Arkiv: Allah

    Islams troslära: Allah

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning

    Av Mustafa Azzam Översättning: Abdulwahid Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah”: Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah” är ”Det finns ingenting i tillvaron som rättmätigt dyrkas utom Allah”. Rationella omdömen: Rationella omdömen är av tre slag: ofrånkomliga (wajib), omöjliga (mustahil), möjliga (mumkin). Trosartiklar: Trosartiklarna är femtio till antalet: Beträffande Allah är...

  • Gudsförnekelse | Sezai Karakoc

    GUDSFÖRNEKELSE Av Sezai Karakoc Existensen börjar med Gud. Att vi finns kan förklaras endast med Honom. Det enda som kan finnas ensamt och oberoende av andra är Gud. Även den kraft att förneka som givits oss talar för Guds existens. Vi är inte medvetna om att Han står bakom även när vi förnekar Honom. ...Även i de stunder när jag tvivlar på min egen existens rycker jag till och säger “jag finns, därför att Allah finns”. Gud finns, så jag finns. ...Jag tror att gudsförnekelsen föds först när människan börjar avlägsna sig från sig själv. När man närmar sig tingen är man avlägsen sig själv och den stora helheten. Det är kanske därför den som är helt isolerad från ting hittar Gud lättare. Varför kommer man ihåg Gud när det inträffar en stor katastrof, även om ens gudstro i själva verket varit minimal före? ...Jag tror att det som också spelar roll i människans förnekelse av Gud är att hon omedvetet tror att om hon skulle tro på Gud skulle det vara en gud i en människas gestalt. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juha: Guds rättvisa - och människans

    GUDS RÄTTVISA - OCH MÄNNISKANS En dag kom fyra pojkar till Hojja Nasruddin med en påse valnötter. - Hojja, kan du hjälpa oss fördela dessa valnötter? Hojjan frågade: - Vill ni ha det på Guds sätt eller på människors? - På Guds sätt, svarade barnen. Hojjan tog påsen och gav två fulla händer med nötter till en pojke, en handfull till en annan, två nötter till den tredje, och ingenting alls till den fjärde. - Vad är detta för fördelning? frågade barnen förvånat. - Det är Guds sätt, svarade Hojja Nasruddin. Han ger mycket till en del, lite till andra, och några får ingenting. Hade ni bett mig att göra det på människors vis hade jag gett lika mycket till var och en. Gilla rahma.se http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"

    FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam al-Nawawi om Allahs egenskaper

    Taj al-Din al-Subki och Imam al-Yafii sade att Imam Nawawi var ashari. Efter att ha hänvisat till dem lade al-Sakhawi till orden, och han tolkade ofta (tawil) (1). I al-Majmu skriver Imam al-Nawawi (radiya Allahu anhu): Den dominerande åsikten hos teologerna (al-mutakallimun) är att de gudomliga egenskaperna bör tolkas bildligt på ett sätt som är...

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad betyder Allahs Namn al-Rahman?

    Fråga: Vad betyder Allâhs Namn al-Rahmân? Rahmah också är en mänsklig egenskap, så hur kan det då även vara ett av Allâhs egenskaper? Svar: av Mufti Ismail Moosa Namnet Al-Rahmân betyder “Den Mest Nåderike”. Detta namnet kan inte kan inte användas för någon annan förutom Allâh Ta’âlâ. Även om människor har egenskapen att ha nåd,...

  • Gud, människan och ödet

    GUD, MÄNNISKAN OCH ÖDET Världen med all dess storslagenhet från atomer till galaxer – naturen med dess fatastiska artrikedom och variation i former och färger – människan med sitt intellekt och sin otroliga förmåga att leva och verka i denna värld – allt detta kan inte ha kommit till av sig själv. Funderar man på detta förstår man att det måste finnas en Skapare. Vem är Skaparen? Vad kännetecknar Honom? Varför har Han skapat oss? Följande är Egenskaper hos Allah som är logiskt nödvändiga, dvs. det är om«jligt att förneka dem ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Varför tillåter Gud lidande?

    Av www.onereason.se Genom historien har denna fråga plågat mänskligheten. Den allmänna hållningen är att om det fanns en alldeles utmärkt, allsvetande, allsmäktig Gud, så skulle det inte finnas något ont eller lidande i världen – död, sjukdom, ålderdom, jordbävningar, vulkanutbrott och svält skulle inte råda i livets ekvation. När man tar sig an frågan står...

  • Varför utsätts vi för prövningar?

    Av Hamza Karamali Översatt av: AbdulWahid Ingenting är som Han En grundläggande princip i vår tro är att Allah är helt och hållet olik allting annat. I Koranen säger Han, ”Ingenting är som Han” (K. 42:11) En följd av denna tro är att gudomliga handlingar, till skillnad från mänskliga, inte drivs av motiv, eftersom motiv...

    Att närma sig Allah

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Risala Sharh al-Sadr | Imam Ghazali

    Förberedelse inför döden Risala Sharh al-Sadr – Om bröstets vidgande av Imam Muhammad Abu Hamid al-Ghazali Översatt av B. Muhammad bmk skribent=bmk بسم الله الرحمن الرحيم I Allah’s den Nåderikes, den Barmhäriges Namn Endast Honom sätter vi vår tillit till, endast hos Honom söker vi hjälp. Lov och pris tillkommer Allah, och välsignelser över Allah’s...

  • Munajat - Åkallans adab | Sh. M. Yaqoubi

    MUNAJAT – ÅKALLANS ADAB av Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något som tillkommer Dig, och därmed visa dåligt uppförande. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något Du inte tillåter, och därmed överskrida de gränser Du satt. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig i ett tillstånd Du inte tycker om, och därför avvisas. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig vid en tid Du inte tillåtit för bön, och därför hindras från att nå fram. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du inte bestämt åt mig. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du bestämt för någon annan. ... http://rahma.se/360/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Tariqans grunder | Ahmed Zarruq

    Den andliga vägens grunder av Sidi Sheikh Ahmad Zarruq al-Barnusi al-Fasi (d. 899 H.) övers. till svenska: bmk © Kultursällskapet Damas | www.damas.st Sheikh [Ahmad Zarruq] – må Allah vara nöjd med honom – sade: Principerna för vår väg är fem: 1. att frukta Allah (taqwa) i enskildhet och offentlighet 2. att följa sunnan i...

  • En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

    En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Historier om Juha: Maqam "Ingenting"

    Historier om Juha: Maqam "Ingenting" En man frågade Hojja Nasruddin: Vem är du? Nasruddin svarade: Jag är ingenting. Sedan frågade han tillbaka: Och vem är du? Mannen sade att han var offficer i distriktet. Nasruddin frågade: Och vad ska du bli sen? Mannen sade: Kanske jag ska bli landshövding (wali i ottomanska riket), och sen... Nasruddin frågade: ja, vad ska du bli sen? Han svarade : Sen kan jag bli vesir. Nasruddin frågade: Och efter det? Han svarade: Sen kanske jag kan bli sadrazam (rådgivare till sultanen) Nasruddin frågade : Men vad ska du bli sen då?? Mannen svarade : Ingenting - det finns ingen högre ställning att eftersträva! Då sade Hojja Nasruddin : "Ingenting" - Jag har redan denna ställning, så varför visar du högmodig då ?! http://rahma.se/748/historier-om-juha-maqam-ingenting/

  • Om kärlek | Sh. Muhammad Yaqoubi

    OM KÄRLEK Av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Kärlek ssom tillåter någon del av sinnet att vända sig till någon annan än den älskade är inte sann; och kärlek som lämnar plats i ditt hjärta för något annat än den älskade är inte verklig. Kärlek som kommer och går är en nyck som är underkastad frestelser; när den gäller vår Herre är den beroende av Hans Givmildhet. En sådan älskare älskar endast gåvorna och är fjärran från att älska Allah. Kärlek som gör dig eftertänksam styrs av intellektet; faran är att den gör din förståelse till en gud över den sanne guden, och ger ditt intellekt fullmakt att ändra och avvika från kursen allteftersom olika tankar dyker upp, var sig de är goda eller dåliga, rätt eller fel. Kärlek kan inte styras av intellektet. Om du vill veta om du är på kärlekens rätta väg eller inte, så se på graden av kärlek du hyser till den Älskade: Ökar eller minskar den? Ditt band med den Älskade står i proportion till din kärleks tillstånd. Ökar din kärlek till den Älskade ökar varje ögonblick, med varje andetag? Då är du i ett tillstånd där du förintas i den Älskade. Ökar den gradvis med de fem dagliga bönerna? Då är den väl underhållen och du behöver inte frukta något. Men om du endast känner av ökningen två gånger om dagen – när du somnar och när du vaknar – då är du en vanlig älskare. Om du minns din Älskade en gång i veckan, då du möter Honom ute bland folk vid Fredagsbönen, då löper du stor risk att förlora bandet till den Älskade. Den svagaste graden av kärlek är om du märker din kärlek och känner den öka en gång om året – i Ramadan, som är avsedd att vara den månad då man avstår från allt annat än den Älskade. Detta är den lägsta nivån av kärlek som kan accepteras och åtgärdas. Sök i ditt hjärta efter alla former av kärlek och ta fram dem en och en – eller sparka igång dem allihop på en gång, om du är modig! Allah accepterar inte andra vid Sin sida – vare sig i tro eller i dyrkan; och inte heller i kärlek. Ditt hjärta måste tömmas på allt annat och fyllas med det som kommer från Honom, den Allsmäktige, den Mest Generöse. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Samtal om Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani

    SAMTAL OM sHEIKH 'ABDUL QADIR AL-JILANI må Allah vara nöjd med honom Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani (radi Allah anhu) var en shari’a-lärd av Hanbaliskolan, men han är mest känd som ”Qutb al-awaliyya” – centralaxeln bland Guds vänner. Det arabiska ordet wali förekommer t.ex. i Koranens sura 10:62 där Allah säger: ”Sannerligen, Guds vänner [awliyaa' Allah] har inget att frukta”. “Att kalla Abd al-Qadir al-Jilani för Guds vän – betyder det att Gud har utsett honom till Sin vän?” I boken ”The Reliance of the Traveller” ges två kommentarer till ordet wali: 1. en som känner Allah ['arif], som är ståndaktig i lydnad gentemot Honom och uppriktig i sin dyrkan, 2. den som är nära Allah genom sin fromhet och genom att lyda Hans befallnignar och hålla sig borta från det Han förbjudit Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani gjorde själv detta berömda uttalande: ”Min fot är ovanför nacken på var och en av Allahs vänner” (qadami hadhihi ‘ala raqabati kulli waliyyin li’Allah.) Det var inte något han hade hittat på själv, utan han hade blivit befalld av Allah att säga det. Ingen som levde på hans tid ifrågasatte detta, utan alla – t.o.m. kalifen – erkände honom som sin andlige suverän och böjde sig inför honom. ”Men jag undrar då: på vilket sätt talade Allah till Sheik Abdal-Qadir ?” Allah talade direkt till Profeten Moses (fred vare med honom), men det var en speciell ynnest. I vanliga fall talar Allah till Profeterna genom Sina Änglar, och till andra människor genom Sina Profeter. I boken ”Necklaces of Gems” berättar Sheikh ‘Abd al-Qadir att han samtalade med vägvisaren Khidr. Ibland skedde det genom personer som han inte kände, det var t.ex. så han fick uppdraget att börja undervisa folk i Bagdad (ett uppdrag han för övrigt helst hade velat slippa). Han berättar också att han träffade Profeten Muhammmad (fred och välsginelser vare med honom) och Hazrat ‘Ali (må Allah vara nöjd med honom), och genom dem mottog talets gåva. Men det finns också mer subtila sätt att tala. En gång blev Sheikh ‘Abd al-Qadir’s lärare Hammad förvånad över hur han (‘Abd al-Qadir) vågade tala med så självsäkra ord. ‘Abd al-Qadir lade då handen på Hammads bröst och bad honom att läsa med sitt hjärta vad där stod skrivet. Hammad tittade med sitt inre på handen och sade ”Det står att han (‘Abd al-Qadir) har fått 70 säkra löften från Allah om att Han alrdig kommer att behandla honom hårdhänt”. ... (forts. http://rahma.se/25007 ) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Moderskap & Andlighet | Sh. Nuh Keller

    När en kvinna får sitt första barn, måste hon ta hand om ett annat liv, som är i större behov av hennes självuppoffring. Med det andra, tredje eller fjärde barnet tillhör det mesta av hennes dagar och nätter andra än henne själv. Oavsett om hon vandrar på den andliga vägen eller inte, kan en sådan moder sällan motstå att snegla tillbaka på det förflutna, då det fanns mer tid till dyrkan, mer meningsfullhet, mer andligt sällskap och mer sinnesro. Men när Allah öppnar hennes förståelse, kommer hon att se att hon är hängiven i en av de högsta formerna av Gudsdyrkan, den som handlar om att forma nya troende som älskar och dyrkar Allah. Indirekt innebär detta att till hennes dyrkan räknas så många livstiders dyrkan som antalet barn hon satt till världen! ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Kallelsen | Jalal al-Din Rumi

    Av Jalal al-Din Rumi Översatt och kommenterad av Ashk Dalén Musik och sång lämpar sig bara för en orolig själ, [1] så vad väntar du på? Sitt inte där och grubbla utan raska på! Om du förtjänar namnet människa, gå till vännen! Säg inte: “Vännen vill inte veta av mig”, ty vad har en törstig...

  • Livets mening

    Varför hara Allah skapat människorna? Allah säger i Koranen: (* Jag har skapat människor och jinn (andeväsen) enbart för att de ska dyrka Mig *) (* Han är den som skapat döden och livet för att testa vilka av er som handlar på bästa sätt *) (Sura al-Mulk : 67:2)

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Fastans inre aspekter | Imam al-Ghazali

    FASTANS INRE ASPEKTER Al-Ghazali-institutet Fastan utgör enligt Profeten, frid och välsignelser vare med honom, en fjärdedel av tron. Han sade: ”Fastan utgör hälften av allt tålamod”1 och: ”Tålamod är halva tron.”2 Fastan skiljer sig från övriga pelare genom att Gud den Upphöjde, förbehållit Sig den. I en hadith qudsi säger Gud, Upphöjd är Han: ”En...

  • Mannens slöja

    Mannens slöja Ur Imam al-Bajuri: Al-Mawahib al-Laduniyya ´ala al-Shama’ili al-Muhammadiyya Kultursällskapet Damas © bmk I hadithsamlingen “Al-Shamail al-Muhammadiyya” av Imam al-Tirmidhi finns ett kapitel som består av en enda hadith: Kapitlet om Profetens (salla Allah ‘aleihi wa sallam) täckande av huvudet med en slöja (باب ما جاء في تقنع رسول الله صلى الله عليه وسلم)....

  • Fastans hemlighet | Sh. AbdulQadir Jilani

    Om den föreskrivna fastan och den andliga fastan Ur: “Hemligheternas hemlighet” (Sirr al-Asrar) av Sayyiduna Sheikh Abdul Qadir al-Jilani Översatt till svenska av bmk Den fasta som föreskrivs av religionen är att avstå från att mat och dryck och sexuellt umgänge från solens uppgång till dess nedgång, medan den andliga fastan är att dessutom skydda...

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

    Ödmjukhet och sinnesnärvaro är ett villkor för att bönen ska vara giltig Ur Imam al-Ghazali: “Ihya Ulum al-Din” Urval och översättning: Al Ghazali-institutet © 2004 Du bör veta det finns många bevis för detta. Ett av dem är Allah den Upphöjdes ord: Förrätta bönen för att minnas Mig. (K. 20:14) Ordet ’Förrätta’ är ett påbud...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.