Arkiv: Islams praktik


    Smakprov ur kategorien Islams praktik:

  • Hanafi: Renhet | Mukhtasar al-Quduri

    Boken om Tahara Ur “Al-Mukhtasar” av Imam Abul-Hasan al-Qudûri översatt av Imam Mohammad Muslim Eneborg I. INLEDNING: All pris tillhör Allâh, världarnas Herre, och (det goda) slutet tillfaller de gudfruktiga och välsignelser och frid över Hans budbärare Muhammad och hans familj och hans kompanjoner allesamman. Shaykhen, den store imamen, asketen Abul-Hasan ibn Ahmad ibn Muhammad...

  • Zakat - enkelt förklarat

    Zakat – den renande gåvan (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Zakat är en gåva som tron förpliktar oss till. Det är en av pelarna i Islam. När en muslims egendom, en kvinnas liksom en mans, överstiger ett visst minimivärde...

  • Dhahabi: Att besöka Profeten i Madina

    Al-Dhahabi: Om att besöka Profetens grav i Madina Ur: “Al-Dhahabi” av Gibril F. Haddad Översatt av bmk Al-Hafizh Shams al-Din al-Dhahabi skriver i Siyar al-Nubula [1]: “Al-Hasan ibn al-Hasan ibn `Ali berättar att han såg en man som stod framför det hus som rymmer Profetens grav – må Allah sända välsignelser och fredshälningar till honom...

  • Hanafi Fiqh del 7-9 | Salahuddin Barakat

    Salahuddin Barakat föreläser om OLIKA TYPER AV VATTEN H7 - Vatten och dess källor H8 - Kvarlämnat vatten H9 - Kategorisering av rena vätskor Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=6hiXa8pQjXc&feature=BFa&list=PLRQ3cg94EWU4OH4FTboJOhd2yadj2hsn-

  • Hur blir jag regelbunden i mina böner?

    Hur kan jag bli mer regelbunden i mina böner? besvarat av Ustadha Shaista Maqbool Översatt till svenska av ash Fråga: As Salaamu alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh! Vänligen rådge mig om hur jag kan bli mer regelbunden i mina böner. Jag börjar alltid med intentionen att fortsätta göra alla mina böner, men sen sätter latheten...

  • Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper

    Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/

  • Hanafi Fiqh del 4-5 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 4: Rena ämnen | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 21 oktober 2012 Hanafi Fiqh – Lektion 5: Hur orenlighet överförs | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 21 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar 4. Vilka ämnen som anses rena (tahir), dvs. som inte betraktas som najasa 5. Hur orenlighet (najasa) överförs....

  • Zakat al-Fitr enligt Maliki-skolan

    Baserat på “Qutayrātul-‘Itr fi Ahkām Zakāt al-Fitr” av Muhammad Abdullahi al-Yurubawi Översatt och sammanställt av Idris F Brusi I Guds namn, den mest barmhärtige mot sin skapelse, den barmhärtige mot de troende. Må Han sända de bästa av välsignelser och den renaste friden över vår mästare Muhammed hans familj och nobla följeslagare. Zakāt al-fitr är...

  • Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 1: Introduktion | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 29 september 2012 Från spellistan Sidi Salahuddin Barakat

  • Shafi'i-skolans utveckling

    En sammanställning av shafi’i-skolans historiska utveckling Av AbdulWahid Morrone Shaf’i-skolan har genomgått fem olika stadier. 1 Grundandet av skolan Denna era tog slut vid Imam al-Shafi’is död, må Gud vara nöjd med honom. Han lämnade efter sig flera böcker, bl.a. Kitab al-Umm [Källboken] 2 Skolans utbredning Hans elever och följeslagare spred skolans läror, och till...

  • Bönetidskalkylator: muwaqqit.com

    http://muwaqqit.com

  • Enighet genom rättsskolorna | A.H. Murad

    Enighet genom rättsskolorna av Abdal Hakim Murad 1996 International Islamic Unity Conference Översättning: Kerim Hrustanovic Bismillah. Alhamdulillah. Was-salaat was-salaam alaa Rasul-illah wa alihi wa sahbihi wa man walaa. I vår samling idag, kommer vi självklart att visa den verkliga islamiska tron och inte Hollywodmyternas islam. Under denna rika, underbara och välsignade stund, spenderar vi muslimer,...

  • Halal slakt vs. konventionell slakt i Sverige

    ÄR KONVENTIONELL SVENSK SLAKT FÖRENLIG MED HALAL-SLAKT? Uppsatsen undersöker frågan om kött från djur som slaktas på konventionellt sätt i Sverige anses vara halal. Slutsatsen är att det konventionella sättet att slakta inte uppfyller kriterier för halal-slakt enligt någon av de islamiska rättsskolorna, enligt de rättslärda som presenteras i uppsatsen. [Notera att detta inte utesluter att halal-slakt kan vara förenlig med svensk lag.] http://rahma.se/26322/

  • Hajj och ‘Umra enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Här förklaras vilka delar av Hajj som utgör grundpelare, obligatoriska moment och sunan, och vad som menas med dessa begrepp. Sedan gås hela förloppet igenom i ordningsföljd och statusen av de olika handlinganra anges, tillsammans med villkoren för att de ska vara giltiga. Ritualerna kan delas in i tre kategorier: 1. Grundpelare (arkan);...

  • Maliki: Att slå ihop böner under resa

    Maliki fiqh: Att slå ihop böner under resa FRÅGA: Vad är domen för att slå ihop två böner enligt Malikitraditionens lära, är det strikt begränsat till tidpunkter då man befinner sig på resande fot eller är det även tillåtet under andra omständigheter och med andra villkor? SVAR: Enligt Maliki madhhab så är det tillåtet att använda denna tillåtna dispensation (rukhsa) när man befinner sig på resande fot. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Böneutopet (Adhan) enligt Hanafi-skolan

    HANAFI FIQH: OM BÖNEUTOPET (ADHAN) baserat på Nur al-Idah och dess shuruh av Imam Hasan ibn ‘Ammar ibn ‘Ali al-Shurunbulali Adhan är tillkännagivande av bönetidens början. Det som föranleder Adhan (sababuhu) är att tiden inträtt, och detta är även ett villkor för att den ska vara giltig. Det är obligatoriskt (lazim) att besvara böneutropen i handling och i ord. Adhan och Iqama är sunna mu´akkada (fastställd sunna). De är alltså inte wajib, men för farD-böner inklusive fredagsbönen har de styrkan av wajib, även när man ber dem ensam... ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juninatt | Harry Martinsson

    Juninatt av Harry Martinsson Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan de ha mörknat spegla morgonsolens lågor. Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess...

  • Fastans inre aspekter | Imam al-Ghazali

    FASTANS INRE ASPEKTER Al-Ghazali-institutet Fastan utgör enligt Profeten, frid och välsignelser vare med honom, en fjärdedel av tron. Han sade: ”Fastan utgör hälften av allt tålamod”1 och: ”Tålamod är halva tron.”2 Fastan skiljer sig från övriga pelare genom att Gud den Upphöjde, förbehållit Sig den. I en hadith qudsi säger Gud, Upphöjd är Han: ”En...

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • Vem kan man ge zakat till?

    Besvarat av Sidi Abul Wahid Morrone enligt Shafi´i madhhab Fråga Jag undrar till vem/vilka man skall ge zakat till i prioriteringsordning? Sedan undrar jag om man kan ge Zakat för att stödja ett moskébygge i ett fattigt område i Eritrea? Svar enligt Shafi´i-skolan Den dominerande åsikten i vår skola är att zakat bara får ges...

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

    Ödmjukhet och sinnesnärvaro är ett villkor för att bönen ska vara giltig Ur Imam al-Ghazali: “Ihya Ulum al-Din” Urval och översättning: Al Ghazali-institutet © 2004 Du bör veta det finns många bevis för detta. Ett av dem är Allah den Upphöjdes ord: Förrätta bönen för att minnas Mig. (K. 20:14) Ordet ’Förrätta’ är ett påbud...

  • Hanafi Fiqh del 2 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 2: Handlingskategorier (ahkam) | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 7 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar – hur olika handlingar kategoriseras (fard, haram, sunna, markuh etc) – hur bevis klassificeras (qat´i al-thubut, zhanni al-thubut, qat´i al-dalala, zhanni al-dalala) – skillnaden mellan fard och wajib i Hanafi madhhab – olika typer av...

  • Råd inför Hajj | Sh. M. Yaqoubi

    Råd inför Hajj | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi ger råd för Hajj, och svarar på frågan: Är det viktigt att kyssa den Svarta Stenen vid Ka’ba? Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

  • Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto

    Jihad och tasawwuf i Västafrika: Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto av B. Muhammad Sheikh dan Fodio, även känd som Shehun, var en lagens, andens och stridens man – faqih, fakir och mujahid. Han skapade under början av 1800-talet det största imperiet i Afrika efter Songhai-rikets fall på 1500-talet. Sokoto-kalifatet, uppnämnt efter sin huvudstad...

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Idoler | Ahmad Elheich

    IDOLER Av Ahmad Elheich Då Khalid Ibn Al Walid (radiya Allah ´anhu) bad khalifan Abu Bakr (radiya Allah ´anhu) om förstärkning mot perserna, sände Abu Bakr förstärkningen. EN man: Al Qa´aqa´a Bin Amr (radiya Allah ´anhu) – och han sade: Vi kan inte förlora ett krig med Al Qa´qa`a i armén. Då Amr Ibn Al´As (radiya Allah ´anhu) bad khalifan Umar (radiya Alllah ´anhu) om förstärkning, sände Umar TRE män. Han sade: Här har du tre män. Var och en av dem motsvarar tusen krigare: Sa´ad Ibn Abi Waqqas, Khuzama och Al Zubayr Ibn Al Awam (radiya Allah ´anhum). Då muslimerna bad khalifan Uthman Bin Affan (radiya Allah ´anhu) om förstärkning till Norra Afrika sände han SEX personer: Al Hassan, Al Hussain AS och Abdullah ibn Al Zubayr var bland dom. När jag får höra namnen på vår ungas idoler idag får det mig att tänka!!! Har någon lärt dem om vår historia? Cristiano Ronaldo kan dribbla igenom ett helt lag. – Al Zubayr Ibn Al Awwam (radiya Allah ´anhu) dribblade igenom en hel arme själv. När han inte hade en enda fiende framför sig, vände han tillbaka och dribblade igenom dom alla igen med sin svärd och häst. - Vem är mer värd respekt och beröm? ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/

  • Kan kvinnor resa på Hajj utan mahram?

    Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-institutet Det är obligatoriskt för en kvinna att utföra pilgrimsfärden bara om hennes man, en mahram eller två eller flera kvinnor reser tillsammans med henne. När en kvinna utfört pilgrimsfärden en gång är det inte längre tillåtet för henne att resa utan mahram för att utföra den ännu en gång. Fråga:...

  • Ramadan - enkelt förklarat

    Fastan under Ramadan (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Ramadan är den månad under vilken man fastar. Att fasta under Ramadan betyder att fulständigt att avstå från mat, dryck, tobaksrökning och sexuell njutning från strax före gryningen till solnedgången, i...

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.