Råd inför Hajj | Sh. M. Yaqoubi

Råd inför Hajj | Sh. Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi ger råd för Hajj, och svarar på frågan:
Är det viktigt att kyssa den Svarta Stenen vid Ka’ba?
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Juha: Priset för rök

    Priset för rök På en marknadsplats i Akshehir gick en fattig man förbi ett grillstånd. En bit grillat kött kostade 1 yen, men han hade inte råd med det, så han tog en brödbit ur sin ficka, höll den över röken från grillen, och åt sedan upp den. När han skulle gå, ropade försäljaren till...

  • Qasida: Vi fattiga kommer till Dig

    Traditionell qasida VI FATTIGA KOMMER TILL DIG SOM ÄR RIK Audio: Damascene Munshidun (mp3) Vi fattiga kommer till Dig som är rik, ty du är i välvilja alltid dig lik. Du vande oss vid att hos dig få allt gott – måhända vi finner det du vant oss att få Utblottade, tokiga drivs vi omkring av åtrå till Dig – våra önsknigars mål. Ty ingen mäktig och rik såsom du, och ingen står lägre i armod än vi. Du är uppenbarad i allting vi ser, Från oss kommer intet, vi är ingenting. Och vore Du ständigt med mig på min färd, behövde jag ingenting bära med mig. Ditt namn har jag, dolt som en värdefull skatt, med chiffer som blott den som söker förstår. Ja, Du är “al-Haqq”, endast du är den Sanne – säg den som vet: ”Ana” – vem är Jag? O Herre sänd välsignelser över den Du utvalt att bringa Ditt budskap till oss, och låt honom föra vårt tal inför Dig och öppna Ditt Paradis portar för oss. ------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Att följa en Sheikh | Sh. M. Yaqoubi

    Att följa en Sheikh | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar nödvändigheten av att följa en kvalificerad Sheikh som kan ge vägledning för individens andliga utveckling. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska Se fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: [archivist query=”filmer=yaqoubi-svensk-text/”]

  • Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi

    Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om adab | Sh. AbdulQadir al-Jilani

    Adab (gott uppförande) – trons yttersta fästnng Ur: “Vad sökaren behöver på vägen till Sanningen” (Al-Ghunya) av Sayyiduna Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani Översatt av bmk Det är av yttersta vikt att varje troende iakttar gott uppträdande [âdâb] under alla omständigheter och aldrig försummar att göra det. De troendes befälhavare ‘Umar ibn al-Khattab (må Allah vara...

  • Tillförsikt | Sh. Nazim Qubrusi

    VIKTEN AV TILLFÖRSIKT Ur “Liberating the Soul – a Guide for Spiritual Growth“, Fenton MI 2002 Av Shaykh Nazim Adil al-Haqqani al-Qubrusi Översättning och bearbetning av Idris Brusi Shaykh Nazim Adil al-Haqqani al-Qubrusi berättar: En gång då Habib al-cAjami satt utanför sin khanaqah, i sin takiyah [21], kom Hasan al-Basri springande till honom och sade:...

  • Sufismen i Bosnien | Ašk Gaši

    Islam och Sufism i Bosnien och på Balkan – Del 2: Sufism och ordnar av Ašk Gaši Det första kända dokument om tarikat i Bosnien är vakufnama (stiftelseurkunden), utfärdad av Isa-beg Ishakovitć som grundade Sarajevo och den första mevlevi-tekija (zavija) vid Sarajevos infart. En annan vakufnama av Gazi Husrev-beg,som denne undertecknade i Sarajevo 1531 innehöll...

  • Juha: Guds rättvisa - och människans

    GUDS RÄTTVISA - OCH MÄNNISKANS En dag kom fyra pojkar till Hojja Nasruddin med en påse valnötter. - Hojja, kan du hjälpa oss fördela dessa valnötter? Hojjan frågade: - Vill ni ha det på Guds sätt eller på människors? - På Guds sätt, svarade barnen. Hojjan tog påsen och gav två fulla händer med nötter till en pojke, en handfull till en annan, två nötter till den tredje, och ingenting alls till den fjärde. - Vad är detta för fördelning? frågade barnen förvånat. - Det är Guds sätt, svarade Hojja Nasruddin. Han ger mycket till en del, lite till andra, och några får ingenting. Hade ni bett mig att göra det på människors vis hade jag gett lika mycket till var och en. Gilla rahma.se http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Historier om Juha: Den perfekta kvinnan

    En eftermiddag satt Hojja Nasruddin med en vän på ett kafé och drack te, medan de talade om kärlek. "Hur kommer det sig att du akdrig gift dig, Nasruddin?" frågade vännen. "Ja", sa Nasruddin, "sanningen är den att jag ägnade min ungdom till att söka efter... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Biografi: Imam al-Dhahabi (d. 748 H.)

    AL-HAFIZH AL-IMAM SHAMS AL-DIN AL-DHAHABI (d. 748 H. i Damaskus) Av bmk Hans namn var Muhammad ibn Ahmad ibn `Uthman ibn Qaymaz ibn `Abd Allah, Shams al-Din Abu `Abd Allah al-Turkmani al-Diyarbakri al-Fariqi al-Dimashqi al-Dhahabi al-Shafi`i (född 673 H – död 748 H i Damaskus). Han var imamen, Sheikh al-Islam, hadithmästarnas ledare, den skarpsynte kritikern...

  • Email lista: Aktuellt på Rahma

    Välkommen till Rahmas nyhetsgrupp! Vi vill inbjuda dig att ta del av nyhetsutsckick från RAHMA.SE. Du kommer att få meddelanden om event, nyheter på hemsidan och allmänt sådant som rör muslimer i Sverige. Du kan läsa och svara på meddelanden, eller ställa frågor, antingen via email eller via webben. Du väljer själv om dina inlägg går ut till hela gruppen eller endast till admin. Hur går man med i nyhetsgruppen? 1. Om du har google konto: registrera dig via google 2. Annars: Kontakta oss via hemsidan http://rahma.se/visa/kontakta-oss/

  • Vad betyder det att Profeten är syndfri?

    Vad betyder det att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) är ma´sum? besvarat på Alghazali-institutet Fråga: Jag har en fråga angående Profeten frid vare med honom. Jag har hört många gånger att Profeten, frid vare med honom, (maosom min alghalat) innebär detta att han aldrig har gjort fel i sitt liv eller att alla hans...

  • Zakat al-Fitr enligt Maliki-skolan

    Baserat på “Qutayrātul-‘Itr fi Ahkām Zakāt al-Fitr” av Muhammad Abdullahi al-Yurubawi Översatt och sammanställt av Idris F Brusi I Guds namn, den mest barmhärtige mot sin skapelse, den barmhärtige mot de troende. Må Han sända de bästa av välsignelser och den renaste friden över vår mästare Muhammed hans familj och nobla följeslagare. Zakāt al-fitr är...

  • Våra dörrar står öppna | Sh. M. Yaqoubi

    VÅRA DÖRRAR STÅR ÖPPNA av Sheikh Al-Yaqoubi Våra dörrar står öppna; somliga valde att stå utanför och titta, medan andra knackade på och gick in. Somliga av dem som gick in föredrog att sitta vid tröskeln för att stå till hushållets tjänst; det tog inte lång tid för dem att bli antagna. De flesta besökarna gick runt och ägnade sig åt att betrakta husets skönhet. Den första drinken serverades, men inte alla tog emot den, en del var inte törstiga. De flesta som smakade på den fick aldrig nog av den och stannade i korridoren för att be om mer. För dem var det elixiret; i extas fortfor de att tala om drycken och be om mer, tills de blev berusade och därför inte kunde delta i festen. De glömde bort att drinken bara var för att hälsa dem välkomna in, och att det sedan skulle serveras mat, och man kunde se fram emot ännu större nöjen. De som gick in och satte sig vid banketten hade den största äran av att vara i sällskap av husets herre. Hemligheter delgavs dem och slöjorna drogs undan för dem. De stannade i huset medan andra fortfarande var ute på gården, förundrade över husets skönhet eller berusade av den första bägaren. http://rahma.se/675/ http://www.facebook.com/shaykhabulhuda/posts/10150771631247580

  • Ibn Taymiyya (d. 728 H. i Damaskus)

    Ibn Taymiyya (d. 728 H. i Damaskus) VEM VAR IBN TAYMIYYA? B. Muhammad © 2005 Älskad och hatad, geniförklarad och förkastad som heretiker, ömsom gynnad av makthavarna och ömsom fängslad, nationens hjälte och dess intoleranta splittrare – vem var egentligen denne märklige man? Enligt sina beundrare var han: “imamen, den noble, mästerlige, gudfruktige, rene, fromme, som behärskade båda vetenskaper (hadith och fiqh) och båda grundpelare (Boken och sunnan) med träffsäkerhet och precision. Han var ett skarpt svärd mot religionsförnyarna, en auktoritet som fastställde de religiösa angelägenheterna, och den store befälhavaren över det goda och undertryckaren av det onda.” (Badr al-Din al-`Aini); “Vår mästare, vår sheikh, vår imam, vår lärde, den unike, hafizh, mujtahid, zahid, `abid, förebilden, imamernas imam, nationens förebild, de lärdas tecken, profeternas arvtagare, den siste mujtahiden, unik religionslärd, en välsignelse för Islam, de troslärdas bevis, utplånare av heretiker, begåvad med upphöjda och underbara kunskaper, återupplivare av sunnan” (al-Zamalkani) Andra beskrev honom som: “…en tjänare som Allah övergivit, vilseledd, förblindad, dövad och förödmjukad” ” (ibn Hajar al-Haytami), som “svalt filosofernas gift många gånger om” (al-Dhahabi), och vars blotta omnämnande som “sheikh al-Islam” leder till kufr (`Ala’ al-Din al-Bukhari); en “heretiker som är vilseledd och vilseleder (mubtadi` dall mudill), ignorant och ondskefylld (jahilun ghalun) …må Allah skydda oss från hans likars väg, lära och handling” (Ibn Hajar al-Haytami) Var han en återupplivare av sunnan, som försvarade imam Ahmad’s rena traditionalistiska arv mot teologisk kalam (så Makdisi) – eller var han (enligt al-Bouti) en innovatör, infekterad av just det sofistiska gift som han han fördömde hos andra? Var han en lärjunge i Sheikh Abdul Qadir’s tariqa (Maqdisi) eller var han den sufi-fientliga drake som modern “salafiyyah” manar fram? Var han en andlig befriare från institutionaliserade dogmer (som de mer liberala bland hans sentida beundrare vill se) eller en hård och oböjlig “fundamentalist”? Kanske var han något däremellan – och kanske var han allt detta samtidigt. Den som möter honom i hans skrifter, och de biografiska anteckningar om hans liv och hans samtid som finns bevarade, slås först av komplexiteten och mängden av tillsynes motstridig information. Men efterhand framträder en mer nyanserad bild av en personlighet som i sig förenat och syntetiserat många motsägelsefyllda drag. Det är denna bild vi här vill försöka teckna, genom att närma oss Ibn Taymiyyah från det historiska hållet – medan vi lämnar de teologiska resongemangen åt dem som är bättre skickade därtill. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Stå upp för Syriens folk! | Sh. Yaqoubi

    ‎”Syriens folk slaktas och dödas, barn mördas, deras strupar skärs av med kniv. Kvinnor våldtas, gamla människor dödas i sina hem, människor bränns med eld. Det är hämnden som sekten vid makten tar ut mot Sunni Muslimer. Jag uppmanar varje lärd och varje person att tala mot det förtryck som sker i Syrien. Tystnad är...

  • Fruktplockare i kungens trädgård

    En dag kallade kungen på sina tre rådgivare och bad dem att ta varsin korg och fylla den med frukt och grönt som de plockat från slottsträdgården. Hans ställde kravet att de måste plocka all frukt själv. Ingen fick ta till hjälp av någon annan eller be någon annan utföra arbetet åt honom. Han befallde sedan att alla tre skulle komma tillbaka till kungen med sin korg. Den förste tänkte att frukten är nog till kungen själv, så han var noga med att välja den bästa och godaste frukt och grönsaken, han var även noga med att sortera den dåliga ifrån den mogna. Den andre trodde att kungen inte skulle ha korgens innehåll till sig själv utan skulle ge den till någon annan, så han började därför plocka den frukten/grönsaken han råkade lägga handen på, utan hänsyn till om den var mogen eller omogen eller rutten. Den tredje trodde inte att kungen ville ha innehållet i korgen, eller att han ens skulle titta på vad korgen innehöll. Han fyllde därför korgen med löv och kvistar. När uppdraget var fullföljt beordrade kungen att alla tre skulle fängslas under tre månader på en övergiven plats långt ifrån all hjälp, och att var och en skulle få ta med sig sin korg för att överleva på dess innehåll. Efter tre månader fann man den första väl behållen. Han hade klarat sig väl på på det han hade samlia i sin korg. Den andre hade det kämpigt, men med tanke på vad han hade samlat ihop klarade sig trots allt ganska välbehållen. Den tredje överlevde inte ens första månaden. Det här livet är slottsträdgården. Våra handlingar är frukterna och grönsakerna vi plockar. Efter detta liv kommer vi att överleva på det vi samlade i vår korg. Det är vad vi samlat på oss i vår korg som avgör hur trevlig vår vistelse i graven kommer att bli, och vad som kommer att hända därefter. Kungen är Allah - om vi plockar för Hans skull kommer vi att välja de bästa handlingarna och skörda de bästa frukterna. Tänk noga på vilka frukter du samlar in till livet efter detta! Fyll inte din korg med annat än det bästa av det bästa, och var inte som den andra eller tredje rådgivaren, som inte brydde sig om vad de samlade ihop. http://rahma.se/27628/

  • Hanafi: Slaktoffret i Dhul Hijja

    HANAFI: SLAKTOFFRET I DHUL HIJJA http://rahma.se/25291 Hur man utför slaktoffret (udhiyya eller qurban) enligt Hanafi madhhab Vem ska slakta? När ska slaktoffret utföras? Vad ska man slakta? Vad gör man om man missat ett slaktoffer? Kan man utföra slaktoffer åt någon annan? --- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Opolitisk Islam | A. Nordenhök

    OPOLITISK ISLAM Av Abdussalaam Nordenhök ...Hur ska vi som reflekterande människor betrakta den alltmer accelererande vulgär-feminismen? Liberalismen har visserligen i sin egoistiska glupskhet svalt samhället, tuggat det och spottat ut sporadiska bitar som inte ens geniet kan lägga pussel med. Dess broder socialismen däremot har svalt familjen, likt Jona i valens mage, och håller dess naturliga hierarki gisslan, placerat sista ordet först i kvinnans hand och sedermera i barnets. Den nya civilisationen har deklarerat krig mot biologin och höjer sin kritiska whiskeyförvrängda röst mot äktenskapet mellan två biologiska parter. Man gör sexualkunskap obligatoriskt i skolan, uppmanar barn att experimentera och utforska, samtidigt som man hånar äktenskapet som legal scen där detta kan ske i trygg miljö. De flesta unga svenskar minns barndomen som ett evigt hämtande och lämnande på dagis, en hafsig kvällsmåltid i föräldrarnas sällskap och kanske en godnattsaga. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • En liknelse om bönen | Said Nursi

    EN LIKNELSE OM BÖNENS BETYDELSE av Said Nursi Från Risale-i-Nur – Andra Kalima En gång gav en mäktig härskare två av sina tjänare vardera tjugofyra guldmynt och skickade dem för att bosätta sig på en av hans exklusiva och vackra kungsgårdar två månadsresor bort. “Använd dessa pengar till era biljetter”, befallde han dem, “och köp med dem allt som behövs för er färd. Det ligger en station en dagsresa bort. Där finns både bil, båt, tåg och flygplan, som man kan använda alltefter ens tillgångar.” Efter att ha fått dessa råd gav sig de två tjänarna av. Den ena av dem var lyckosam och gav endast ut en liten summa pengar på vägen till stationen. I den utgiften ingick några affärer som blev så lönsamma och glädjande för hans herre att hans kapital ökade tusenfalt. Eftersom den andra tjänaren var en otursam dagdrivare, använde han tjugotre guldmynt redan på vägen till stationen. Han slösade bort dem på spel och nöjen, och endast ett guldmynt återstod när han kom fram. Hans vän sade till honom: “Använd det sista myntet till en biljett, så att du inte ska behöva gå hela den långa resan och svälta. Dessutom är vår herre generös – han kanske förbarmar sig över dig och förlåter dig för dina misstag, och sätter dig då på ett flygplan. ... (läs fortsättnngen på http://rahma.se/20065/en-liknelse-om-bonen-said-nursi) ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...