Arkiv: Islams praktik


    Smakprov ur kategorien Islams praktik:

  • Dhahabi: Att besöka Profeten i Madina

    Al-Dhahabi: Om att besöka Profetens grav i Madina Ur: “Al-Dhahabi” av Gibril F. Haddad Översatt av bmk Al-Hafizh Shams al-Din al-Dhahabi skriver i Siyar al-Nubula [1]: “Al-Hasan ibn al-Hasan ibn `Ali berättar att han såg en man som stod framför det hus som rymmer Profetens grav – må Allah sända välsignelser och fredshälningar till honom

  • Stå upp för Syriens folk! | Sh. Yaqoubi

    ‎”Syriens folk slaktas och dödas, barn mördas, deras strupar skärs av med kniv. Kvinnor våldtas, gamla människor dödas i sina hem, människor bränns med eld. Det är hämnden som sekten vid makten tar ut mot Sunni Muslimer. Jag uppmanar varje lärd och varje person att tala mot det förtryck som sker i Syrien. Tystnad är

  • Kan man göra Hajj åt någon annan?

    Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-insttitutet Fråga: Kan man betala någon annan person att göra hajj för någon av sina föräldrar? Svar: Den som p.g.a. kronisk sjukdom eller hög ålder inte kan ta sig till Mekka alls eller som bara kan ta sig dit med stor svårighet, kan utföra pilgrimsfärden genom att be någon annan göra

  • Hanafi: Bästa tiden för Fajr-bönen

    HANAFI: BÄSTA TIDEN FÖR FAJR-BÖNEN Enligt Hanafi-skolan är det mustahabb (att föredra) för män att be Fajr-bönen då det börjar ljusna. Det är sunna att förlänga recitationen i första rak’a av Fajr. Imam al-Shurunbulali (rahimahu Allah) förklarar i Imdad al-Fattah: "… detta eftersom att (gryningstiden) är en tid av sömn och ouppmärksamhet (ghafla). Därför inriktar sig Imamen på olika delar av samfundet genom att (börja tidigt och) förlänga recitationen, i hopp om att de (som sover) ska hinna ifatt, för det finns ingen överdrift i sömn (dvs. deras behov av sömn kan vara legitimt). Han lägger således två tredjedelar av läsningen i första rak’a och en tredjedel i andra. Detta klargör vad som ä mustahabb, och vad som är regel gällande skillnaden (i läsningens längd mellan första och andra rak’a), men det gör inget om skillnaden är ännu större." Imam Muhammad ibn Hasan al-Shaybani (d. 189 H. – radiya Alllah ‘anhu) tillbringade några år i Madina Munawara för att höra hadith från de lärda där. Bl.a. hörde han Muwatta från Imam Malik. Som resultat av de diskussioner han förde under den tiden, skrev han boken Kitab al Hujja ‘ala Ahl al-Madina (Boken med bevis mot folket i Madina), där han ger argument som stödjer den irakiska skolan. Den första frågan han tar upp i denna bok är just frågan kring den rekommenderade tiden för Fajr bönen... (forts.) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juninatt | Harry Martinsson

    Juninatt av Harry Martinsson Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan de ha mörknat spegla morgonsolens lågor. Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess

  • Zakat al-Fitr enligt Maliki-skolan

    Baserat på “Qutayrātul-‘Itr fi Ahkām Zakāt al-Fitr” av Muhammad Abdullahi al-Yurubawi Översatt och sammanställt av Idris F Brusi I Guds namn, den mest barmhärtige mot sin skapelse, den barmhärtige mot de troende. Må Han sända de bästa av välsignelser och den renaste friden över vår mästare Muhammed hans familj och nobla följeslagare. Zakāt al-fitr är

  • Inre tro vs. yttre bekännelse | Qadi ´Iyad

    OM FÖRHÅLLANDET MELLAN INRE TRO OCH YTTRE BEKÄNNELSE Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Tro därför på Allah och Hans Sändebud och på det ljus som vi har uppenbarat [för er]. (64:8) - «Vi har sänt dig [Muhammad] som ett vittne och som förkunnare av ett glatt budskap om hopp och som varnare, för att ni [människor] ska tro på Allah och Hans Sändebud.» (48:8-9) - «Tro därför på Allah och Hans Sändebud, den olärde Profeten» (7:158) Det är alltså en absolut skyldighet för varje muslim att tro Profeten Muhammad (Allahs välsignelser och fred vare med honom). Annars är îman (tron) inte fullständig och islam inte giltig. Kombinationen av hjärtats bejakande och tungans bekännelse utgör bekräftad tro. Detta är det fullkomliga och lovvärda tillståndet. Det klandervärda tillståndet däremot är att bekänna med tungan utan att bekräfta det med hjärtat, vilket är hyckleri [nifaq]. Ett tillstånd mellan dessa båda är om någon bejakar i sitt hjärta och sedan dör utan att ha haft tid att vittna. Ett annat fall är om någon tror i sitt hjärta men väntar länge med att bekänna det, trots att han vet att det är nödvändigt att göra det. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hur blir jag regelbunden i mina böner?

    Hur kan jag bli mer regelbunden i mina böner? besvarat av Ustadha Shaista Maqbool Översatt till svenska av ash Fråga: As Salaamu alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh! Vänligen rådge mig om hur jag kan bli mer regelbunden i mina böner. Jag börjar alltid med intentionen att fortsätta göra alla mina böner, men sen sätter latheten

  • Imam Malik och hans skola

    Imam Malik ibn Anas och hans skola – en kort beskrivning Sammanställt och översatt av Abdulghafur Starck och Abdussalaam Nordenhök Han är shaykh al-islam, samfundets bevis (hujjat al-ummah), dar al-hijrahs imam, Abu ´Abd Allah Malik ibn Anas ibn Abi ´Amir al-Asbahi al-Madani (f. 93 eh) (adh-Dhahabi, Siyar a´lam an-nubala’, 8:48-49). Han är en av de

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi Fiqh del 7-9 | Salahuddin Barakat

    Salahuddin Barakat föreläser om OLIKA TYPER AV VATTEN H7 - Vatten och dess källor H8 - Kvarlämnat vatten H9 - Kategorisering av rena vätskor Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=6hiXa8pQjXc&feature=BFa&list=PLRQ3cg94EWU4OH4FTboJOhd2yadj2hsn-

  • Sadaqat al-Fitr | Mufti M. al-Kawthari

    Sadaqat al-Fitr | Mufti M. al-Kawthari Konceptet bakom sadaqat al-fitr är att tillåta fattiga och behövande individer att njuta av ‘iddagen som de som är rika och att de inte ska oroa sig över att ekonomin ska gå ihop. Det är som sådant starkt rekommenderat att betala denna sadaqa på ett sätt att den når de fattiga och behövande på ‘iddagen. I områden där sadaqat al-fitrpengar samlas in och sedan skickas utomlands, är det därför bättre att betala den några dagar innan ‘id, så att de fattiga och behövande individerna får den på ‘iddagen. Muslimska samfund i de olika städerna bör försöka underlätta insamlingen av sadaqat al-fitr innan ‘id och dess utdelning bland de fattiga på ‘iddagen. ----- Donera till SKT - http://skt-sverige.se

  • Hanafi Fiqh del 4-5 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 4: Rena ämnen | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 21 oktober 2012 Hanafi Fiqh – Lektion 5: Hur orenlighet överförs | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 21 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar 4. Vilka ämnen som anses rena (tahir), dvs. som inte betraktas som najasa 5. Hur orenlighet (najasa) överförs.

  • Halal slakt vs. konventionell slakt i Sverige

    ÄR KONVENTIONELL SVENSK SLAKT FÖRENLIG MED HALAL-SLAKT? Uppsatsen undersöker frågan om kött från djur som slaktas på konventionellt sätt i Sverige anses vara halal. Slutsatsen är att det konventionella sättet att slakta inte uppfyller kriterier för halal-slakt enligt någon av de islamiska rättsskolorna, enligt de rättslärda som presenteras i uppsatsen. [Notera att detta inte utesluter att halal-slakt kan vara förenlig med svensk lag.] http://rahma.se/26322/

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

    Ödmjukhet och sinnesnärvaro är ett villkor för att bönen ska vara giltig Ur Imam al-Ghazali: “Ihya Ulum al-Din” Urval och översättning: Al Ghazali-institutet © 2004 Du bör veta det finns många bevis för detta. Ett av dem är Allah den Upphöjdes ord: Förrätta bönen för att minnas Mig. (K. 20:14) Ordet ’Förrätta’ är ett påbud

  • Hajj och offerhögtiden - enkelt förklarat

    Om pilgrimsfärden till Mekka och offerhögtiden (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Hajj är en årlig sammankomst av muslimer från hela världen. Varj muslim, man som kvinna, bör i sitt hjärta åstunda, sträva efter och arbeta för att en gång

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/

  • Fasta enligt tiden i Makka?

    Fastan på orter där natten är kort Fatwa från Dar al-Ifta al-Misriyya Kommenterad av Imam Muhammad Muslim och Imam Abdulwahid Morrone samt av ECFR Den 8 augusti 2010 gavs en fatwa ut på Dar al-Ifta al-Misriyya gällande “Fastan på orter där natten är kort” (الصيام في الأماكن التي يقصر فيها الليل ) – Fatwa ID

  • Maliki: Att slå ihop böner under resa

    Maliki fiqh: Att slå ihop böner under resa FRÅGA: Vad är domen för att slå ihop två böner enligt Malikitraditionens lära, är det strikt begränsat till tidpunkter då man befinner sig på resande fot eller är det även tillåtet under andra omständigheter och med andra villkor? SVAR: Enligt Maliki madhhab så är det tillåtet att använda denna tillåtna dispensation (rukhsa) när man befinner sig på resande fot. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Shafi'i: Fastan (sammanfattning)

    Fastan Al Ghazali-institutet © 2004 Att fasta under månaden Ramadan är obligatoriskt för: muslimer som kommit i puberteten och är mentalt friska [barn och sinnessjuka måste inte fasta] som är i stånd att fasta [fastan är inte obligatorisk för den som uppnått hög ålder, för den kroniskt sjuke som inte tror sig om att tillfriskna,

  • Dikt om jihad | AbdAllah b. Mubarak

    Ya ‘abidal-Haramayn – O du som dyrkar Gud vid de två helgedomarna En dikt av AbdAllah ibn al-Mubarak Översatt och kommenterad av bmk ياعابد الحرمين لو أبصرتنا *** لعلمت أنك في العبادة تلعب من كان يخضب جيده بدموعه *** فنحورنا بدمائنا تتخضب أو كان يتعب خيله في باطل *** فخيولنا يوم الكريهة تتعب ريح العبير

  • Fastans inre aspekter | Imam al-Ghazali

    FASTANS INRE ASPEKTER Al-Ghazali-institutet Fastan utgör enligt Profeten, frid och välsignelser vare med honom, en fjärdedel av tron. Han sade: ”Fastan utgör hälften av allt tålamod”1 och: ”Tålamod är halva tron.”2 Fastan skiljer sig från övriga pelare genom att Gud den Upphöjde, förbehållit Sig den. I en hadith qudsi säger Gud, Upphöjd är Han: ”En

  • Koranen om fastan i Ramadan

    [wpspoiler name=”Koranen Sura al-Baqara 2:183-187 (text)” closebtn=”Stäng”]TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud. (183) [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande

  • Råd inför Hajj | Sh. M. Yaqoubi

    Råd inför Hajj | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi ger råd för Hajj, och svarar på frågan: Är det viktigt att kyssa den Svarta Stenen vid Ka’ba? Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

  • Hanafi Tahara: Avsikten är Sunna

    Avsikten för Wudu och Ghusl är Sunna mu'akkada "Handlingar bedöms enligt avsikten (niyya)" (hadith). Därför bör den som söker belöning för sin handling låta en en tydlig avsikt föregå varje gudtjänstthandlig. Men enligt Hanafi-skolan är detta inte ett villkor för giltighet av Wudu och Ghusl. Det innebär att bönen är giltig, även om avsikten för föregående Wudu var otydlig eler obefintlig.Avsikten är en handling som utförs av hjärtat. Men det är mandub (rekommenderat) att samtidigt uttala den med läpparna, för att stärka sin beslutsamhet. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

    Fråga då dem som har kunskap, om ni inte vet. (Koranen 21:7) Vad är taqlid? av Mufti Zubair Bayat Översatt till svenska av Kerim HrustanovicTaqlid är wâjib (obligatoriskt) Taqlid eller Ittiba’ är wâjib (obligatgoriskt) för muslimer. Tyvärr finns det ändå många muslimer idag som aldrig ens hört om dessa ord. Andra muslimer har måhända hört

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Birka logbok

  • En liknelse om bönen | Said Nursi

    EN LIKNELSE OM BÖNENS BETYDELSE av Said Nursi Från Risale-i-Nur – Andra Kalima En gång gav en mäktig härskare två av sina tjänare vardera tjugofyra guldmynt och skickade dem för att bosätta sig på en av hans exklusiva och vackra kungsgårdar två månadsresor bort. “Använd dessa pengar till era biljetter”, befallde han dem, “och köp med dem allt som behövs för er färd. Det ligger en station en dagsresa bort. Där finns både bil, båt, tåg och flygplan, som man kan använda alltefter ens tillgångar.” Efter att ha fått dessa råd gav sig de två tjänarna av. Den ena av dem var lyckosam och gav endast ut en liten summa pengar på vägen till stationen. I den utgiften ingick några affärer som blev så lönsamma och glädjande för hans herre att hans kapital ökade tusenfalt. Eftersom den andra tjänaren var en otursam dagdrivare, använde han tjugotre guldmynt redan på vägen till stationen. Han slösade bort dem på spel och nöjen, och endast ett guldmynt återstod när han kom fram. Hans vän sade till honom: “Använd det sista myntet till en biljett, så att du inte ska behöva gå hela den långa resan och svälta. Dessutom är vår herre generös – han kanske förbarmar sig över dig och förlåter dig för dina misstag, och sätter dig då på ett flygplan. ... (läs fortsättnngen på http://rahma.se/20065/en-liknelse-om-bonen-said-nursi) ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hajj och ‘Umra enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Här förklaras vilka delar av Hajj som utgör grundpelare, obligatoriska moment och sunan, och vad som menas med dessa begrepp. Sedan gås hela förloppet igenom i ordningsföljd och statusen av de olika handlinganra anges, tillsammans med villkoren för att de ska vara giltiga. Ritualerna kan delas in i tre kategorier: 1. Grundpelare (arkan);

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.