Presentation: Sheikha Safia Shahid

Sheikha Safia Shahid

Biografi:
Sheikha Safia Shahid är född och uppvuxen Glasgow, UK. År 2003 reste hon till Damaskus fo att studera de religisa vetenskaperna. Under 5 år studerade hon arabiska vid Damaskus’ universitet och vid Abu Nur-institutet. Hon erhöll ijaza att lära ut tajwid från Sheikh Abul Hassan Al-Kurdi. Hon undervisades av många av vår tids stora lärda, som Sheikh Adnan Darwish, och hade förmånen att sitta bland stora awlia som Sheikh Ahmad al-Habbal and Sheikh Shukri al-Luhafi.

Hon har studerat många texter under den store lärde Al-Sayyid Shaykh Muhammad al-Yaqoubi, som givit henne många ijazat och överföringskedjor. Genom sin mångåriga samvaro med Sheih Muhammad al-Yaqoubi har hon blivt ett återsken av hans ljus, kunskap och visdom. Hon har även efter att hon lämnat Damaskus fortsatt att studera anvancerad lärotexter under Sheikhen.

När Shaykha Safia lämnade Syrien år 2008, började hon undervisa online. Hon gav lektioner i Tajwid, och undervisade flera gåñger al-Aqida al-Tahawiyya. År 2009 flyttade hon till Birmingham, UK, där hon nu är ledare för undervisningen av kvinnor vid Jamatia Islamic Centre i Sparkhill. I hennes uppgifter ingår bl.a. att lära ut islamiska vetenskaper så som Aqia, Fiqh, Tajwid, Hadith och arabiska språket. Hon har även undervisat i Fiqh och Arabiska i andra moskéer och institut i Birmingham.

År 2012 gjorde hon en rundresa i 12 olika städer i Enlgand, där presneterade föredrag om ‘The Etiquette of the Believer’ (Den troendes Adab). Hon har även hållit föredrag och kurser vid universiten, och hon fortsätter att hålla tal och ge kurser online.

År 2012 flyttade hon till London, och pendlar nu regelbundet mellan London och Birmingham för att tillgodose det islamiska samfundets behov.

Källa: sacredknowledge.co.uk


Länkar:
Facebook: facebook.com/shaykhasafiashahid
Twitter: twitter.com/safia_shahid
Yourube: youtube.com/channel/UCtE1ATO13UV9-OIpD7X-MCQ
Blog: safiashahid.wordpress.com


    Artiklar med eller av Sheikha Safia Shahid på rahma.se

  • Juha: Fråga och svar - uppe och nere

    Fråga och svar – uppe och nere Hojja Nasruddin höll på att laga taket på sitt hus, då någon knackade på hans dörr. -Vad vill du? ropade Nasruddin. – Kom ned så ska jag tala om det för dig. Nasruddin steg ned från taket och öppnade dörren. Besökaren sade: – Jag behöver pengar. Kan undvara...

  • Hadith: Om att påbjuda det goda

    Hadtih nr 34 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Sa`id al-Khudriy (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag hörde Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) säga: Den av er som ser något otillbörligt bör [1] (ingripa för att) ändra det med sin hand [2]....

  • Juha: Gästfrihet

    Historier om Mulla Nasruddin (Juha) En dag kom en bonde från grannbyn för att hälsa på Mulla Nasruddin. Bonden hade med sig en hare som present. Mulla Nasruddin tillagade haren och bjöd mannen, och bad honom stanna över natten. Nästa vecka kom mannen tillbaka. Nasruddn bjöd honom åter på mat och natthärbärge. Medan han satte...

  • Hadith: ´Ali's förmaning om kunskap

    Hadith om kunskap: SAYYIDUNA ALI’S FÖRMANING TILL KUMAYL B. ZIYAD Kumayl b. Ziyad sade: ´Ali b. Abi Talib tog min hand och förde ut mig i riktning mot “al-Jannan”. När vi kom ut i öknen satte han sig. Sedan drog han ett djupt andetag och sade: O Kumayl ibn Ziyad: Hjärtan är kärl, och de bästa är de som (lyssnar och) bevarar. Lägg därför vad jag säger dig på minnet: Människor är av tre slag: - den fulländade läraren och fostraren (al-´alim al-rabbani) - den som tillägnar sig kunskap och är på vägen mot frälsning - och den sensationslystna folkmassan, som löper efter alla som ropar och böjer sig efter varje vind, som inte vägleds av kunskapens ljus och inte finner en fast grund att stå på. Kunskap är bättre än rikedom. Kunskap skyddar dig, men rikedomen måste du skydda. Kunskapens zakat är de goda handlingar den ger i vinst, men rikedom avtar när den ges ut. Kärlek till de lärda är den skuld man blir skyldig. Kunskap inbringar den lärde lydnad (inför Allah) under hans livstid och ett gott omnämnande (inför Allah) när han dör – men när rikedomen tar slut inbringar den inget mer. De som samlat rikedomar var döda medan de ännu levde – men de lärda lever kvar så länge tiden består. Även då de själv är frånvarande, finns deras bild närvarande i våra hjärtan. O! här – han tecknade med handen mot sitt bröst – här finns i sanning kunskap. Kunde jag bara finna någon som kan bära den! Nog finner jag den som lyssnar, men han är inte förtroende värd. Han gör religionen till ett redskap för världsliga mål. Han vänder Allahs bevis mot Hans Bok, och Hans gåvor mot Hans tjänare. Han plockar upp korn av kunskap från dem som känner sanningen, men saknar den insikt som ger kunskapen liv. Tvivel ansätter honom så snart något tvetydigt uppstår. Han kan inte ta ställning till varken det ena eller det andra [1]. En annan hänger sig måttlöst åt njutningar, och låter sig styras av sina begär, eller ägnar sig åt att samla pengar och lägga skatter på hög. Ingen av dem är lämplig för att kalla till religionen. De kan närmast liknas vid betande boskap. På så sätt dör kunskapen, när att dess bärare dör. ...(forts)... http://rahma.se/4361/hadith-ali-kumayl/

  • Egyptens "tvångsislamisering" | I. F. Brusi

    Ett av de tidigaste länderna som erövrades av muslimerna var Egypten. Amr ibn al-As ledde åtta tusen beridna araber över Sinai till gränsstaden El-Arish och utmanade det Östromerska imperiet om makten över denna urgamla civilisation. De kristna men monofysitiska kopterna, dvs Egyptierna, betraktades som kättare av de kristna melkitiska Bysantinerna och behandlades således därefter av sina östromerska herrar. Bland annat var de hårt beskattade, för att finansiera Bysans krig med det Persiska Sasanidiska imperiet. ... Så låt oss titta på fördraget som skrevs mellan muslimerna och egyptierna, för det finns bevarat: “I Guds namn, den Barmhärtige, den Nåderike. Detta är amnestin som ges till Egyptens folk, till deras religion, deras egendom, deras kyrkor och deras kors, deras mark och deras vatten, av vilket inget kommer att röras eller tas ifrån dem.” ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om själens styrka | Sh. Nazim Qubrusi

    VI ÄR ALLAHS STÄLLFÖRETRÄDARE I DENNA VÄRLD Utdrag av boken “Sufism – ett urval föreläsningar av en sufimästare” Av Sheikh Nazim al-Haqqani al-Qubrusi Översättning från turkiska: Pelin Arikan Svensk språkgranskning: Ann-Catrin Nilsson Info & beställning: Thurayya Boktjänst Kroppen är mycket svag. Själen är otroligt stark. Människan är oförnuftig när hon försummar den sanna källan till...

  • Livets mening

    Varför hara Allah skapat människorna? Allah säger i Koranen: (* Jag har skapat människor och jinn (andeväsen) enbart för att de ska dyrka Mig *) (* Han är den som skapat döden och livet för att testa vilka av er som handlar på bästa sätt *) (Sura al-Mulk : 67:2)

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (5)

    Om innebörden av att älska Profeten Allahs välsignelse och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa, Del 2 Kapitel 2 Avsnitt 5 Översatt av bmk Det finns olika åsikter om vad som menas med kärlek till Allah och Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom). Meningarna om detta är många, men egentligen är...

  • Om drömtydning | Ibn Khaldun

    Tolkningen av våra drömmar Ur “Al-Muqaddima” av Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (d. 808 H. i Kairo) © Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002 Denna vetenskap tillhör den religiösa lagens vetenskaper. Den hade sitt ursprung i islam, när vetenskaperna blev yrken och specialister skrev avhandlingar om dem. Drömsyner och drömtydning...

  • Hadith: Kännetecken på en sann Profet

    Mötet mellan Abu Sufyan och Herakles Ur Imam al-Bukharis “Jami` al-Sahih” Bok 1: “Uppenbarelsens början” Översatt av bmk. I denna hadith berättas om mötet mellan Abu Sufyan, en inflytelserik man från Quraysh och släkting till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam), med den kristne kungen Herakles i Jerusalem. Herakles frågade ut honom om den...

  • Minne av Mohammed Knut Bernström

    Av AC Nilsson Vi är många som har ljusa minnen av broder Muhammed Knut Bernström. Han besökte Sverige med jämna mellanrum och han deltog gärna vid olika sammankomster. Han var en klok, vänlig och anspråkslös man, en fadersgestalt i vars sällskap man kände sig trygg och väl till mods. Han undanhöll inte sin åsikt eller...

  • Text och tolkning | Imam Ghazali

    QAANUUN AL-TA’WIIL Regler för figurativa tolkningar Av Imam al-Ghazali Ur Majmu’a Rasaa’il – ett samlingsverk som innehåller flera av hans skrifter Översättning och bearbetning av Abdulwahid Morrone Vid en första ytlig anblick kan man få intryck av att det råder en konflikt mellan logik (ma’qūl) och skrift (manqūl). De som ägnat sig åt denna fråga...

  • Vägledningens början | Imam Ghazali

    Vägledningens början ur Imam Ghazalis "Bidayat al-Hidaya" ”Det svåraste straffet på Domedagen får den lärda som Gud inte lät gagnas av sin kunskap”, ”Herre, jag söker beskydd hos Dig från kunskap som inte gagnar, från ett hjärta som inte ödmjukar sig, från handlingen som inte lyfts upp till Gud och från bönen som inte besvaras” ”Under min nattliga resa passerade jag några människor vars läppar klipptes av vassa saxar. Jag sade till dem: ’Vilka är ni?’ och de svarade ’Vi brukade uppmana andra att göra goda gärningar, men inte själva utföra dem, och vi brukade förbjuda andra att göra onda gärningar, men själva utföra dem.’ ” Akta dig därför, du olyckliga människa, från att lyssna på hans vackra ord, så att han inte lyckas lura ner dig i avgrunden. Eländig är den okunnige som inte en enda gång har lyckats lära sig något, och eländig är den lärde som inte praktiserat det han lärt sig ett tusen gånger!

  • Samtal om Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani

    SAMTAL OM sHEIKH 'ABDUL QADIR AL-JILANI må Allah vara nöjd med honom Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani (radi Allah anhu) var en shari’a-lärd av Hanbaliskolan, men han är mest känd som ”Qutb al-awaliyya” – centralaxeln bland Guds vänner. Det arabiska ordet wali förekommer t.ex. i Koranens sura 10:62 där Allah säger: ”Sannerligen, Guds vänner [awliyaa' Allah] har inget att frukta”. “Att kalla Abd al-Qadir al-Jilani för Guds vän – betyder det att Gud har utsett honom till Sin vän?” I boken ”The Reliance of the Traveller” ges två kommentarer till ordet wali: 1. en som känner Allah ['arif], som är ståndaktig i lydnad gentemot Honom och uppriktig i sin dyrkan, 2. den som är nära Allah genom sin fromhet och genom att lyda Hans befallnignar och hålla sig borta från det Han förbjudit Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani gjorde själv detta berömda uttalande: ”Min fot är ovanför nacken på var och en av Allahs vänner” (qadami hadhihi ‘ala raqabati kulli waliyyin li’Allah.) Det var inte något han hade hittat på själv, utan han hade blivit befalld av Allah att säga det. Ingen som levde på hans tid ifrågasatte detta, utan alla – t.o.m. kalifen – erkände honom som sin andlige suverän och böjde sig inför honom. ”Men jag undrar då: på vilket sätt talade Allah till Sheik Abdal-Qadir ?” Allah talade direkt till Profeten Moses (fred vare med honom), men det var en speciell ynnest. I vanliga fall talar Allah till Profeterna genom Sina Änglar, och till andra människor genom Sina Profeter. I boken ”Necklaces of Gems” berättar Sheikh ‘Abd al-Qadir att han samtalade med vägvisaren Khidr. Ibland skedde det genom personer som han inte kände, det var t.ex. så han fick uppdraget att börja undervisa folk i Bagdad (ett uppdrag han för övrigt helst hade velat slippa). Han berättar också att han träffade Profeten Muhammmad (fred och välsginelser vare med honom) och Hazrat ‘Ali (må Allah vara nöjd med honom), och genom dem mottog talets gåva. Men det finns också mer subtila sätt att tala. En gång blev Sheikh ‘Abd al-Qadir’s lärare Hammad förvånad över hur han (‘Abd al-Qadir) vågade tala med så självsäkra ord. ‘Abd al-Qadir lade då handen på Hammads bröst och bad honom att läsa med sitt hjärta vad där stod skrivet. Hammad tittade med sitt inre på handen och sade ”Det står att han (‘Abd al-Qadir) har fått 70 säkra löften från Allah om att Han alrdig kommer att behandla honom hårdhänt”. ... (forts. http://rahma.se/25007 ) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 1: Introduktion | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 29 september 2012 Från spellistan Sidi Salahuddin Barakat

  • Den allmänna åkallan - Wird ´amm

    Den allmänna åkallan – الورد العام – WIRD ´AMM av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Faisal Abdur-Razak Arabiska - svenska - transkriberat Den sökande säger morgon och kväll: A`ûdhu biAllahi min ash–shaytani-r-rajîm – Jag söker tillflykt hos Allah från den stenade Shaytan BismiAllahi-r-Rahmâni-r-Rahîm – I Allah’s Namn, Allförbarmarens, den Barmhärtiges (3 ggr) «Allt gott ni sänder fram åt er själva, kommer ni att finna hos Allah. (Han ger ) bättre och större belöning. Och be Allah om förlåtelse. Allah är sannerligen förlåtande och barmhärtig.» ... Forts. http://rahma.se/2689/shadhili-wird-amm/

  • De tio som lovats Paradiset

    DE TIO SOM LOVATS PARADISET “Al-Ashara al-Mubasharuna bil-Janna“ Det har förmälts att ´Abd al-Rahman ibn ´Auf (må Allah vara nöjd med honom) sade: Jag hörde Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom och sända honom fred) säga: Abu Bakr är i Paradiset och ´Umar är i Paradiset och ´Uthman är i Paradiset och ´Ali är i Paradiset och Talha är i Paradiset och al-Zubayr är i Paradiset och ´Abd al-Rahman ibn ´Auf är i Paradiset och Sa´d ibn Abi Waqqas är i Paradiset och Sa´id ibn Zayd är i Paradiset och Abu ´Ubayda ibn al-Jarrah är i Paradiset. Hadithen har återgivits av al-Tirmidhi och är klassad som sahih. Alla dessa var från Quraysh. Deras släktträd och relation till Profeten (salla Allah ´alehi wa sallam) diskuteras i korthet. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vem/vad är ahl al-Sunnah wal Jama'ah?

    DEFINTIONEN AV AHL AL-SUNNAH WAL JAMA’AH Termen Ahl al-Sunna wal Jama´a betyder: “De som följer Profeten Muhammad’s (salla Allah ´aleihi wa sallam) Sunna och de lärdas koncensus (samförstånd)”. Det är de som erkänner * de fyra rättsskolrna, * Ash´ari-Maturidi ´aqida, och * de andliga vägar som verkar inom dessa ramar. De omfattar majoriteten av alla muslimer under alla tider. De utgör “den största gruppen”, “den stora majoriteten”, “den räddade gruppen” och andra uttryck som Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) använde för att beteckna dem som – genom Allah’s Barmmhärtighet – kommer att inträda i Paradiset. ...Läs mer på http://rahma.se/352/

  • Myter om salafiyya

    MYTER OM SALAFIYYA Kort sammanfattat är salafi en mindre inriktning i islam som sprider sin ideologi med enorma resurser backade främst av saudi. Billiga böcker, otaliga hemsidor och forum på nätet, moskébyggen etc. Deras främsta slogan är “Följ Koranen, sunnah och salaf” - och det låter ju bra, men där finns många hakar. * En vanlig uppfattning om dem är att de är extra strikta, som en elitstyrka bland muslimerna som endast följer det “rena islam”, och det är ungefär lika sant som att säga att de som INTE är salafi inte följer islam… Det är i allra högsta grad individuellt, med andra ord. * Lagskolor brukar de säga att de följer alla fyra, och tar den mest korrekta åsikten av varje. Detta är förstås befängt, då i stort sett ingen av oss har utbildningen eller förmågan att utvärdera och jämföra bevis. Det man då är förpassad till, är att blint följa vad en lärd sagt är mest korrekt. Vilket är ironiskt då de är emot att man som outbildad, ickelärd muslim väljer att hålla sig till en enda lagskola i alla fiqhfrågor. Då är blint följande, kallat taqlid, plötsligt haram. Ironiskt, som sagt. * En ledsam sak som ofta följer på att man som konvertit hamnar i salafitänket är att man då tenderar att i viss mån se ned på andra som följer “vanlig” islam, eller som inte praktiserar. Att man som “nyfrälst i den Räddade Gruppen” (de menar att de är den räddade grupp som kommer till Paradiset) tyvärr omedvetet bär på en högfärdighet man inte har rätt till. Det leder i sin tur gärna till att vissa får som ett tvångsmässigt behov av att korrigera andra, eftersom man själv vet vad som är Korrekt, och det finns väldigt lite utrymme för att följa andra åsikter. Läs mer på http://rahma.se/25818/

  • Integrationens grunder | A. H. Kielan

    INTEGRATION – ASSIMILERING – SEGREGERING Av Imam Abd al-Haqq Kielan Integration betyder att göra något helt genom att lägga till eller föra samman delar, som bibehåller sin egenart. [Integer, latin orörd, hel] - I praktisk mening innebär det att ta bort lagliga och sociala barriärer som framtvingar segregering, så att fri och jämlik samlevnad kan tillåtas. Ett samhälle kommer att uppvisa stor mångfald, med samexistens mellan olika grupper på lika villkor. ... Assimilering däremot innebär att grupper eller kulturer absoberas, görs lika med en majoritetskultur. Ungefär som när man äter en banan. Den absorberas av kroppen. Vad blir assimileringens slutprodukt [ad+similare lat. göra lika] “Dom som kommer hit måste anpassa sig till det här landet.” Segregering är att på olika sätt hålla isär vissa från andra, från den större flocken, skilja minoriteten från majoritetsbefolkningen. [Segregare lat. att skilja från flocken]. Nu beskylls nya svenskar, speciellt muslimer, för att segregera sig om de vill behålla sin kultur. I det svenska nyspråket har de tre begreppet skyfflats runt så att om en minoritet vill behålla sin särart men ändå vara en del av samhället d.v.s. integrera sig kallas det att gruppen vill segregera sig. Integration har döpts om till segregering. Den som vill integrera sig anklagas för att vilja segregera sig. Segregeringen skylls på offret. (forts...) Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om adab | Sh. AbdulQadir al-Jilani

    Adab (gott uppförande) – trons yttersta fästnng Ur: “Vad sökaren behöver på vägen till Sanningen” (Al-Ghunya) av Sayyiduna Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani Översatt av bmk Det är av yttersta vikt att varje troende iakttar gott uppträdande [âdâb] under alla omständigheter och aldrig försummar att göra det. De troendes befälhavare ‘Umar ibn al-Khattab (må Allah vara...

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • "En sahih hadith är min madhhab"

    Förklaring till Imam al-Shafi’is uttalande: “Om ni finner en sahih hadith som mottsäger mig, så är den min maddhab” Ur “Al-Majmu´ Sharh al-Madhabhib” av Imam al-Nawawi Översatt och sammanfattat av bmk @ 2012 signerat-bmk B. Muhammad Det har verifierats genom sahih berättarkedjor att Imam al-Shafi´i sade: إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله صلى...

  • Sha`bans 15 natt | AbdulWahid Morrone

    ‫بسم الله الرحمن الرحيم Sha`bans femtonde natt av AbdulWahid Morrone [Den femtonde Sha’ban infaller natten till torsdag in sha Allah] Sha`bans femtonde natt, på arabiska känd som Laylat al-Nisf min Sha`ban, betyder bokstavligen “kvällen till den dag som ligger mitt i Sha`ban”. Den är en av årets mest betydelsefulla nätter. (Enligt Islam föregår natten dagen,...

  • Dikt: Den Siste Profeten

    Den Siste Profeten av Fatimah Um AbdAllah Den Siste Profeten Som skickades till mänskligheten Hans ansikte strålade av ljus Hans ord mer dyrbarare än guld Dessa ord som skulle nå varje hus Och rädda syndarna bort från deras skuld Hans ögon var de vackraste du sett Mänsklighetens barmhärtige Profet Det var han som lärde oss...

  • Råd inför Hajj | Sh. M. Yaqoubi

    Råd inför Hajj | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi ger råd för Hajj, och svarar på frågan: Är det viktigt att kyssa den Svarta Stenen vid Ka’ba? Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

  • Sh. al-Yaqoubi kritiserar Syriens Mufti

    I Allah’s, Förbarmarens, den Barmhärtiges, Namn Efter att under en fredagspredikan ha kritiserat Syriens Mufti blev Sheikh Muhammad al-Yaqoubi avskedad från sin anställning i Damaskus. Till försvar för Profeten Muhammad (må Allah sända välsignelser och fred över honom) gav Sheikh Muhammad al-Yaqoubi i sin senaste fredagspredikan ett tal där han starkt förebrådde Syriens Mufti Ahmad...

  • Juha: Kritik

    Historier om Mulla Nasruddin (Juha) Mulla Nasruddin och hans son var på väg till marknaden. Sonen red på åsnan och Mulla gick till fots bredvid. De mötte några personer på vägen som stannade, pekade på pojken och muttrade: – “Se på detta! Den stackars gamle mannan får gå medan pojken rider. Dagens ungdom visar då...

  • Varför tillåter Gud lidande?

    Av www.onereason.se Genom historien har denna fråga plågat mänskligheten. Den allmänna hållningen är att om det fanns en alldeles utmärkt, allsvetande, allsmäktig Gud, så skulle det inte finnas något ont eller lidande i världen – död, sjukdom, ålderdom, jordbävningar, vulkanutbrott och svält skulle inte råda i livets ekvation. När man tar sig an frågan står...

  • Hanafi-skolans grundare | A. K.

    Denna artikel har för avsikt att ge grundläggande orientering över förgrundsgestalter i hanafi skolan, dess primära litteratur och något om den inre organisationen av fiqh-materialet. Om Hanafi-skolans grundare, dess litteratur, definitioner och terminologi Av Adnan Kozarcanin Abû Hanîfa al N’umân bin Thâbit (80-150 h.) grundare till hanafi skolan Abû Hanîfa bär titeln – den störste...



3 Responses

  1. Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till denna kurs – en fantastisk möjlighet för systrar att delta i en kvinnlig gemenskap fylld av kunskap, anlighet och systraskap!

  2. 3-dagars intensivkurs med Shaykha Safia 24-26 maj:
    http://safiashahid.wordpress.com/