En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Historier om Juha: Maqam "Ingenting"

    Historier om Juha: Maqam "Ingenting" En man frågade Hojja Nasruddin: Vem är du? Nasruddin svarade: Jag är ingenting. Sedan frågade han tillbaka: Och vem är du? Mannen sade att han var offficer i distriktet. Nasruddin frågade: Och vad ska du bli sen? Mannen sade: Kanske jag ska bli landshövding (wali i ottomanska riket), och sen... Nasruddin frågade: ja, vad ska du bli sen? Han svarade : Sen kan jag bli vesir. Nasruddin frågade: Och efter det? Han svarade: Sen kanske jag kan bli sadrazam (rådgivare till sultanen) Nasruddin frågade : Men vad ska du bli sen då?? Mannen svarade : Ingenting - det finns ingen högre ställning att eftersträva! Då sade Hojja Nasruddin : "Ingenting" - Jag har redan denna ställning, så varför visar du högmodig då ?! http://rahma.se/748/historier-om-juha-maqam-ingenting/

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Fastans inre aspekter | Imam al-Ghazali

    FASTANS INRE ASPEKTER Al-Ghazali-institutet Fastan utgör enligt Profeten, frid och välsignelser vare med honom, en fjärdedel av tron. Han sade: ”Fastan utgör hälften av allt tålamod”1 och: ”Tålamod är halva tron.”2 Fastan skiljer sig från övriga pelare genom att Gud den Upphöjde, förbehållit Sig den. I en hadith qudsi säger Gud, Upphöjd är Han: ”En...

  • Qasida: Vi fattiga kommer till Dig

    Traditionell qasida VI FATTIGA KOMMER TILL DIG SOM ÄR RIK Audio: Damascene Munshidun (mp3) Vi fattiga kommer till Dig som är rik, ty du är i välvilja alltid dig lik. Du vande oss vid att hos dig få allt gott – måhända vi finner det du vant oss att få Utblottade, tokiga drivs vi omkring av åtrå till Dig – våra önsknigars mål. Ty ingen mäktig och rik såsom du, och ingen står lägre i armod än vi. Du är uppenbarad i allting vi ser, Från oss kommer intet, vi är ingenting. Och vore Du ständigt med mig på min färd, behövde jag ingenting bära med mig. Ditt namn har jag, dolt som en värdefull skatt, med chiffer som blott den som söker förstår. Ja, Du är “al-Haqq”, endast du är den Sanne – säg den som vet: ”Ana” – vem är Jag? O Herre sänd välsignelser över den Du utvalt att bringa Ditt budskap till oss, och låt honom föra vårt tal inför Dig och öppna Ditt Paradis portar för oss. ------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Presentation: Sidi Salahuddin Barakat

    Presentation av Sidi Salahuddin Barakat Sidi Salahuddin Barakat (född 1981 i Abu Dhabi) är svensk imam av libanesiskt ursprung som växt upp i Malmö. Han har sedan 15 års ålder studerat för lokala imamer och ägnat sig åt egna studier i de islamiska vetenskaperna. Sidi Salahuddin Barakat har studerat för lärda från bl.a. Turkiet, Levanten,...

  • Dhul Hijja's första tio dagar | Sh. Yaqoubi

    De första tio dagarna i DHUL HIJJAH av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi http://rahma.se/8190 Kära läsare, imorgon är det den första dagen av Dhul Hijja, vilket är den sista månaden i det islamiska året enligt Hijri-kalendern. Detta är också den månad då pilgrimsfärden äger rum. Dessutom är de första tio dagarna av denna månad de bästa dagarna i denna världen, enligt Profeten Muhammads ord (fred och välsignelser vare med honom) i en autentisk hadith i Sahih Ibn Hibban. Allah den Allsmäktige nämnde även speciellt de första tio dagarna av den månad och hedrade dem genom att svära en ed vid dem i början av Surat al-Fajr: {والفجر وليال عشر} “Vid gryningen, och vid de tio nätterna” Enligt kommentatorerna avses därmed de tio första dagarn i denna månad. Allah befallde oss att göra dhikr – att minnas och nämna Honom – under dessa tio dagar, då Han hänvisade till dem i Sura al-Hajj: {ويذكروا اسم الله في أيام معلومات} “…och att nämna Allah’s Namn under de välkända dagarna” Vår älskade Profet (må Allah välsigna honom och hälsa honom med fred) lärde oss att goda gärningar i dessa tio dagar är bättre än gärningar som utförs under några andra dagar, enligt en hadith som återberättas i Sahih Imam al-Bukhari. Imam ibn Hajar al-´Asqalani förklarar varför dessa tio dagar är de bästa dagarna på året genom att påpeka det faktum att de förenar alla Islams stora gudstjänsthandlingar: bön, fasta, välgörenhet och pilgrimsfärden (Hajj). Dessa finns inte samlade i någon annan månad. Det är alltså rekommenderat att under dessa dagar utföra många frivilliga gudstjänsthadnligar (´ibada), som att fasta under de första nio dagarna; göra dhikr utöver det vanliga, särskilt takbir och tahlil, läsa den Heliga Koranen osv. Tag detta tillfälle i akt – för vi kan aldrig vara säkra på att få leva till nästa år och kunna ta igen det vi missat! Visa ditt bästa med bön, dhikr, Koranläsning, och besök moskéerna oftare än vanligt, så att du gör dig förtjänt av ´Id-festen, även om du inte gör Hajj. Vi kommer att tala mer om detta på ´Arafat-dagen inshaAllah. Därmed sänder jag hälsningar och du´a till alla som läst detta till slutet. Shaykh Muhamamd al-Yaqoubi ---- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat Shaykh Salahuddin Barakat (må Allah bevara honom) går här igenom reglerna kring vätskor och när de kommer i kontakt med orena ämnen. Bland annat förklarar han vad för dom det är beträffande vatten i stora mängder vari orena ämnen har fallit i, dvs. om hela vattnet anses vara orent eller endast där det orena ämnet hamnade i vattnet, flytande vatten, stillastående vatten, vatten i små mängder och mycket mer.

  • Imam al-Ghazali om moralisk relativism

    Imam al-Ghazali om moralisk relativism Vad är gott och ont, rätt och fel? Finns det en absolut moralisk standard, och hur förhåller den sig till människans subjektiva uppfattning om rätt och fel? Beror vår morailiska känsla på att den är medfödd eller på att vi socialiseras in i den? - Artikeln diskuterar dessa frågor med utgångspunkt av Imam al-Ghazalis bok "Al-Mustasfa fi ’ilm al-usul" Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Att lyda sina föräldrar | Sh. M. Yaqoubi

    Att lyda sina föräldrar av Shaykh Muhammad al-Yaqoubi Du ska inte bråka med din far och aldrig höja rösten mot dina föräldrar eller äldre bröder och systrar. När din far talar till dig bör du lyssna på honom på bästa sätt, med sänkt blick och utan ögonkontakt. Du bör aldrig argumentera med honom även när han har fel, och om han ber om dina tilgångar så ger du honom utan att känna bitterhet och utan att fråga varför. Dörren till Paradiset öppnas genom lydnad mot dina föräldrar. Det är nyckeln till välgång och ett lyckligt och långt liv. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith al-Hilya: Om Profeten Muhammad

    Hadith al-Hilya Om Profeten Muhammad (صلى الله عليه وأله وسلم), hans nobla utseende och förnämliga karaktär Från al-Hasan ibn ´Ali (må Allah finna behag i dem båda): Jag vände mig till min morbror Hind ibn Abi Hala, som utförligt brukade beskriva Allah´s Sändebuds förnäma egenskaper – eftersom jag hade en stark önskan att han skulle beskriva dem för mig, så att jag kunde tillägna mig dem. Han sade då: Allah´s Sändebud var sublim och storslagen. Hans ansikte skimrade med pärlglans som månen en fullmånenatt. Han var längre än medellängd, men inte överdrivet lång. Han hade ett stort och ståtligt huvud med vågigt hår. När hans mjuka lockar delade sig i en bena, lät han det dela sig – annars lät han det falla fritt. När han lät håret växa nådde nedanför öronsnibbarna. Han hade rosenfärgad hy, och stora bågformade ögonbryn, utdragna mot tinningarna, fylliga men inte sammanväxta. Mellan dem fanns en åder som vreden fick att svälla. Övre delen av näsryggen var böjd, och det utgick ett ljus från den som fick den att se upphöjd ut, så att den som inte betraktade honom noga kunde tro att han var högnäst. Han hade tjockt skägg, (svarta pupiller), mjuka, släta kinder, och en vid mun med ett litet avstånd mellan tänderna. Han hade en smal hårstrimma på bröstet. Hans hals var som nacken på en staty gjord av renaste silver. Hans kropp var väl proportionerad, hans kroppsbyggnad full och fast. Mage och bröst var släta. Han var bredbröstad och bredaxlad, och hade stora fasta och knogar. Hans blottade överkropp var som höljd i ljus. Mellan strupen och navlen löpte en smal linje av hår – i övrigt var hans bröst och mage fria från hår, men han hade hår på armar och skuldror och övre delen av överkroppen. Han hade långa underarmar, stora handflator och breda hand- och fotleder. Hans tår och fingrar var långa och graciösa – eller kanske han sade: upphöjda – och hans hålfot välvd. Hans fötter var mjuka och smidiga, så att vatten lätt rann över dem. När han gick, rörde han sig på ett samlat, smidigt och kraftfullt sätt. Han gick framåtböjd, med lätta och snabba steg, som om han gick nedför en backe. När han vände sig, vände han sig med hela kroppen. Hans blick var sänkt – han tittade oftare mot marken än mot himlen, och hans blick var mestadels bara ett kort ögonkast. Han lät sina följeslagare gå framför sig, och han var alltid den som först hälsade dem han mötte. ... Hadithens fortsättning: http://rahma.se/139/hadith-al-hilya

  • Hanafi Tahara: Avsikten är Sunna

    Avsikten för Wudu och Ghusl är Sunna mu'akkada "Handlingar bedöms enligt avsikten (niyya)" (hadith). Därför bör den som söker belöning för sin handling låta en en tydlig avsikt föregå varje gudtjänstthandlig. Men enligt Hanafi-skolan är detta inte ett villkor för giltighet av Wudu och Ghusl. Det innebär att bönen är giltig, även om avsikten för föregående Wudu var otydlig eler obefintlig.Avsikten är en handling som utförs av hjärtat. Men det är mandub (rekommenderat) att samtidigt uttala den med läpparna, för att stärka sin beslutsamhet. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Turban-traditionen i Islam | Sh. G. Haddad

    TURBAN-TRADITIONEN I ISLAM Av Shaykh Gibril F Haddad ”Allahumma salli ‘ala sahibi al-taj”, lyder en känd jemenitisk bön, “Vår Herre, välsigna ägaren av kronan! “Kronan” här är turbanen, och dess ägare är den Helige Profeten Muhammad (må frid och välsignelser vara över honom). Imama, turbanen, har varit den mest utmärkande klädesplaggs-sunnan (traditionen), en del av den islamiska livsstilen sedan religionens begynnelse. ‘Abd Allah ibn ‘Umar sade: “Profeten brukade vira turbanen runt hans huvud och stoppa in dess tyg innanför turbanen så att tyget fästs bak, låtandes dess extremitet hänga ner mellan hans axlar. Turbaner brukade till och med bäras innan Islam och beteckna en mans heder. Ett arabiskt ordspråk lyder: “turbanerna är arabernas kronor”. Detta förklas på så sätt att de forntida araberna var för stolta för att acceptera en kungs styre över dem, och därför hade de inga andra kronor än deras turbaner. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad är en madhhab? | Sh. Nuh Keller

    Vad är en Madhhab? Varför är det nödvändigt att följa en? © Nuh Ha Mim Keller 2000 Översättning: Samir Muric´ Ordet madhhab härstammar från ett arabiskt ord som betyder ”att gå” eller ”att ta som en väg”, och detta refererar till en mujtahids val i beträffandet av ett antal olika tolknings möjligheter i härledandet av...

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sufismen på Balkan | Fadilj Selmani

    SUFISMEN PÅ BALKAN Av Fadilj Selmani Ur Tidskriften Minaret 2004:3-4 1. Islam och Balkan på 1800-talet Identifieringen Balkan tar sitt uttryck i början av 1800-talet, själva ordet “balkan” betyder “många berg” på turkiska. Området har många berg. Men det existerar även ett berg i Turkmenistan som kallas för “Balkan”. Det är möjligt att namnet härstammar...

  • Inre tro vs. yttre bekännelse | Qadi ´Iyad

    OM FÖRHÅLLANDET MELLAN INRE TRO OCH YTTRE BEKÄNNELSE Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Tro därför på Allah och Hans Sändebud och på det ljus som vi har uppenbarat [för er]. (64:8) - «Vi har sänt dig [Muhammad] som ett vittne och som förkunnare av ett glatt budskap om hopp och som varnare, för att ni [människor] ska tro på Allah och Hans Sändebud.» (48:8-9) - «Tro därför på Allah och Hans Sändebud, den olärde Profeten» (7:158) Det är alltså en absolut skyldighet för varje muslim att tro Profeten Muhammad (Allahs välsignelser och fred vare med honom). Annars är îman (tron) inte fullständig och islam inte giltig. Kombinationen av hjärtats bejakande och tungans bekännelse utgör bekräftad tro. Detta är det fullkomliga och lovvärda tillståndet. Det klandervärda tillståndet däremot är att bekänna med tungan utan att bekräfta det med hjärtat, vilket är hyckleri [nifaq]. Ett tillstånd mellan dessa båda är om någon bejakar i sitt hjärta och sedan dör utan att ha haft tid att vittna. Ett annat fall är om någon tror i sitt hjärta men väntar länge med att bekänna det, trots att han vet att det är nödvändigt att göra det. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Shafi'i: Fastan (sammanfattning)

    Fastan Al Ghazali-institutet © 2004 Att fasta under månaden Ramadan är obligatoriskt för: muslimer som kommit i puberteten och är mentalt friska [barn och sinnessjuka måste inte fasta] som är i stånd att fasta [fastan är inte obligatorisk för den som uppnått hög ålder, för den kroniskt sjuke som inte tror sig om att tillfriskna,...

  • Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"

    FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani

  • Mirakel | Abdulwahid Shakir

    Mirakel (Karamat) Av Abdulwahid Shakir I boken ”Rawd al-Riyahin” skriver al-Imam al-Yafi’: De människor som förnekar förekomsten av mirakel är av olika slag. En del av dem förnekar undantagslöst alla mirakel, deras ståndpunkt är välkänd och de har vänts bort från all religiös framgång (tawfiq). En del andra, förnekar de mirakel som utförs av de...

  • Sahabas hemlighet | Sheikh M. Yaqoubi

    Sahabas hemlighet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar varför Sahaba är de bästa av alla människor efter Profeterna. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

You may also like...