Arkiv: Allmäna ämnen
Se inte ned på någon människa
av Imam al-Nawawi Översatt av: bmk “Förringa inte någon, för slutresultatet ligger hopvikt (som i ett slutet kuvert), och tjänaren (människan) vet inte vilket slut han får. När du ser någon som syndar, känn dig inte överlägsen honom – kanske har han inför Allah en högre ställning än du, kanskee du tillhör de fördärvade (al-fasiqin),...
Icke-muslimer i Ottomanska riket
ICKE-MUSLIMER I OTTOMANSKA RIKET I likhet med tidigare muslimska imperierier hade de ottomanska turkarna stor respekt och acceptans för de icke-muslimska minoriteter som levde i riket. MILLET-SYSTEMET Efter Sultan Mehmets II erövring av konstantinopel år 1453 fick ottomanerna för första gången styra över ett stort antal kristna, framförallt den det Ortodoxa Kristna samfundet i Konstantinopel. Allteftersom imperiet allt mer växte in i Europa, fick ottomanerna allt fler icke-muslimer under sitt styre. Under 1530 var över 80% av den ottomanska befolkningen icke-muslimer! För att kunna hantera de nya religiösa samfunden instiftade sultan Mehmet ett system som senare kallades för Millet-systemet. Systemet innebar att varje religiöst samfund organiserades in i en så kallad ”Millet” (nation). Till exempel sågs alla ortodoxa kristna som en millet och judarna utgörde sin egen millet. Varje millet fick utse sin egen religiösa ledare. ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se
M. K. Bernström: Min väg till Islam
Min väg till Islam ISLAM ÄR FÖRLÅTELSENS OCH BARMHÄRTIGHETENS RELIGION Av: Mohammed Knut Bernström "...En på gudomlig uppenbarelse grundad religion måste, som jag ser det, vara universell, oföränderlig och tillämplig överallt. En sådan religion finns sedan snart 1400 år och dess namn är Islam. ... Jag såg med en gång den enastående skönheten i dess uttrycksformer, kallelsen till bön, också i nattens tysta timmar, bönens högtidliga ritual med nedfallet med pannan mot marken, det fysiska uttrycket för underkastelsen under Gud, världsalltets Herre, den unisona Koran-läsningen i moskén efter vissa melodiska regler etc., och jag tänkte att jag kanske här såg framför mig den fasta, oföränderliga religion jag sökte. "
Evolutionsteorin och Islam | Sh. Nuh Keller
ETT ISLAMISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL EVOLUTIONSTEORIN av Sheikh Nuh Ha Mim Keller svarar på frågan om evolutionsläran är kufr och shirk: http://rahma.se/25193/ Människan Vad gäller din fråga om huruvida Koranens förklaring av skapelsen är oförenlig med att människan har utvecklats, om evolution innebär som Darwin trodde, ... är min förståelse att denna förklaring är oförenlig med Koranen skapelseberättelse. Vår första förfader var profeten Adam (frid vare med honom), som skapades av Allah i Janna, “paradiset” och inte på jorden. Andra arter Beträffande andra fall verkar inte förändring från en art till en annan motsäga uppenbarelsen... Validitet ...Beträffande teorins samstämmighet, logik, tillämpbarhet och validitet, verkar teorin om människans utveckling från lägre livsformer inte visa tillräckligt med vetenskaplig stringens för att upphöjas från att utgöra endast en inflytelserik tolkning. ... Vi väntar alltjämt på att bli övertygade av dessa slags slutsatser. Sammanfattning Allah ensam är Skapelsens herre. Han ensam orsakar allt som ska vara och inte ska vara. Orsaker i sig själva är utan verkan och egentligen är både orsak och verkan skapade av Honom. Orsak och verkan till alla förlopp, inklusive sådana genom vilka växt- och djurarter ges individuella egenskaper, är resultatet av Hans arbete endast. Vad gäller påståendet att människan har utvecklats från en icke-mänsklig art så utgör detta otro (kufr), oavsett om vi tillskriver förloppet till Allah eller till “naturen”. Det beror på att denna förklaring förnekar sanningen om Adams extraordinära skapelse, vilken Allah har uppenbarat i Koranen. ... Människan är något särskilt. ------ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
En hadith berättar: “Ingen Profet dör och förblir i sin grav längre än 40 morgnar, innan hans själ ges tillbaka till honom” (al-Tabarani och Abu Nu’aym från Anas). Ibn Hajar anser det vara en god återberättelse i Talkhis al-Habir. Al-Bayhaqi nämner den i sin monograf över Profeternas liv i graven och säger: “Det betyder att...
Uppfostra ditt barn till en Muslim
Föräldrarnas sätt att vara reflekteras i barnet. Historien om Sheik Abdul Qadir Jilani är omtalad: När han var på resande fot med en karavan, kom ett gäng tjuvar och rånade karavanen och när det var Abdul Qadir Jilanis (Rahmatu Allahi alayhi) tur att bli genomsökt – han var då en arton årig ung man – frågade tjuvarna om han hade någonting av värde. Han berättade då om pengarna som hans mor hade sytt in i hans kläder. Tjuvarna frågade av nyfikenhet varför han lät dem få reda på om pengarna. Han sade att hans mor hade gett honom ett råd innan skulle resa iväg om ”att aldrig ljuga”, vilket fick tjuvarna att skämmas och de bad Allah om förlåtelse.- Det är varje förälders plikt att vara ett föredöme för sina barn och att ge råd till dem. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Att uppmuntra varandra | Imam Sha'rani
Vi behöver varandras stöd och uppmuntran. Nedan några synpunkter på detta, baserat på Adab al-Suhba av Imam Abd al-Mawahib b. Abd al-Wahhab al-Sha’rani Sammanställt av bmk Några punkter om Att uppmuntra varandra Profeten Muhammad (salla Allah ‘aleihi wa sallam) brukade säga fina saker om sahaba – både i deras närvaro och i deras frånvaro. Därmed...
En svensk muslimsk kultur | A.H. Kielan
FRÖN TILL EN SVENSK MUSLIMSK KULTUR av Imam Abdal Haqq Kielan I. Islam når Sverige II. Kulturella spår III. En problematisk miljö IV. Vad är en muslimsk kultur? V. Ssamlevnad är överlevnad Ur Tidskriften Minaret nr 3/2001 ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Turban-traditionen i Islam | Sh. G. Haddad
TURBAN-TRADITIONEN I ISLAM Av Shaykh Gibril F Haddad ”Allahumma salli ‘ala sahibi al-taj”, lyder en känd jemenitisk bön, “Vår Herre, välsigna ägaren av kronan! “Kronan” här är turbanen, och dess ägare är den Helige Profeten Muhammad (må frid och välsignelser vara över honom). Imama, turbanen, har varit den mest utmärkande klädesplaggs-sunnan (traditionen), en del av den islamiska livsstilen sedan religionens begynnelse. ‘Abd Allah ibn ‘Umar sade: “Profeten brukade vira turbanen runt hans huvud och stoppa in dess tyg innanför turbanen så att tyget fästs bak, låtandes dess extremitet hänga ner mellan hans axlar. Turbaner brukade till och med bäras innan Islam och beteckna en mans heder. Ett arabiskt ordspråk lyder: “turbanerna är arabernas kronor”. Detta förklas på så sätt att de forntida araberna var för stolta för att acceptera en kungs styre över dem, och därför hade de inga andra kronor än deras turbaner. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Terrorism hör inte hemma i Marocko
TERRORISM HÖR INTE HEMMA I MAROCKO لا مَكَانَ لِلْإِرْھَابِ فِي المَغْرِبِ Shaykh Muhammad Al-Yaqoubi PDF – Bild Det är med stor sorg och bedrövelse som vi tog del av den tragiska nyheten om mordet på de två unga kvinnorna Louisa Jespersen från Danmark och Maren Ueland från Norge i Atlasbergen utanför Marrakech. Vi vill uttrycka...
Baba Ömer: Påminnelse om döden
Baba Ömer: Påminnelse om döden Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi
DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...
Imam al-Ghazali om moralisk relativism
Imam al-Ghazali om moralisk relativism Vad är gott och ont, rätt och fel? Finns det en absolut moralisk standard, och hur förhåller den sig till människans subjektiva uppfattning om rätt och fel? Beror vår morailiska känsla på att den är medfödd eller på att vi socialiseras in i den? - Artikeln diskuterar dessa frågor med utgångspunkt av Imam al-Ghazalis bok "Al-Mustasfa fi ’ilm al-usul" Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se
Dikt: Modern | Sh. Ibrahim al-Yaqoubi
Modern En dikt av den store lärde Sheikh Ibahim al-Yaqoubi – må Allah visa honom barmhärtighet Översatt av bmk Livets hemlighet och hoppets trädgård, tecknet på trofasthet, generationernas lycka Själens lovsång, som barnens näktergaler får att slå an hjärtats strängar Livets sång som får dess blomknoppar att öppnas mot tillvaron, och le åt dess förhoppningar...
Opolitisk Islam | A. Nordenhök
OPOLITISK ISLAM Av Abdussalaam Nordenhök ...Hur ska vi som reflekterande människor betrakta den alltmer accelererande vulgär-feminismen? Liberalismen har visserligen i sin egoistiska glupskhet svalt samhället, tuggat det och spottat ut sporadiska bitar som inte ens geniet kan lägga pussel med. Dess broder socialismen däremot har svalt familjen, likt Jona i valens mage, och håller dess naturliga hierarki gisslan, placerat sista ordet först i kvinnans hand och sedermera i barnets. Den nya civilisationen har deklarerat krig mot biologin och höjer sin kritiska whiskeyförvrängda röst mot äktenskapet mellan två biologiska parter. Man gör sexualkunskap obligatoriskt i skolan, uppmanar barn att experimentera och utforska, samtidigt som man hånar äktenskapet som legal scen där detta kan ske i trygg miljö. De flesta unga svenskar minns barndomen som ett evigt hämtande och lämnande på dagis, en hafsig kvällsmåltid i föräldrarnas sällskap och kanske en godnattsaga. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se
Varför är familjen viktig? | A. Morrone
Familjen kan... paradoxalt nog, betraktas som såväl ett fängelse som en institution som befriar människan från egots tyranni. Att familjen kan uppfattas vara ett fängelse förstärks av det faktum att det arabiska ordet för fånge, asīr, härstammar från samma rot som usrah, men även om du ibland känner att familjen håller dig fången ska du inte glömma att “Det jordiska livet är den troendes fängelse” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Om drömtydning | Ibn Khaldun
Tolkningen av våra drömmar Ur “Al-Muqaddima” av Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (d. 808 H. i Kairo) © Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002 Denna vetenskap tillhör den religiösa lagens vetenskaper. Den hade sitt ursprung i islam, när vetenskaperna blev yrken och specialister skrev avhandlingar om dem. Drömsyner och drömtydning...
Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper
Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/
Malmö: Co-exist vill skapa trygghet
Malmö: Co-exist vill skapa trygghet Intervju med Sh. Salahuddin Barakat på SVT med anledning av Malmö-festivalen 2013 och inititativet "Co-exist" för fredlig samlevnad mellan olika religioner. ... Gilla rahma.se https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Profetens giftermål med Aisha | S. Barakat
Profetens giftermål med Aisha FRÅGA Varför gifte sig Profeten Muhammad (sallAllah alehi wa sallam) med så ung tjej, när han var så pass gammal? Har det funnits andra profeter som har gjort det förut? SVAR Av Sheikh Salahudin Barakat Bismillah arRahman arRahim När det gäller Sayyida Aishas (radiAllahu anha) äktenskap med Profeten (sallAllahu alayhi wa sallam) måste man ha ett antal saker i åtanke. Först och främst så kan man inte jämföra honom (sallAllahu alayhi wa sallam) med andra “äldre” män. Han var den mest fullkomliga i skapelsen och den vackraste människan någonsin skapad. Han var inte en “gammal” man som vi förstår gamla män. Han var i god fysisk form och blev vackrare för var dag som gick. Filmstjärnor och artister kommer inte ens i närheten av Profetens (sallAllahu alayhi wa sallam) inre och yttre skönhet. Sayyida A’isha (radiAllahu anha) sa: Om kvinnorna, som skar sina händer i förundran över Profeten Yusufs skönhet, hade sett Profeten Muhammad så hade de skurit ur sina hjärtan. Haditherna indikerar att Profeten t.o.m. var i bättre fysiskt skick än sin unga fru A’isha. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Unga muslimer och jihad
Unga svenska muslimer och KOMBATTANT JIHAD Det finns många anledningar till att ungdomar söker hårdare livsstilar i försök att komma närmare Allah swt. Bland dessa är: * Att man är tuff som person. * Att man har ett syndfullt förflutet som man snabbt vill ”bli av med”. * Att man ser att världen fylls av orättvisor och förtryck. En kombination av dessa tre orsaker kan ibland skapa en person som söker radikala lösningar för allt. Man söker en värld där allt måste vara ”antingen eller”. Det som är Sunnah blir en ”obligation” och det som är orekommenderat blir ett ”förbud”, och det gråa flexibla utrymmet för olikhet i rättsliga åsikter försvinner helt. Den farligaste utvecklingen är att personen ser kombattant jihad som lösning för alla problem. ... Läs forts. på http://rahma.se/25786/
Kort om Birkas historia
Birkas historia Birka – dagens Björkö i Mälaren – var under tidig medeltid en viktig handelsplats utmed norra Sidenvägen. Där fraktades silver, siden och andra dyrbara handelsvaror från öster. Vägen gick från Miklagård (dagens Istanbul) över Volga och Östersjön till norra Europa. Denna handelsled hade sin blomstringstid under 200 år ca 770 – 970. Namnet...
Broderskapets bud (1) | Imam Sha´rani
Ur “Adab al-Suhba” av Imam al-Sha´rani Bokens andra del: Vad bröder är skyldiga varandra Översatt till svenska av bmk Vet – må Allah ge dig framgång i sådant Han tycker om – att de rättigheter som hör till umgänget är många. Här ska vi endast lägga fram en sammanfattning för dig av de rättigheter som...
Myter om salafiyya
MYTER OM SALAFIYYA Kort sammanfattat är salafi en mindre inriktning i islam som sprider sin ideologi med enorma resurser backade främst av saudi. Billiga böcker, otaliga hemsidor och forum på nätet, moskébyggen etc. Deras främsta slogan är “Följ Koranen, sunnah och salaf” - och det låter ju bra, men där finns många hakar. * En vanlig uppfattning om dem är att de är extra strikta, som en elitstyrka bland muslimerna som endast följer det “rena islam”, och det är ungefär lika sant som att säga att de som INTE är salafi inte följer islam… Det är i allra högsta grad individuellt, med andra ord. * Lagskolor brukar de säga att de följer alla fyra, och tar den mest korrekta åsikten av varje. Detta är förstås befängt, då i stort sett ingen av oss har utbildningen eller förmågan att utvärdera och jämföra bevis. Det man då är förpassad till, är att blint följa vad en lärd sagt är mest korrekt. Vilket är ironiskt då de är emot att man som outbildad, ickelärd muslim väljer att hålla sig till en enda lagskola i alla fiqhfrågor. Då är blint följande, kallat taqlid, plötsligt haram. Ironiskt, som sagt. * En ledsam sak som ofta följer på att man som konvertit hamnar i salafitänket är att man då tenderar att i viss mån se ned på andra som följer “vanlig” islam, eller som inte praktiserar. Att man som “nyfrälst i den Räddade Gruppen” (de menar att de är den räddade grupp som kommer till Paradiset) tyvärr omedvetet bär på en högfärdighet man inte har rätt till. Det leder i sin tur gärna till att vissa får som ett tvångsmässigt behov av att korrigera andra, eftersom man själv vet vad som är Korrekt, och det finns väldigt lite utrymme för att följa andra åsikter. Läs mer på http://rahma.se/25818/
Staten och imamerna
STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Qasida om döden | Zayn al-´Abidin
QASIDA OM DÖDEN | Zayn al-´Abidin En gripande påminnelse om döden, som tillskrivs Zayn al-´Abidin ´Ali b. al-Husayn b. ´Ali b. Abi Talib, må Allah vara nöjd med dem alla. Youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hOUG3ucchFk&list=PL60BA9D6D3C6B7438&index=1 --------- Främling är ej den främmande från Sham och Yemen – främling är den som ligger i svept i gravens skakt Främlingen har (gästens) rätt på grund av sitt främlingsskap – gentemot den bofaste (som sitter tryggt) i hembygd och hus Driv inte bort främlingen därför att han är främmande – tidens prövningar har redan drivit honom genom förödmjukelser Resan är lång, och min vägkost räcker ej ända fram – min styrka sviktar och döden förföljer mig (Hur många) synder har jag kvar, som jag själv inte vet – Allah vet om dem, de dolda liksom de kända O hur mild är Allah mot mig när Han ger respit – medan jag fortfar i synd, täcker Han över mig. Svensk översättning: B. Muhammad ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se
Hur en man behandlar en kvinna
Hur en man behandlar en kvinna enligt Koranen och Sunnan EN PÅMINNELSE TILL ALLA BRÖDER av Nabil Mazari Det är mannens skyldighet att stå för kvinnans beskydd, välstånd, mat, kläder och allt annat som hon kan tänkas behöva. Om kvinnan själv tjänar pengar så är hon fri att använda dem till det som hon själv vill. Men mannens plikter slutar inte med de elementära behoven för uppehälle och beskydd. Mannen är även av Allahs lag beordrad att behandla sin fru med rättvisa, att respektera hennes känslor och att visa henne vänlighet och omtanke. Hon får inte bli visad någon underlägsenhet eller vara föremål för hans misstankar, och han ska undvika allt som kan skada henne. VAD ALLAH HAR SAGT OM HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allah (subhanaHu wa ta´ala) säger i Koranen : Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. [30:21] ... PROFETENS ÄR VÅRT FÖREDÖME I HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allahs Sändebud (salla Allah ´aleyhi wa sallam) sade: “Den bäste av er är den som är bäst mot sin familj – och jag är den som är bäst mot min familj.”(Tirmidi, Ibn Majah) och: “Den muslim som är mest fullkomlig i tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru.”(Tirmidi. Ahmad) och: “Ta mitt råd: Umgås vänligt med kvinnor, ty de skapades av ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess övre del. Om du försöker räta ut den; kommer du att bryta den, och om du låter en vara kommer den att förbli krokig; så behandla kvinnor väl.” (Al-Bukhari, Muslim) Hadithen visar på det intima bandet mellan man och kvinnan och hur de båda är i behov varandra för ömsesidigt skydd ... forts ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Anas b. Malik om Profetens karaktär
Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 345 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk Anas ibn Malik var tio är gammal när hans mamma tog honom till Profeten Muhammad (välsignelser och fred vare med honom) och bad honom att ta pojken i sin tjänst. Han levde sedan under tio år tillsammans med...
Moderskap & Andlighet | Sh. Nuh Keller
När en kvinna får sitt första barn, måste hon ta hand om ett annat liv, som är i större behov av hennes självuppoffring. Med det andra, tredje eller fjärde barnet tillhör det mesta av hennes dagar och nätter andra än henne själv. Oavsett om hon vandrar på den andliga vägen eller inte, kan en sådan moder sällan motstå att snegla tillbaka på det förflutna, då det fanns mer tid till dyrkan, mer meningsfullhet, mer andligt sällskap och mer sinnesro. Men när Allah öppnar hennes förståelse, kommer hon att se att hon är hängiven i en av de högsta formerna av Gudsdyrkan, den som handlar om att forma nya troende som älskar och dyrkar Allah. Indirekt innebär detta att till hennes dyrkan räknas så många livstiders dyrkan som antalet barn hon satt till världen! ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Följa Koranen till 110% ?
Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...