Arkiv: Islams tro

    Smakprov ur kategorien “Islams tro”

  • Frågor om ödet | M. Khalil

    FRåGOR OM ÖDET besvarade av Mohammad Khalil sakgranskat av Salahuddin Barakat FRÅGA: Ifall ödet finns och Gud redan vet vad som ska hända i framtiden, vad är meningen med våra liv då? Vilka som kommer dö och vilka som hamnar i paradiset/helvetet? SVAR: Ödet, eller Qadar som det på arabiska heter, är ett samlingsbegrepp för att beskriva att Gud vet allt och att inget sker oberoende av Hans vilja. Hans makt är absolut. Det är viktigt att förstå att Gud är bortom tid & rum, som är Hans skapelse. Därför är Guds kunskap, vilja och makt av konsekvens bortom konceptet av tid såsom vi förstår den. Han vet resultatet av matchen, så att säga, innan den spelats. Det betyder inte att människan inte har en fri vilja, nej tvärtom. Gud vet helt enkelt vad du kommer att välja innan du gjort det eftersom Hans kunskap transcenderar konceptet av tid såsom vi förstår den. Han vet vad som hände igår, vad som sker idag och vad som ska ske imorgon.... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam al-Ghazali om moralisk relativism

    Imam al-Ghazali om moralisk relativism Vad är gott och ont, rätt och fel? Finns det en absolut moralisk standard, och hur förhåller den sig till människans subjektiva uppfattning om rätt och fel? Beror vår morailiska känsla på att den är medfödd eller på att vi socialiseras in i den? - Artikeln diskuterar dessa frågor med utgångspunkt av Imam al-Ghazalis bok "Al-Mustasfa fi ’ilm al-usul" Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad betyder Allahs Namn al-Rahman?

  • Mirakel | Abdulwahid Shakir

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Berättelse: Två fiskar

    BERÄTTELSE: TVÅ FISKAR Två fiskar simmade omkring och upptäckte plötsligt en bit kött framför sig. Den yngsta fisken öppnade munnen och simmade mot köttbiten. Den äldre fisken ropade: Stanna! Du kan inte se det, men inne i köttbiten stter det en krok, genom en osynlig lina är den kopplad till en käpp ovanför vattenytan och någon håller i den käppen. Om du äter köttet, kommer kroken att fastna i din käke och denne någon kommer att dra upp dig ur vattnet. Någon kommer att sprätta upp dig med en kniv, steka dig i en panna och äta upp dig. Det som blir kvar av dig får katten. De två fiskarna simmade iväg. När den yngsta fisken blev ensam tänkte den: Jag ska själv undersöka hur korrekta påståendena är. Han återvände till köttbiten och simmade runt den, ovanför och under den. Han gjorde en riktigt noggrann undersökning och kunde sedan konstatera: Jag har sett mig omkring ordentligt och jag har inte upptäckt någon käpp, kniv, stekpanna eller katt. Jag har faktiskt inte upptäckt något utanför detta vatten vi lever i. Han simmade åter tillbaka till köttbiten och slukade den. Kroken fastnade i hans käke och han drogs upp ur vattnet. Han såg käppen och en man med en kniv – men vid den tidpunkten var hans kunskap intet värd. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Gud, människan och ödet

    GUD, MÄNNISKAN OCH ÖDET Världen med all dess storslagenhet från atomer till galaxer – naturen med dess fatastiska artrikedom och variation i former och färger – människan med sitt intellekt och sin otroliga förmåga att leva och verka i denna värld – allt detta kan inte ha kommit till av sig själv. Funderar man på detta förstår man att det måste finnas en Skapare. Vem är Skaparen? Vad kännetecknar Honom? Varför har Han skapat oss? Följande är Egenskaper hos Allah som är logiskt nödvändiga, dvs. det är om«jligt att förneka dem ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi

    Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Livets mening

  • Domedagen | ur Sura al-Jathiya

  • Definition av trosläran

    DEFINITION AV TROSLÄRAN enligt Ahl al-Sunna wal-Jama´a Ur Imam al-Bajuri’s Sharh Jawharat al-Tawhid (arabisk & svensk text) DEFINITION: Det är den vetenskap som befäster trosläran genom att uppställa övertygande bevis för den. DESS ÄMNE: 1. Allah’s – den Upphöjdes – Väsen, med avseende på vad som är (logiskt) nödvändigt, omöjligt möjligt gällande Honom, 2. och på samma sätt gällande Allah’s Sändebuds väsen, 3. och allt möjligt (dvs. allt som Allah skapat utan att ha behov av det), med avseende på att man genom det kan sluta sig till Skaparens existens, 4. och de himmelska tingen med avseende på tron på dem. DESS FRUKTER: [I detta liv:] Att man lär känna Allah – upphöjd är Han – genom ovedersägliga bevis, och [i nästkommande liv] uppnår den eviga lyckan. ...fortsättning... http://rahma.se/26907

  • Juha: Guds rättvisa - och människans

    GUDS RÄTTVISA - OCH MÄNNISKANS En dag kom fyra pojkar till Hojja Nasruddin med en påse valnötter. - Hojja, kan du hjälpa oss fördela dessa valnötter? Hojjan frågade: - Vill ni ha det på Guds sätt eller på människors? - På Guds sätt, svarade barnen. Hojjan tog påsen och gav två fulla händer med nötter till en pojke, en handfull till en annan, två nötter till den tredje, och ingenting alls till den fjärde. - Vad är detta för fördelning? frågade barnen förvånat. - Det är Guds sätt, svarade Hojja Nasruddin. Han ger mycket till en del, lite till andra, och några får ingenting. Hade ni bett mig att göra det på människors vis hade jag gett lika mycket till var och en. Gilla rahma.se http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Gudsförnekelse | Sezai Karakoc

    GUDSFÖRNEKELSE Av Sezai Karakoc Existensen börjar med Gud. Att vi finns kan förklaras endast med Honom. Det enda som kan finnas ensamt och oberoende av andra är Gud. Även den kraft att förneka som givits oss talar för Guds existens. Vi är inte medvetna om att Han står bakom även när vi förnekar Honom. ...Även i de stunder när jag tvivlar på min egen existens rycker jag till och säger “jag finns, därför att Allah finns”. Gud finns, så jag finns. ...Jag tror att gudsförnekelsen föds först när människan börjar avlägsna sig från sig själv. När man närmar sig tingen är man avlägsen sig själv och den stora helheten. Det är kanske därför den som är helt isolerad från ting hittar Gud lättare. Varför kommer man ihåg Gud när det inträffar en stor katastrof, även om ens gudstro i själva verket varit minimal före? ...Jag tror att det som också spelar roll i människans förnekelse av Gud är att hon omedvetet tror att om hon skulle tro på Gud skulle det vara en gud i en människas gestalt. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Islams tro | Ibn Khaldun

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Risala Sharh al-Sadr | Imam Ghazali

  • Följa Koranen till 110% ?

    Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...

  • Varför utsätts vi för prövningar?

  • Trons gåva | Ann-Sofie Henriksson Hatmi

    BILJETTEN TILL PARADISET Det som förtjänar vår tacksamhet mer än något annat är att vi fått gåvan av Islam. Att vi lyssnat till och accepterat budskapet i vårt innersta. Att vi fått den biljett som är inträdet till Jannah. Det är ett mirakel, kanske alldeles särskilt för den som kommer från en annan bakgrund än traditionellt muslimsk, men även för den som fötts där. Varenda liten del av din kropp besitter en oändlig tacksamhet att just ditt hjärta lyssnat till Allahs (subhanahu wa ta’ala) kallelse; tacksamhet över att den en dag får träda in i Jannah. Parallellt med denna tacksamhet, och kanske på grund av den, ska vi mer än något annat göra du’a för att vi och våra älskade får dö i ett tillstånd av tro. Att den gåva vi och de accepterat, eller som vi hoppas att de ska acceptera, förvaltas och vårdas livet ut. Att ingen av oss tappar biljetten under resan. ...Läs förtsättningen... http://rahma.se/27481/

  • ´Ashura'-dagen till minne av Profeterna

    'Ashura'-dagen fias den 10 Muharram tillåminnelse av Profeterna, och tacksamhet gentemot Allah för de undebara ting som han lät hända med dem den dagen.

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Varför tillåter Gud lidande?

  • Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper

    Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/

  • Vad betyder det att Profeten är syndfri?

  • Imam al-Nawawi om Allahs egenskaper

  • Den räddade gruppen | Sh. M. al-Kayali

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kurs: Introduktion till Aqida | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat: INTRODUKTION TILL SUNNI ´AQIDA Lektion 1: Introduktion Lektion 2: Definitionen av Ahl as-Sunnah wal Jama’a Lektion 3: Om utvecklingen av Ahl as-Sunnahs troslära Lektion 4: Ahl as-Sunnahs metodik för att härleda troslära Lektion 5: Om intellektets roll i trosläran Youtube spellista: http://www.youtube.com/watch?v=eiBtUW1ooZQ&list=PLRQ3cg94EWU7F8PD4QpGOwYWMt_9zjZfI&index=1&feature=plcp Sh. Salahudin Barakat har lektioner Varje lördag och söndag kl. 18-19 i Förening Samerkand, Videdals Torg 5, Malmö Dessa föreläsningar spelades in ht-2012

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning