Presentation: Sheikha Safia Shahid

Sheikha Safia Shahid

Biografi:
Sheikha Safia Shahid är född och uppvuxen Glasgow, UK. År 2003 reste hon till Damaskus fo att studera de religisa vetenskaperna. Under 5 år studerade hon arabiska vid Damaskus’ universitet och vid Abu Nur-institutet. Hon erhöll ijaza att lära ut tajwid från Sheikh Abul Hassan Al-Kurdi. Hon undervisades av många av vår tids stora lärda, som Sheikh Adnan Darwish, och hade förmånen att sitta bland stora awlia som Sheikh Ahmad al-Habbal and Sheikh Shukri al-Luhafi.

Hon har studerat många texter under den store lärde Al-Sayyid Shaykh Muhammad al-Yaqoubi, som givit henne många ijazat och överföringskedjor. Genom sin mångåriga samvaro med Sheih Muhammad al-Yaqoubi har hon blivt ett återsken av hans ljus, kunskap och visdom. Hon har även efter att hon lämnat Damaskus fortsatt att studera anvancerad lärotexter under Sheikhen.

När Shaykha Safia lämnade Syrien år 2008, började hon undervisa online. Hon gav lektioner i Tajwid, och undervisade flera gåñger al-Aqida al-Tahawiyya. År 2009 flyttade hon till Birmingham, UK, där hon nu är ledare för undervisningen av kvinnor vid Jamatia Islamic Centre i Sparkhill. I hennes uppgifter ingår bl.a. att lära ut islamiska vetenskaper så som Aqia, Fiqh, Tajwid, Hadith och arabiska språket. Hon har även undervisat i Fiqh och Arabiska i andra moskéer och institut i Birmingham.

År 2012 gjorde hon en rundresa i 12 olika städer i Enlgand, där presneterade föredrag om ‘The Etiquette of the Believer’ (Den troendes Adab). Hon har även hållit föredrag och kurser vid universiten, och hon fortsätter att hålla tal och ge kurser online.

År 2012 flyttade hon till London, och pendlar nu regelbundet mellan London och Birmingham för att tillgodose det islamiska samfundets behov.

Källa: sacredknowledge.co.uk


Länkar:
Facebook: facebook.com/shaykhasafiashahid
Twitter: twitter.com/safia_shahid
Yourube: youtube.com/channel/UCtE1ATO13UV9-OIpD7X-MCQ
Blog: safiashahid.wordpress.com


    Artiklar med eller av Sheikha Safia Shahid på rahma.se

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

    Abu Ishaq Ibrahim ibn Adham (född i Makka – d. 161 H. i Sham) Abū Ishāq Ibrāhīm bin Adham bin Mansūr(1) Ur al-Risala al-Qushayriyya Översatt av Göran Ogén 1. [Han] härstammade från Balkh {må Gud finna behag i honom!} och var av kunglig börd. En dag gav han sig ut på jakt och stötte då...

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Inblick i den yttersta ensamheten | Ann-Sofie Hatmi

    Inblick in i den yttersta ensamheten | Ann-Sofie Hatmi På grund av emellanåt sviktande hälsa har jag haft min beskärda del av besök till sjukhus, vårdinrättningar och akutmottagningar. Många människor och livsöden träffar man på. Några incidenter från dessa har fastnat mer än andra. Den gamle, demente mannen i sängen bredvid mig. Som hela tiden ropade efter "mamma, mamma, mamma"... Läs mer på http://rahma.se/27303/

  • Sufismen i Islam | Sh. Nuh Keller

    Sufismens plats i Islam Ett sammandrag av en artikel ur “Handbok of Islam” av Nuh Ha Mim Keller (2002) baserad på “Al-Maqasid” Imam Nawawis Översättning och bearbetning på svenska av A.C. Nilsson Samtida muslimer får ibland höra att sufismen är något för Islam främmande och de undrar över dess ställning i religionen som helhet. I...

  • Hemundervsning i Sverige | C.C. Warren

    Har du funderingar kring hemundervsning – “homeschooling”? Eller är du bara allmänt intresserad av den svenska statens ateistiska utbildlningsparadigm? Läs då den här rapporten! Den är skriven på engelska, men handlar i allra högsta grad om Sverige. Den svenska riksdagen röstade bort en mänsklig rättighet tisdagen den 22 juni 2010. Enligt författaren C.C. Warren bryter...

  • Klassificering av hadither | Imam M. Muslim

    Källa: Denna sammanställning delades ut som studiematerial under en kurs i Skärholmens moské 2002 Se även damas.st > Dar al-Hadith

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (3)

    OM DE TIDIGA MUSLIMERNAS KÄRLEK OCH LÄNGTAN TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Enligt hadith från Abu Hurayrah sade Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom): “De i mitt samfund som har den största kärleken till mig är de som kommer efter mig. Några av dem skulle kunna ge sin familj och sin förmögenhet för att ha fått se mig.” Abu Bakr sade till Profeten: “Jag svär vid Den som sänt dig med Sanningen att jag skulle bli gladare om Abu Talib [Profetens farbror] blev muslim än om Abu Quhayfa [Abu Bakrs egen far] blev det, eftersom Abu Talibs Islam skulle glädja dig mer.” ´Umar ibn al-Khattab sade till [Profetens farbror al-´Abbas: ”Det betyder mer för mig om du blir muslim än om [min far] al-Khattab blir det, eftersom det betyder mer för Allahs Sändebud.”

  • Munajat - Åkallans adab | Sh. M. Yaqoubi

    MUNAJAT – ÅKALLANS ADAB av Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något som tillkommer Dig, och därmed visa dåligt uppförande. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något Du inte tillåter, och därmed överskrida de gränser Du satt. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig i ett tillstånd Du inte tycker om, och därför avvisas. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig vid en tid Du inte tillåtit för bön, och därför hindras från att nå fram. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du inte bestämt åt mig. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du bestämt för någon annan. ... http://rahma.se/360/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: ´Ali's förmaning om kunskap

    Hadith om kunskap: SAYYIDUNA ALI’S FÖRMANING TILL KUMAYL B. ZIYAD Kumayl b. Ziyad sade: ´Ali b. Abi Talib tog min hand och förde ut mig i riktning mot “al-Jannan”. När vi kom ut i öknen satte han sig. Sedan drog han ett djupt andetag och sade: O Kumayl ibn Ziyad: Hjärtan är kärl, och de bästa är de som (lyssnar och) bevarar. Lägg därför vad jag säger dig på minnet: Människor är av tre slag: - den fulländade läraren och fostraren (al-´alim al-rabbani) - den som tillägnar sig kunskap och är på vägen mot frälsning - och den sensationslystna folkmassan, som löper efter alla som ropar och böjer sig efter varje vind, som inte vägleds av kunskapens ljus och inte finner en fast grund att stå på. Kunskap är bättre än rikedom. Kunskap skyddar dig, men rikedomen måste du skydda. Kunskapens zakat är de goda handlingar den ger i vinst, men rikedom avtar när den ges ut. Kärlek till de lärda är den skuld man blir skyldig. Kunskap inbringar den lärde lydnad (inför Allah) under hans livstid och ett gott omnämnande (inför Allah) när han dör – men när rikedomen tar slut inbringar den inget mer. De som samlat rikedomar var döda medan de ännu levde – men de lärda lever kvar så länge tiden består. Även då de själv är frånvarande, finns deras bild närvarande i våra hjärtan. O! här – han tecknade med handen mot sitt bröst – här finns i sanning kunskap. Kunde jag bara finna någon som kan bära den! Nog finner jag den som lyssnar, men han är inte förtroende värd. Han gör religionen till ett redskap för världsliga mål. Han vänder Allahs bevis mot Hans Bok, och Hans gåvor mot Hans tjänare. Han plockar upp korn av kunskap från dem som känner sanningen, men saknar den insikt som ger kunskapen liv. Tvivel ansätter honom så snart något tvetydigt uppstår. Han kan inte ta ställning till varken det ena eller det andra [1]. En annan hänger sig måttlöst åt njutningar, och låter sig styras av sina begär, eller ägnar sig åt att samla pengar och lägga skatter på hög. Ingen av dem är lämplig för att kalla till religionen. De kan närmast liknas vid betande boskap. På så sätt dör kunskapen, när att dess bärare dör. ...(forts)... http://rahma.se/4361/hadith-ali-kumayl/

  • Hanafi Fiqh del 4-5 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 4: Rena ämnen | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 21 oktober 2012 Hanafi Fiqh – Lektion 5: Hur orenlighet överförs | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 21 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar 4. Vilka ämnen som anses rena (tahir), dvs. som inte betraktas som najasa 5. Hur orenlighet (najasa) överförs....

  • Innebörden av slaktoffret i Islam

    Vad Koranen och Sunnan säger om INNEBÖRDEN AV SLAKTOFFRET I ISLAM Offerhögtiden (´Id al-Adha) inträffar den 10 i månaden Dhul Hijja och varar i tre dagar. Under dessa dagar slaktar muslimer för att visa tacksamhet mot Allah för Hans gåvor, genom att använda dem på dem sätt Han anvisat, och dela med sig av dem till andra. Allah, en Upphöjde och Majestätiske, säger i Koranen: وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّـهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿٣٤﴾ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣٥﴾ För alla folk [i det förgångna] har Vi föreskrivit att Guds namn skall uttalas [i tacksamhet] över de boskapsdjur som Han har skänkt dem som föda – [när de slaktas]. Er Gud är den Ende Guden; underkasta er alltså Hans vilja! Och förkunna för de ödmjuka det glada budskapet [om Guds nåd], (34) de vars hjärtan bävar då Hans namn uttalas och som med jämnmod bär de [motgångar] som drabbar dem och som regelbundet förrättar bönen och ger [åt andra] av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning. [Sura al-Hajj 22:34-35] ...forts... http://rahma.se/25322 Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Följa Koranen till 110% ?

    Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...

  • Berättelse: Brevet till Iblis

    Brevet till Iblis Ur “Fadl al-Kilab `ala kathirin min man labisa al-thiyab” (Hundarnas företräden framför många av dem som går klädda i kläder) av Abu Bakr ibn Khalaf al-Marzaban. Översättning till svenska: bmk Denna historia handlar om `Abd Allah ibn Hilal al-Kufi al-Majdhum och hans granne, som bad honom att skriva ett brev till Iblis...

  • Inre tro vs. yttre bekännelse | Qadi ´Iyad

    OM FÖRHÅLLANDET MELLAN INRE TRO OCH YTTRE BEKÄNNELSE Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Tro därför på Allah och Hans Sändebud och på det ljus som vi har uppenbarat [för er]. (64:8) - «Vi har sänt dig [Muhammad] som ett vittne och som förkunnare av ett glatt budskap om hopp och som varnare, för att ni [människor] ska tro på Allah och Hans Sändebud.» (48:8-9) - «Tro därför på Allah och Hans Sändebud, den olärde Profeten» (7:158) Det är alltså en absolut skyldighet för varje muslim att tro Profeten Muhammad (Allahs välsignelser och fred vare med honom). Annars är îman (tron) inte fullständig och islam inte giltig. Kombinationen av hjärtats bejakande och tungans bekännelse utgör bekräftad tro. Detta är det fullkomliga och lovvärda tillståndet. Det klandervärda tillståndet däremot är att bekänna med tungan utan att bekräfta det med hjärtat, vilket är hyckleri [nifaq]. Ett tillstånd mellan dessa båda är om någon bejakar i sitt hjärta och sedan dör utan att ha haft tid att vittna. Ett annat fall är om någon tror i sitt hjärta men väntar länge med att bekänna det, trots att han vet att det är nödvändigt att göra det. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Var muslim är den andres broder

    Hadtih nr 35 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Hurayra (må Allah vara nöjd med honom): Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) sade: Hys inte avund mot varandra, lura inte varandra, hata inte varandra, och vänd inte varandra ryggen. Den ene må inte bjuda över...

  • Varför tillåter Gud lidande?

    Av www.onereason.se Genom historien har denna fråga plågat mänskligheten. Den allmänna hållningen är att om det fanns en alldeles utmärkt, allsvetande, allsmäktig Gud, så skulle det inte finnas något ont eller lidande i världen – död, sjukdom, ålderdom, jordbävningar, vulkanutbrott och svält skulle inte råda i livets ekvation. När man tar sig an frågan står...

  • Hadith: Jag var profet före Adam

    Förklaring av hadithen: ”Jag var Profet redan när Adam fortfarande befann sig mellan kropp och själ” Med tack till Abdussalaam Nordenhök | http://darqawi.se/ När vi samlades så hörde jag (‘Abdus-Salām as-Sarghīnī al-Hasanī) honom (Abu’l-Fayd Muhammad b. al-Kabīr al-Kattānī) säga om hadithen ”jag var en Profet när Adam fortfarande befann sig mellan kropp och själ”: ”Denna...

  • Presentation: Imam Abd al Haqq Kielan

    Presentation av IMAM ABD AL HAQQ KIELAN (sammanfattning) BAKGRUND Abd al Haqq Kielan (Leif karlsson) är född 1941 i Eskilstuna. Han är utbildad i måleri och skulptur, orientaliska språk, filosofi och konsthistoria. Under sin resor kom han i kontakt med Islams värld – första gången var det i Marokko 1963 - och antog senare formellt Islam. MUSLIMSK LEDARE MED SAMHÄLLSENGAGEMANG Imam Abd al Haqq Kielan jobbar på gräsrotsnivå som imam i Eskilstuna sedan 1987. Han är aktiv inom föreningen Svensk-muslimska familjeförbundet med att motverka problemet med unga muslimer som radikaliseras och är på väg mot extremism. Samtidigt verkar han på nationell nivå som ledare för muslimska församlingar. År 1999 grundade han SISAM (Svensk Islamisk Samling) som grupperar ett 20-tal statsbidragsberättigade trossamfund med över 20 000 medlemmar i Sverige. TALESMAN FÖR ISLAM I SVERIGE Abd al Haqq Kielan är ständigt aktiv i samhällsdebatten, där han företräder en moderat och sansad röst för muslimer i Sverige. Han intervjuas ofta i media och anlitas som föreläsare vid Talarforum KULTUR, UTBILdNING OCH RELIGIONSDIALOG Imam Abd al Haqq Kielan är initiativtagare till och medlem i Svenska Islamiska Akademien, grundare av Minarainstitutet, och organisatör av kurser om Islam vi Ersta-Sköndals Högskola. Han är ansvarig utgivare för Tidskiften Minaret, som åtnjuter statligt kulturbidrag. Han är ordförande i dialoggrupen “Judar Kristna Muslimer” och är ständigt aktiv i religionsdialogen i Sverige. Vid den ekumeniska gudstjänsten i Storkyrkan 2007 reciterade han Öppningens sura (Al-Fatiha) ur Koranen på arabiska och venska. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Broderskapets bud (2) | Imam Sha´rani

    Ur “Adab al-Suhba” av Imam al-Sha´rani Bokens andra del: Vad bröder är skyldiga varandra Översatt till svenska av bmk 8. Till den rätt en broder är skydlig sin broder hör: Att man, i sin självuppskattning, alltid anser sig som stående lägre än sin broder i rang. Det har sagts: Den som inte ser sig själv...

  • Gudsförnekelse | Sezai Karakoc

    GUDSFÖRNEKELSE Av Sezai Karakoc Existensen börjar med Gud. Att vi finns kan förklaras endast med Honom. Det enda som kan finnas ensamt och oberoende av andra är Gud. Även den kraft att förneka som givits oss talar för Guds existens. Vi är inte medvetna om att Han står bakom även när vi förnekar Honom. ...Även i de stunder när jag tvivlar på min egen existens rycker jag till och säger “jag finns, därför att Allah finns”. Gud finns, så jag finns. ...Jag tror att gudsförnekelsen föds först när människan börjar avlägsna sig från sig själv. När man närmar sig tingen är man avlägsen sig själv och den stora helheten. Det är kanske därför den som är helt isolerad från ting hittar Gud lättare. Varför kommer man ihåg Gud när det inträffar en stor katastrof, även om ens gudstro i själva verket varit minimal före? ...Jag tror att det som också spelar roll i människans förnekelse av Gud är att hon omedvetet tror att om hon skulle tro på Gud skulle det vara en gud i en människas gestalt. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Månens fas just nu - live från NASA

    BILD AV MÅNEN | JORDEN VIA SATELLIT Månens fas just nu - live från NASA Här kan man se exakt när nymånen föds. Den islamiska månaden börjar ca 36 timmar senare, när nymånen blir synlig med blotta ögat för en observatör på jorden. ..... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Våra dörrar står öppna | Sh. M. Yaqoubi

    VÅRA DÖRRAR STÅR ÖPPNA av Sheikh Al-Yaqoubi Våra dörrar står öppna; somliga valde att stå utanför och titta, medan andra knackade på och gick in. Somliga av dem som gick in föredrog att sitta vid tröskeln för att stå till hushållets tjänst; det tog inte lång tid för dem att bli antagna. De flesta besökarna gick runt och ägnade sig åt att betrakta husets skönhet. Den första drinken serverades, men inte alla tog emot den, en del var inte törstiga. De flesta som smakade på den fick aldrig nog av den och stannade i korridoren för att be om mer. För dem var det elixiret; i extas fortfor de att tala om drycken och be om mer, tills de blev berusade och därför inte kunde delta i festen. De glömde bort att drinken bara var för att hälsa dem välkomna in, och att det sedan skulle serveras mat, och man kunde se fram emot ännu större nöjen. De som gick in och satte sig vid banketten hade den största äran av att vara i sällskap av husets herre. Hemligheter delgavs dem och slöjorna drogs undan för dem. De stannade i huset medan andra fortfarande var ute på gården, förundrade över husets skönhet eller berusade av den första bägaren. http://rahma.se/675/ http://www.facebook.com/shaykhabulhuda/posts/10150771631247580

  • Varför är familjen viktig? | A. Morrone

    Familjen kan... paradoxalt nog, betraktas som såväl ett fängelse som en institution som befriar människan från egots tyranni. Att familjen kan uppfattas vara ett fängelse förstärks av det faktum att det arabiska ordet för fånge, asīr, härstammar från samma rot som usrah, men även om du ibland känner att familjen håller dig fången ska du inte glömma att “Det jordiska livet är den troendes fängelse” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Al-Ghazali: Tre sorters kunskapssökare

    Tre typer av kunskapssökare OM AVSIKTEN MED ATT SÖKA KUNSKAP av Imam Abu Hamid al-Ghazali Ur inledningen till Bidayat al-Hidaya Vet att människor, med avseende på sökandet av kunskap, befinner sig på olika stadier: ** 1. En person som söker kunskap för att samla färdkost till det eviga livet, utan att ha någon annan avsikt än att vända sig till Allah, den Upphöjde, och nå fram till den Eviga Boningen. Denna person tillhör de framgångsrika. ** 2. En person som söker kunskap som ett hjälpmedel till det världsliga, för att därmed skaffa sig ära, rang och rikedom, och som är medveten om detta och i sitt hjärta känner otillräckligheten av sitt inre tillstånd och lågheten i sin avsikt. Han tillhör dem som ligger i farozonen. ** 3. Den tredje är en person som helt och hållet fallit under satans inflytande. Han använder sin kunskap som ett medel till att nå rikedom, skryta med sin ställning, och stoltsera med många anhängare. Han utnyttjar in kunskap för att ta sig fram överallt, och använder den i sin strävan att uppnå allt det han önskar i denna värld. Därutöver hyser han inom sig en föreställningen om att ha en särskild rang inför Allah, eftersom han uppvisar lärdas kännetecken och följer deras seder i klädsel och tal, medan han – i både yttre och inre bemärkelse – hämningslöst springer efter det värdsliga, som en vild hund springer efter ett köttben. ...forts.... http://rahma.se/26596/ghazali-avsikten-med-att-soka-kunskap/

  • Om Korantolkning | Ibn Khaldun

    Korantolkning Ur: “Muqaddiima” av Ibn Khaldun Översatt till svenska av Ingvar Rydberg Koranen uppenbarades på arabernas språk och i deras retoriska stil. Alla araber förstod den och visste meningen med de enskilda orden och satserna. Den uppenbarades i kapitel och verser för att förklara Guds enhet och de olika religiösa plikterna. Några passager i Koranen...

  • Presentation: Sidi Salahuddin Barakat

    Presentation av Sidi Salahuddin Barakat Sidi Salahuddin Barakat (född 1981 i Abu Dhabi) är svensk imam av libanesiskt ursprung som växt upp i Malmö. Han har sedan 15 års ålder studerat för lokala imamer och ägnat sig åt egna studier i de islamiska vetenskaperna. Sidi Salahuddin Barakat har studerat för lärda från bl.a. Turkiet, Levanten,...

  • Bildspel: Blå moskén i Istanbul

    Bildspel: Blå moskéni i Istanbul http://rahma.se/9448 Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadithkunskap - ordlista

    Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...

  • Hjärtats sjukdomar | AbdulWahid Shakir

    HJÄRTATS SJUKDOMAR sammanställt av AbdulWahid Morrone med utgångspunkt från imam Al Ghazalis Ihya ‘Ulum id-Din INLEDNING: När den materialistiska livsåskådningen spred sig till den muslimska världen fick detta förödande konsekvenser för det andliga livet. Islams djupa hav reducerades till en vattenpöl. Som ny praktiserande muslim är de yttre förbuden det första man tar sig an. Alla tankar och all energi går åt till att försöka undvika det förbjudna och utföra det påbjudna. Även om det till en början kan vara svårt lyckas många muslimer att sluta dricka alkohol, gå på disko, skaka hand med personer av motsatt kön, och de brukar också lyckas med att be de fem bönerna, fasta i Ramadan osv. Men vad händer sedan man uppnått detta? ...forts... ---------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se



3 Responses

  1. Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till denna kurs – en fantastisk möjlighet för systrar att delta i en kvinnlig gemenskap fylld av kunskap, anlighet och systraskap!

  2. 3-dagars intensivkurs med Shaykha Safia 24-26 maj:
    http://safiashahid.wordpress.com/