Arkiv: Profeten Muhammad

    Smakprov ur kategorien “Profeten Muhammad”

    fred och välsignelser vare med honom

  • Förord till Qasida Burda | Sh. M. Yaqoubi

    Qasida Burda av Imam Sharaf al-Din al-Busiri (d. 696 H.) Förord av Hans Eminens Sayyid Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Översatt till svenka av Leila Idris/bmk Lov och pris utan gräns tillkommer endast Allah, den mest Barmhärtiga och mest Generösa för alla Hans frikostiga gåvor till oss, av vilka den mest betydelsfulla är Skapelsen Främste, Världens Mästare,...

  • Qasida Burda - en presentation

    QASIDA BURDA – en presentation av “Mantelhymnen” av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Qasidat al-Burdah är den mest kända av Imam al-Busiri’s qasidor – ja man kan nog utan överdrift påstå att den är den mest kända arabiska dikt som skrivits någonsin. Den är spridd i hela den muslimska världen och har översatts till en mängd olika språk. Dess verser smyckar väggarna i moskéer och andra offentliga byggnader. Barn lär sig att sjunga den som små och vuxna reciterar den vid dhikr-möten eller i samband med religiösa festligheter. Om den läses med uppriktighet och adab tjänar den till bot mot sjukdomar och till andligt framsteg. Och vare sig den framförs som litterärt verk eller som andlig sång rör den sina åhörare till förundran och tårar och frammanar mötet med “den bästa av Allah’s skapade varelser” – khairu khalqi Allahi kullihimi – fred och välsignelser vare med honom. Imam al-Busiri var elev till Imam Abul`Abbas al-Mursi, som i sin tur var elev till och företrädare (khalifa) för sufimästaren Imam AbulHasan ash-Shadhili, må Allah vara nöjd med dem alla. Man vet inte så mycket mer om hans levnad än att han vistades längre perioder i Jerusalem, Mekka och Medina, där Qasidat al-Burdah kom till. Mantelhymnen skrev han under det att han drabbats av en förlamning, i avsikt att genom lovord till Allah’s Sändebud söka förlåtelse och bot. Han läste upp den i ensamhet – den var inte avsedd för andra människors öron, utan uteslutande ägnad Allah’s Sändebud, fred och välsignelser vare med honom. Så en natt visade sig Profeten Muhammad för honom och lade sin mantel (burdah) över honom, varefter han reste sig helbrägdagjord. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • De tio som lovats Paradiset

    DE TIO SOM LOVATS PARADISET “Al-Ashara al-Mubasharuna bil-Janna“ Det har förmälts att ´Abd al-Rahman ibn ´Auf (må Allah vara nöjd med honom) sade: Jag hörde Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom och sända honom fred) säga: Abu Bakr är i Paradiset och ´Umar är i Paradiset och ´Uthman är i Paradiset och ´Ali är i Paradiset och Talha är i Paradiset och al-Zubayr är i Paradiset och ´Abd al-Rahman ibn ´Auf är i Paradiset och Sa´d ibn Abi Waqqas är i Paradiset och Sa´id ibn Zayd är i Paradiset och Abu ´Ubayda ibn al-Jarrah är i Paradiset. Hadithen har återgivits av al-Tirmidhi och är klassad som sahih. Alla dessa var från Quraysh. Deras släktträd och relation till Profeten (salla Allah ´alehi wa sallam) diskuteras i korthet. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Milad an-Nabi | I.F. Brusi

    MILAD AN-NABI av Idris F. Brusi Det här som jag skriver, är ett kärleksbrev till en man jag aldrig ens mött Allt jag vill är att dricka honungen från de läppar som mötte någon som mötte någon som mötte honom En faderslös blev min fader Jag – ett hittebarn likt en Mose i vassen Huvusta...

  • Sunni troslära: Om Profetens Följeslagare

    Här sammanfattas av några viktiga punkter ur al-Tahawiyya – Imam al-Tahawis text om Sunnitisk troslära – gällande Ahl al-Sunnas syn på Profeten Muhammads (salla Allah ´aleihi wa sallam) följeslagare: 1. Sunnimuslimer betecknar sig som Ahl al-sunnah wal-Jama’ah – de som följer Sunnan och de lärdas konsensus. Vi håller oss till den ädla Profetiska Sunnan, så...

  • Sahabas hemlighet | Sheikh M. Yaqoubi

    Sahabas hemlighet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar varför Sahaba är de bästa av alla människor efter Profeterna. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (4)

    TECKEN PÅ KÄRLEK TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa DET FÖRSTA KÄNNETECKNET ÄR ATT MAN SÖKER EFTERLIKNA HONOM OCH TILLÄMPA HANS SUNNAH. Man vill följer hans exempel i ord och handling, lyda hans befallningar, undvika det han förbjudit och tillägna sig hans goda uppförande (adab) – vare sig det är lätt eller svårt, vare sig man gör gärna eller ogärna. Därom vittnar Allahs den Upphöjde ord: «Säg: om ni älskar Allah, följ mig och Allah ska älska er.» (3:31) Ett av kännetecknen är att man längtar efter honomn, ofta nämner honom, och upphöjer och hedrar honom, visar ödmjukhet och upplever sin egen ringhet när han hör hans namn. ETT ANNAT TECKEN är att man älskar alla dem som Profeten (Allahs välsignelser och fred med honom) älskade, dvs. familj (Al al-Bayt) och Följeslagare – muhajirun såväl som ansar – för hans skull, och att man visar fientlighet mot dem som hatar och förbannar dem. När man älskar någon älskar man också dem som den personen älskar. Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Den som älskar dessa båda älskar mig. Den som älskar mig älskar Allah. Den som hatar dem, hatar mig. Den som hatar mig, hatar Allah.“ Och: “Allah, Allah! Mina Följeslagare! Gör dem inte till föremål för fientlighet efter mig! De som älskar dem, älskar dem för att de älskar mig. De som hatar dem, hatar dem för att de hatar mig. Den som gör något skadligt mot dem, gör något skadligt mot mig. Den som gör något skadligt mig, gör något skadligt mot Allah. Den som gör något skadligt mot Allah kommer snart att straffas.” [At-Tirmidhi] ETT AV TECKNEN PÅ KÄRLEK till Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att man visar medkännande gentemot hans samfund (Umma), att manar det till gott, strävar för dess bästa och förhindrar sådant som kan vara det till skada – på samma sätt som Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) «ömmar för de troende, full av kärlek.» (9:128)

  • Om Sayyiduna ´Alis dygder

    Några citat om sayyiduna ´Alis dygder كرم الله وجهه från Siyar och Majma´ sammanställt och översatt av ´Abdulghafur Starck Från Sa´id ibn al-Musayyib som sade: ”Det fanns inte en enda från följeslagarna (sahabah) som sade ’fråga mig [om vad som helst]’ förutom ´Ali.”[1] Han sade även: ”´Umar sade: ’Vi sökte skydd hos Allah från komplexa...

  • Profetens giftermål med Aisha | S. Barakat

    Profetens giftermål med Aisha FRÅGA Varför gifte sig Profeten Muhammad (sallAllah alehi wa sallam) med så ung tjej, när han var så pass gammal? Har det funnits andra profeter som har gjort det förut? SVAR Av Sheikh Salahudin Barakat Bismillah arRahman arRahim När det gäller Sayyida Aishas (radiAllahu anha) äktenskap med Profeten (sallAllahu alayhi wa sallam) måste man ha ett antal saker i åtanke. Först och främst så kan man inte jämföra honom (sallAllahu alayhi wa sallam) med andra “äldre” män. Han var den mest fullkomliga i skapelsen och den vackraste människan någonsin skapad. Han var inte en “gammal” man som vi förstår gamla män. Han var i god fysisk form och blev vackrare för var dag som gick. Filmstjärnor och artister kommer inte ens i närheten av Profetens (sallAllahu alayhi wa sallam) inre och yttre skönhet. Sayyida A’isha (radiAllahu anha) sa: Om kvinnorna, som skar sina händer i förundran över Profeten Yusufs skönhet, hade sett Profeten Muhammad så hade de skurit ur sina hjärtan. Haditherna indikerar att Profeten t.o.m. var i bättre fysiskt skick än sin unga fru A’isha. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dhahabi: Att besöka Profeten i Madina

    Al-Dhahabi: Om att besöka Profetens grav i Madina Ur: “Al-Dhahabi” av Gibril F. Haddad Översatt av bmk Al-Hafizh Shams al-Din al-Dhahabi skriver i Siyar al-Nubula [1]: “Al-Hasan ibn al-Hasan ibn `Ali berättar att han såg en man som stod framför det hus som rymmer Profetens grav – må Allah sända välsignelser och fredshälningar till honom...

  • Hadither om respekten för sahaba

    Sammanställda och översatta av Sidi AbdulGhafur Starck Ur al-Haythamis Majma´ az-zawa’id wa manba´ al-fawa’id Från Ibn ´Abbas, Anas och ´Ata’ att Allahs sändebud (صلى الله عليه وسلم) sade: مَنْ سَبَّ أَصْحَابِي فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ ”Allah, änglarna och alla människor förbannar den som smädar och förolämpar mina följeslagare (sahabah).” Majma´ az-zawa’id wa manba´...

  • Dikt: Den Siste Profeten

    Den Siste Profeten av Fatimah Um AbdAllah Den Siste Profeten Som skickades till mänskligheten Hans ansikte strålade av ljus Hans ord mer dyrbarare än guld Dessa ord som skulle nå varje hus Och rädda syndarna bort från deras skuld Hans ögon var de vackraste du sett Mänsklighetens barmhärtige Profet Det var han som lärde oss...

  • Profetens välsignade sandaler

    Ett par av Profetens (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler tillvaratogs av Banu Hadid och fördes senare till Damaskus. När Dar al-Hadith inrättades i Damaskus på 600-taet H., förvarade man sandalerna ovanför dess mihrab (bönenisch). Ulama reste långväga för att se dem, och ta med en bild av dem tillbaka till sina hemländer. Det har skrivits böcker och dikter om företrädena hos Profeten Muhammads (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler. I Darwishiyya moskén i Damaskus finns en symbolisk avbildning av Profetens sandaler, med följande poesirader inskivna: O du som betraktar bilden av Profetens Sandal Kyss utan högmod Sandalens symbol, Och låt ditt ansikte röra den sko som berörts av Profetens fot då han morgon och afton gick ut. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (3)

    OM DE TIDIGA MUSLIMERNAS KÄRLEK OCH LÄNGTAN TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Enligt hadith från Abu Hurayrah sade Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom): “De i mitt samfund som har den största kärleken till mig är de som kommer efter mig. Några av dem skulle kunna ge sin familj och sin förmögenhet för att ha fått se mig.” Abu Bakr sade till Profeten: “Jag svär vid Den som sänt dig med Sanningen att jag skulle bli gladare om Abu Talib [Profetens farbror] blev muslim än om Abu Quhayfa [Abu Bakrs egen far] blev det, eftersom Abu Talibs Islam skulle glädja dig mer.” ´Umar ibn al-Khattab sade till [Profetens farbror al-´Abbas: ”Det betyder mer för mig om du blir muslim än om [min far] al-Khattab blir det, eftersom det betyder mer för Allahs Sändebud.”

  • Anas b. Malik om Profetens karaktär

    Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 345 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk Anas ibn Malik var tio är gammal när hans mamma tog honom till Profeten Muhammad (välsignelser och fred vare med honom) och bad honom att ta pojken i sin tjänst. Han levde sedan under tio år tillsammans med...

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (5)

    Om innebörden av att älska Profeten Allahs välsignelse och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa, Del 2 Kapitel 2 Avsnitt 5 Översatt av bmk Det finns olika åsikter om vad som menas med kärlek till Allah och Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom). Meningarna om detta är många, men egentligen är...

  • Hadith: Visdomen med diplomati

    Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 350 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk När den arabiske stamledaren ´Uyayna ibn Hisn kom för att besöka Profeten Muhammad (må Allah sända honom välsignelser och fred), tog han vänligt emot honom, trots att han var medveten om att mannen var en hycklare. I kommentaren...

  • Hadith: ´Ali's förmaning om kunskap

    Hadith om kunskap: SAYYIDUNA ALI’S FÖRMANING TILL KUMAYL B. ZIYAD Kumayl b. Ziyad sade: ´Ali b. Abi Talib tog min hand och förde ut mig i riktning mot “al-Jannan”. När vi kom ut i öknen satte han sig. Sedan drog han ett djupt andetag och sade: O Kumayl ibn Ziyad: Hjärtan är kärl, och de bästa är de som (lyssnar och) bevarar. Lägg därför vad jag säger dig på minnet: Människor är av tre slag: - den fulländade läraren och fostraren (al-´alim al-rabbani) - den som tillägnar sig kunskap och är på vägen mot frälsning - och den sensationslystna folkmassan, som löper efter alla som ropar och böjer sig efter varje vind, som inte vägleds av kunskapens ljus och inte finner en fast grund att stå på. Kunskap är bättre än rikedom. Kunskap skyddar dig, men rikedomen måste du skydda. Kunskapens zakat är de goda handlingar den ger i vinst, men rikedom avtar när den ges ut. Kärlek till de lärda är den skuld man blir skyldig. Kunskap inbringar den lärde lydnad (inför Allah) under hans livstid och ett gott omnämnande (inför Allah) när han dör – men när rikedomen tar slut inbringar den inget mer. De som samlat rikedomar var döda medan de ännu levde – men de lärda lever kvar så länge tiden består. Även då de själv är frånvarande, finns deras bild närvarande i våra hjärtan. O! här – han tecknade med handen mot sitt bröst – här finns i sanning kunskap. Kunde jag bara finna någon som kan bära den! Nog finner jag den som lyssnar, men han är inte förtroende värd. Han gör religionen till ett redskap för världsliga mål. Han vänder Allahs bevis mot Hans Bok, och Hans gåvor mot Hans tjänare. Han plockar upp korn av kunskap från dem som känner sanningen, men saknar den insikt som ger kunskapen liv. Tvivel ansätter honom så snart något tvetydigt uppstår. Han kan inte ta ställning till varken det ena eller det andra [1]. En annan hänger sig måttlöst åt njutningar, och låter sig styras av sina begär, eller ägnar sig åt att samla pengar och lägga skatter på hög. Ingen av dem är lämplig för att kalla till religionen. De kan närmast liknas vid betande boskap. På så sätt dör kunskapen, när att dess bärare dör. ...(forts)... http://rahma.se/4361/hadith-ali-kumayl/

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • Hadith al-Hilya: Om Profeten Muhammad

    Hadith al-Hilya Om Profeten Muhammad (صلى الله عليه وأله وسلم), hans nobla utseende och förnämliga karaktär Från al-Hasan ibn ´Ali (må Allah finna behag i dem båda): Jag vände mig till min morbror Hind ibn Abi Hala, som utförligt brukade beskriva Allah´s Sändebuds förnäma egenskaper – eftersom jag hade en stark önskan att han skulle beskriva dem för mig, så att jag kunde tillägna mig dem. Han sade då: Allah´s Sändebud var sublim och storslagen. Hans ansikte skimrade med pärlglans som månen en fullmånenatt. Han var längre än medellängd, men inte överdrivet lång. Han hade ett stort och ståtligt huvud med vågigt hår. När hans mjuka lockar delade sig i en bena, lät han det dela sig – annars lät han det falla fritt. När han lät håret växa nådde nedanför öronsnibbarna. Han hade rosenfärgad hy, och stora bågformade ögonbryn, utdragna mot tinningarna, fylliga men inte sammanväxta. Mellan dem fanns en åder som vreden fick att svälla. Övre delen av näsryggen var böjd, och det utgick ett ljus från den som fick den att se upphöjd ut, så att den som inte betraktade honom noga kunde tro att han var högnäst. Han hade tjockt skägg, (svarta pupiller), mjuka, släta kinder, och en vid mun med ett litet avstånd mellan tänderna. Han hade en smal hårstrimma på bröstet. Hans hals var som nacken på en staty gjord av renaste silver. Hans kropp var väl proportionerad, hans kroppsbyggnad full och fast. Mage och bröst var släta. Han var bredbröstad och bredaxlad, och hade stora fasta och knogar. Hans blottade överkropp var som höljd i ljus. Mellan strupen och navlen löpte en smal linje av hår – i övrigt var hans bröst och mage fria från hår, men han hade hår på armar och skuldror och övre delen av överkroppen. Han hade långa underarmar, stora handflator och breda hand- och fotleder. Hans tår och fingrar var långa och graciösa – eller kanske han sade: upphöjda – och hans hålfot välvd. Hans fötter var mjuka och smidiga, så att vatten lätt rann över dem. När han gick, rörde han sig på ett samlat, smidigt och kraftfullt sätt. Han gick framåtböjd, med lätta och snabba steg, som om han gick nedför en backe. När han vände sig, vände han sig med hela kroppen. Hans blick var sänkt – han tittade oftare mot marken än mot himlen, och hans blick var mestadels bara ett kort ögonkast. Han lät sina följeslagare gå framför sig, och han var alltid den som först hälsade dem han mötte. ... Hadithens fortsättning: http://rahma.se/139/hadith-al-hilya

    Några artiklar ur kategorien “Islams tro: Tron på Profeterna”

    fred vare med dem

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • ´Ashura'-dagen till minne av Profeterna

    'Ashura'-dagen fias den 10 Muharram tillåminnelse av Profeterna, och tacksamhet gentemot Allah för de undebara ting som han lät hända med dem den dagen.

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning

    Av Mustafa Azzam Översättning: Abdulwahid Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah”: Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah” är ”Det finns ingenting i tillvaron som rättmätigt dyrkas utom Allah”. Rationella omdömen: Rationella omdömen är av tre slag: ofrånkomliga (wajib), omöjliga (mustahil), möjliga (mumkin). Trosartiklar: Trosartiklarna är femtio till antalet: Beträffande Allah är...

  • Hadith: Kännetecken på en sann Profet

    Mötet mellan Abu Sufyan och Herakles Ur Imam al-Bukharis “Jami` al-Sahih” Bok 1: “Uppenbarelsens början” Översatt av bmk. I denna hadith berättas om mötet mellan Abu Sufyan, en inflytelserik man från Quraysh och släkting till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam), med den kristne kungen Herakles i Jerusalem. Herakles frågade ut honom om den...

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Sunni trossatser 4: Tron på Profeterna

    Vad som är nödvändigt att tro OM PROFETERNA Allah har från Sin skapelse utvalt de allra bästa människorna och sänt dem som Profeter (anbia’ – أنبياء) och Sändebud (rusul – رسل) till olika folk, för att förmedla Sitt budskap till människorna, för att undervisa oss i tro och levnadssätt, och för att de ska vara förebilder för oss i alla avseenden. قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ - Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31) Den siste och slutgilitge Profeten är Profeten Muhammad sallaAllah ´aleihi wa sallam. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad betyder det att Profeten är syndfri?

    Vad betyder det att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) är ma´sum? besvarat på Alghazali-institutet Fråga: Jag har en fråga angående Profeten frid vare med honom. Jag har hört många gånger att Profeten, frid vare med honom, (maosom min alghalat) innebär detta att han aldrig har gjort fel i sitt liv eller att alla hans...

  • Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi

    Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.