En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Moroten, ägget och kaffebönan

    Från en Khutba av Shaykh Faisal Abdur-Razak LIKNELSEN OM MOROTEN, ÄGGET OCH KAFFEBÖNAN En elev gick till sin Shaykh och klagade över sina världsliga problem och över sina affärer i livet. När han väl löste ett problem, så dök ett annat upp, ett efter ett. Shaykhen tog honom då till köket och satte vatten att koka på spisen. Shaykhen tog sedan en morot och lade den i en kastrull. Han tog ett ägg och lade den i en annan kastrull. Han tog lite kaffebönor och lade dem i en tredje kastrull. Han kokade dem alla i vattnet och lade dem i tre olika skålar. Shaykhen frågade sedan eleven vad han såg, på vilket denne svarade: “Jag ser en morot, ett ägg och kaffe” Shaykhen bad honom att undersöka det mer ordentligt. Moroten hade mjuknat efter att den kokat I vattnet, ägget blivit hårt och kaffebönorna hade blivit till kaffe. Men elven kunde inte förstå budskapet i detta. Shaykhen förklarade att moroten, ägget och kaffebönorna alla hade fått möta samma motgång, utmaning, svårighet eller plåga. Men de reagerade på olika sätt. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • En hadith berättar: “Ingen Profet dör och förblir i sin grav längre än 40 morgnar, innan hans själ ges tillbaka till honom” (al-Tabarani och Abu Nu’aym från Anas). Ibn Hajar anser det vara en god återberättelse i Talkhis al-Habir. Al-Bayhaqi nämner den i sin monograf över Profeternas liv i graven och säger: “Det betyder att

  • Mannens slöja

    Mannens slöja Ur Imam al-Bajuri: Al-Mawahib al-Laduniyya ´ala al-Shama’ili al-Muhammadiyya Kultursällskapet Damas © bmk I hadithsamlingen “Al-Shamail al-Muhammadiyya” av Imam al-Tirmidhi finns ett kapitel som består av en enda hadith: Kapitlet om Profetens (salla Allah ‘aleihi wa sallam) täckande av huvudet med en slöja (باب ما جاء في تقنع رسول الله صلى الله عليه وسلم).

  • Baba Ömers rädsla för rikedom

    Baba Ömers rädsla för rikedom Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Madhhab – enkelt förklarat

    RÄCKER DET INTE ATT FÖLJA KORANEN OCH SUNNAN? Det råder mycket förvirring bland unga muslimer idag som försöker hitta sin väg i den djungel av olika budskap som kommer via internet, kompisar och dem man möter i moskéerna. En del frågor dyker hela tiden upp igen, och vi har här försökt att besvara dem på ett sätt som alla kan förstå.

  • Kan kvinnor resa på Hajj utan mahram?

    Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-institutet Det är obligatoriskt för en kvinna att utföra pilgrimsfärden bara om hennes man, en mahram eller två eller flera kvinnor reser tillsammans med henne. När en kvinna utfört pilgrimsfärden en gång är det inte längre tillåtet för henne att resa utan mahram för att utföra den ännu en gång. Fråga:

  • När Mina tjänare frågar dig om Mig...

    NÄR MINA tjänare frågar dig om Mig [svara då att] Jag är nära; Jag besvarar den bedjandes bön, när han ber till Mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig – kanske skall de ledas på rätt väg.

  • Varför är familjen viktig? | A. Morrone

    Familjen kan... paradoxalt nog, betraktas som såväl ett fängelse som en institution som befriar människan från egots tyranni. Att familjen kan uppfattas vara ett fängelse förstärks av det faktum att det arabiska ordet för fånge, asīr, härstammar från samma rot som usrah, men även om du ibland känner att familjen håller dig fången ska du inte glömma att “Det jordiska livet är den troendes fängelse” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Profetens välsignade sandaler

    Ett par av Profetens (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler tillvaratogs av Banu Hadid och fördes senare till Damaskus. När Dar al-Hadith inrättades i Damaskus på 600-taet H., förvarade man sandalerna ovanför dess mihrab (bönenisch). Ulama reste långväga för att se dem, och ta med en bild av dem tillbaka till sina hemländer. Det har skrivits böcker och dikter om företrädena hos Profeten Muhammads (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler. I Darwishiyya moskén i Damaskus finns en symbolisk avbildning av Profetens sandaler, med följande poesirader inskivna: O du som betraktar bilden av Profetens Sandal Kyss utan högmod Sandalens symbol, Och låt ditt ansikte röra den sko som berörts av Profetens fot då han morgon och afton gick ut. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Gudsförnekelse | Sezai Karakoc

    GUDSFÖRNEKELSE Av Sezai Karakoc Existensen börjar med Gud. Att vi finns kan förklaras endast med Honom. Det enda som kan finnas ensamt och oberoende av andra är Gud. Även den kraft att förneka som givits oss talar för Guds existens. Vi är inte medvetna om att Han står bakom även när vi förnekar Honom. ...Även i de stunder när jag tvivlar på min egen existens rycker jag till och säger “jag finns, därför att Allah finns”. Gud finns, så jag finns. ...Jag tror att gudsförnekelsen föds först när människan börjar avlägsna sig från sig själv. När man närmar sig tingen är man avlägsen sig själv och den stora helheten. Det är kanske därför den som är helt isolerad från ting hittar Gud lättare. Varför kommer man ihåg Gud när det inträffar en stor katastrof, även om ens gudstro i själva verket varit minimal före? ...Jag tror att det som också spelar roll i människans förnekelse av Gud är att hon omedvetet tror att om hon skulle tro på Gud skulle det vara en gud i en människas gestalt. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vaksamhet | Imam Aballah Haddad

    VAKSAMHET Ur “Råd på den andliga vägen” av Imam Abdallah ibn Alawi al-Haddad utgiven av ghazali.se Syskon, Tänk på Gud vad ni än företar er och i de stilla stunderna. Tänk alltid på honom, i varje ögonblick, och i varje tanke, önskan eller annat tillstånd. Var medveten om Hans närhet till er! Var förvissad om att Han ser och är medveten om er och att ingenting ni döljer är fördolt för honom. (K.10:61) [MUHAMMAD!] Vilken fråga din uppmärksamhet än riktas mot och vilka Guds ord du än läser ur Koranen och vilket arbete ni[människor] än ägnar era krafter åt - är Vi vittne till allt [från den stund] då ni griper er an med det. Inte ens [vad som motsvarar] ett stoftkorns vikt, på jorden eller i himlen, är dolt för din Herre och ingenting finns, varken mindre eller större än detta, som inte [är inskrivet] i [Guds] öppna bok. (K. 20:7) Vare sig du säger högt [vad du tänker eller inte, vet Han det], eftersom Han känner [människans] hemligheter och det som är än djupare dolt. (K. 57:4) Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Han vet vad som tränger ned i jorden och vad som utgår därifrån och [Han vet] vad som sänker sig från himlen och vad som stiger upp mot den. Han är med er, var ni än befinner er, och Gud ser allt vad ni gör. Var anspråkslös och blygsam inför din Herre så som sig bör. Förvissa dig om att Han aldrig ser dig någonstans där Han förbjudit dig att vara och aldrig saknar dig där Han befallt dig att vara. Tjäna Honom som om du såg Honom, eftersom Han ser dig även om du inte ser Honom. ...(forts)... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om papperspengar | Sh. Nazim Qubrusi

    PAPPERSPENGAR ÄR HARAM – HIMMELSK HYLLNING AV GULD OCH SILVER Transkribering av Sohbet av Shaykh Nazim al-Haqqani al-Qubrusi, Lefke, Cypern, 07.09.2010 Översatt till svenska av: Anonym Bismillahi Rahmani Rahim (Mawlana Shaykh reser sig) Laa ilaaha illa-Llah, Laa ilaaha illa-Llah, Laa ilaaha illa-Llah Muhammadun Rasoolullah `alayhi salaatullah wa nahnu `abeedullah faq bal maadhiratanaa yaa Rabbanaa yaa

  • Bosnisk sång: Låt oss komma till ånger

    Burhan Šaban – Tobe dođimo – تبت إلى الله – Låt oss komma till ånger Svensk tolkning: Kerim Hrustanovic [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=mgQvb9ngEdM&w=400] Låt oss komma till ånger Fälla tårar Broder “Allah” säger vi Fisken i vattnet Fågeln i himlen Allt åminner Allah Allah” säger vi Alla djur Växter, stenar Nämner honom “Allah” säger vi En mumin är

  • Dikt: Det större Jihad | Umm Isa

    Det större Jihad En dikt av Umm Isa, Norge Svensk tolkning av bmk Nu ligger planen färdig: perfekt blir detta brott: ett mord så listigt och mäktigt, ett dåd som bådar gott! Jag smyger inte i bakhåll – nej jag kungör offrets synd. Så skär jag rakt genom köttet – med endast en spegel i

  • Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat Shaykh Salahuddin Barakat (må Allah bevara honom) går här igenom reglerna kring vätskor och när de kommer i kontakt med orena ämnen. Bland annat förklarar han vad för dom det är beträffande vatten i stora mängder vari orena ämnen har fallit i, dvs. om hela vattnet anses vara orent eller endast där det orena ämnet hamnade i vattnet, flytande vatten, stillastående vatten, vatten i små mängder och mycket mer.

  • Minne av Mohammed Knut Bernström

    Av AC Nilsson Vi är många som har ljusa minnen av broder Muhammed Knut Bernström. Han besökte Sverige med jämna mellanrum och han deltog gärna vid olika sammankomster. Han var en klok, vänlig och anspråkslös man, en fadersgestalt i vars sällskap man kände sig trygg och väl till mods. Han undanhöll inte sin åsikt eller

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • Vem var Nasreddin Hodja?

    VEM VAR NASREDDIN HODJA? Nasreddin Hodja är en populär hjälte i humoristiska berättelser. Han är välkänd över ett stort geografiskt område som sträcker sig från länder i Balkan till Centralasien, och många regioner påstår sig vara hans hem. Mest sannolikt var personen Nasreddin Hodja en imam, domare och teolog som levde i Anatolien där han föddes i en by i Hortu 1208/1209 och dog i Akşehir 1284/1285. Men Nasreddin Hodja i berättelserna framställs ofta som en fattig man med en jordbrukares livsstil, en figur som verkar på gränsen mellan visdom och enkelhet, alltid positive, jordnära, öppensinnad och långt bort från islams strikta regler. I Turkiet har han som person blivit väldigt populär under många århundraden, och runt 600 historier med Nasreddin Hodja som huvudperson har noterats. ...forts... http://rahma.se/26928/

  • Presentation: Sh.Faisal Abdur-Razak

    Sheikh Faisal Hamid Abdur-Razak bor i Brampton, Kanada. Under åren 1977- 1986 studerade han i Saudiarabien, först vid Umm al-Qurra-universitetet i Mecka, sedan vid Kung Abdulaziz-universitetet i Jeddah. Han har också studerat vid York University i Toronto, Canada. Under studietiden i Saudiarabien studerade han även under många lärda och Shuyukh, bl.a. Sheikh Hasan Ayub, Sheikh

  • Meningen med fastan | al-Shurunbulali

    Visheten bakom att fastan påbjudits حكمته مشروعية الصوم Ur Imdad al-Fattah av Imam Hasan al-Shurunbulali Översatt av bmk Allah den Upphöjde har påbjudit fastan p.g.a. dess många fördelar, varav den främsta är att den framkallar två saker, där den första uppstår ur den andra. (Den första är) att stilla ”egot som ständigt driver (till det