Sahabas hemlighet | Sheikh M. Yaqoubi

Sahabas hemlighet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar varför Sahaba är de bästa av alla människor efter Profeterna.

Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Ibn Taymiyya (d. 728 H. i Damaskus)

    Ibn Taymiyya (d. 728 H. i Damaskus) VEM VAR IBN TAYMIYYA? B. Muhammad © 2005 Älskad och hatad, geniförklarad och förkastad som heretiker, ömsom gynnad av makthavarna och ömsom fängslad, nationens hjälte och dess intoleranta splittrare – vem var egentligen denne märklige man? Enligt sina beundrare var han: “imamen, den noble, mästerlige, gudfruktige, rene, fromme, som behärskade båda vetenskaper (hadith och fiqh) och båda grundpelare (Boken och sunnan) med träffsäkerhet och precision. Han var ett skarpt svärd mot religionsförnyarna, en auktoritet som fastställde de religiösa angelägenheterna, och den store befälhavaren över det goda och undertryckaren av det onda.” (Badr al-Din al-`Aini); “Vår mästare, vår sheikh, vår imam, vår lärde, den unike, hafizh, mujtahid, zahid, `abid, förebilden, imamernas imam, nationens förebild, de lärdas tecken, profeternas arvtagare, den siste mujtahiden, unik religionslärd, en välsignelse för Islam, de troslärdas bevis, utplånare av heretiker, begåvad med upphöjda och underbara kunskaper, återupplivare av sunnan” (al-Zamalkani) Andra beskrev honom som: “…en tjänare som Allah övergivit, vilseledd, förblindad, dövad och förödmjukad” ” (ibn Hajar al-Haytami), som “svalt filosofernas gift många gånger om” (al-Dhahabi), och vars blotta omnämnande som “sheikh al-Islam” leder till kufr (`Ala’ al-Din al-Bukhari); en “heretiker som är vilseledd och vilseleder (mubtadi` dall mudill), ignorant och ondskefylld (jahilun ghalun) …må Allah skydda oss från hans likars väg, lära och handling” (Ibn Hajar al-Haytami) Var han en återupplivare av sunnan, som försvarade imam Ahmad’s rena traditionalistiska arv mot teologisk kalam (så Makdisi) – eller var han (enligt al-Bouti) en innovatör, infekterad av just det sofistiska gift som han han fördömde hos andra? Var han en lärjunge i Sheikh Abdul Qadir’s tariqa (Maqdisi) eller var han den sufi-fientliga drake som modern “salafiyyah” manar fram? Var han en andlig befriare från institutionaliserade dogmer (som de mer liberala bland hans sentida beundrare vill se) eller en hård och oböjlig “fundamentalist”? Kanske var han något däremellan – och kanske var han allt detta samtidigt. Den som möter honom i hans skrifter, och de biografiska anteckningar om hans liv och hans samtid som finns bevarade, slås först av komplexiteten och mängden av tillsynes motstridig information. Men efterhand framträder en mer nyanserad bild av en personlighet som i sig förenat och syntetiserat många motsägelsefyllda drag. Det är denna bild vi här vill försöka teckna, genom att närma oss Ibn Taymiyyah från det historiska hållet – medan vi lämnar de teologiska resongemangen åt dem som är bättre skickade därtill. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Frågor om ödet | M. Khalil

    FRåGOR OM ÖDET besvarade av Mohammad Khalil sakgranskat av Salahuddin Barakat FRÅGA: Ifall ödet finns och Gud redan vet vad som ska hända i framtiden, vad är meningen med våra liv då? Vilka som kommer dö och vilka som hamnar i paradiset/helvetet? SVAR: Ödet, eller Qadar som det på arabiska heter, är ett samlingsbegrepp för att beskriva att Gud vet allt och att inget sker oberoende av Hans vilja. Hans makt är absolut. Det är viktigt att förstå att Gud är bortom tid & rum, som är Hans skapelse. Därför är Guds kunskap, vilja och makt av konsekvens bortom konceptet av tid såsom vi förstår den. Han vet resultatet av matchen, så att säga, innan den spelats. Det betyder inte att människan inte har en fri vilja, nej tvärtom. Gud vet helt enkelt vad du kommer att välja innan du gjort det eftersom Hans kunskap transcenderar konceptet av tid såsom vi förstår den. Han vet vad som hände igår, vad som sker idag och vad som ska ske imorgon.... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kan man göra Hajj åt någon annan?

    Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-insttitutet Fråga: Kan man betala någon annan person att göra hajj för någon av sina föräldrar? Svar: Den som p.g.a. kronisk sjukdom eller hög ålder inte kan ta sig till Mekka alls eller som bara kan ta sig dit med stor svårighet, kan utföra pilgrimsfärden genom att be någon annan göra...

  • Al-Ghazali: Tre sorters kunskapssökare

    Tre typer av kunskapssökare OM AVSIKTEN MED ATT SÖKA KUNSKAP av Imam Abu Hamid al-Ghazali Ur inledningen till Bidayat al-Hidaya Vet att människor, med avseende på sökandet av kunskap, befinner sig på olika stadier: ** 1. En person som söker kunskap för att samla färdkost till det eviga livet, utan att ha någon annan avsikt än att vända sig till Allah, den Upphöjde, och nå fram till den Eviga Boningen. Denna person tillhör de framgångsrika. ** 2. En person som söker kunskap som ett hjälpmedel till det världsliga, för att därmed skaffa sig ära, rang och rikedom, och som är medveten om detta och i sitt hjärta känner otillräckligheten av sitt inre tillstånd och lågheten i sin avsikt. Han tillhör dem som ligger i farozonen. ** 3. Den tredje är en person som helt och hållet fallit under satans inflytande. Han använder sin kunskap som ett medel till att nå rikedom, skryta med sin ställning, och stoltsera med många anhängare. Han utnyttjar in kunskap för att ta sig fram överallt, och använder den i sin strävan att uppnå allt det han önskar i denna värld. Därutöver hyser han inom sig en föreställningen om att ha en särskild rang inför Allah, eftersom han uppvisar lärdas kännetecken och följer deras seder i klädsel och tal, medan han – i både yttre och inre bemärkelse – hämningslöst springer efter det värdsliga, som en vild hund springer efter ett köttben. ...forts.... http://rahma.se/26596/ghazali-avsikten-med-att-soka-kunskap/

  • Intervju med Abdussalaam Nordenhök

    INTERVJU MED ABDUSSALAAM NORDENHÖK av Mohamed Omar MO: Berätta om din väg till islam AN: Jag fann islam då jag studerade religionshistoria på Lunds universitet. Min tro på Gud hade dock infunnit sig redan tidigare. Min uppfostran som de flesta svenskar var ateistisk. Inget chockerande där. Jag befann mig mestadels hemma med mina böcker. Läste, tänkte. Redan tidigare hade jag studerat historia i Lund och mina ögon var vidöppna för islam som livssystem. Vad jag då menar är att de generella fördomarna mot islam redan var raserade. Jag visste helt enkelt bättre än att tro på alla lögner. Jag hade också observerat att alla andra religioner gett upp sitt sista andetag inför kapitalismen och det omoraliska samhället. Det enda egentliga överlevande etos som ännu var intakt var just islam. Här fann jag ärligheten. Sanningen är aldrig bekväm, inte heller politisk korrekt. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sunni trossatser 4: Tron på Profeterna

    Vad som är nödvändigt att tro OM PROFETERNA Allah har från Sin skapelse utvalt de allra bästa människorna och sänt dem som Profeter (anbia’ – أنبياء) och Sändebud (rusul – رسل) till olika folk, för att förmedla Sitt budskap till människorna, för att undervisa oss i tro och levnadssätt, och för att de ska vara förebilder för oss i alla avseenden. قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ - Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31) Den siste och slutgilitge Profeten är Profeten Muhammad sallaAllah ´aleihi wa sallam. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Reflexioner kring Hajj | Madina

    Reflexioner kring Hajj: MADINA “En bön i min moské är bättre än tusen böner i någon annan moské utom masjid al Haram (i Mekka)”. Detta avsnitt är det inte lätt att att skriva om. Orden sviker, de vill inte riktigt ge uttryck för känslor och upplevelser.Därför har jag lämnat detta till sist, i hopp om att den rätta sinnesstämningen ska infinna sig – som när det råder precis rätt förhållande mellan temperaturdifferens och luftfuktighet för att iskristaller ska bildas på fönstret. Att tankarna ska börja spinnas till en tråd kring alla kringvirvlande fragment och minnesbilder. Jag skulle kunna berätta om den nybyggda moskén: en enorm bönehall i ett enda plan, med diverse roliga arkitektoniska leksaker som rörliga kupoler som rullas fram och tillbaks längs en räls, och solskydd som kan fällas upp och ned som gigantiska paraplyer. Om folkhavet, de höga, hänsynslösa vågor av mänskor med upprörda sinnen som man måste navigera igenom för att nå Profetens grav, fred och hälsningar vare med honom. Eller om historien, om hur moskén plundrades och tillträde förbjöds under den värsta wahhabitiska yran på 1800-talet – som ett sentida eko av Yazid’s härjningar efter Kerbala. Men allt detta finns att läsa på andra ställen, och det är inte det jag vill berätta... Läs vidare på http://rahma.se/536 ...

  • Den gråtande palmstubben

    En mutawatir berättelse om ett av miraklerna av Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) Baserat på ett avsnitt ur Kitab al-Shifa av Qadi `Iyad Bearbetning och övers: bmk Berättelsen om den gråtande palmstubben handlar om ett av Profeten Muhammads (s) mirakler. Den är mutawatir, dv.s den har berättats av så många av Profetens (salla...

  • Ett palats i Paradiset - varje dag!

    Hadither om vikten av att be Sunna-bönerna Från alinaam.co.za Översatt till svenska av Ilminstitutet © 2012. Allahs Sändebud (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) har sagt [1]: “Den som utför tolv böneenheter (Rakaats) under en dag, utöver de obligatoriska (fard) bönerna, kommer att ges ett hus i Jannah.” Dessa tolv böneenheter har specifikt...

  • Bosnisk sång: Låt oss komma till ånger

    Burhan Šaban – Tobe dođimo – تبت إلى الله – Låt oss komma till ånger Svensk tolkning: Kerim Hrustanovic [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=mgQvb9ngEdM&w=400] Låt oss komma till ånger Fälla tårar Broder “Allah” säger vi Fisken i vattnet Fågeln i himlen Allt åminner Allah Allah” säger vi Alla djur Växter, stenar Nämner honom “Allah” säger vi En mumin är...

  • Gud, människan och ödet

    GUD, MÄNNISKAN OCH ÖDET Världen med all dess storslagenhet från atomer till galaxer – naturen med dess fatastiska artrikedom och variation i former och färger – människan med sitt intellekt och sin otroliga förmåga att leva och verka i denna värld – allt detta kan inte ha kommit till av sig själv. Funderar man på detta förstår man att det måste finnas en Skapare. Vem är Skaparen? Vad kännetecknar Honom? Varför har Han skapat oss? Följande är Egenskaper hos Allah som är logiskt nödvändiga, dvs. det är om«jligt att förneka dem ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Birka logbok

  • Bönetider: Fiqh & beräkningar

    1. Fiqh-definitioner Hur bönetiderna definieras Principer för taqdir 2. Solens upp- och nedgång Fysikaliska aspekter Astronomiska tabeller Kompensation för refraktionen Refraktion vid olika breddgrader i Sverige Muslimska bönetidtabeller 3. Gryning och skymning Astronomiska mått Relation mellan fiqh-defintioner och astronomiska vinklar Vinklar erhållna ur observationer av gryning och skymning 4. Ständig skymning Periodens längd beroende på...

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Hadran enligt den Heliga Lagen

    HADRAN ENLIGT DEN HELIGA LAGEN av Sheikh Nuh Keller En person som besöker Mellanöstern för att lära sig något om en tariqa kommer troligtvis vid någon tidpunkt i sitt liv få bevittna en hadra. ... När du går in i moskén kommer du se cirklar med män som utför dhikr (kvinnliga deltagare är avskärmade och befinner sig på övervåningen). De står och håller varandas händer, för att sedan böja sig ner unisont, sedan rör de sig upp och ner med sina knän, raderna reser sig upp och faller, de andas unisont medan några av dem turas om att gå runt i mitten och styr tempot i andningen och rörelserna... Jag var en av dom som frågade vår Sheikh om hadrans förhållande till shari’a, som är det vägledande ljuset i vår tariqa. Som muslimer är vår underkastelse till lagen total, och det finns inte utrymme för några tankar eller åsikter efter att man har svarat på frågan ”Är hadran i enlighet med ortodox Islam”? ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (5)

    Om innebörden av att älska Profeten Allahs välsignelse och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa, Del 2 Kapitel 2 Avsnitt 5 Översatt av bmk Det finns olika åsikter om vad som menas med kärlek till Allah och Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom). Meningarna om detta är många, men egentligen är...

  • Treenighetslärans uppkomst

    Om uppkomsten av treenighetsläran inom kristendomen Av Sebedaios VEM VAR JESUS AV NASARET? Under en period då Nya Testamentet (NT) kom till (ca. år 50-120 v.t.) uppkom många olika tolkningar kring den man som brukar kallas Jesus av Nasaret. En röd tråd var att man såg honom som den utlovade Messias/Kristus, och att han blev avrättad på ett romerskt kors – vilken betydelse detta än må ha haft. NT ger inte någon enhetlig tolkning på betydelsen av Jesus av Nasaret. Man kom snart att tro på att Jesus var uppstånden från de döda och denna tro ledde vidare till nya tolkningarna av Jesus liv, varav endast en del återfinns i NT’s texter. Vissa av NT’s texter visar även spår av en tidig konflikt kring tolkningen av vem Jesus var – och det blev inte bättre med tiden. När väl alla NT’s texter var skrivna, började ett andra problem. Man var inte enig om vilka texter som skulle ligga till grund för kristenomen – det fanns nämligen ingen gemensam kanon. Inte nog med att olika grupper har olika tolkningar på vem Jesus var, de hade även olika texter som de ansåg vara auktoritativa. Detta ledde såklart i sin tur till debatt. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Tariqans grunder | Ahmed Zarruq

    Den andliga vägens grunder av Sidi Sheikh Ahmad Zarruq al-Barnusi al-Fasi (d. 899 H.) övers. till svenska: bmk © Kultursällskapet Damas | www.damas.st Sheikh [Ahmad Zarruq] – må Allah vara nöjd med honom – sade: Principerna för vår väg är fem: 1. att frukta Allah (taqwa) i enskildhet och offentlighet 2. att följa sunnan i...

  • Kurs: Profeten Muhammads Liv (VT 2015)

    Inbjudan till kurs: I DEN ÄLSKADES FOTSPÅR En kurs för systrar – muslimer och icke-muslimer - om Profeten Muhammads (fred vare med honom) liv och exempel, baserad pä Qadi ‘Iyads klassiska verk “Al-Shifa” FÖRELÄSARE: Ustadha Umm Ayman START söndag 25 januari 2015 kl: 14-17 PLATS: Aysha-moskén, Sankt Eriksgatan 91, Stockholm

You may also like...