En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi
Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska
Fastans inre aspekter | Imam al-Ghazali
FASTANS INRE ASPEKTER Al-Ghazali-institutet Fastan utgör enligt Profeten, frid och välsignelser vare med honom, en fjärdedel av tron. Han sade: ”Fastan utgör hälften av allt tålamod”1 och: ”Tålamod är halva tron.”2 Fastan skiljer sig från övriga pelare genom att Gud den Upphöjde, förbehållit Sig den. I en hadith qudsi säger Gud, Upphöjd är Han: ”En...
- Birka logbok
Hadith: Var muslim är den andres broder
Hadtih nr 35 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Hurayra (må Allah vara nöjd med honom): Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) sade: Hys inte avund mot varandra, lura inte varandra, hata inte varandra, och vänd inte varandra ryggen. Den ene må inte bjuda över...
Saladins minbar | M. Khalil
HUR SALADINS MINBAR ÅTERSKAPADES Av Mohammad Khalil Den 21 augusti 1969 drabbades al-Aqsamoskén i Jerusalem av en stor tragedi. En kristen sionist från Australien vid namn Denis Rohan satte en del av moskén i brand. ... Vad som gjorde al-Aqsamoskéns minbar så speciell är den otroliga historien bakom dess konstruktion. Nur al-Din (d. 1174), härföraren som organiserade de muslimska armeérna mot korsfararna, lät bygga minbaren som en framtida gåva till al-Aqsamoskén när muslimerna väl hade befriat Jerusalem. Nur al-Din var nämligen övertygad om muslimernas snara seger och påbörjade bygget medan kriget pågick. Det dröjde dock till efter Nur al-Dins död, 1187 när Saladin intog staden, som minbaren sattes på sin plats. Därför kallades den Saladins minbar. ... Den ovärderliga minbaren brann ner till aska i samband med attentatet. Det enda som finns kvar som minne är gamla fotografier. Långt senare skulle det visa sig att man med hjälp av dessa bilder kunde återbygga den. Den nya minbaren stod klar först 2007. Varför det tog sådan tid att klura ut hur man skulle göra förklaras i dokumentären “Stairway to Heaven – Rebuilding the Minbar of Saladin”. I dokumentären får vi följa arkitekten Minwar al-Meheid i hans strävan att återskapa Saladins minbar. Gilla ahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Imam al-Nawawi om Allahs egenskaper
Taj al-Din al-Subki och Imam al-Yafii sade att Imam Nawawi var ashari. Efter att ha hänvisat till dem lade al-Sakhawi till orden, och han tolkade ofta (tawil) (1). I al-Majmu skriver Imam al-Nawawi (radiya Allahu anhu): Den dominerande åsikten hos teologerna (al-mutakallimun) är att de gudomliga egenskaperna bör tolkas bildligt på ett sätt som är...
Vad betyder Allahs Namn al-Rahman?
Fråga: Vad betyder Allâhs Namn al-Rahmân? Rahmah också är en mänsklig egenskap, så hur kan det då även vara ett av Allâhs egenskaper? Svar: av Mufti Ismail Moosa Namnet Al-Rahmân betyder “Den Mest Nåderike”. Detta namnet kan inte kan inte användas för någon annan förutom Allâh Ta’âlâ. Även om människor har egenskapen att ha nåd,...
Biografi: Imam Malik (d. 179 H.)
Imam Malik Baserat på en artikel av Sheikh Dr. Gibril F. Haddad Översättare: okänd Hans namn är Malik ibn Anas ibn Malik ibn `Amr, al-Imam, Abu `Abd Allah al-Humyari al-Asbahi al-Madani (93-179), han är en mycket kunnig lärd från Madina som Profeten, har talat om. Den andre av fyra stora mujtahid imamer, vars skola är...
Shafi'i-skolans utveckling
En sammanställning av shafi’i-skolans historiska utveckling Av AbdulWahid Morrone Shaf’i-skolan har genomgått fem olika stadier. 1 Grundandet av skolan Denna era tog slut vid Imam al-Shafi’is död, må Gud vara nöjd med honom. Han lämnade efter sig flera böcker, bl.a. Kitab al-Umm [Källboken] 2 Skolans utbredning Hans elever och följeslagare spred skolans läror, och till...
Fruktplockare i kungens trädgård
En dag kallade kungen på sina tre rådgivare och bad dem att ta varsin korg och fylla den med frukt och grönt som de plockat från slottsträdgården. Hans ställde kravet att de måste plocka all frukt själv. Ingen fick ta till hjälp av någon annan eller be någon annan utföra arbetet åt honom. Han befallde sedan att alla tre skulle komma tillbaka till kungen med sin korg. Den förste tänkte att frukten är nog till kungen själv, så han var noga med att välja den bästa och godaste frukt och grönsaken, han var även noga med att sortera den dåliga ifrån den mogna. Den andre trodde att kungen inte skulle ha korgens innehåll till sig själv utan skulle ge den till någon annan, så han började därför plocka den frukten/grönsaken han råkade lägga handen på, utan hänsyn till om den var mogen eller omogen eller rutten. Den tredje trodde inte att kungen ville ha innehållet i korgen, eller att han ens skulle titta på vad korgen innehöll. Han fyllde därför korgen med löv och kvistar. När uppdraget var fullföljt beordrade kungen att alla tre skulle fängslas under tre månader på en övergiven plats långt ifrån all hjälp, och att var och en skulle få ta med sig sin korg för att överleva på dess innehåll. Efter tre månader fann man den första väl behållen. Han hade klarat sig väl på på det han hade samlia i sin korg. Den andre hade det kämpigt, men med tanke på vad han hade samlat ihop klarade sig trots allt ganska välbehållen. Den tredje överlevde inte ens första månaden. Det här livet är slottsträdgården. Våra handlingar är frukterna och grönsakerna vi plockar. Efter detta liv kommer vi att överleva på det vi samlade i vår korg. Det är vad vi samlat på oss i vår korg som avgör hur trevlig vår vistelse i graven kommer att bli, och vad som kommer att hända därefter. Kungen är Allah - om vi plockar för Hans skull kommer vi att välja de bästa handlingarna och skörda de bästa frukterna. Tänk noga på vilka frukter du samlar in till livet efter detta! Fyll inte din korg med annat än det bästa av det bästa, och var inte som den andra eller tredje rådgivaren, som inte brydde sig om vad de samlade ihop. http://rahma.se/27628/
Staten och imamerna
STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Sufins färd på Guds väg | Imam Qushayri
Tartib al-suluk fi tariq Allah — sufierns färd på Guds väg steg för steg Av Imam Abul Qasim al-Qushayri Översatt till svenska av Göran Ogén I Guds, den barmhärtige förbarmarens namn! 1. Mäster Abū ‘l-Qāsim cAbd al-Karīm bin Hawāzin al-Qushayrī {må Gud finna behag i honom!} sade: – Gudstjänaren måste has gjort sig fri från...
Fasta enligt tiden i Makka?
Fastan på orter där natten är kort Fatwa från Dar al-Ifta al-Misriyya Kommenterad av Imam Muhammad Muslim och Imam Abdulwahid Morrone samt av ECFR Den 8 augusti 2010 gavs en fatwa ut på Dar al-Ifta al-Misriyya gällande “Fastan på orter där natten är kort” (الصيام في الأماكن التي يقصر فيها الليل ) – Fatwa ID...
Dhul Hijja's första tio dagar | Sh. Yaqoubi
De första tio dagarna i DHUL HIJJAH av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi http://rahma.se/8190 Kära läsare, imorgon är det den första dagen av Dhul Hijja, vilket är den sista månaden i det islamiska året enligt Hijri-kalendern. Detta är också den månad då pilgrimsfärden äger rum. Dessutom är de första tio dagarna av denna månad de bästa dagarna i denna världen, enligt Profeten Muhammads ord (fred och välsignelser vare med honom) i en autentisk hadith i Sahih Ibn Hibban. Allah den Allsmäktige nämnde även speciellt de första tio dagarna av den månad och hedrade dem genom att svära en ed vid dem i början av Surat al-Fajr: {والفجر وليال عشر} “Vid gryningen, och vid de tio nätterna” Enligt kommentatorerna avses därmed de tio första dagarn i denna månad. Allah befallde oss att göra dhikr – att minnas och nämna Honom – under dessa tio dagar, då Han hänvisade till dem i Sura al-Hajj: {ويذكروا اسم الله في أيام معلومات} “…och att nämna Allah’s Namn under de välkända dagarna” Vår älskade Profet (må Allah välsigna honom och hälsa honom med fred) lärde oss att goda gärningar i dessa tio dagar är bättre än gärningar som utförs under några andra dagar, enligt en hadith som återberättas i Sahih Imam al-Bukhari. Imam ibn Hajar al-´Asqalani förklarar varför dessa tio dagar är de bästa dagarna på året genom att påpeka det faktum att de förenar alla Islams stora gudstjänsthandlingar: bön, fasta, välgörenhet och pilgrimsfärden (Hajj). Dessa finns inte samlade i någon annan månad. Det är alltså rekommenderat att under dessa dagar utföra många frivilliga gudstjänsthadnligar (´ibada), som att fasta under de första nio dagarna; göra dhikr utöver det vanliga, särskilt takbir och tahlil, läsa den Heliga Koranen osv. Tag detta tillfälle i akt – för vi kan aldrig vara säkra på att få leva till nästa år och kunna ta igen det vi missat! Visa ditt bästa med bön, dhikr, Koranläsning, och besök moskéerna oftare än vanligt, så att du gör dig förtjänt av ´Id-festen, även om du inte gör Hajj. Vi kommer att tala mer om detta på ´Arafat-dagen inshaAllah. Därmed sänder jag hälsningar och du´a till alla som läst detta till slutet. Shaykh Muhamamd al-Yaqoubi ---- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Månens fas just nu - live från NASA
BILD AV MÅNEN | JORDEN VIA SATELLIT Månens fas just nu - live från NASA Här kan man se exakt när nymånen föds. Den islamiska månaden börjar ca 36 timmar senare, när nymånen blir synlig med blotta ögat för en observatör på jorden. ..... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
"O ni som tror: Undvik misstänksamhet!"
OM ATT TRO GOTT OM ANDRA OCH UNDVIKA MISSTÄNKSAMHET Misstänksamhetens största fara är att det leder till synd eftersom den som göder sin misstänksamhet kommer se alla andra som syndare och bara se dålig moral var han än tittar. Den misstänksamhet som i sig själv är en synd är då den drabbade tillskriver andra muslimer dåliga avsikter. Det är förbjudet för en muslim att projicera sina egna dåliga tankar på sina bröder utan tydliga bevis eller orsak. Allah den Allsmäktige säger: ”O ni som tror, undvik misstänksamhet, en del misstänksamhet är sannerligen synd!” Profeten, må Allah välsigna och skänka honom frid, sade: ”Undvik misstänksamhet, för att yttra misstänksamhet är den mest lögnaktiga formen av tal” (al-Bukhari).
När Mina tjänare frågar dig om Mig...
NÄR MINA tjänare frågar dig om Mig [svara då att] Jag är nära; Jag besvarar den bedjandes bön, när han ber till Mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig – kanske skall de ledas på rätt väg.
Icke-muslimer i Ottomanska riket
ICKE-MUSLIMER I OTTOMANSKA RIKET I likhet med tidigare muslimska imperierier hade de ottomanska turkarna stor respekt och acceptans för de icke-muslimska minoriteter som levde i riket. MILLET-SYSTEMET Efter Sultan Mehmets II erövring av konstantinopel år 1453 fick ottomanerna för första gången styra över ett stort antal kristna, framförallt den det Ortodoxa Kristna samfundet i Konstantinopel. Allteftersom imperiet allt mer växte in i Europa, fick ottomanerna allt fler icke-muslimer under sitt styre. Under 1530 var över 80% av den ottomanska befolkningen icke-muslimer! För att kunna hantera de nya religiösa samfunden instiftade sultan Mehmet ett system som senare kallades för Millet-systemet. Systemet innebar att varje religiöst samfund organiserades in i en så kallad ”Millet” (nation). Till exempel sågs alla ortodoxa kristna som en millet och judarna utgörde sin egen millet. Varje millet fick utse sin egen religiösa ledare. ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se
Evolutionsteorin och Islam | Sh. Nuh Keller
ETT ISLAMISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL EVOLUTIONSTEORIN av Sheikh Nuh Ha Mim Keller svarar på frågan om evolutionsläran är kufr och shirk: http://rahma.se/25193/ Människan Vad gäller din fråga om huruvida Koranens förklaring av skapelsen är oförenlig med att människan har utvecklats, om evolution innebär som Darwin trodde, ... är min förståelse att denna förklaring är oförenlig med Koranen skapelseberättelse. Vår första förfader var profeten Adam (frid vare med honom), som skapades av Allah i Janna, “paradiset” och inte på jorden. Andra arter Beträffande andra fall verkar inte förändring från en art till en annan motsäga uppenbarelsen... Validitet ...Beträffande teorins samstämmighet, logik, tillämpbarhet och validitet, verkar teorin om människans utveckling från lägre livsformer inte visa tillräckligt med vetenskaplig stringens för att upphöjas från att utgöra endast en inflytelserik tolkning. ... Vi väntar alltjämt på att bli övertygade av dessa slags slutsatser. Sammanfattning Allah ensam är Skapelsens herre. Han ensam orsakar allt som ska vara och inte ska vara. Orsaker i sig själva är utan verkan och egentligen är både orsak och verkan skapade av Honom. Orsak och verkan till alla förlopp, inklusive sådana genom vilka växt- och djurarter ges individuella egenskaper, är resultatet av Hans arbete endast. Vad gäller påståendet att människan har utvecklats från en icke-mänsklig art så utgör detta otro (kufr), oavsett om vi tillskriver förloppet till Allah eller till “naturen”. Det beror på att denna förklaring förnekar sanningen om Adams extraordinära skapelse, vilken Allah har uppenbarat i Koranen. ... Människan är något särskilt. ------ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Berättelse: Hos frisören
En muslim gick till frisören för att klippa sig och trimma skägget. När frisören började klippa honom, började de småprata. De pratade om allt möjligt och till slut kom de till att prata om Gud. Frisören : “Jag tror inte att Gud finns.” Kunden (muslim) : “Varför säger du så?” Frisören : “Jo, det räcker...
Frågor och svar om tasawwuf
FRÅGOR OM TASAWWUF besvarade av Hajj Abdassamad Clarke Vad är tasawwuf? Vad är dhikr? Vad menas med wird? Vad är en tariqah? Är det nödvändigt att följa en sheikh? Vilket förhållande råder mellan sheikh och murid? Hur finner man en sheikh?