Arkiv: Islams tro
- Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi
Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Domedagen | ur Sura al-Jathiya
Några av kännetecknen för Uppståndelsens dag och dess förskräckelse Sammanfattning av Ibn Kathirs Tafsir till Sura Al-Jathya 45:27-34 Av okn Allah den Upphöjde säger: [wpspoiler name=”{ وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ }” background=”false”] { وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ } يخبر تعالى أنه مالك السموات...
- ´Ashura'-dagen till minne av Profeterna
'Ashura'-dagen fias den 10 Muharram tillåminnelse av Profeterna, och tacksamhet gentemot Allah för de undebara ting som han lät hända med dem den dagen.
- Vad betyder det att Profeten är syndfri?
Vad betyder det att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) är ma´sum? besvarat på Alghazali-institutet Fråga: Jag har en fråga angående Profeten frid vare med honom. Jag har hört många gånger att Profeten, frid vare med honom, (maosom min alghalat) innebär detta att han aldrig har gjort fel i sitt liv eller att alla hans...
- Varför utsätts vi för prövningar?
Av Hamza Karamali Översatt av: AbdulWahid Ingenting är som Han En grundläggande princip i vår tro är att Allah är helt och hållet olik allting annat. I Koranen säger Han, ”Ingenting är som Han” (K. 42:11) En följd av denna tro är att gudomliga handlingar, till skillnad från mänskliga, inte drivs av motiv, eftersom motiv...
- Anas b. Malik om Profetens karaktär
Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 345 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk Anas ibn Malik var tio är gammal när hans mamma tog honom till Profeten Muhammad (välsignelser och fred vare med honom) och bad honom att ta pojken i sin tjänst. Han levde sedan under tio år tillsammans med...
- Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad
Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/
- Baba Ömer om kärleken till Allah
Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Varför tillåter Gud lidande?
Av www.onereason.se Genom historien har denna fråga plågat mänskligheten. Den allmänna hållningen är att om det fanns en alldeles utmärkt, allsvetande, allsmäktig Gud, så skulle det inte finnas något ont eller lidande i världen – död, sjukdom, ålderdom, jordbävningar, vulkanutbrott och svält skulle inte råda i livets ekvation. När man tar sig an frågan står...
- Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi
Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Gud, människan och ödet
GUD, MÄNNISKAN OCH ÖDET Världen med all dess storslagenhet från atomer till galaxer – naturen med dess fatastiska artrikedom och variation i former och färger – människan med sitt intellekt och sin otroliga förmåga att leva och verka i denna värld – allt detta kan inte ha kommit till av sig själv. Funderar man på detta förstår man att det måste finnas en Skapare. Vem är Skaparen? Vad kännetecknar Honom? Varför har Han skapat oss? Följande är Egenskaper hos Allah som är logiskt nödvändiga, dvs. det är om«jligt att förneka dem ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Imam al-Nawawi om Allahs egenskaper
Taj al-Din al-Subki och Imam al-Yafii sade att Imam Nawawi var ashari. Efter att ha hänvisat till dem lade al-Sakhawi till orden, och han tolkade ofta (tawil) (1). I al-Majmu skriver Imam al-Nawawi (radiya Allahu anhu): Den dominerande åsikten hos teologerna (al-mutakallimun) är att de gudomliga egenskaperna bör tolkas bildligt på ett sätt som är...
- Kurs: Introduktion till Aqida | S. Barakat
Sheikh Salahuddin Barakat: INTRODUKTION TILL SUNNI ´AQIDA Lektion 1: Introduktion Lektion 2: Definitionen av Ahl as-Sunnah wal Jama’a Lektion 3: Om utvecklingen av Ahl as-Sunnahs troslära Lektion 4: Ahl as-Sunnahs metodik för att härleda troslära Lektion 5: Om intellektets roll i trosläran Youtube spellista: http://www.youtube.com/watch?v=eiBtUW1ooZQ&list=PLRQ3cg94EWU7F8PD4QpGOwYWMt_9zjZfI&index=1&feature=plcp Sh. Salahudin Barakat har lektioner Varje lördag och söndag kl. 18-19 i Förening Samerkand, Videdals Torg 5, Malmö Dessa föreläsningar spelades in ht-2012
- Abraham, Isak och Ismael
ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper
Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/
- Följa Koranen till 110% ?
Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...
- Berättelse: Två fiskar
BERÄTTELSE: TVÅ FISKAR Två fiskar simmade omkring och upptäckte plötsligt en bit kött framför sig. Den yngsta fisken öppnade munnen och simmade mot köttbiten. Den äldre fisken ropade: Stanna! Du kan inte se det, men inne i köttbiten stter det en krok, genom en osynlig lina är den kopplad till en käpp ovanför vattenytan och någon håller i den käppen. Om du äter köttet, kommer kroken att fastna i din käke och denne någon kommer att dra upp dig ur vattnet. Någon kommer att sprätta upp dig med en kniv, steka dig i en panna och äta upp dig. Det som blir kvar av dig får katten. De två fiskarna simmade iväg. När den yngsta fisken blev ensam tänkte den: Jag ska själv undersöka hur korrekta påståendena är. Han återvände till köttbiten och simmade runt den, ovanför och under den. Han gjorde en riktigt noggrann undersökning och kunde sedan konstatera: Jag har sett mig omkring ordentligt och jag har inte upptäckt någon käpp, kniv, stekpanna eller katt. Jag har faktiskt inte upptäckt något utanför detta vatten vi lever i. Han simmade åter tillbaka till köttbiten och slukade den. Kroken fastnade i hans käke och han drogs upp ur vattnet. Han såg käppen och en man med en kniv – men vid den tidpunkten var hans kunskap intet värd. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"
FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani
- Livets mening
Varför hara Allah skapat människorna? Allah säger i Koranen: (* Jag har skapat människor och jinn (andeväsen) enbart för att de ska dyrka Mig *) (* Han är den som skapat döden och livet för att testa vilka av er som handlar på bästa sätt *) (Sura al-Mulk : 67:2)
- Vad betyder Allahs Namn al-Rahman?
Fråga: Vad betyder Allâhs Namn al-Rahmân? Rahmah också är en mänsklig egenskap, så hur kan det då även vara ett av Allâhs egenskaper? Svar: av Mufti Ismail Moosa Namnet Al-Rahmân betyder “Den Mest Nåderike”. Detta namnet kan inte kan inte användas för någon annan förutom Allâh Ta’âlâ. Även om människor har egenskapen att ha nåd,...
- Islams tro | Ibn Khaldun
Ur “Al-Muqaddima” av Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (d. 808 H. i Kairo) © Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002 Teologi Detta är en vetenskap som med rationella argument försvarar trosartiklarna och för kastar förnyare, vilkas dogmer avviker från de första muslimernas och den islamska ortodoxins. Den verkliga kärnan i...
- Sunni trossatser 4: Tron på Profeterna
Vad som är nödvändigt att tro OM PROFETERNA Allah har från Sin skapelse utvalt de allra bästa människorna och sänt dem som Profeter (anbia’ – أنبياء) och Sändebud (rusul – رسل) till olika folk, för att förmedla Sitt budskap till människorna, för att undervisa oss i tro och levnadssätt, och för att de ska vara förebilder för oss i alla avseenden. قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ - Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31) Den siste och slutgilitge Profeten är Profeten Muhammad sallaAllah ´aleihi wa sallam. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Vem/vad är ahl al-Sunnah wal Jama'ah?
DEFINTIONEN AV AHL AL-SUNNAH WAL JAMA’AH Termen Ahl al-Sunna wal Jama´a betyder: “De som följer Profeten Muhammad’s (salla Allah ´aleihi wa sallam) Sunna och de lärdas koncensus (samförstånd)”. Det är de som erkänner * de fyra rättsskolrna, * Ash´ari-Maturidi ´aqida, och * de andliga vägar som verkar inom dessa ramar. De omfattar majoriteten av alla muslimer under alla tider. De utgör “den största gruppen”, “den stora majoriteten”, “den räddade gruppen” och andra uttryck som Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) använde för att beteckna dem som – genom Allah’s Barmmhärtighet – kommer att inträda i Paradiset. ...Läs mer på http://rahma.se/352/
- Sunni trossatser 2: Tron på Änglarna
Om Änglarna Bismi Allah – بسم الله الرحمن الرحيم Änglarna Änglar är subtila kroppar, som är skapade av ljus. De är intelligenta varelser som Allah har skapat så att de alltid lyder Honom. De kan uppträda i många olika former. De är äter inte och dricer inte, och de är varken manliga eller kvinnliga. Antalet...
- Imam al-Ghazali om moralisk relativism
Imam al-Ghazali om moralisk relativism Vad är gott och ont, rätt och fel? Finns det en absolut moralisk standard, och hur förhåller den sig till människans subjektiva uppfattning om rätt och fel? Beror vår morailiska känsla på att den är medfödd eller på att vi socialiseras in i den? - Artikeln diskuterar dessa frågor med utgångspunkt av Imam al-Ghazalis bok "Al-Mustasfa fi ’ilm al-usul" Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se
- Den räddade gruppen | Sh. M. al-Kayali
Utdrag ur boken: “Den räddade gruppen är det muslimska ummat i sin helhet” av Sheikh Dr. Muhammad `Adil `Aziza al-Kayali Urval och översättning: bmk Bismi Allah al-rahman al-Rahim – بسم الله الرحمن الرحيم Lov och pris tillkommer Allah den Upphöjde, och fred och välsignelser Hans Utvalde Förkunnare Sayyiduna Muhammad – وصلى الله عليه وعلى آله...
- Hadith: Kännetecken på en sann Profet
Mötet mellan Abu Sufyan och Herakles Ur Imam al-Bukharis “Jami` al-Sahih” Bok 1: “Uppenbarelsens början” Översatt av bmk. I denna hadith berättas om mötet mellan Abu Sufyan, en inflytelserik man från Quraysh och släkting till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam), med den kristne kungen Herakles i Jerusalem. Herakles frågade ut honom om den...
- Frågor om ödet | M. Khalil
FRåGOR OM ÖDET besvarade av Mohammad Khalil sakgranskat av Salahuddin Barakat FRÅGA: Ifall ödet finns och Gud redan vet vad som ska hända i framtiden, vad är meningen med våra liv då? Vilka som kommer dö och vilka som hamnar i paradiset/helvetet? SVAR: Ödet, eller Qadar som det på arabiska heter, är ett samlingsbegrepp för att beskriva att Gud vet allt och att inget sker oberoende av Hans vilja. Hans makt är absolut. Det är viktigt att förstå att Gud är bortom tid & rum, som är Hans skapelse. Därför är Guds kunskap, vilja och makt av konsekvens bortom konceptet av tid såsom vi förstår den. Han vet resultatet av matchen, så att säga, innan den spelats. Det betyder inte att människan inte har en fri vilja, nej tvärtom. Gud vet helt enkelt vad du kommer att välja innan du gjort det eftersom Hans kunskap transcenderar konceptet av tid såsom vi förstår den. Han vet vad som hände igår, vad som sker idag och vad som ska ske imorgon.... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Trons gåva | Ann-Sofie Henriksson Hatmi
BILJETTEN TILL PARADISET Det som förtjänar vår tacksamhet mer än något annat är att vi fått gåvan av Islam. Att vi lyssnat till och accepterat budskapet i vårt innersta. Att vi fått den biljett som är inträdet till Jannah. Det är ett mirakel, kanske alldeles särskilt för den som kommer från en annan bakgrund än traditionellt muslimsk, men även för den som fötts där. Varenda liten del av din kropp besitter en oändlig tacksamhet att just ditt hjärta lyssnat till Allahs (subhanahu wa ta’ala) kallelse; tacksamhet över att den en dag får träda in i Jannah. Parallellt med denna tacksamhet, och kanske på grund av den, ska vi mer än något annat göra du’a för att vi och våra älskade får dö i ett tillstånd av tro. Att den gåva vi och de accepterat, eller som vi hoppas att de ska acceptera, förvaltas och vårdas livet ut. Att ingen av oss tappar biljetten under resan. ...Läs förtsättningen... http://rahma.se/27481/
- Risala Sharh al-Sadr | Imam Ghazali
Förberedelse inför döden Risala Sharh al-Sadr – Om bröstets vidgande av Imam Muhammad Abu Hamid al-Ghazali Översatt av B. Muhammad bmk skribent=bmk بسم الله الرحمن الرحيم I Allah’s den Nåderikes, den Barmhäriges Namn Endast Honom sätter vi vår tillit till, endast hos Honom söker vi hjälp. Lov och pris tillkommer Allah, och välsignelser över Allah’s...