Arkiv: Allmäna ämnen

    Smakprov ur kategorien “Allmänt”

  • Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi

    DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Hadith: Var muslim är den andres broder

    Hadtih nr 35 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Hurayra (må Allah vara nöjd med honom): Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) sade: Hys inte avund mot varandra, lura inte varandra, hata inte varandra, och vänd inte varandra ryggen. Den ene må inte bjuda över...

  • Presentation: Imam Abd al Haqq Kielan

    Presentation av IMAM ABD AL HAQQ KIELAN (sammanfattning) BAKGRUND Abd al Haqq Kielan (Leif karlsson) är född 1941 i Eskilstuna. Han är utbildad i måleri och skulptur, orientaliska språk, filosofi och konsthistoria. Under sin resor kom han i kontakt med Islams värld – första gången var det i Marokko 1963 - och antog senare formellt Islam. MUSLIMSK LEDARE MED SAMHÄLLSENGAGEMANG Imam Abd al Haqq Kielan jobbar på gräsrotsnivå som imam i Eskilstuna sedan 1987. Han är aktiv inom föreningen Svensk-muslimska familjeförbundet med att motverka problemet med unga muslimer som radikaliseras och är på väg mot extremism. Samtidigt verkar han på nationell nivå som ledare för muslimska församlingar. År 1999 grundade han SISAM (Svensk Islamisk Samling) som grupperar ett 20-tal statsbidragsberättigade trossamfund med över 20 000 medlemmar i Sverige. TALESMAN FÖR ISLAM I SVERIGE Abd al Haqq Kielan är ständigt aktiv i samhällsdebatten, där han företräder en moderat och sansad röst för muslimer i Sverige. Han intervjuas ofta i media och anlitas som föreläsare vid Talarforum KULTUR, UTBILdNING OCH RELIGIONSDIALOG Imam Abd al Haqq Kielan är initiativtagare till och medlem i Svenska Islamiska Akademien, grundare av Minarainstitutet, och organisatör av kurser om Islam vi Ersta-Sköndals Högskola. Han är ansvarig utgivare för Tidskiften Minaret, som åtnjuter statligt kulturbidrag. Han är ordförande i dialoggrupen “Judar Kristna Muslimer” och är ständigt aktiv i religionsdialogen i Sverige. Vid den ekumeniska gudstjänsten i Storkyrkan 2007 reciterade han Öppningens sura (Al-Fatiha) ur Koranen på arabiska och venska. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Om istiqama - ståndaktighet

    Hadtih nr 21 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu `Amr – och det har också sagts: Abu `Amra – Sufyan ibn `AbdAllah (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag sade till Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom): Säg mig ett ord om Islam så...

  • Imam al-Ghazali om moralisk relativism

    Imam al-Ghazali om moralisk relativism Vad är gott och ont, rätt och fel? Finns det en absolut moralisk standard, och hur förhåller den sig till människans subjektiva uppfattning om rätt och fel? Beror vår morailiska känsla på att den är medfödd eller på att vi socialiseras in i den? - Artikeln diskuterar dessa frågor med utgångspunkt av Imam al-Ghazalis bok "Al-Mustasfa fi ’ilm al-usul" Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qasida om döden | Zayn al-´Abidin

    QASIDA OM DÖDEN | Zayn al-´Abidin En gripande påminnelse om döden, som tillskrivs Zayn al-´Abidin ´Ali b. al-Husayn b. ´Ali b. Abi Talib, må Allah vara nöjd med dem alla. Youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hOUG3ucchFk&list=PL60BA9D6D3C6B7438&index=1 --------- Främling är ej den främmande från Sham och Yemen – främling är den som ligger i svept i gravens skakt Främlingen har (gästens) rätt på grund av sitt främlingsskap – gentemot den bofaste (som sitter tryggt) i hembygd och hus Driv inte bort främlingen därför att han är främmande – tidens prövningar har redan drivit honom genom förödmjukelser Resan är lång, och min vägkost räcker ej ända fram – min styrka sviktar och döden förföljer mig (Hur många) synder har jag kvar, som jag själv inte vet – Allah vet om dem, de dolda liksom de kända O hur mild är Allah mot mig när Han ger respit – medan jag fortfar i synd, täcker Han över mig. Svensk översättning: B. Muhammad ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Staten och imamerna

    STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kräv inte för mycket! | Sh. M. Yaqoubi

    Kräv inte för mycket! Råd om äktenskapet av Muhammad al-Yaqoubi Ur en kommande CD-serie om Kärlek och Aktenskap: “Love and Marriage” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Zamzam-källan och dess vatten

    ZAM ZAM av Abdullah Al-Swedi Zam Zam artesisk brunn i vilken vattnet stiger upp över jordytan. Detta beror på att det vattenförande jordlagret är inneslutet mellan för vatten ogenomträngliga ler- eller berglager och står i förbindelse med högre belägna underjordiska vattensamlingar. Skulle vi minska diametern på brunnen så skulle den konstant rinna över, vilket den troligtvis gjorde första gången den påträffades. Brunnen har en kapacitet på 8000liter/sekund (i Sverige brukar vi säga att en brunn på 100m djup ska ge 2000liter/dygn). Det är skillnad på sekund och dygn. (forts....) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • En svensk muslimsk kultur | A.H. Kielan

    FRÖN TILL EN SVENSK MUSLIMSK KULTUR av Imam Abdal Haqq Kielan I. Islam når Sverige II. Kulturella spår III. En problematisk miljö IV. Vad är en muslimsk kultur? V. Ssamlevnad är överlevnad Ur Tidskriften Minaret nr 3/2001 ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Shi´as tolkning av Sunni hadither

    Några av de grundläggande felen i metodiken för SHI´AS TOLKNING AV SUNNI HADITHER av Ahmad Elheich En stor del a shi´a-islamisk mission bland Ahl al-Sunna går ut på att ifrågasätta hadither för att så tvivel i Sunni-muslimers hjärtan. Detta är inget nytt – det har pågått under många generationer. Skillnaden mellan förr och nu är att de som tidigare ägnade sig åt sådan polemik gjorde det mer mer kunskap. Nuförtiden sprids sådana misstolkningar på Facebook och Youtube av okunniga personer, som tolkar hadither utifrån eget tycke i enligt sin tro. Därför vill vi i en serie korta artiklar ta upp felaktigheterna i shi´as polemik. Vanliga feltolkningar som cirkuleras på internet kommer att bemötas, och påhopp mot Sahaba som utnyttjar sådana feltolkningar kommer att besvaras – bi tawfqi Allah ta´ala. 1. Metodiska felaktigheter i den shi´itiska polemiken 2. Snabb introduktion till hadithläran ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • Historier om Juha: Den perfekta kvinnan

    En eftermiddag satt Hojja Nasruddin med en vän på ett kafé och drack te, medan de talade om kärlek. "Hur kommer det sig att du akdrig gift dig, Nasruddin?" frågade vännen. "Ja", sa Nasruddin, "sanningen är den att jag ägnade min ungdom till att söka efter... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Varför är familjen viktig? | A. Morrone

    Familjen kan... paradoxalt nog, betraktas som såväl ett fängelse som en institution som befriar människan från egots tyranni. Att familjen kan uppfattas vara ett fängelse förstärks av det faktum att det arabiska ordet för fånge, asīr, härstammar från samma rot som usrah, men även om du ibland känner att familjen håller dig fången ska du inte glömma att “Det jordiska livet är den troendes fängelse” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juha: Gästfrihet

    Historier om Mulla Nasruddin (Juha) En dag kom en bonde från grannbyn för att hälsa på Mulla Nasruddin. Bonden hade med sig en hare som present. Mulla Nasruddin tillagade haren och bjöd mannen, och bad honom stanna över natten. Nästa vecka kom mannen tillbaka. Nasruddn bjöd honom åter på mat och natthärbärge. Medan han satte...

  • Text och tolkning | Imam Ghazali

    QAANUUN AL-TA’WIIL Regler för figurativa tolkningar Av Imam al-Ghazali Ur Majmu’a Rasaa’il – ett samlingsverk som innehåller flera av hans skrifter Översättning och bearbetning av Abdulwahid Morrone Vid en första ytlig anblick kan man få intryck av att det råder en konflikt mellan logik (ma’qūl) och skrift (manqūl). De som ägnat sig åt denna fråga...

  • En hadith berättar: “Ingen Profet dör och förblir i sin grav längre än 40 morgnar, innan hans själ ges tillbaka till honom” (al-Tabarani och Abu Nu’aym från Anas). Ibn Hajar anser det vara en god återberättelse i Talkhis al-Habir. Al-Bayhaqi nämner den i sin monograf över Profeternas liv i graven och säger: “Det betyder att...

  • Icke-muslimer i Ottomanska riket

    ICKE-MUSLIMER I OTTOMANSKA RIKET I likhet med tidigare muslimska imperierier hade de ottomanska turkarna stor respekt och acceptans för de icke-muslimska minoriteter som levde i riket. MILLET-SYSTEMET Efter Sultan Mehmets II erövring av konstantinopel år 1453 fick ottomanerna för första gången styra över ett stort antal kristna, framförallt den det Ortodoxa Kristna samfundet i Konstantinopel. Allteftersom imperiet allt mer växte in i Europa, fick ottomanerna allt fler icke-muslimer under sitt styre. Under 1530 var över 80% av den ottomanska befolkningen icke-muslimer! För att kunna hantera de nya religiösa samfunden instiftade sultan Mehmet ett system som senare kallades för Millet-systemet. Systemet innebar att varje religiöst samfund organiserades in i en så kallad ”Millet” (nation). Till exempel sågs alla ortodoxa kristna som en millet och judarna utgörde sin egen millet. Varje millet fick utse sin egen religiösa ledare. ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Så som en slöja

    SÅSOM EN SLÖJA Den kristna slöjan i svensk kontext Av: Elisabeth Hallgren Sjöberg Doktorsavhandling – Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet 2014 Historiska studier: skrifter från Umeå universitet 6 | PDF | Recension Denna avhandling har studerat idéer om och bruk av slöja inom kristendomen med fokus på Sverige under 1800- och 1900-talet. Den...

  • Kort om Islams rättsskolor

    Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kort om Birkas historia

    Birkas historia Birka – dagens Björkö i Mälaren – var under tidig medeltid en viktig handelsplats utmed norra Sidenvägen. Där fraktades silver, siden och andra dyrbara handelsvaror från öster. Vägen gick från Miklagård (dagens Istanbul) över Volga och Östersjön till norra Europa. Denna handelsled hade sin blomstringstid under 200 år ca 770 – 970. Namnet...

  • Att uppmuntra varandra | Imam Sha'rani

    Vi behöver varandras stöd och uppmuntran. Nedan några synpunkter på detta, baserat på Adab al-Suhba av Imam Abd al-Mawahib b. Abd al-Wahhab al-Sha’rani Sammanställt av bmk Några punkter om Att uppmuntra varandra Profeten Muhammad (salla Allah ‘aleihi wa sallam) brukade säga fina saker om sahaba – både i deras närvaro och i deras frånvaro. Därmed...

  • Moderskap & Andlighet | Sh. Nuh Keller

    När en kvinna får sitt första barn, måste hon ta hand om ett annat liv, som är i större behov av hennes självuppoffring. Med det andra, tredje eller fjärde barnet tillhör det mesta av hennes dagar och nätter andra än henne själv. Oavsett om hon vandrar på den andliga vägen eller inte, kan en sådan moder sällan motstå att snegla tillbaka på det förflutna, då det fanns mer tid till dyrkan, mer meningsfullhet, mer andligt sällskap och mer sinnesro. Men när Allah öppnar hennes förståelse, kommer hon att se att hon är hängiven i en av de högsta formerna av Gudsdyrkan, den som handlar om att forma nya troende som älskar och dyrkar Allah. Indirekt innebär detta att till hennes dyrkan räknas så många livstiders dyrkan som antalet barn hon satt till världen! ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Rör inte min moské! | Ida Dzanovic

    RÖR INTE MIN MOSKÉ! Av Ida Dzanovic Tystnaden är avkopplande i moskén och solstrålarna skiner nyfiket in genom de vackra fönstren. Vi gick in i det stora konferensrummet, där hängde en nära tre meter lång och minst en meter hög svensk flagga på väggen, samt en lika stor turkisk flagga. “De fick vi från en turistbyrå!” sa mannen som kom med te och baklavabakelser. ... Tyvärr är debatten om böneutrop från moskén i Fittja otroligt hetsig, hatfull och aggressiv."Om minareten sprängs kommer jag applådera den modiga individen som utfört det" - "Jag hänger på. Men det kommer att behövas enorma mängder av vapen" - "Vapen är inget problem." ... När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditations-oas i Fittjamoskén som kan rasa ned, utan hela din och min värld… En hatgrupp utmanar spontant att en motsatt hatgrupp kanske bildas någon annanstans. Hatgrupper vända mot varandra kan inte bara titta på varandra och “utföra dialog”. Det gäller inte när “Breiviks” ställs mot andra “Breiviks”, korsriddare mot jihadister, muslimhatare mot muslimer. När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditationsoas i Fittjamoské som kan rasa ned, utan hela din och min värld. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om Nasiha

    OM NASIHA | Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Al-Dîn al-nasiha (Religionen är gott råd eller uppriktigt handlande.“ De frågade: “Gentemot vem?“ Han svarade: “Gentemot Allah den Upphöjde och Hans Bok och Hans Sändebud och mot muslimernas ledare och mot vanligt folk.“ Nasiha gentemot Allah den Upphöjde är består i att ha en sund tro på Hans Enhet... Nasiha gentemot Hans Bok är att tro på den, handla efter den, recitera den väl vara ödmjuk inför den... Nasiha gentemot Sändebudet (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att bekräfta hans profetskap och att lyda honom i allt han befaller och förbjuder. Under hans levnadstid utövade hans Följeslagare nasiha genom att hjälpa honom, skydda honom, bekämpa hans motståndare, lyda honom och offra sina liv och ägodelar i hans tjänst. Efter hans död innbär det att upprätthålla aktning, respekt och kärlek till honom, att idogt lära sig hans sunnah, förstå shari´ah, att älska medlemmarna av hans Familj och hans Följeslagare Nasiha gentemot muslimernas ledare är att lyda dem när de befaller det rätta, bistå dem, att inte angripa dem och inte förorsaka tvister. Nasiha gentemot vanliga människor är att vägleda dem till deras bästa, i ord och handling bistå dem i alla deras angelägenheter.

  • Kurs: Introduktion till Aqida | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat: INTRODUKTION TILL SUNNI ´AQIDA Lektion 1: Introduktion Lektion 2: Definitionen av Ahl as-Sunnah wal Jama’a Lektion 3: Om utvecklingen av Ahl as-Sunnahs troslära Lektion 4: Ahl as-Sunnahs metodik för att härleda troslära Lektion 5: Om intellektets roll i trosläran Youtube spellista: http://www.youtube.com/watch?v=eiBtUW1ooZQ&list=PLRQ3cg94EWU7F8PD4QpGOwYWMt_9zjZfI&index=1&feature=plcp Sh. Salahudin Barakat har lektioner Varje lördag och söndag kl. 18-19 i Förening Samerkand, Videdals Torg 5, Malmö Dessa föreläsningar spelades in ht-2012

  • Treenighetslärans uppkomst

    Om uppkomsten av treenighetsläran inom kristendomen Av Sebedaios VEM VAR JESUS AV NASARET? Under en period då Nya Testamentet (NT) kom till (ca. år 50-120 v.t.) uppkom många olika tolkningar kring den man som brukar kallas Jesus av Nasaret. En röd tråd var att man såg honom som den utlovade Messias/Kristus, och att han blev avrättad på ett romerskt kors – vilken betydelse detta än må ha haft. NT ger inte någon enhetlig tolkning på betydelsen av Jesus av Nasaret. Man kom snart att tro på att Jesus var uppstånden från de döda och denna tro ledde vidare till nya tolkningarna av Jesus liv, varav endast en del återfinns i NT’s texter. Vissa av NT’s texter visar även spår av en tidig konflikt kring tolkningen av vem Jesus var – och det blev inte bättre med tiden. När väl alla NT’s texter var skrivna, började ett andra problem. Man var inte enig om vilka texter som skulle ligga till grund för kristenomen – det fanns nämligen ingen gemensam kanon. Inte nog med att olika grupper har olika tolkningar på vem Jesus var, de hade även olika texter som de ansåg vara auktoritativa. Detta ledde såklart i sin tur till debatt. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad säger ni om Muhammad?

    VAD SÄGER NI OM MUHAMMAD? Så här sade den kristna kyrkans representant vid ett möte med Kalifen i Baghdad ca. 150 H. (700-taket e.Kr): "Sedan jag visat honom mina sedvanliga ärebetygelser som Konungarnas Konung, började han tilltala mig och samtala med mig, inte i en sträv eller högdragen ton, eftersom strävhet och högmod är främmande för hans person, utan på ett behagligt och välvilligt sätt. … Och vår nådige och vise Kung sade tlll mig: - Vad säger ni om Muhammad? varpå jag svarade hans Majestät: MUHAMMAD ÄR VÄRD ALLT BERÖM från alla förnuftiga människor, o min härskare. Han gick i Profeternas fotspår, och han gick deras väg som älskar gud. Alla Profeter har lärt läran om en enda Gud..." Ur en audiens som den abbasidiske kalifen al-Mahdi gav den kristna östkyrkans patriark år 781 e.Kr. (ca 150 år H.) i Baghdad. Hela audiensen översattes år 1928 till engelska under titeln "Timothy's Apology" ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Familjens sammanbrott | A.H. Murad

    Debatten om familjens status ligger i botten av den rådande kollisionen mellan det uppblåsta, men ”dekadenta” Nord och det ständigt fattigare Syd. En kollision mitt i vilken vårt samfund försöker definiera sig självt och överleva. Denna kulturkrock har blivit så viktig för båda sidors självbild att den nu är oundviklig. Det förefaller som om vi varje gång vi sätter på televisionen och lutar oss tillbaka, måste se Nords fördomar och dess osäkerhet uppbackad av en ändlös, enträget humanistisk diet av dokumentärer om de missförhållanden som råder i den familjecentrerade tredje världen och om den orättfärdiga motvilja dess folk har mot att forma sig efter de liberala demokratiernas sociala doktriner. För den genomsnittlige västerlänningen verkar denna ensidiga polemik tillfredsställande och oomtvistlig. Den bekräftar det sken av överlägsenhet som stillar hans oro för problemen i det egna samhället. Den formar den allmänna opinionen och leder till att man finner sig i likvideringen av palestinier, bosnier eller tjetjener med de allra mildaste (men självrättfärdigt tillkännagivna) samvetskval. I själva verket är det svårt att inte dra slutsatsen att det moderna västerlandets sociala doktriner har pressats in i de imperialistiska ideologier som rådde under slutet på 1800 talet, eftersom polemiker använder sig av ortodox feminism och homosexualitet som de perfekta käpparna med vilka de kan slå den tredje världen. För hundra år sedan, blandade sig vita kristna i alla andras angelägenheter för de teologiska dogmerna och handelns skull; nu gör de det för de sociala dogmerna och handelns skull, men den underliggande attityden av förakt har i stort sett förblivit densamma. Muslimer som lever i västvärlden sitter i en intressant och fördelaktig position gällande denna fråga.... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.