Kräv inte för mycket! | Sh. M. Yaqoubi
Ur en kommande CD-serie om Kärlek och Aktenskap: “Love and Marriage”
Direkt länk: http://www.youtube.com/watch?v=8d53M4HUrCU
Från Youtube-kanalen nurdotnu http://youtube.com/nurdonu
Spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska
Svensk text: ea/bmk
Presentation: Sidi Salahuddin Barakat
Presentation av Sidi Salahuddin Barakat Sidi Salahuddin Barakat (född 1981 i Abu Dhabi) är svensk imam av libanesiskt ursprung som växt upp i Malmö. Han har sedan 15 års ålder studerat för lokala imamer och ägnat sig åt egna studier i de islamiska vetenskaperna. Sidi Salahuddin Barakat har studerat för lärda från bl.a. Turkiet, Levanten,...
Hanafi: Bästa tiden för Fajr-bönen
HANAFI: BÄSTA TIDEN FÖR FAJR-BÖNEN Enligt Hanafi-skolan är det mustahabb (att föredra) för män att be Fajr-bönen då det börjar ljusna. Det är sunna att förlänga recitationen i första rak’a av Fajr. Imam al-Shurunbulali (rahimahu Allah) förklarar i Imdad al-Fattah: "… detta eftersom att (gryningstiden) är en tid av sömn och ouppmärksamhet (ghafla). Därför inriktar sig Imamen på olika delar av samfundet genom att (börja tidigt och) förlänga recitationen, i hopp om att de (som sover) ska hinna ifatt, för det finns ingen överdrift i sömn (dvs. deras behov av sömn kan vara legitimt). Han lägger således två tredjedelar av läsningen i första rak’a och en tredjedel i andra. Detta klargör vad som ä mustahabb, och vad som är regel gällande skillnaden (i läsningens längd mellan första och andra rak’a), men det gör inget om skillnaden är ännu större." Imam Muhammad ibn Hasan al-Shaybani (d. 189 H. – radiya Alllah ‘anhu) tillbringade några år i Madina Munawara för att höra hadith från de lärda där. Bl.a. hörde han Muwatta från Imam Malik. Som resultat av de diskussioner han förde under den tiden, skrev han boken Kitab al Hujja ‘ala Ahl al-Madina (Boken med bevis mot folket i Madina), där han ger argument som stödjer den irakiska skolan. Den första frågan han tar upp i denna bok är just frågan kring den rekommenderade tiden för Fajr bönen... (forts.) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Vem var Nasreddin Hodja?
VEM VAR NASREDDIN HODJA? Nasreddin Hodja är en populär hjälte i humoristiska berättelser. Han är välkänd över ett stort geografiskt område som sträcker sig från länder i Balkan till Centralasien, och många regioner påstår sig vara hans hem. Mest sannolikt var personen Nasreddin Hodja en imam, domare och teolog som levde i Anatolien där han föddes i en by i Hortu 1208/1209 och dog i Akşehir 1284/1285. Men Nasreddin Hodja i berättelserna framställs ofta som en fattig man med en jordbrukares livsstil, en figur som verkar på gränsen mellan visdom och enkelhet, alltid positive, jordnära, öppensinnad och långt bort från islams strikta regler. I Turkiet har han som person blivit väldigt populär under många århundraden, och runt 600 historier med Nasreddin Hodja som huvudperson har noterats. ...forts... http://rahma.se/26928/
Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi
DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...
Vår värdegrund | Abd al Haqq Kielan
RELIGIONEN – GARANTEN FÖR ETT SAMHÄLLES VÄRDEGRUND av Abd al Haqq Kielan Ett samhälle vars etik styrs och manipuleras av media, lobbygrupper och politiker med ett alltid känsligt pekfinger uppe i opinionsvinden, ett sådant samhälle lever farligt. När ett sådant samhälles resurser sviktar, och ekonomin försvagas skrotar man först ned vård, skola och omsorg. De etiska värderingarna blir ansedda som verklighetsfrämmande och ersätts av njutningstro och egennytta. ... Men islams ankomst till Sverige har åter aktualiserat den levande trons genomgripande betydelse. Muslimer är inte rädda att ta sin tro på allvar. Samtidigt erkänner islam andra religioners rätt att finnas med i verklig samexistens. ... Dialog handlar aldrig om trosfrågor utan om hur vi, från olika religioner och olika grupper inom våra respektive trossystem, ska kunna föra ett civiliserat och konstruktivt samtal och samverka för vårt gemensamma bästa. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Maliki: Att slå ihop böner under resa
Maliki fiqh: Att slå ihop böner under resa FRÅGA: Vad är domen för att slå ihop två böner enligt Malikitraditionens lära, är det strikt begränsat till tidpunkter då man befinner sig på resande fot eller är det även tillåtet under andra omständigheter och med andra villkor? SVAR: Enligt Maliki madhhab så är det tillåtet att använda denna tillåtna dispensation (rukhsa) när man befinner sig på resande fot. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se
Kort om Islams rättsskolor
Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Qasida om döden | Zayn al-´Abidin
QASIDA OM DÖDEN | Zayn al-´Abidin En gripande påminnelse om döden, som tillskrivs Zayn al-´Abidin ´Ali b. al-Husayn b. ´Ali b. Abi Talib, må Allah vara nöjd med dem alla. Youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hOUG3ucchFk&list=PL60BA9D6D3C6B7438&index=1 --------- Främling är ej den främmande från Sham och Yemen – främling är den som ligger i svept i gravens skakt Främlingen har (gästens) rätt på grund av sitt främlingsskap – gentemot den bofaste (som sitter tryggt) i hembygd och hus Driv inte bort främlingen därför att han är främmande – tidens prövningar har redan drivit honom genom förödmjukelser Resan är lång, och min vägkost räcker ej ända fram – min styrka sviktar och döden förföljer mig (Hur många) synder har jag kvar, som jag själv inte vet – Allah vet om dem, de dolda liksom de kända O hur mild är Allah mot mig när Han ger respit – medan jag fortfar i synd, täcker Han över mig. Svensk översättning: B. Muhammad ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se
Hadith och Sunna - är det samma sak?
Hadith och Sunna – är det samma sak? KAN MAN ETABLERA SUNNAN DIREKT FRÅN HADITHER? av Abdulghafur Starck Bekände sig majoriteten av as-salaf as-salih till en metodologi som gick ut på att allt som har bekräftats från Profeten, salla Allahu ´alayhi wa sallama, ska implementeras, utan någon egentlig förståelse för fiqh och dess underliggande principer och metodik? Nej. Är haditherna det enda beviset för vad sunnan är? Nej. ...... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Vad man säger medan man gör Wudu
DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.
Shafi'i-skolans utveckling
En sammanställning av shafi’i-skolans historiska utveckling Av AbdulWahid Morrone Shaf’i-skolan har genomgått fem olika stadier. 1 Grundandet av skolan Denna era tog slut vid Imam al-Shafi’is död, må Gud vara nöjd med honom. Han lämnade efter sig flera böcker, bl.a. Kitab al-Umm [Källboken] 2 Skolans utbredning Hans elever och följeslagare spred skolans läror, och till...
Till minne av Sh. Mahmud Esat Cosan
Mahmud Esat Cosan – en förebild i islamisk ledarskap av Mefail Deribas “De som följde Profeten på Hans tid vandrade runt på jorden för att sprida Allahs den Upphöjdes religion. Några av deras gravar finns i Samarkand, andra i Egypten, Tunusien, Cypern, Anatolien. Andra återigen i Kafkasus. De vandrade runt och tjänade Guds religion med...
Zakat - enkelt förklarat
Zakat – den renande gåvan (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Zakat är en gåva som tron förpliktar oss till. Det är en av pelarna i Islam. När en muslims egendom, en kvinnas liksom en mans, överstiger ett visst minimivärde...
Vad betyder det att Profeten är syndfri?
Vad betyder det att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) är ma´sum? besvarat på Alghazali-institutet Fråga: Jag har en fråga angående Profeten frid vare med honom. Jag har hört många gånger att Profeten, frid vare med honom, (maosom min alghalat) innebär detta att han aldrig har gjort fel i sitt liv eller att alla hans...
Dhahabi: Att besöka Profeten i Madina
Al-Dhahabi: Om att besöka Profetens grav i Madina Ur: “Al-Dhahabi” av Gibril F. Haddad Översatt av bmk Al-Hafizh Shams al-Din al-Dhahabi skriver i Siyar al-Nubula [1]: “Al-Hasan ibn al-Hasan ibn `Ali berättar att han såg en man som stod framför det hus som rymmer Profetens grav – må Allah sända välsignelser och fredshälningar till honom...
Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (1,2)
OM NÖDVÄNDIGHETEN AV OCH BELÖNING FÖR ATT ÄLSKA PROFETEN Må Allah välsigna honom och sända honom fred Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Säg: om era fäder och era söner och era bröder och era hustrur och er släkt och det ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de ska förbli osålda och era ombonade hem – [om allt detta] står ert hjärta närmare än Allah och Hans Sändbud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Allah ger Sin vilja tillkänna; Allah vägleder sannerligen inte dem som visar trots och olydnad.» (9:24) Allahs Sändebud sade: “Ingen av er tror förrän jag står honom närmare än hans barn, hans far och alla andra människor.” En man kom till Profeten och frågade: “När kommer den Yttersta Tiden, o Allahs Sändebud?” Profeten svarade: “Vad har du förberett för den?”Mannen sade: “Jag har inte förberett mig med så mycket bön, fasta eller välgörenhet, men jag älskar Allah och Hans Sändebud.” Profeten sade: “Du kommer att vara hos den du älskar.” Profeten sade: “Den som älskar mig kommer att vara med mig i Paradiset.” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Hadithkunskap - ordlista
Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...
Dikt: Modern | Sh. Ibrahim al-Yaqoubi
Modern En dikt av den store lärde Sheikh Ibahim al-Yaqoubi – må Allah visa honom barmhärtighet Översatt av bmk Livets hemlighet och hoppets trädgård, tecknet på trofasthet, generationernas lycka Själens lovsång, som barnens näktergaler får att slå an hjärtats strängar Livets sång som får dess blomknoppar att öppnas mot tillvaron, och le åt dess förhoppningar...
Innebörden av slaktoffret i Islam
Vad Koranen och Sunnan säger om INNEBÖRDEN AV SLAKTOFFRET I ISLAM Offerhögtiden (´Id al-Adha) inträffar den 10 i månaden Dhul Hijja och varar i tre dagar. Under dessa dagar slaktar muslimer för att visa tacksamhet mot Allah för Hans gåvor, genom att använda dem på dem sätt Han anvisat, och dela med sig av dem till andra. Allah, en Upphöjde och Majestätiske, säger i Koranen: وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّـهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿٣٤﴾ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣٥﴾ För alla folk [i det förgångna] har Vi föreskrivit att Guds namn skall uttalas [i tacksamhet] över de boskapsdjur som Han har skänkt dem som föda – [när de slaktas]. Er Gud är den Ende Guden; underkasta er alltså Hans vilja! Och förkunna för de ödmjuka det glada budskapet [om Guds nåd], (34) de vars hjärtan bävar då Hans namn uttalas och som med jämnmod bär de [motgångar] som drabbar dem och som regelbundet förrättar bönen och ger [åt andra] av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning. [Sura al-Hajj 22:34-35] ...forts... http://rahma.se/25322 Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Profetens välsignade sandaler
Ett par av Profetens (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler tillvaratogs av Banu Hadid och fördes senare till Damaskus. När Dar al-Hadith inrättades i Damaskus på 600-taet H., förvarade man sandalerna ovanför dess mihrab (bönenisch). Ulama reste långväga för att se dem, och ta med en bild av dem tillbaka till sina hemländer. Det har skrivits böcker och dikter om företrädena hos Profeten Muhammads (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler. I Darwishiyya moskén i Damaskus finns en symbolisk avbildning av Profetens sandaler, med följande poesirader inskivna: O du som betraktar bilden av Profetens Sandal Kyss utan högmod Sandalens symbol, Och låt ditt ansikte röra den sko som berörts av Profetens fot då han morgon och afton gick ut. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se