hade någonting av värde. Han berättade då om pengarna som hans mor hade sytt in i hans kläder. Tjuvarna frågade av nyfikenhet varför han lät dem få reda på om pengarna. Han sade att hans mor hade gett honom ett råd innan skulle resa iväg om ”att aldrig ljuga”, vilket fick tjuvarna att skämmas och de bad Allah om förlåtelse.- Det är varje förälders plikt att vara ett föredöme för sina barn och att ge råd till dem. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...