Arkiv: Koranen och Sunnan

    Smakprov ur kategorien “Koranen och Sunnan”

  • Hadithkunskap - ordlista

    Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...

  • Klassificering av hadither | Imam M. Muslim

    Källa: Denna sammanställning delades ut som studiematerial under en kurs i Skärholmens moské 2002 Se även damas.st > Dar al-Hadith

  • Tawassul enligt Koranen och Sunnan

    Vad Ulama sagt om Tawassul genom Profeterna och fromma människor Av AbdulWahid Morrone © 2007 Varför skriva om tawassul? Det råder allmän förvirring runt begreppet tawassul. Många muslimer har felaktigt lärt sig att tawassul är att jämställa med polyteism och att det är deras plikt att frälsa de stackars muslimer som gör tawassul. Detta har...

  • Adab vid läsning av hadither | Qadi 'Iyad

    Ur Qadi ‘Iyad: al-Shifa, Del 2 Kapitel 3 Avsnitt 4: Om den aktning som Salaf visade då de förmedlade hadith från Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom) Kultursällskapet Damas © 2006 `Amr ibn Maymun sade: ”Jag besökte Ibn Mas`ud regelbundet under ett år. Varje gång jag hörde honom säga: ‘Allahs Sändebud, fred och välsignelser vare...

  • Innebörden av nypåfund (bid´a)

    En kort sammanfattning av artikeln “The Meaning Of bid`a” av Sheikh Gibril F. Haddad Översatt och redigerad av Omar K N Vi kan bara skydda och stärka vår religion Islam genom att följa det som är sant och korrekt från Islams tradition, och i det som vi följer våra stora Ahl al-Sunna Imamer och män...

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

    Fråga då dem som har kunskap, om ni inte vet. (Koranen 21:7) Vad är taqlid? av Mufti Zubair Bayat Översatt till svenska av Kerim HrustanovicTaqlid är wâjib (obligatoriskt) Taqlid eller Ittiba’ är wâjib (obligatgoriskt) för muslimer. Tyvärr finns det ändå många muslimer idag som aldrig ens hört om dessa ord. Andra muslimer har måhända hört...

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/

  • Hadith: Var muslim är den andres broder

    Hadtih nr 35 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Hurayra (må Allah vara nöjd med honom): Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) sade: Hys inte avund mot varandra, lura inte varandra, hata inte varandra, och vänd inte varandra ryggen. Den ene må inte bjuda över...

  • Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"

    FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani

  • Domedagen | ur Sura al-Jathiya

    Några av kännetecknen för Uppståndelsens dag och dess förskräckelse Sammanfattning av Ibn Kathirs Tafsir till Sura Al-Jathya 45:27-34 Av okn Allah den Upphöjde säger: [wpspoiler name=”{ وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ }” background=”false”] { وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ } يخبر تعالى أنه مالك السموات...

  • Hadith och Sunna - är det samma sak?

    Hadith och Sunna – är det samma sak? KAN MAN ETABLERA SUNNAN DIREKT FRÅN HADITHER? av Abdulghafur Starck Bekände sig majoriteten av as-salaf as-salih till en metodologi som gick ut på att allt som har bekräftats från Profeten, salla Allahu ´alayhi wa sallama, ska implementeras, utan någon egentlig förståelse för fiqh och dess underliggande principer och metodik? Nej. Är haditherna det enda beviset för vad sunnan är? Nej. ...... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Shi´as tolkning av Sunni hadither

    Några av de grundläggande felen i metodiken för SHI´AS TOLKNING AV SUNNI HADITHER av Ahmad Elheich En stor del a shi´a-islamisk mission bland Ahl al-Sunna går ut på att ifrågasätta hadither för att så tvivel i Sunni-muslimers hjärtan. Detta är inget nytt – det har pågått under många generationer. Skillnaden mellan förr och nu är att de som tidigare ägnade sig åt sådan polemik gjorde det mer mer kunskap. Nuförtiden sprids sådana misstolkningar på Facebook och Youtube av okunniga personer, som tolkar hadither utifrån eget tycke i enligt sin tro. Därför vill vi i en serie korta artiklar ta upp felaktigheterna i shi´as polemik. Vanliga feltolkningar som cirkuleras på internet kommer att bemötas, och påhopp mot Sahaba som utnyttjar sådana feltolkningar kommer att besvaras – bi tawfqi Allah ta´ala. 1. Metodiska felaktigheter i den shi´itiska polemiken 2. Snabb introduktion till hadithläran ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Anas b. Malik om Profetens karaktär

    Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 345 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk Anas ibn Malik var tio är gammal när hans mamma tog honom till Profeten Muhammad (välsignelser och fred vare med honom) och bad honom att ta pojken i sin tjänst. Han levde sedan under tio år tillsammans med...

  • "En sahih hadith är min madhhab"

    Förklaring till Imam al-Shafi’is uttalande: “Om ni finner en sahih hadith som mottsäger mig, så är den min maddhab” Ur “Al-Majmu´ Sharh al-Madhabhib” av Imam al-Nawawi Översatt och sammanfattat av bmk @ 2012 signerat-bmk B. Muhammad Det har verifierats genom sahih berättarkedjor att Imam al-Shafi´i sade: إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله صلى...

  • Vad är en Salafi? | Sh. Nuh Keller

    VEM ELLER VAD ÄR EN SALAFI? ÄR DERAS FÖRFARINGSSÄTT GILTIGT? Av Nuh Ha Mim Keller (1995) Ordet salafi eller "tidig Muslim" inom traditionell Islamisk lärdom innebär någon som levde under de fyra första århundradena efter Profeten (frid vare med honom), inklusive sådana lärda som Abu Hanifa, Malik, Shafi'i, och Ahmad ibn Hanbal. Vem som helst som dog efter detta är en av de så kallade khalaf eller "de sentida Muslimerna". Termen "Salafi" återupptogs som en slogan och som namnet för en rörelse, bland de sentida Muslimerna, av följet kring Muhammad Abduh (elev till Jamal al-Din al-Afghani) ungefär tretton hundra år efter Profeten (frid vare med honom), för uppskattningsvis hundra år sedan. Likt andra rörelser som dykt upp inom Islams historia, var deras huvudsakliga påpekande att religionen inte fattats ordentligt av någon sedan Profeten (frid vare med honom), de tidiga Muslimerna--och dem själva. Ifråga om ideal, förespråkade rörelsen en återvändo till en shari'a-betänklig ortodoxi som skulle rena Islam från oönskade tillägg, kriteriet för omvärderingen varandes Koranen och hadith. Dessa ideal är förstås ädla, och jag tror inte att någon skulle motsrida deras värde. De enda meningsskiljaktigheterna är hur dessa ändamål ska bestämmas, och hur de sedan ska tas i bruk. Det är svårt att, med få ord, beskriva rörelsens alla aspekter och tvistemålen som är inblandade, men jag hoppas att kunna publicera en fullständigare avhandling senare i år, insha'Allah, i en samling av essäer kallad "Re-Formatörerna inom Islam". ... (forts.) ......... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.