Kräv inte för mycket! | Sh. M. Yaqoubi
Ur en kommande CD-serie om Kärlek och Aktenskap: “Love and Marriage”
Direkt länk: http://www.youtube.com/watch?v=8d53M4HUrCU
Från Youtube-kanalen nurdotnu http://youtube.com/nurdonu
Spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska
Svensk text: ea/bmk
Egyptens "tvångsislamisering" | I. F. Brusi
Ett av de tidigaste länderna som erövrades av muslimerna var Egypten. Amr ibn al-As ledde åtta tusen beridna araber över Sinai till gränsstaden El-Arish och utmanade det Östromerska imperiet om makten över denna urgamla civilisation. De kristna men monofysitiska kopterna, dvs Egyptierna, betraktades som kättare av de kristna melkitiska Bysantinerna och behandlades således därefter av sina östromerska herrar. Bland annat var de hårt beskattade, för att finansiera Bysans krig med det Persiska Sasanidiska imperiet. ... Så låt oss titta på fördraget som skrevs mellan muslimerna och egyptierna, för det finns bevarat: “I Guds namn, den Barmhärtige, den Nåderike. Detta är amnestin som ges till Egyptens folk, till deras religion, deras egendom, deras kyrkor och deras kors, deras mark och deras vatten, av vilket inget kommer att röras eller tas ifrån dem.” ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Vaksamhet | Imam Aballah Haddad
VAKSAMHET Ur “Råd på den andliga vägen” av Imam Abdallah ibn Alawi al-Haddad utgiven av ghazali.se Syskon, Tänk på Gud vad ni än företar er och i de stilla stunderna. Tänk alltid på honom, i varje ögonblick, och i varje tanke, önskan eller annat tillstånd. Var medveten om Hans närhet till er! Var förvissad om att Han ser och är medveten om er och att ingenting ni döljer är fördolt för honom. (K.10:61) [MUHAMMAD!] Vilken fråga din uppmärksamhet än riktas mot och vilka Guds ord du än läser ur Koranen och vilket arbete ni[människor] än ägnar era krafter åt - är Vi vittne till allt [från den stund] då ni griper er an med det. Inte ens [vad som motsvarar] ett stoftkorns vikt, på jorden eller i himlen, är dolt för din Herre och ingenting finns, varken mindre eller större än detta, som inte [är inskrivet] i [Guds] öppna bok. (K. 20:7) Vare sig du säger högt [vad du tänker eller inte, vet Han det], eftersom Han känner [människans] hemligheter och det som är än djupare dolt. (K. 57:4) Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Han vet vad som tränger ned i jorden och vad som utgår därifrån och [Han vet] vad som sänker sig från himlen och vad som stiger upp mot den. Han är med er, var ni än befinner er, och Gud ser allt vad ni gör. Var anspråkslös och blygsam inför din Herre så som sig bör. Förvissa dig om att Han aldrig ser dig någonstans där Han förbjudit dig att vara och aldrig saknar dig där Han befallt dig att vara. Tjäna Honom som om du såg Honom, eftersom Han ser dig även om du inte ser Honom. ...(forts)... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Klassificering av hadither | Imam M. Muslim
Källa: Denna sammanställning delades ut som studiematerial under en kurs i Skärholmens moské 2002 Se även damas.st > Dar al-Hadith
Biografi: Imam al-Dhahabi (d. 748 H.)
AL-HAFIZH AL-IMAM SHAMS AL-DIN AL-DHAHABI (d. 748 H. i Damaskus) Av bmk Hans namn var Muhammad ibn Ahmad ibn `Uthman ibn Qaymaz ibn `Abd Allah, Shams al-Din Abu `Abd Allah al-Turkmani al-Diyarbakri al-Fariqi al-Dimashqi al-Dhahabi al-Shafi`i (född 673 H – död 748 H i Damaskus). Han var imamen, Sheikh al-Islam, hadithmästarnas ledare, den skarpsynte kritikern...
Staten och imamerna
STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Månens fas just nu - live från NASA
BILD AV MÅNEN | JORDEN VIA SATELLIT Månens fas just nu - live från NASA Här kan man se exakt när nymånen föds. Den islamiska månaden börjar ca 36 timmar senare, när nymånen blir synlig med blotta ögat för en observatör på jorden. ..... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Ayat i Koranen som uppmanar till sajda
Ayat al-sujud och Sujud al-Tilawa enligt Hanafiskolan Ur Nur al-Idah och Imdad al-Fattah av Imam al-Shurunbulalî Sammanställt och översatt av bmk för damas.st © 2012 B. Muhammad När man hör en Koranvers som uppmanar till sujud (att nedfalla), ska man göra det. Det kallas Sujûd al-Tilâwa eller Ssjdat al-Tilâwa (nedfallande vid Koranrecitaiton), och de verser...
Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (4)
TECKEN PÅ KÄRLEK TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa DET FÖRSTA KÄNNETECKNET ÄR ATT MAN SÖKER EFTERLIKNA HONOM OCH TILLÄMPA HANS SUNNAH. Man vill följer hans exempel i ord och handling, lyda hans befallningar, undvika det han förbjudit och tillägna sig hans goda uppförande (adab) – vare sig det är lätt eller svårt, vare sig man gör gärna eller ogärna. Därom vittnar Allahs den Upphöjde ord: «Säg: om ni älskar Allah, följ mig och Allah ska älska er.» (3:31) Ett av kännetecknen är att man längtar efter honomn, ofta nämner honom, och upphöjer och hedrar honom, visar ödmjukhet och upplever sin egen ringhet när han hör hans namn. ETT ANNAT TECKEN är att man älskar alla dem som Profeten (Allahs välsignelser och fred med honom) älskade, dvs. familj (Al al-Bayt) och Följeslagare – muhajirun såväl som ansar – för hans skull, och att man visar fientlighet mot dem som hatar och förbannar dem. När man älskar någon älskar man också dem som den personen älskar. Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Den som älskar dessa båda älskar mig. Den som älskar mig älskar Allah. Den som hatar dem, hatar mig. Den som hatar mig, hatar Allah.“ Och: “Allah, Allah! Mina Följeslagare! Gör dem inte till föremål för fientlighet efter mig! De som älskar dem, älskar dem för att de älskar mig. De som hatar dem, hatar dem för att de hatar mig. Den som gör något skadligt mot dem, gör något skadligt mot mig. Den som gör något skadligt mig, gör något skadligt mot Allah. Den som gör något skadligt mot Allah kommer snart att straffas.” [At-Tirmidhi] ETT AV TECKNEN PÅ KÄRLEK till Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att man visar medkännande gentemot hans samfund (Umma), att manar det till gott, strävar för dess bästa och förhindrar sådant som kan vara det till skada – på samma sätt som Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) «ömmar för de troende, full av kärlek.» (9:128)
Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd
Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/
Att följa en Sheikh | Sh. M. Yaqoubi
Att följa en Sheikh | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar nödvändigheten av att följa en kvalificerad Sheikh som kan ge vägledning för individens andliga utveckling. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska Se fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: [archivist query=”filmer=yaqoubi-svensk-text/”]
Hadithkunskap - ordlista
Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...
- Birka logbok
Vad är en madhhab? | Sh. Nuh Keller
Vad är en Madhhab? Varför är det nödvändigt att följa en? © Nuh Ha Mim Keller 2000 Översättning: Samir Muric´ Ordet madhhab härstammar från ett arabiskt ord som betyder ”att gå” eller ”att ta som en väg”, och detta refererar till en mujtahids val i beträffandet av ett antal olika tolknings möjligheter i härledandet av...
Historier om Juha: Maqam "Ingenting"
Historier om Juha: Maqam "Ingenting" En man frågade Hojja Nasruddin: Vem är du? Nasruddin svarade: Jag är ingenting. Sedan frågade han tillbaka: Och vem är du? Mannen sade att han var offficer i distriktet. Nasruddin frågade: Och vad ska du bli sen? Mannen sade: Kanske jag ska bli landshövding (wali i ottomanska riket), och sen... Nasruddin frågade: ja, vad ska du bli sen? Han svarade : Sen kan jag bli vesir. Nasruddin frågade: Och efter det? Han svarade: Sen kanske jag kan bli sadrazam (rådgivare till sultanen) Nasruddin frågade : Men vad ska du bli sen då?? Mannen svarade : Ingenting - det finns ingen högre ställning att eftersträva! Då sade Hojja Nasruddin : "Ingenting" - Jag har redan denna ställning, så varför visar du högmodig då ?! http://rahma.se/748/historier-om-juha-maqam-ingenting/
Kan kvinnor resa på Hajj utan mahram?
Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-institutet Det är obligatoriskt för en kvinna att utföra pilgrimsfärden bara om hennes man, en mahram eller två eller flera kvinnor reser tillsammans med henne. När en kvinna utfört pilgrimsfärden en gång är det inte längre tillåtet för henne att resa utan mahram för att utföra den ännu en gång. Fråga:...
Hanafi Fiqh del 2 | Salahuddin Barakat
Hanafi Fiqh – Lektion 2: Handlingskategorier (ahkam) | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 7 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar – hur olika handlingar kategoriseras (fard, haram, sunna, markuh etc) – hur bevis klassificeras (qat´i al-thubut, zhanni al-thubut, qat´i al-dalala, zhanni al-dalala) – skillnaden mellan fard och wajib i Hanafi madhhab – olika typer av...
Hanafi: Slaktoffret i Dhul Hijja
HANAFI: SLAKTOFFRET I DHUL HIJJA http://rahma.se/25291 Hur man utför slaktoffret (udhiyya eller qurban) enligt Hanafi madhhab Vem ska slakta? När ska slaktoffret utföras? Vad ska man slakta? Vad gör man om man missat ett slaktoffer? Kan man utföra slaktoffer åt någon annan? --- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Hanafi: Bästa tiden för Fajr-bönen
HANAFI: BÄSTA TIDEN FÖR FAJR-BÖNEN Enligt Hanafi-skolan är det mustahabb (att föredra) för män att be Fajr-bönen då det börjar ljusna. Det är sunna att förlänga recitationen i första rak’a av Fajr. Imam al-Shurunbulali (rahimahu Allah) förklarar i Imdad al-Fattah: "… detta eftersom att (gryningstiden) är en tid av sömn och ouppmärksamhet (ghafla). Därför inriktar sig Imamen på olika delar av samfundet genom att (börja tidigt och) förlänga recitationen, i hopp om att de (som sover) ska hinna ifatt, för det finns ingen överdrift i sömn (dvs. deras behov av sömn kan vara legitimt). Han lägger således två tredjedelar av läsningen i första rak’a och en tredjedel i andra. Detta klargör vad som ä mustahabb, och vad som är regel gällande skillnaden (i läsningens längd mellan första och andra rak’a), men det gör inget om skillnaden är ännu större." Imam Muhammad ibn Hasan al-Shaybani (d. 189 H. – radiya Alllah ‘anhu) tillbringade några år i Madina Munawara för att höra hadith från de lärda där. Bl.a. hörde han Muwatta från Imam Malik. Som resultat av de diskussioner han förde under den tiden, skrev han boken Kitab al Hujja ‘ala Ahl al-Madina (Boken med bevis mot folket i Madina), där han ger argument som stödjer den irakiska skolan. Den första frågan han tar upp i denna bok är just frågan kring den rekommenderade tiden för Fajr bönen... (forts.) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Muqarnas (stalaktiter) i islamisk arkitetur
Muqarnas (مقرنص) är tredimensionell dekoration i Islamisk arkitektur Källa: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/out-in/out-in.html Läs mer: Muqarnas Detabase with map: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/map.html Artikel: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/default-.htm
Biografi: Imam al-Bukhari (d. 256 H.)
Al-Ghazali-institutet © 2004 Muhammed ibn Isma´il ibn Ibrahim ibn al-Mughirah al-Bukhari al-Ji´fi, är känd som Imam al-Bukhari och ofta refererad till som Abu ´Abdullah. Han föddes i månaden Shawwal år 194eh/810ek i Bukhara, nuvarande Uzbekistan, där han växte upp som faderslös. Han påbörjade sin islamiska utbildning i en kuttab (traditionell koranskola) där han tidigt blev...