En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Broderskapets bud (1) | Imam Sha´rani

    Ur “Adab al-Suhba” av Imam al-Sha´rani Bokens andra del: Vad bröder är skyldiga varandra Översatt till svenska av bmk Vet – må Allah ge dig framgång i sådant Han tycker om – att de rättigheter som hör till umgänget är många. Här ska vi endast lägga fram en sammanfattning för dig av de rättigheter som...

  • Vem var Nasreddin Hodja?

    VEM VAR NASREDDIN HODJA? Nasreddin Hodja är en populär hjälte i humoristiska berättelser. Han är välkänd över ett stort geografiskt område som sträcker sig från länder i Balkan till Centralasien, och många regioner påstår sig vara hans hem. Mest sannolikt var personen Nasreddin Hodja en imam, domare och teolog som levde i Anatolien där han föddes i en by i Hortu 1208/1209 och dog i Akşehir 1284/1285. Men Nasreddin Hodja i berättelserna framställs ofta som en fattig man med en jordbrukares livsstil, en figur som verkar på gränsen mellan visdom och enkelhet, alltid positive, jordnära, öppensinnad och långt bort från islams strikta regler. I Turkiet har han som person blivit väldigt populär under många århundraden, och runt 600 historier med Nasreddin Hodja som huvudperson har noterats. ...forts... http://rahma.se/26928/

  • Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper

    Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/

  • Idoler | Ahmad Elheich

    IDOLER Av Ahmad Elheich Då Khalid Ibn Al Walid (radiya Allah ´anhu) bad khalifan Abu Bakr (radiya Allah ´anhu) om förstärkning mot perserna, sände Abu Bakr förstärkningen. EN man: Al Qa´aqa´a Bin Amr (radiya Allah ´anhu) – och han sade: Vi kan inte förlora ett krig med Al Qa´qa`a i armén. Då Amr Ibn Al´As (radiya Allah ´anhu) bad khalifan Umar (radiya Alllah ´anhu) om förstärkning, sände Umar TRE män. Han sade: Här har du tre män. Var och en av dem motsvarar tusen krigare: Sa´ad Ibn Abi Waqqas, Khuzama och Al Zubayr Ibn Al Awam (radiya Allah ´anhum). Då muslimerna bad khalifan Uthman Bin Affan (radiya Allah ´anhu) om förstärkning till Norra Afrika sände han SEX personer: Al Hassan, Al Hussain AS och Abdullah ibn Al Zubayr var bland dom. När jag får höra namnen på vår ungas idoler idag får det mig att tänka!!! Har någon lärt dem om vår historia? Cristiano Ronaldo kan dribbla igenom ett helt lag. – Al Zubayr Ibn Al Awwam (radiya Allah ´anhu) dribblade igenom en hel arme själv. När han inte hade en enda fiende framför sig, vände han tillbaka och dribblade igenom dom alla igen med sin svärd och häst. - Vem är mer värd respekt och beröm? ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Den sista Skriften | Isak Cirkin

    Den sista Skriften LÄS I DIN HERRES NAMN av Isak Cirkin Böcker, ord, meningar, fraser, muntlig tradition Tolkning, tolkning, tolkning Kontext och åter kontext Viskningar, begär, glömska, förvirring, en missad poäng Listan kan göras lång – listan BÖR göras lång Prisa Den Nåderike som skänkt en sista Skrift En självmedveten Skrift En Skrift som presenterar sig Som definierar sina åhörare Lär oss Guds tillvägagång – ger oss arketyper En Skrift som lägger ut ramar för sin tolkning Som belyser sig själv – är enhetlig Vars budskap är – “både och” En Skrift för alla – den simple som för dennes motsats En Skrift som klargör sin härkomst Sin förmedling, sin förmedlare – sitt språk Reciterad i vacker ton En Skrift som förankrar sig i en tradition En tradition som ger upprättelse åt de äldre Skrifterna Liksom upprättelse åt de gågna förmedlarna Alla – från Adam till Noa till Abraham till Moses till Jesus och Muhammad “Läs!” – uppmanar den – “Läs i din Herres namn” Reflektera! En Skrift som lägger fram argument och slutsatser Beskyddad till innehåll och mening Förklarad av förmedlaren och hans närmsta En Skrift placerad i en nations händer, en balansens nation, universell, skyddad från vantolkning Och tolkad av den inre kärnans människor – visdomens människor En Skrift prisad av sina fiender En förmedlare prisad av sina fiender “Vi har gjort Koranen lätt att minnas; vem vill bevara den i minnet och ta lärdom?” ................. http://rahma.se/26690/

  • Bosnisk sång: Låt oss komma till ånger

    Burhan Šaban – Tobe dođimo – تبت إلى الله – Låt oss komma till ånger Svensk tolkning: Kerim Hrustanovic [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=mgQvb9ngEdM&w=400] Låt oss komma till ånger Fälla tårar Broder “Allah” säger vi Fisken i vattnet Fågeln i himlen Allt åminner Allah Allah” säger vi Alla djur Växter, stenar Nämner honom “Allah” säger vi En mumin är...

  • Presentation: Imam Abd al Haqq Kielan

    Presentation av IMAM ABD AL HAQQ KIELAN (sammanfattning) BAKGRUND Abd al Haqq Kielan (Leif karlsson) är född 1941 i Eskilstuna. Han är utbildad i måleri och skulptur, orientaliska språk, filosofi och konsthistoria. Under sin resor kom han i kontakt med Islams värld – första gången var det i Marokko 1963 - och antog senare formellt Islam. MUSLIMSK LEDARE MED SAMHÄLLSENGAGEMANG Imam Abd al Haqq Kielan jobbar på gräsrotsnivå som imam i Eskilstuna sedan 1987. Han är aktiv inom föreningen Svensk-muslimska familjeförbundet med att motverka problemet med unga muslimer som radikaliseras och är på väg mot extremism. Samtidigt verkar han på nationell nivå som ledare för muslimska församlingar. År 1999 grundade han SISAM (Svensk Islamisk Samling) som grupperar ett 20-tal statsbidragsberättigade trossamfund med över 20 000 medlemmar i Sverige. TALESMAN FÖR ISLAM I SVERIGE Abd al Haqq Kielan är ständigt aktiv i samhällsdebatten, där han företräder en moderat och sansad röst för muslimer i Sverige. Han intervjuas ofta i media och anlitas som föreläsare vid Talarforum KULTUR, UTBILdNING OCH RELIGIONSDIALOG Imam Abd al Haqq Kielan är initiativtagare till och medlem i Svenska Islamiska Akademien, grundare av Minarainstitutet, och organisatör av kurser om Islam vi Ersta-Sköndals Högskola. Han är ansvarig utgivare för Tidskiften Minaret, som åtnjuter statligt kulturbidrag. Han är ordförande i dialoggrupen “Judar Kristna Muslimer” och är ständigt aktiv i religionsdialogen i Sverige. Vid den ekumeniska gudstjänsten i Storkyrkan 2007 reciterade han Öppningens sura (Al-Fatiha) ur Koranen på arabiska och venska. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Islamiska månader & högtider

    DET ISLAMISKA ÅRET: MÅNADER & HÖGTIDER Det islamiska året består av tolv månander som bestäms av månens faser. En månad kan vara 29 eller 30 dagar. Hela årets längd är ca 10 dagar kortare än ett solår. Läs om de olika månaderna på http://rahma.se/25683/ Högtier och viktiga datum * Datumomvandlare * Månens fas just nu Månadernas namn: Muharram Safar Rabi´ al-Awwal Rabi´ al-Thani Jumada al-Awwal Jumada al-Thani Rajab Sha´ban Ramadan Shawwal Dhul Qa´da Dhul Hijja

  • Familjens sammanbrott | A.H. Murad

    Debatten om familjens status ligger i botten av den rådande kollisionen mellan det uppblåsta, men ”dekadenta” Nord och det ständigt fattigare Syd. En kollision mitt i vilken vårt samfund försöker definiera sig självt och överleva. Denna kulturkrock har blivit så viktig för båda sidors självbild att den nu är oundviklig. Det förefaller som om vi varje gång vi sätter på televisionen och lutar oss tillbaka, måste se Nords fördomar och dess osäkerhet uppbackad av en ändlös, enträget humanistisk diet av dokumentärer om de missförhållanden som råder i den familjecentrerade tredje världen och om den orättfärdiga motvilja dess folk har mot att forma sig efter de liberala demokratiernas sociala doktriner. För den genomsnittlige västerlänningen verkar denna ensidiga polemik tillfredsställande och oomtvistlig. Den bekräftar det sken av överlägsenhet som stillar hans oro för problemen i det egna samhället. Den formar den allmänna opinionen och leder till att man finner sig i likvideringen av palestinier, bosnier eller tjetjener med de allra mildaste (men självrättfärdigt tillkännagivna) samvetskval. I själva verket är det svårt att inte dra slutsatsen att det moderna västerlandets sociala doktriner har pressats in i de imperialistiska ideologier som rådde under slutet på 1800 talet, eftersom polemiker använder sig av ortodox feminism och homosexualitet som de perfekta käpparna med vilka de kan slå den tredje världen. För hundra år sedan, blandade sig vita kristna i alla andras angelägenheter för de teologiska dogmerna och handelns skull; nu gör de det för de sociala dogmerna och handelns skull, men den underliggande attityden av förakt har i stort sett förblivit densamma. Muslimer som lever i västvärlden sitter i en intressant och fördelaktig position gällande denna fråga.... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Biografi: Imam Ghazali (d. 505 i Tus)

    IMAM AL-GHAZALI Imam Al-Ghazalis är en av Islams mest betydade tänkare, som lämnat ett djupt och varaktigt intryck både inom och utanför den muslimska sfären. Hans arbete är mångfasetterat: det omfattar böcker om Islamisk lag, teologi, logik, politik och psykologi. Han stod i fronten för Islams möte med den grekiska filosofin – ett möte som stärkt och berikat den islamiska teologin. Han kallas ofta för “Hujjat al-Islam” – Islams bevis – pga det systematiska och logiska sätt på vilket han utredde Islams troslära och försvarade den mot olika ideologiska strömningar. Genom översättningar till latin kom hans tänkande även att påverka den kristna skolastiken. T.ex. återfinns många av Al-Ghazalis tankegångar senare hos Tomas av Aquino. Imam Al-Ghazali gav återupprättelse åt Islams andliga värden i en tid då religionsutövandet hade reducerats till tom yttre formalism – en situation som vi kanske känner igen idag. I hans Ihya anvisas en metod för hur människan kan närma sig Gud genom att systematiskt söka balans mellan de ytterligheter som distraherar hennes själ – en värdefull kunskap, som är högst aktuell för människor idag, oavsett bakgrund och trosbekännele. Idag kämpar Islam med det västerländska inflytandet, liksom det en gång kämpade med den grekiska filosofin. Vår tro och vårt andliga liv är på väg att urholkas och förlora i djup och skärpa. Nu som då finns ett behov av att “återuppliva religionens vetenskaper”. Den som fördjupar sig i Al- Ghazalis arbeten kommer där att finna många konstruktiva upplslag för att ta den uppgiften i angrepp. ... (forts) ........... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt om natten | Elin Latifa

    Som tåg i natten, tåg i natten Som ett ljudlöst ljud, som viskande vatten Den ondska som fräter, som ljuger Som hackar Som driver till vanvett Som alltid fördömer Som aldrig tackar Det finns inga ord, men jag måste försöka att skriva att skriva Försöker förtvivlad att ondska fördriva Mitt sinne kan inte ta in och begripa Det smutsiga skändliga Det sker när jag skriver Jag hör det, det ekar Ett skrik eller många De skriker som döva, som rök ur en pipa Som tjära som brinner, som blöder Som blod när det rinner, Som barn sniffar thinner, Vart än blicken vänds här i Dunya, hörs skriken som ständigt påminner Om det som är hårt och helt utan värme, det är bara hetta Och barn sniffar thinner Om jag inte visste att allt här ska stanna Allt här ska vissna, förseglas, förgås Och jag aldrig bugat mig ner På min panna Med visshet att Gud är det Enda Det Sanna Vad hade jag då Bara vansinne kvar Men mitt i det giftiga, vidriga, stanken Finns Skönheten, Tecknen, Ljuset Finns svar. Oh låt mig få hålla det repet Till slutet, Låt mig och alla få inblåst i hjärtat Ja, gjutet I finaste glas, i luft Som av fjädrar Att vi lyser och känn när du vädrar Doftar en doft som av rosor och hav Att alltings ursprung, alltings nav Drar oss tillbaka, till Källan, till Kärlek till frid och till stillhet, glöm bort alla kval Låt dig sväljas av Jonas val Och kom ut ur det gapet, kom hem Be om nåd! För så är det skrivet, så är det sagt Att Guds nåd är större än all världens synd. Att Guds nåd är större än all världens synd.

  • Bildspel: Humaythira

    Imam Abul Hasan al-Shadhili (radya Allah ´anhu) ) gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt ett löfte han fått från Allah: att han skulle dö på en plats där det ägt rum något förtryck. Imam Abul Hasan brukade göra hajj vartannat år. År 656 H (1258 e.Kr), några veckor efter det att Hulugu Jengis Khan hade skövlat Baghdad, stadde han sig på sin årliga hajj-resa. Denna gång bad han att en spade och en likskrud skulle packas i hans bagage. Hajj-rutten gick genom Damanhur, via Kairo, uppför Nilen till `Idfui övre (södra) Egypten, varifrån man burkade korsa Röda Havet till Jeddah. Imam Abul Hasan gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt det löfte han fått från Allah på en plats som aldrig vederfarits förtryck. I “Lataif al-Minan” återberättas från Imam Abul Hasans son, vår mästare Shihab al-Din Ahmad: “Sheykhen sade då han dog: ‘Sannerligen, jag tillfört denna väg, något som ingen annan kommit med’ ” Hans kropp tvättades i Humaythiras vatten, som därefter blev välsmakande och överflödande och räckt till alla släcka törsten hos alla de ressällskap som gjort halt där sedan dess. Abu `AbdAllah ibn al-Nu`man, som brukade skriva dikter till Imam Abul Hasans ära, antyder detta i några diktrader: “Efter hans död bevittnade jag hans underverk Som tydligt framstår mot dem som förnekar hans upplysthet.” http://rahma.se/3050/

  • Shafi'i-skolans utveckling

    En sammanställning av shafi’i-skolans historiska utveckling Av AbdulWahid Morrone Shaf’i-skolan har genomgått fem olika stadier. 1 Grundandet av skolan Denna era tog slut vid Imam al-Shafi’is död, må Gud vara nöjd med honom. Han lämnade efter sig flera böcker, bl.a. Kitab al-Umm [Källboken] 2 Skolans utbredning Hans elever och följeslagare spred skolans läror, och till...

  • ´Ashura'-dagen till minne av Profeterna

    'Ashura'-dagen fias den 10 Muharram tillåminnelse av Profeterna, och tacksamhet gentemot Allah för de undebara ting som han lät hända med dem den dagen.

  • Profetens välsignade sandaler

    Ett par av Profetens (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler tillvaratogs av Banu Hadid och fördes senare till Damaskus. När Dar al-Hadith inrättades i Damaskus på 600-taet H., förvarade man sandalerna ovanför dess mihrab (bönenisch). Ulama reste långväga för att se dem, och ta med en bild av dem tillbaka till sina hemländer. Det har skrivits böcker och dikter om företrädena hos Profeten Muhammads (salla Allah ‘ aleihi wa sallam) sandaler. I Darwishiyya moskén i Damaskus finns en symbolisk avbildning av Profetens sandaler, med följande poesirader inskivna: O du som betraktar bilden av Profetens Sandal Kyss utan högmod Sandalens symbol, Och låt ditt ansikte röra den sko som berörts av Profetens fot då han morgon och afton gick ut. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sadaqat al-Fitr | Mufti M. al-Kawthari

    Sadaqat al-Fitr | Mufti M. al-Kawthari Konceptet bakom sadaqat al-fitr är att tillåta fattiga och behövande individer att njuta av ‘iddagen som de som är rika och att de inte ska oroa sig över att ekonomin ska gå ihop. Det är som sådant starkt rekommenderat att betala denna sadaqa på ett sätt att den når de fattiga och behövande på ‘iddagen. I områden där sadaqat al-fitrpengar samlas in och sedan skickas utomlands, är det därför bättre att betala den några dagar innan ‘id, så att de fattiga och behövande individerna får den på ‘iddagen. Muslimska samfund i de olika städerna bör försöka underlätta insamlingen av sadaqat al-fitr innan ‘id och dess utdelning bland de fattiga på ‘iddagen. ----- Donera till SKT - http://skt-sverige.se

  • Presentation: Fredrik Idris Brusi

    Presentation av Fredrik Idris Brusi Fredrik Idris Brusi är 37 år och bor i Solna, där han är är född och uppvuxen. Han konverterade till islam 1997. Har studerat Maliki fiqh med Sidi Ramzy Ajem samt Fiqh och Tasawwuf hos Shaykh al-Tayyib. Han skriver just nu på en masteruppsats om tradition och modernitet hos en...

  • Unga muslimer och jihad

    Unga svenska muslimer och KOMBATTANT JIHAD Det finns många anledningar till att ungdomar söker hårdare livsstilar i försök att komma närmare Allah swt. Bland dessa är: * Att man är tuff som person. * Att man har ett syndfullt förflutet som man snabbt vill ”bli av med”. * Att man ser att världen fylls av orättvisor och förtryck. En kombination av dessa tre orsaker kan ibland skapa en person som söker radikala lösningar för allt. Man söker en värld där allt måste vara ”antingen eller”. Det som är Sunnah blir en ”obligation” och det som är orekommenderat blir ett ”förbud”, och det gråa flexibla utrymmet för olikhet i rättsliga åsikter försvinner helt. Den farligaste utvecklingen är att personen ser kombattant jihad som lösning för alla problem. ... Läs forts. på http://rahma.se/25786/

  • Text och tolkning | Imam Ghazali

    QAANUUN AL-TA’WIIL Regler för figurativa tolkningar Av Imam al-Ghazali Ur Majmu’a Rasaa’il – ett samlingsverk som innehåller flera av hans skrifter Översättning och bearbetning av Abdulwahid Morrone Vid en första ytlig anblick kan man få intryck av att det råder en konflikt mellan logik (ma’qūl) och skrift (manqūl). De som ägnat sig åt denna fråga...

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...