Arkiv: Islams praktik


    Smakprov ur kategorien Islams praktik:

  • Birka logbok

  • Hanafi: Takbirat Eid al-Adha

  • Hanafi Fiqh del 3 | Salahuddin Barakat

  • Halal slakt vs. konventionell slakt i Sverige

    ÄR KONVENTIONELL SVENSK SLAKT FÖRENLIG MED HALAL-SLAKT? Uppsatsen undersöker frågan om kött från djur som slaktas på konventionellt sätt i Sverige anses vara halal. Slutsatsen är att det konventionella sättet att slakta inte uppfyller kriterier för halal-slakt enligt någon av de islamiska rättsskolorna, enligt de rättslärda som presenteras i uppsatsen. [Notera att detta inte utesluter att halal-slakt kan vara förenlig med svensk lag.] http://rahma.se/26322/

  • Böneutopet (Adhan) enligt Hanafi-skolan

    HANAFI FIQH: OM BÖNEUTOPET (ADHAN) baserat på Nur al-Idah och dess shuruh av Imam Hasan ibn ‘Ammar ibn ‘Ali al-Shurunbulali Adhan är tillkännagivande av bönetidens början. Det som föranleder Adhan (sababuhu) är att tiden inträtt, och detta är även ett villkor för att den ska vara giltig. Det är obligatoriskt (lazim) att besvara böneutropen i handling och i ord. Adhan och Iqama är sunna mu´akkada (fastställd sunna). De är alltså inte wajib, men för farD-böner inklusive fredagsbönen har de styrkan av wajib, även när man ber dem ensam... ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kan kvinnor resa på Hajj utan mahram?

  • Hanafi: Avsikten att fasta

    Avsikten att fasta ALLMÄNT OM AVSIKT (NIYYAH) Allah’s Sändebud (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: ”Handlingar bedöms enligt avsikten, och varje människa (belönas) endast för det hon avsett.” (Bukhari, Muslim) Avsikt (niyyah) definieras i Shari’a som hjärtats fasta beslut att genomföra en handling. T.ex. genom att man säger: “Imorgon ska jag fasta”... HUR FORMAR MAN EN GILTIG AVSIKT ATT FASTA? För att fastan ska vara giltig måste man ha avsikten att fasta. Det är inte nödvändigt att uttala avikten högt, eftersom den är en hjärtats handling, men det rekommenderas att uttala den, för att stärka sin beslutsamhet... Med avseende på avsikten delar man in fastan i två olika grupper: * Fasta som kräver specifik avsikt (النية وتعيين – ta´yin al-niyya) och att avsikten görs under föregående natt ( تبييت النية – tabyit) * Fasta som inte kräver varken specifikation av avsikten (ta’yin) eller att den görs under föregående natt (tabyit) ... VAD GÄLLER NÄR MAN KOMBINERAR OLIKA AVSIKTER? Om man under natten formar den kombinerade avsikten att ta igen en missad fasta (qada’) och att utföra en frivillig fasta (t.ex. att fasta för att det är måndag), gäller avsikten för qada’, eftersom det inte finns någon konflikt mellan dessa två, och den starkare avsikten tar då överhanden... Om man påbörjar en qada’-fasta efter gryningen, utan att ha format avsikten natten innan, gäller den inte som qada’ utan endast som frivillig fasta, och om man avbryter den är man skyldig att ta igen den. --- http://rahma.se/25130 Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dhahabi: Att besöka Profeten i Madina

  • Enighet genom rättsskolorna | A.H. Murad

  • Qibla-riktningen

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/

  • Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat

  • Dhul Hijja's första tio dagar | Sh. Yaqoubi

    De första tio dagarna i DHUL HIJJAH av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi http://rahma.se/8190 Kära läsare, imorgon är det den första dagen av Dhul Hijja, vilket är den sista månaden i det islamiska året enligt Hijri-kalendern. Detta är också den månad då pilgrimsfärden äger rum. Dessutom är de första tio dagarna av denna månad de bästa dagarna i denna världen, enligt Profeten Muhammads ord (fred och välsignelser vare med honom) i en autentisk hadith i Sahih Ibn Hibban. Allah den Allsmäktige nämnde även speciellt de första tio dagarna av den månad och hedrade dem genom att svära en ed vid dem i början av Surat al-Fajr: {والفجر وليال عشر} “Vid gryningen, och vid de tio nätterna” Enligt kommentatorerna avses därmed de tio första dagarn i denna månad. Allah befallde oss att göra dhikr – att minnas och nämna Honom – under dessa tio dagar, då Han hänvisade till dem i Sura al-Hajj: {ويذكروا اسم الله في أيام معلومات} “…och att nämna Allah’s Namn under de välkända dagarna” Vår älskade Profet (må Allah välsigna honom och hälsa honom med fred) lärde oss att goda gärningar i dessa tio dagar är bättre än gärningar som utförs under några andra dagar, enligt en hadith som återberättas i Sahih Imam al-Bukhari. Imam ibn Hajar al-´Asqalani förklarar varför dessa tio dagar är de bästa dagarna på året genom att påpeka det faktum att de förenar alla Islams stora gudstjänsthandlingar: bön, fasta, välgörenhet och pilgrimsfärden (Hajj). Dessa finns inte samlade i någon annan månad. Det är alltså rekommenderat att under dessa dagar utföra många frivilliga gudstjänsthadnligar (´ibada), som att fasta under de första nio dagarna; göra dhikr utöver det vanliga, särskilt takbir och tahlil, läsa den Heliga Koranen osv. Tag detta tillfälle i akt – för vi kan aldrig vara säkra på att få leva till nästa år och kunna ta igen det vi missat! Visa ditt bästa med bön, dhikr, Koranläsning, och besök moskéerna oftare än vanligt, så att du gör dig förtjänt av ´Id-festen, även om du inte gör Hajj. Vi kommer att tala mer om detta på ´Arafat-dagen inshaAllah. Därmed sänder jag hälsningar och du´a till alla som läst detta till slutet. Shaykh Muhamamd al-Yaqoubi ---- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vem kan man ge zakat till?

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

  • Kan man göra Hajj åt någon annan?

  • Birka bönetidkalkylator

  • När Mina tjänare frågar dig om Mig...

  • Koranen om fastan i Ramadan

  • Hanafi - Tahara: Olika typer av vatten

    VILKEN SORTS VATTEN KAN ANVÄNDAS TILL TVAGNING? Vilken typ av vatten kan man använda för att avlägsna najasa resp. hadath? Smuts kan vara av två typer: Najasa eller khabath (نجتسة أو خبث): fysisk smuts (t.ex. blod, urin, vin, gris) Najasa som hamnat på kroppen eller kläderna kan man bara tvätta bort, det kräver inte tvagning. hadath (حدث): abstrakt smuts För att avlägsna hadath krävs wudhu’ respektive ghusl. Mindre hadath orsakas av allt som bryter wudhu’ (t.ex. att man kissar). Större hadath sådant som kräver ghusl (t.ex. menstruation eller samlag). För renande från hadath krävs att man använder någon av följande sju sorters vatten:... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juninatt | Harry Martinsson

  • Hanafi-skolans grundare | A. K.

  • Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper

    Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/

  • Hajj och ‘Umra enligt Shafi´i-skolan

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

  • Hanafi: Bönen | Mukhtasar al-Quduri

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Meningen med fastan | al-Shurunbulali

  • Hanafi Fiqh del 7-9 | Salahuddin Barakat

    Salahuddin Barakat föreläser om OLIKA TYPER AV VATTEN H7 - Vatten och dess källor H8 - Kvarlämnat vatten H9 - Kategorisering av rena vätskor Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=6hiXa8pQjXc&feature=BFa&list=PLRQ3cg94EWU4OH4FTboJOhd2yadj2hsn-

  • Reflexioner kring Hajj | Madina

    Reflexioner kring Hajj: MADINA “En bön i min moské är bättre än tusen böner i någon annan moské utom masjid al Haram (i Mekka)”. Detta avsnitt är det inte lätt att att skriva om. Orden sviker, de vill inte riktigt ge uttryck för känslor och upplevelser.Därför har jag lämnat detta till sist, i hopp om att den rätta sinnesstämningen ska infinna sig – som när det råder precis rätt förhållande mellan temperaturdifferens och luftfuktighet för att iskristaller ska bildas på fönstret. Att tankarna ska börja spinnas till en tråd kring alla kringvirvlande fragment och minnesbilder. Jag skulle kunna berätta om den nybyggda moskén: en enorm bönehall i ett enda plan, med diverse roliga arkitektoniska leksaker som rörliga kupoler som rullas fram och tillbaks längs en räls, och solskydd som kan fällas upp och ned som gigantiska paraplyer. Om folkhavet, de höga, hänsynslösa vågor av mänskor med upprörda sinnen som man måste navigera igenom för att nå Profetens grav, fred och hälsningar vare med honom. Eller om historien, om hur moskén plundrades och tillträde förbjöds under den värsta wahhabitiska yran på 1800-talet – som ett sentida eko av Yazid’s härjningar efter Kerbala. Men allt detta finns att läsa på andra ställen, och det är inte det jag vill berätta... Läs vidare på http://rahma.se/536 ...