Arkiv: Islams tro

    Smakprov ur kategorien “Islams tro”

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Den räddade gruppen | Sh. M. al-Kayali

    Utdrag ur boken: “Den räddade gruppen är det muslimska ummat i sin helhet” av Sheikh Dr. Muhammad `Adil `Aziza al-Kayali Urval och översättning: bmk Bismi Allah al-rahman al-Rahim – بسم الله الرحمن الرحيم Lov och pris tillkommer Allah den Upphöjde, och fred och välsignelser Hans Utvalde Förkunnare Sayyiduna Muhammad – وصلى الله عليه وعلى آله...

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning

    Av Mustafa Azzam Översättning: Abdulwahid Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah”: Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah” är ”Det finns ingenting i tillvaron som rättmätigt dyrkas utom Allah”. Rationella omdömen: Rationella omdömen är av tre slag: ofrånkomliga (wajib), omöjliga (mustahil), möjliga (mumkin). Trosartiklar: Trosartiklarna är femtio till antalet: Beträffande Allah är...

  • Sunni troslära: Om Profetens Följeslagare

    Här sammanfattas av några viktiga punkter ur al-Tahawiyya – Imam al-Tahawis text om Sunnitisk troslära – gällande Ahl al-Sunnas syn på Profeten Muhammads (salla Allah ´aleihi wa sallam) följeslagare: 1. Sunnimuslimer betecknar sig som Ahl al-sunnah wal-Jama’ah – de som följer Sunnan och de lärdas konsensus. Vi håller oss till den ädla Profetiska Sunnan, så...

  • Mirakel | Abdulwahid Shakir

    Mirakel (Karamat) Av Abdulwahid Shakir I boken ”Rawd al-Riyahin” skriver al-Imam al-Yafi’: De människor som förnekar förekomsten av mirakel är av olika slag. En del av dem förnekar undantagslöst alla mirakel, deras ståndpunkt är välkänd och de har vänts bort från all religiös framgång (tawfiq). En del andra, förnekar de mirakel som utförs av de...

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Varför tillåter Gud lidande?

    Av www.onereason.se Genom historien har denna fråga plågat mänskligheten. Den allmänna hållningen är att om det fanns en alldeles utmärkt, allsvetande, allsmäktig Gud, så skulle det inte finnas något ont eller lidande i världen – död, sjukdom, ålderdom, jordbävningar, vulkanutbrott och svält skulle inte råda i livets ekvation. När man tar sig an frågan står...

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam al-Ghazali om moralisk relativism

    Imam al-Ghazali om moralisk relativism Vad är gott och ont, rätt och fel? Finns det en absolut moralisk standard, och hur förhåller den sig till människans subjektiva uppfattning om rätt och fel? Beror vår morailiska känsla på att den är medfödd eller på att vi socialiseras in i den? - Artikeln diskuterar dessa frågor med utgångspunkt av Imam al-Ghazalis bok "Al-Mustasfa fi ’ilm al-usul" Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • Följa Koranen till 110% ?

    Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...

  • Anas b. Malik om Profetens karaktär

    Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 345 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk Anas ibn Malik var tio är gammal när hans mamma tog honom till Profeten Muhammad (välsignelser och fred vare med honom) och bad honom att ta pojken i sin tjänst. Han levde sedan under tio år tillsammans med...

  • Domedagen | ur Sura al-Jathiya

    Några av kännetecknen för Uppståndelsens dag och dess förskräckelse Sammanfattning av Ibn Kathirs Tafsir till Sura Al-Jathya 45:27-34 Av okn Allah den Upphöjde säger: [wpspoiler name=”{ وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ }” background=”false”] { وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ } يخبر تعالى أنه مالك السموات...

  • Islams tro | Ibn Khaldun

    Ur “Al-Muqaddima” av Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (d. 808 H. i Kairo) © Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002 Teologi Detta är en vetenskap som med rationella argument försvarar trosartiklarna och för kastar förnyare, vilkas dogmer avviker från de första muslimernas och den islamska ortodoxins. Den verkliga kärnan i...

  • Varför utsätts vi för prövningar?

    Av Hamza Karamali Översatt av: AbdulWahid Ingenting är som Han En grundläggande princip i vår tro är att Allah är helt och hållet olik allting annat. I Koranen säger Han, ”Ingenting är som Han” (K. 42:11) En följd av denna tro är att gudomliga handlingar, till skillnad från mänskliga, inte drivs av motiv, eftersom motiv...

  • Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi

    Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Definition av trosläran

    DEFINITION AV TROSLÄRAN enligt Ahl al-Sunna wal-Jama´a Ur Imam al-Bajuri’s Sharh Jawharat al-Tawhid (arabisk & svensk text) DEFINITION: Det är den vetenskap som befäster trosläran genom att uppställa övertygande bevis för den. DESS ÄMNE: 1. Allah’s – den Upphöjdes – Väsen, med avseende på vad som är (logiskt) nödvändigt, omöjligt möjligt gällande Honom, 2. och på samma sätt gällande Allah’s Sändebuds väsen, 3. och allt möjligt (dvs. allt som Allah skapat utan att ha behov av det), med avseende på att man genom det kan sluta sig till Skaparens existens, 4. och de himmelska tingen med avseende på tron på dem. DESS FRUKTER: [I detta liv:] Att man lär känna Allah – upphöjd är Han – genom ovedersägliga bevis, och [i nästkommande liv] uppnår den eviga lyckan. ...fortsättning... http://rahma.se/26907

  • Juha: Guds rättvisa - och människans

    GUDS RÄTTVISA - OCH MÄNNISKANS En dag kom fyra pojkar till Hojja Nasruddin med en påse valnötter. - Hojja, kan du hjälpa oss fördela dessa valnötter? Hojjan frågade: - Vill ni ha det på Guds sätt eller på människors? - På Guds sätt, svarade barnen. Hojjan tog påsen och gav två fulla händer med nötter till en pojke, en handfull till en annan, två nötter till den tredje, och ingenting alls till den fjärde. - Vad är detta för fördelning? frågade barnen förvånat. - Det är Guds sätt, svarade Hojja Nasruddin. Han ger mycket till en del, lite till andra, och några får ingenting. Hade ni bett mig att göra det på människors vis hade jag gett lika mycket till var och en. Gilla rahma.se http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Risala Sharh al-Sadr | Imam Ghazali

    Förberedelse inför döden Risala Sharh al-Sadr – Om bröstets vidgande av Imam Muhammad Abu Hamid al-Ghazali Översatt av B. Muhammad bmk skribent=bmk بسم الله الرحمن الرحيم I Allah’s den Nåderikes, den Barmhäriges Namn Endast Honom sätter vi vår tillit till, endast hos Honom söker vi hjälp. Lov och pris tillkommer Allah, och välsignelser över Allah’s...

  • Imam al-Nawawi om Allahs egenskaper

    Taj al-Din al-Subki och Imam al-Yafii sade att Imam Nawawi var ashari. Efter att ha hänvisat till dem lade al-Sakhawi till orden, och han tolkade ofta (tawil) (1). I al-Majmu skriver Imam al-Nawawi (radiya Allahu anhu): Den dominerande åsikten hos teologerna (al-mutakallimun) är att de gudomliga egenskaperna bör tolkas bildligt på ett sätt som är...

  • Vem/vad är ahl al-Sunnah wal Jama'ah?

    DEFINTIONEN AV AHL AL-SUNNAH WAL JAMA’AH Termen Ahl al-Sunna wal Jama´a betyder: “De som följer Profeten Muhammad’s (salla Allah ´aleihi wa sallam) Sunna och de lärdas koncensus (samförstånd)”. Det är de som erkänner * de fyra rättsskolrna, * Ash´ari-Maturidi ´aqida, och * de andliga vägar som verkar inom dessa ramar. De omfattar majoriteten av alla muslimer under alla tider. De utgör “den största gruppen”, “den stora majoriteten”, “den räddade gruppen” och andra uttryck som Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) använde för att beteckna dem som – genom Allah’s Barmmhärtighet – kommer att inträda i Paradiset. ...Läs mer på http://rahma.se/352/

  • Inre tro vs. yttre bekännelse | Qadi ´Iyad

    OM FÖRHÅLLANDET MELLAN INRE TRO OCH YTTRE BEKÄNNELSE Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Tro därför på Allah och Hans Sändebud och på det ljus som vi har uppenbarat [för er]. (64:8) - «Vi har sänt dig [Muhammad] som ett vittne och som förkunnare av ett glatt budskap om hopp och som varnare, för att ni [människor] ska tro på Allah och Hans Sändebud.» (48:8-9) - «Tro därför på Allah och Hans Sändebud, den olärde Profeten» (7:158) Det är alltså en absolut skyldighet för varje muslim att tro Profeten Muhammad (Allahs välsignelser och fred vare med honom). Annars är îman (tron) inte fullständig och islam inte giltig. Kombinationen av hjärtats bejakande och tungans bekännelse utgör bekräftad tro. Detta är det fullkomliga och lovvärda tillståndet. Det klandervärda tillståndet däremot är att bekänna med tungan utan att bekräfta det med hjärtat, vilket är hyckleri [nifaq]. Ett tillstånd mellan dessa båda är om någon bejakar i sitt hjärta och sedan dör utan att ha haft tid att vittna. Ett annat fall är om någon tror i sitt hjärta men väntar länge med att bekänna det, trots att han vet att det är nödvändigt att göra det. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Berättelse: Två fiskar

    BERÄTTELSE: TVÅ FISKAR Två fiskar simmade omkring och upptäckte plötsligt en bit kött framför sig. Den yngsta fisken öppnade munnen och simmade mot köttbiten. Den äldre fisken ropade: Stanna! Du kan inte se det, men inne i köttbiten stter det en krok, genom en osynlig lina är den kopplad till en käpp ovanför vattenytan och någon håller i den käppen. Om du äter köttet, kommer kroken att fastna i din käke och denne någon kommer att dra upp dig ur vattnet. Någon kommer att sprätta upp dig med en kniv, steka dig i en panna och äta upp dig. Det som blir kvar av dig får katten. De två fiskarna simmade iväg. När den yngsta fisken blev ensam tänkte den: Jag ska själv undersöka hur korrekta påståendena är. Han återvände till köttbiten och simmade runt den, ovanför och under den. Han gjorde en riktigt noggrann undersökning och kunde sedan konstatera: Jag har sett mig omkring ordentligt och jag har inte upptäckt någon käpp, kniv, stekpanna eller katt. Jag har faktiskt inte upptäckt något utanför detta vatten vi lever i. Han simmade åter tillbaka till köttbiten och slukade den. Kroken fastnade i hans käke och han drogs upp ur vattnet. Han såg käppen och en man med en kniv – men vid den tidpunkten var hans kunskap intet värd. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • ´Ashura'-dagen till minne av Profeterna

    'Ashura'-dagen fias den 10 Muharram tillåminnelse av Profeterna, och tacksamhet gentemot Allah för de undebara ting som han lät hända med dem den dagen.

  • Sunni trossatser 2: Tron på Änglarna

    Om Änglarna Bismi Allah – بسم الله الرحمن الرحيم Änglarna Änglar är subtila kroppar, som är skapade av ljus. De är intelligenta varelser som Allah har skapat så att de alltid lyder Honom. De kan uppträda i många olika former. De är äter inte och dricer inte, och de är varken manliga eller kvinnliga. Antalet...

  • Livets mening

    Varför hara Allah skapat människorna? Allah säger i Koranen: (* Jag har skapat människor och jinn (andeväsen) enbart för att de ska dyrka Mig *) (* Han är den som skapat döden och livet för att testa vilka av er som handlar på bästa sätt *) (Sura al-Mulk : 67:2)

  • Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper

    Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/

  • Hadith: Kännetecken på en sann Profet

    Mötet mellan Abu Sufyan och Herakles Ur Imam al-Bukharis “Jami` al-Sahih” Bok 1: “Uppenbarelsens början” Översatt av bmk. I denna hadith berättas om mötet mellan Abu Sufyan, en inflytelserik man från Quraysh och släkting till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam), med den kristne kungen Herakles i Jerusalem. Herakles frågade ut honom om den...

  • Gudsförnekelse | Sezai Karakoc

    GUDSFÖRNEKELSE Av Sezai Karakoc Existensen börjar med Gud. Att vi finns kan förklaras endast med Honom. Det enda som kan finnas ensamt och oberoende av andra är Gud. Även den kraft att förneka som givits oss talar för Guds existens. Vi är inte medvetna om att Han står bakom även när vi förnekar Honom. ...Även i de stunder när jag tvivlar på min egen existens rycker jag till och säger “jag finns, därför att Allah finns”. Gud finns, så jag finns. ...Jag tror att gudsförnekelsen föds först när människan börjar avlägsna sig från sig själv. När man närmar sig tingen är man avlägsen sig själv och den stora helheten. Det är kanske därför den som är helt isolerad från ting hittar Gud lättare. Varför kommer man ihåg Gud när det inträffar en stor katastrof, även om ens gudstro i själva verket varit minimal före? ...Jag tror att det som också spelar roll i människans förnekelse av Gud är att hon omedvetet tror att om hon skulle tro på Gud skulle det vara en gud i en människas gestalt. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.