Arkiv: Koranen och Sunnan
Koranen om fastan i Ramadan
[wpspoiler name=”Koranen Sura al-Baqara 2:183-187 (text)” closebtn=”Stäng”]TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud. (183) [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande...
Den sista Skriften | Isak Cirkin
Den sista Skriften LÄS I DIN HERRES NAMN av Isak Cirkin Böcker, ord, meningar, fraser, muntlig tradition Tolkning, tolkning, tolkning Kontext och åter kontext Viskningar, begär, glömska, förvirring, en missad poäng Listan kan göras lång – listan BÖR göras lång Prisa Den Nåderike som skänkt en sista Skrift En självmedveten Skrift En Skrift som presenterar sig Som definierar sina åhörare Lär oss Guds tillvägagång – ger oss arketyper En Skrift som lägger ut ramar för sin tolkning Som belyser sig själv – är enhetlig Vars budskap är – “både och” En Skrift för alla – den simple som för dennes motsats En Skrift som klargör sin härkomst Sin förmedling, sin förmedlare – sitt språk Reciterad i vacker ton En Skrift som förankrar sig i en tradition En tradition som ger upprättelse åt de äldre Skrifterna Liksom upprättelse åt de gågna förmedlarna Alla – från Adam till Noa till Abraham till Moses till Jesus och Muhammad “Läs!” – uppmanar den – “Läs i din Herres namn” Reflektera! En Skrift som lägger fram argument och slutsatser Beskyddad till innehåll och mening Förklarad av förmedlaren och hans närmsta En Skrift placerad i en nations händer, en balansens nation, universell, skyddad från vantolkning Och tolkad av den inre kärnans människor – visdomens människor En Skrift prisad av sina fiender En förmedlare prisad av sina fiender “Vi har gjort Koranen lätt att minnas; vem vill bevara den i minnet och ta lärdom?” ................. http://rahma.se/26690/
Vad är en madhhab? | Sh. Nuh Keller
Vad är en Madhhab? Varför är det nödvändigt att följa en? © Nuh Ha Mim Keller 2000 Översättning: Samir Muric´ Ordet madhhab härstammar från ett arabiskt ord som betyder ”att gå” eller ”att ta som en väg”, och detta refererar till en mujtahids val i beträffandet av ett antal olika tolknings möjligheter i härledandet av...
- Att visa respekt | Sh. AbdulQadir al-Jilani
Om den islamiska Sunnan att resa sig upp och kyssa handen för att visa respekt Ur: “Boken om gott uppträdande” (Kitab al-Âdâb) Av Sayyiduna Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani Översättning och noter av bmk Det anses lovvärt att resa sig upp (som ett tecken på respekt) inför en rättvis ledare, inför sina föräldrar, inför personer som...
Hadith: Visdomen med diplomati
Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 350 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk När den arabiske stamledaren ´Uyayna ibn Hisn kom för att besöka Profeten Muhammad (må Allah sända honom välsignelser och fred), tog han vänligt emot honom, trots att han var medveten om att mannen var en hycklare. I kommentaren...
Ayat i Koranen som uppmanar till sajda
Ayat al-sujud och Sujud al-Tilawa enligt Hanafiskolan Ur Nur al-Idah och Imdad al-Fattah av Imam al-Shurunbulalî Sammanställt och översatt av bmk för damas.st © 2012 B. Muhammad När man hör en Koranvers som uppmanar till sujud (att nedfalla), ska man göra det. Det kallas Sujûd al-Tilâwa eller Ssjdat al-Tilâwa (nedfallande vid Koranrecitaiton), och de verser...
Vem/vad är ahl al-Sunnah wal Jama'ah?
DEFINTIONEN AV AHL AL-SUNNAH WAL JAMA’AH Termen Ahl al-Sunna wal Jama´a betyder: “De som följer Profeten Muhammad’s (salla Allah ´aleihi wa sallam) Sunna och de lärdas koncensus (samförstånd)”. Det är de som erkänner * de fyra rättsskolrna, * Ash´ari-Maturidi ´aqida, och * de andliga vägar som verkar inom dessa ramar. De omfattar majoriteten av alla muslimer under alla tider. De utgör “den största gruppen”, “den stora majoriteten”, “den räddade gruppen” och andra uttryck som Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) använde för att beteckna dem som – genom Allah’s Barmmhärtighet – kommer att inträda i Paradiset. ...Läs mer på http://rahma.se/352/
Hadithkunskap - ordlista
Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...
Vad är en Salafi? | Sh. Nuh Keller
VEM ELLER VAD ÄR EN SALAFI? ÄR DERAS FÖRFARINGSSÄTT GILTIGT? Av Nuh Ha Mim Keller (1995) Ordet salafi eller "tidig Muslim" inom traditionell Islamisk lärdom innebär någon som levde under de fyra första århundradena efter Profeten (frid vare med honom), inklusive sådana lärda som Abu Hanifa, Malik, Shafi'i, och Ahmad ibn Hanbal. Vem som helst som dog efter detta är en av de så kallade khalaf eller "de sentida Muslimerna". Termen "Salafi" återupptogs som en slogan och som namnet för en rörelse, bland de sentida Muslimerna, av följet kring Muhammad Abduh (elev till Jamal al-Din al-Afghani) ungefär tretton hundra år efter Profeten (frid vare med honom), för uppskattningsvis hundra år sedan. Likt andra rörelser som dykt upp inom Islams historia, var deras huvudsakliga påpekande att religionen inte fattats ordentligt av någon sedan Profeten (frid vare med honom), de tidiga Muslimerna--och dem själva. Ifråga om ideal, förespråkade rörelsen en återvändo till en shari'a-betänklig ortodoxi som skulle rena Islam från oönskade tillägg, kriteriet för omvärderingen varandes Koranen och hadith. Dessa ideal är förstås ädla, och jag tror inte att någon skulle motsrida deras värde. De enda meningsskiljaktigheterna är hur dessa ändamål ska bestämmas, och hur de sedan ska tas i bruk. Det är svårt att, med få ord, beskriva rörelsens alla aspekter och tvistemålen som är inblandade, men jag hoppas att kunna publicera en fullständigare avhandling senare i år, insha'Allah, i en samling av essäer kallad "Re-Formatörerna inom Islam". ... (forts.) ......... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Kort om Islams rättsskolor
Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Frågor och svar om fiqh | S. Barakat
Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Turban-traditionen i Islam | Sh. G. Haddad
TURBAN-TRADITIONEN I ISLAM Av Shaykh Gibril F Haddad ”Allahumma salli ‘ala sahibi al-taj”, lyder en känd jemenitisk bön, “Vår Herre, välsigna ägaren av kronan! “Kronan” här är turbanen, och dess ägare är den Helige Profeten Muhammad (må frid och välsignelser vara över honom). Imama, turbanen, har varit den mest utmärkande klädesplaggs-sunnan (traditionen), en del av den islamiska livsstilen sedan religionens begynnelse. ‘Abd Allah ibn ‘Umar sade: “Profeten brukade vira turbanen runt hans huvud och stoppa in dess tyg innanför turbanen så att tyget fästs bak, låtandes dess extremitet hänga ner mellan hans axlar. Turbaner brukade till och med bäras innan Islam och beteckna en mans heder. Ett arabiskt ordspråk lyder: “turbanerna är arabernas kronor”. Detta förklas på så sätt att de forntida araberna var för stolta för att acceptera en kungs styre över dem, och därför hade de inga andra kronor än deras turbaner. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi
DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...
Hadith: Om att påbjuda det goda
Hadtih nr 34 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Sa`id al-Khudriy (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag hörde Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) säga: Den av er som ser något otillbörligt bör [1] (ingripa för att) ändra det med sin hand [2]....
Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)
Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/