En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi
Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska
Granada, Sala de las Hermanas
Sala de las Hermanas, Granada
Varför tillåter Gud lidande?
Av www.onereason.se Genom historien har denna fråga plågat mänskligheten. Den allmänna hållningen är att om det fanns en alldeles utmärkt, allsvetande, allsmäktig Gud, så skulle det inte finnas något ont eller lidande i världen – död, sjukdom, ålderdom, jordbävningar, vulkanutbrott och svält skulle inte råda i livets ekvation. När man tar sig an frågan står...
Kan man göra Hajj åt någon annan?
Besvarat enligt Shafi´i-skolan Av Al-Ghazali-insttitutet Fråga: Kan man betala någon annan person att göra hajj för någon av sina föräldrar? Svar: Den som p.g.a. kronisk sjukdom eller hög ålder inte kan ta sig till Mekka alls eller som bara kan ta sig dit med stor svårighet, kan utföra pilgrimsfärden genom att be någon annan göra...
Myten om mödomshinnan
En betraktelse om dygd och heder ur islamiskt perspektiv Av Amatu Allah och B. Muhammad Föreställningen om en “mödomshinna” som kan påvisa om kvinnan är oskuld är djupt rotad i en kulturell tradition, som det är svårt att påverka med rationella argument. Grundproblemet ligger i kravet att kvinnan ska prestera bevis för sin oskuld –...
Tariqans grunder | Ahmed Zarruq
Den andliga vägens grunder av Sidi Sheikh Ahmad Zarruq al-Barnusi al-Fasi (d. 899 H.) övers. till svenska: bmk © Kultursällskapet Damas | www.damas.st Sheikh [Ahmad Zarruq] – må Allah vara nöjd med honom – sade: Principerna för vår väg är fem: 1. att frukta Allah (taqwa) i enskildhet och offentlighet 2. att följa sunnan i...
Hanafi Fiqh del 1 | Salahuddin Barakat
Hanafi Fiqh – Lektion 1: Introduktion | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 29 september 2012 Från spellistan Sidi Salahuddin Barakat
Islams familjesyn | Imam A.H. Kielan
Några reflektioner kring ISLAMS FAMILJESYN Av Imam Abd al Haqq Kielan FNs deklaration om mänskliga rättigheter (Artikel 16:3): Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och ger rätt till skydd från samhället och staten Positiva strategier för att bidra till ett bättre gemensamt samhälle: - Stärka familjen och höja dess status som en källa till trygghet och framtidstro för barnen. - Stärka de muslimska kvinnornas ställning i Sverige med motto Kvinnors trygghet, barnens framtid. - Stärka muslimska ungdomars identitet i Sverige genom utbildning - Hjälpa ungdomarna att integrera sig som goda muslimer i det svenska samhället genom att utbilda rollförebilder - Hjälpa ungdomarna att öka sin förmåga att orientera sig med det svenska språket och ha en insikt i hur det svenska samhället fungerar. - Ge ungdomarna möjlighet till gemenskap och meningsfulla aktiviteter. - Öka förståelsen hos samhället om ungdomarnas identitet och kultur gentemot det svenska livsmönstret - Ge ungdomarna större inre trygghet. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Hanafi Tahara: Avsikten är Sunna
Avsikten för Wudu och Ghusl är Sunna mu'akkada "Handlingar bedöms enligt avsikten (niyya)" (hadith). Därför bör den som söker belöning för sin handling låta en en tydlig avsikt föregå varje gudtjänstthandlig. Men enligt Hanafi-skolan är detta inte ett villkor för giltighet av Wudu och Ghusl. Det innebär att bönen är giltig, även om avsikten för föregående Wudu var otydlig eler obefintlig.Avsikten är en handling som utförs av hjärtat. Men det är mandub (rekommenderat) att samtidigt uttala den med läpparna, för att stärka sin beslutsamhet. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
- Imam Malik träffar Abu Hanifa
Imam Malik träffar Abu Hanifa Av: Muhammad Moosa Mubarak, Khanyar Översatt till svenska av Kerim Hrustanovic Innan Imam Maliks och Abu Hanifas möte brukade Imam Malik säga “akta er för de människor med åsikter.” Abu Hanifas skola kallades för “åsikternas skola.” Innan de träffades kommunicerade de ofta via brevväxlande men de träffades inte förrän när...
Broderskapets bud (2) | Imam Sha´rani
Ur “Adab al-Suhba” av Imam al-Sha´rani Bokens andra del: Vad bröder är skyldiga varandra Översatt till svenska av bmk 8. Till den rätt en broder är skydlig sin broder hör: Att man, i sin självuppskattning, alltid anser sig som stående lägre än sin broder i rang. Det har sagts: Den som inte ser sig själv...
Vad är en Salafi? | Sh. Nuh Keller
VEM ELLER VAD ÄR EN SALAFI? ÄR DERAS FÖRFARINGSSÄTT GILTIGT? Av Nuh Ha Mim Keller (1995) Ordet salafi eller "tidig Muslim" inom traditionell Islamisk lärdom innebär någon som levde under de fyra första århundradena efter Profeten (frid vare med honom), inklusive sådana lärda som Abu Hanifa, Malik, Shafi'i, och Ahmad ibn Hanbal. Vem som helst som dog efter detta är en av de så kallade khalaf eller "de sentida Muslimerna". Termen "Salafi" återupptogs som en slogan och som namnet för en rörelse, bland de sentida Muslimerna, av följet kring Muhammad Abduh (elev till Jamal al-Din al-Afghani) ungefär tretton hundra år efter Profeten (frid vare med honom), för uppskattningsvis hundra år sedan. Likt andra rörelser som dykt upp inom Islams historia, var deras huvudsakliga påpekande att religionen inte fattats ordentligt av någon sedan Profeten (frid vare med honom), de tidiga Muslimerna--och dem själva. Ifråga om ideal, förespråkade rörelsen en återvändo till en shari'a-betänklig ortodoxi som skulle rena Islam från oönskade tillägg, kriteriet för omvärderingen varandes Koranen och hadith. Dessa ideal är förstås ädla, och jag tror inte att någon skulle motsrida deras värde. De enda meningsskiljaktigheterna är hur dessa ändamål ska bestämmas, och hur de sedan ska tas i bruk. Det är svårt att, med få ord, beskriva rörelsens alla aspekter och tvistemålen som är inblandade, men jag hoppas att kunna publicera en fullständigare avhandling senare i år, insha'Allah, i en samling av essäer kallad "Re-Formatörerna inom Islam". ... (forts.) ......... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Hanafi Fiqh del 7-9 | Salahuddin Barakat
Salahuddin Barakat föreläser om OLIKA TYPER AV VATTEN H7 - Vatten och dess källor H8 - Kvarlämnat vatten H9 - Kategorisering av rena vätskor Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=6hiXa8pQjXc&feature=BFa&list=PLRQ3cg94EWU4OH4FTboJOhd2yadj2hsn-
Opolitisk Islam | A. Nordenhök
OPOLITISK ISLAM Av Abdussalaam Nordenhök ...Hur ska vi som reflekterande människor betrakta den alltmer accelererande vulgär-feminismen? Liberalismen har visserligen i sin egoistiska glupskhet svalt samhället, tuggat det och spottat ut sporadiska bitar som inte ens geniet kan lägga pussel med. Dess broder socialismen däremot har svalt familjen, likt Jona i valens mage, och håller dess naturliga hierarki gisslan, placerat sista ordet först i kvinnans hand och sedermera i barnets. Den nya civilisationen har deklarerat krig mot biologin och höjer sin kritiska whiskeyförvrängda röst mot äktenskapet mellan två biologiska parter. Man gör sexualkunskap obligatoriskt i skolan, uppmanar barn att experimentera och utforska, samtidigt som man hånar äktenskapet som legal scen där detta kan ske i trygg miljö. De flesta unga svenskar minns barndomen som ett evigt hämtande och lämnande på dagis, en hafsig kvällsmåltid i föräldrarnas sällskap och kanske en godnattsaga. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se
Stå upp för Syriens folk! | Sh. Yaqoubi
”Syriens folk slaktas och dödas, barn mördas, deras strupar skärs av med kniv. Kvinnor våldtas, gamla människor dödas i sina hem, människor bränns med eld. Det är hämnden som sekten vid makten tar ut mot Sunni Muslimer. Jag uppmanar varje lärd och varje person att tala mot det förtryck som sker i Syrien. Tystnad är...
Giftermål (nikah) enligt Shafi´i-skolan
Av Al-Ghazali-institutet Inledning Lov och pris tillkommer Gud, och må Hans frid och välsignelser vara med vår mästare Muhammed, hans familj och hans följeslagare. Nedan följer en sammanfattning av de råd och regler som gäller för giftermålet enligt den shafi’itiska tolkningstraditionen av Koranen och sunna. Att gifta sig eller inte Att gifta sig är rekommenderat...
Månaden Rajab | Ustadha Rahma Ahmed
MÅNADEN RAJAB av Ustadha Rahma Ahmed En av Guds heliga månader annalkar. Rajab är en av islams heliga månader. Islam har fyra heliga månader varav tre infaller direkt efter varandra. Dessa tre är Dhul-Qa’dah, Dhul Hijja och Muharram. Vår Herre sade: “Antalet månader är tolv enligt Guds dekret- vilket Han fastställde den dag då Han skapade himlarna och jorden. Av dem är fyra helgade, detta är Guds evigt sanna lag. Vanhelga därför inte dessa månader till skada för er själva” (Tawba, 36) En månad fylld av barmärtighet och förlåtelse Rajab är en ärad månad fylld av ljus och barmhärtighet till de ångerfulla. Goda gärningar i form av fasta och ånger påbudes starkt. Belöningen för goda handlingar är trettio gånger större än belöningen utanför denna månad. Detsamma gäller onda gärningar som bestraffas 30 ggr mer än onda gärningar under de resterande kalendermånaderna Den helige Profeten (salla Allah ‘aleihi wa ‘ala Alihi wa sallam) sade: “Rajab är Guds månad och Sha’baan är min. Ramadan är mitt samfunds månad.” De lärda säger att Rajab är förlåtelsens månad, Sha’baan är den månad man bör be om välsignelser över den heliga Profeten, må Guds frid och välsignelser vara över honom, och Ramadan är den heliga Koranens månad. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Presentation: Sh.Faisal Abdur-Razak
Sheikh Faisal Hamid Abdur-Razak bor i Brampton, Kanada. Under åren 1977- 1986 studerade han i Saudiarabien, först vid Umm al-Qurra-universitetet i Mecka, sedan vid Kung Abdulaziz-universitetet i Jeddah. Han har också studerat vid York University i Toronto, Canada. Under studietiden i Saudiarabien studerade han även under många lärda och Shuyukh, bl.a. Sheikh Hasan Ayub, Sheikh...
Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (1,2)
OM NÖDVÄNDIGHETEN AV OCH BELÖNING FÖR ATT ÄLSKA PROFETEN Må Allah välsigna honom och sända honom fred Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Säg: om era fäder och era söner och era bröder och era hustrur och er släkt och det ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de ska förbli osålda och era ombonade hem – [om allt detta] står ert hjärta närmare än Allah och Hans Sändbud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Allah ger Sin vilja tillkänna; Allah vägleder sannerligen inte dem som visar trots och olydnad.» (9:24) Allahs Sändebud sade: “Ingen av er tror förrän jag står honom närmare än hans barn, hans far och alla andra människor.” En man kom till Profeten och frågade: “När kommer den Yttersta Tiden, o Allahs Sändebud?” Profeten svarade: “Vad har du förberett för den?”Mannen sade: “Jag har inte förberett mig med så mycket bön, fasta eller välgörenhet, men jag älskar Allah och Hans Sändebud.” Profeten sade: “Du kommer att vara hos den du älskar.” Profeten sade: “Den som älskar mig kommer att vara med mig i Paradiset.” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se
"En sahih hadith är min madhhab"
Förklaring till Imam al-Shafi’is uttalande: “Om ni finner en sahih hadith som mottsäger mig, så är den min maddhab” Ur “Al-Majmu´ Sharh al-Madhabhib” av Imam al-Nawawi Översatt och sammanfattat av bmk @ 2012 signerat-bmk B. Muhammad Det har verifierats genom sahih berättarkedjor att Imam al-Shafi´i sade: إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله صلى...
Staten och imamerna
STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se