Kräv inte för mycket! | Sh. M. Yaqoubi

Råd om äktenskap Muhammad al-Yaqoubi

Ur en kommande CD-serie om Kärlek och Aktenskap: “Love and Marriage”
Direkt länk: http://www.youtube.com/watch?v=8d53M4HUrCU
Från Youtube-kanalen nurdotnu http://youtube.com/nurdonu
Spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska
Svensk text: ea/bmk


    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • M. K. Bernström: Min väg till Islam

    Min väg till Islam ISLAM ÄR FÖRLÅTELSENS OCH BARMHÄRTIGHETENS RELIGION Av: Mohammed Knut Bernström "...En på gudomlig uppenbarelse grundad religion måste, som jag ser det, vara universell, oföränderlig och tillämplig överallt. En sådan religion finns sedan snart 1400 år och dess namn är Islam. ... Jag såg med en gång den enastående skönheten i dess uttrycksformer, kallelsen till bön, också i nattens tysta timmar, bönens högtidliga ritual med nedfallet med pannan mot marken, det fysiska uttrycket för underkastelsen under Gud, världsalltets Herre, den unisona Koran-läsningen i moskén efter vissa melodiska regler etc., och jag tänkte att jag kanske här såg framför mig den fasta, oföränderliga religion jag sökte. "

  • Presentation: Fredrik Idris Brusi

    Presentation av Fredrik Idris Brusi Fredrik Idris Brusi är 37 år och bor i Solna, där han är är född och uppvuxen. Han konverterade till islam 1997. Har studerat Maliki fiqh med Sidi Ramzy Ajem samt Fiqh och Tasawwuf hos Shaykh al-Tayyib. Han skriver just nu på en masteruppsats om tradition och modernitet hos en...

  • Zakat - enkelt förklarat

    Zakat – den renande gåvan (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Zakat är en gåva som tron förpliktar oss till. Det är en av pelarna i Islam. När en muslims egendom, en kvinnas liksom en mans, överstiger ett visst minimivärde...

  • Hadith al-Rahma | Sh. M. al-Yaqoubi

    Hadith al-Rahma – حديث الرحمة المسلسل بالأولية – Hadithen om Barmhärtighet Reciterad av Allama Sheikh Muhammad al-Yaqoubi med Isnad musalsal bil-awwaliyya Allama Sheikh Muhammad al-Yaqoubi läser här upp hadithen och ger några av sina viktigaste isnader (berättarkedjor) för Hadith al-Rahma under en Hadith Dawrah i Istanbul 2011. Sheikh Muhammad al-Yaqoubi’s isnad >> Hadith al-Rahma Hadith...

  • Biografi: Imam Abul Hasan al-Shadhili

    IMAM ABUL HASAN AL-SHADHILI (d. 656 H. i Humaythira, Egypten) Imam Abul Hasan (radiya Allah ‘anhu) föddes i byn Gumara i Rif-området som ligger i Atlasbergen i Maghrib (dagens Marokko) år 593 H. Hans första lärare var `AbdAllah ibn Harazim (d. 633), som var elev till Abu Madyan. Som ung reste han österut för att söka sin läromästare. I Bagdad mötte han år 618 H en av den tidens störste andlige ledare, al-Sayyid Abu al-Fath al-Wasiti. Denne sade till honom: “Du har kommit hit för att söka al-Qutb – men han finns där du kommer ifrån – i Maghrib.” Så återvände och leddes till Ibn Mashish. Han klättrade upp för det berg där Ibn Mashish vistades, och fann där en brunn, där han tvättade sig ren från kroppslig och andlig smuts, och bad till Allah: “O Allah, jag har tvättat bort min kunskap och mina gärningar, så att jag inte har någon annan kunskap eller gärning än vad som kommer från denne Sheikh“. Därefter hälsade honom Ibn Mashish med orden: “Välkommen (och han nämnde hans namn och härkomst). Du kom till oss fattig på kunskap och gärning, och av oss tog du emot rikedomar från denna världen och nästa.” Efter att ha vistats en tid i Ibn Mashish’s sällskap sände denne honom till Ifriqiya (Tunisien) ochg sade till honom: “Du kommer att bli denna tids qutb.” ...Fortsättning... http://rahma.se/2981/biografi-imam-abul-hasan-al-shadhili/

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/

  • Kort om Islams rättsskolor

    Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto

    Jihad och tasawwuf i Västafrika: Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto av B. Muhammad Sheikh dan Fodio, även känd som Shehun, var en lagens, andens och stridens man – faqih, fakir och mujahid. Han skapade under början av 1800-talet det största imperiet i Afrika efter Songhai-rikets fall på 1500-talet. Sokoto-kalifatet, uppnämnt efter sin huvudstad...

  • Hur en man behandlar en kvinna

    Hur en man behandlar en kvinna enligt Koranen och Sunnan EN PÅMINNELSE TILL ALLA BRÖDER av Nabil Mazari Det är mannens skyldighet att stå för kvinnans beskydd, välstånd, mat, kläder och allt annat som hon kan tänkas behöva. Om kvinnan själv tjänar pengar så är hon fri att använda dem till det som hon själv vill. Men mannens plikter slutar inte med de elementära behoven för uppehälle och beskydd. Mannen är även av Allahs lag beordrad att behandla sin fru med rättvisa, att respektera hennes känslor och att visa henne vänlighet och omtanke. Hon får inte bli visad någon underlägsenhet eller vara föremål för hans misstankar, och han ska undvika allt som kan skada henne. VAD ALLAH HAR SAGT OM HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allah (subhanaHu wa ta´ala) säger i Koranen : Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. [30:21] ... PROFETENS ÄR VÅRT FÖREDÖME I HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allahs Sändebud (salla Allah ´aleyhi wa sallam) sade: “Den bäste av er är den som är bäst mot sin familj – och jag är den som är bäst mot min familj.”(Tirmidi, Ibn Majah) och: “Den muslim som är mest fullkomlig i tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru.”(Tirmidi. Ahmad) och: “Ta mitt råd: Umgås vänligt med kvinnor, ty de skapades av ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess övre del. Om du försöker räta ut den; kommer du att bryta den, och om du låter en vara kommer den att förbli krokig; så behandla kvinnor väl.” (Al-Bukhari, Muslim) Hadithen visar på det intima bandet mellan man och kvinnan och hur de båda är i behov varandra för ömsesidigt skydd ... forts ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om Korantolkning | Ibn Khaldun

    Korantolkning Ur: “Muqaddiima” av Ibn Khaldun Översatt till svenska av Ingvar Rydberg Koranen uppenbarades på arabernas språk och i deras retoriska stil. Alla araber förstod den och visste meningen med de enskilda orden och satserna. Den uppenbarades i kapitel och verser för att förklara Guds enhet och de olika religiösa plikterna. Några passager i Koranen...

  • Zamzam-källan och dess vatten

    ZAM ZAM av Abdullah Al-Swedi Zam Zam artesisk brunn i vilken vattnet stiger upp över jordytan. Detta beror på att det vattenförande jordlagret är inneslutet mellan för vatten ogenomträngliga ler- eller berglager och står i förbindelse med högre belägna underjordiska vattensamlingar. Skulle vi minska diametern på brunnen så skulle den konstant rinna över, vilket den troligtvis gjorde första gången den påträffades. Brunnen har en kapacitet på 8000liter/sekund (i Sverige brukar vi säga att en brunn på 100m djup ska ge 2000liter/dygn). Det är skillnad på sekund och dygn. (forts....) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Uppfostra ditt barn till en Muslim

    Föräldrarnas sätt att vara reflekteras i barnet. Historien om Sheik Abdul Qadir Jilani är omtalad: När han var på resande fot med en karavan, kom ett gäng tjuvar och rånade karavanen och när det var Abdul Qadir Jilanis (Rahmatu Allahi alayhi) tur att bli genomsökt – han var då en arton årig ung man – frågade tjuvarna om han hade någonting av värde. Han berättade då om pengarna som hans mor hade sytt in i hans kläder. Tjuvarna frågade av nyfikenhet varför han lät dem få reda på om pengarna. Han sade att hans mor hade gett honom ett råd innan skulle resa iväg om ”att aldrig ljuga”, vilket fick tjuvarna att skämmas och de bad Allah om förlåtelse.- Det är varje förälders plikt att vara ett föredöme för sina barn och att ge råd till dem. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Intervju med Abdussalaam Nordenhök

    INTERVJU MED ABDUSSALAAM NORDENHÖK av Mohamed Omar MO: Berätta om din väg till islam AN: Jag fann islam då jag studerade religionshistoria på Lunds universitet. Min tro på Gud hade dock infunnit sig redan tidigare. Min uppfostran som de flesta svenskar var ateistisk. Inget chockerande där. Jag befann mig mestadels hemma med mina böcker. Läste, tänkte. Redan tidigare hade jag studerat historia i Lund och mina ögon var vidöppna för islam som livssystem. Vad jag då menar är att de generella fördomarna mot islam redan var raserade. Jag visste helt enkelt bättre än att tro på alla lögner. Jag hade också observerat att alla andra religioner gett upp sitt sista andetag inför kapitalismen och det omoraliska samhället. Det enda egentliga överlevande etos som ännu var intakt var just islam. Här fann jag ärligheten. Sanningen är aldrig bekväm, inte heller politisk korrekt. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Giftermål (nikah) enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Inledning Lov och pris tillkommer Gud, och må Hans frid och välsignelser vara med vår mästare Muhammed, hans familj och hans följeslagare. Nedan följer en sammanfattning av de råd och regler som gäller för giftermålet enligt den shafi’itiska tolkningstraditionen av Koranen och sunna. Att gifta sig eller inte Att gifta sig är rekommenderat...

  • Ingen keps bak-å-fram här inte!

    OM MANNENS KLÄDSEL I ISLAM – IDEAL OCH VERKLIGHET av Imaan M Granath Följande scenario utspelar sig dagligen i Stockholm city; Två kivinnor passerar förbi. Den ena har en svart hidjab, sjal, noggrant draperad runt huvudet, den andra en i färgglatt mönster. Båda bär abaya, den islamiska ytterkappan. “Ah, muslimer” tänker beskådaren. En stund senare passerar några män förbi, med utländskt utseende i jeans och t-shirt. Beskådaren reagerar inte. Dessa förbipasserande män var naturligtvis också muslimer men till skillnad från kvinnorna så syntes det inte. Det finns dock en islamisk klädsel för såväl kvinnan som mannen inom Islam. Den kvinnliga är välkänd och ett kärt diskussionsämne, men den manliga är oss mindre bekant här i Sverige. Hur ser en muslimsk man ut klädd i enlighet med Koran och Sunna? ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Presentation: Imam Abd al Haqq Kielan

    Presentation av IMAM ABD AL HAQQ KIELAN (sammanfattning) BAKGRUND Abd al Haqq Kielan (Leif karlsson) är född 1941 i Eskilstuna. Han är utbildad i måleri och skulptur, orientaliska språk, filosofi och konsthistoria. Under sin resor kom han i kontakt med Islams värld – första gången var det i Marokko 1963 - och antog senare formellt Islam. MUSLIMSK LEDARE MED SAMHÄLLSENGAGEMANG Imam Abd al Haqq Kielan jobbar på gräsrotsnivå som imam i Eskilstuna sedan 1987. Han är aktiv inom föreningen Svensk-muslimska familjeförbundet med att motverka problemet med unga muslimer som radikaliseras och är på väg mot extremism. Samtidigt verkar han på nationell nivå som ledare för muslimska församlingar. År 1999 grundade han SISAM (Svensk Islamisk Samling) som grupperar ett 20-tal statsbidragsberättigade trossamfund med över 20 000 medlemmar i Sverige. TALESMAN FÖR ISLAM I SVERIGE Abd al Haqq Kielan är ständigt aktiv i samhällsdebatten, där han företräder en moderat och sansad röst för muslimer i Sverige. Han intervjuas ofta i media och anlitas som föreläsare vid Talarforum KULTUR, UTBILdNING OCH RELIGIONSDIALOG Imam Abd al Haqq Kielan är initiativtagare till och medlem i Svenska Islamiska Akademien, grundare av Minarainstitutet, och organisatör av kurser om Islam vi Ersta-Sköndals Högskola. Han är ansvarig utgivare för Tidskiften Minaret, som åtnjuter statligt kulturbidrag. Han är ordförande i dialoggrupen “Judar Kristna Muslimer” och är ständigt aktiv i religionsdialogen i Sverige. Vid den ekumeniska gudstjänsten i Storkyrkan 2007 reciterade han Öppningens sura (Al-Fatiha) ur Koranen på arabiska och venska. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Regeringsuppdrag: Religiös slakt (2007)

    Sammanfattning: Djurskyddsmyndigheten har av regeringen fått i uppdrag att studera, analysera och utvärdera användandet av bedövning efter snittläggning (s.k. post-cut stunning) i samband med religiös slakt av nötkreatur i andra länder. Djurskyddsmyndigheten har vidare fått i uppdrag att följa utvecklingen, särskilt i Nya Zeeland, av den teknik som används inom elbedövning av nötkreatur vid religiös slakt. Djurskyddsmyndigheten har slutligen fått i uppdrag att göra en litteraturgenomgång av nyare publikationer på området religiös slakt. Djurskyddsmyndigheten är medveten om frågans komplexitet, och vill därför betona att denna rapport endast omfattar de aspekter på religiös slakt som specifikt nämns i uppdraget enligt ovan. Arbetet inom uppdraget har omfattat möten med muslimska och judiska företrädare samt representanter för djurskyddet, slakteribranschen och berörda myndigheter. Inom den muslimska gruppen finns viss acceptans för bedövning före snittläggning, under förutsättning att denna bedövning är reversibel. Både muslimska och judiska företrädare skulle eventuellt kunna acceptera bedövning efter snittläggning. Den halalslakt som idag förekommer i Sverige görs på djur som bedövats före snittläggning i enlighet med djurskyddsföreskrifterna, antingen genom användning av reversibel bedövning (elbedövning) eller irreversibel bedövning som inte leder till omedelbart hjärtstillestånd (bultpistol). Två studieresor har genomförts inom ramen för uppdraget. Dessa gjordes i syfte att studera bedövning efter snittläggning i samband med religiös slakt, d.v.s. post-cut stunning. Besöken genomfördes i Österrike respektive USA. Utvärdering av post-cut stunning (bedövning efter snittläggning), med bultpistol på nötkreatur: Baserat på egna iakttagelser, information från kollegor och uppgifter i litteraturen gör Djurskyddsmyndigheten bedömningen att hanteringen av djuren i samband med post-cut stunning fram till snittläggningen kan göras på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt, under förutsättning att djuren hanteras lugnt och fixeringsboxen är väl utformad, så att djuren är fixerade under en mycket kort tid och risken för att djuren skall skadas under hanteringen minimeras. Detta gäller endast fixering av upprättstå- ende djur. Den typ av roterande bedövningsbox, känd som ”Weinberg pen”, som också studerats bedöms inte ha möjlighet att över huvud taget uppfylla djurskyddskraven i Sverige. I de två fall som Djurskyddsmyndigheten har haft möjlighet att studera post-cut stunning i praktiken har intervallet mellan snittläggning och bedövning varit relativt långt. I det ena fallet var intervallet 12-15 sekunder långt, av praktiska skäl, och djuren befann sig då vända på rygg eller sida under en stor del av tiden. I det andra fallet stod djuren upp under snittläggningen, och intervallet till bedövning var då 30 sekunder till 5 minuter, av religiösa skäl. Ingendera metoden kan som helhet anses djurskyddsmässigt acceptabel. Det finns beskrivningar av hur post-cut stunning av nötkreatur kan genomföras på upprättstående nötkreatur, och där bedövningen lagts inom 5-10 sekunder efter snittläggningen. Ur ett djurskyddsperspektiv är ett så pass kort intervall naturligtvis att föredra framför längre intervall, men måste fortfarande ses som en klar djurskyddsmässig försämring jämfört med konventionell bedövning före snittläggning. Det har, trots ihärdiga ansträngningar, inte heller varit möjligt att få tillträde till något slakteri som tillämpar post-cut stunning med så kort intervall, och Djurskyddsmyndigheten anser sig därför inte kunna utvärdera den tillämpningen av metoden i detalj, då vetenskapliga studier saknas i litteraturen. Djurskyddsmyndigheten drar, efter genomförandet av uppdraget, följande slutsatser angående användningen av bedövning av nötkreatur efter snittläggning (”post-cut stunning”). • Det är Djurskyddsmyndighetens bedömning att fixering i upprätt ställning på det sätt som beskrivits ovan kan genomföras på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt, men att risken ändå är mycket stor för att brister i utrustningen eller i handhavandet av densamma leder till onödig stress eller skador på djuret. • Djurskyddsmyndigheten anser att om bedövning efter snittläggning över huvud taget skall kunna övervägas så måste effektiv bedövning läggas omedelbart efter det att snittläggning påbörjats. Då det i dagsläget saknas vetenskapligt underlag gällande djurskyddsaspekter vid sådan bedövning genomförd i praktiken, torde väl utformade systematiska vetenskapliga studier vara nödvändiga innan sådana överväganden kan göras. • Djurskyddsmyndigheten vill betona vikten av snabb avblodning, vilket gäller både vid slakt av bedövade djur och vid tillämpning av post-cut stunning. Kunskaper och skicklighet hos slaktaren är här avgörande. Viktigt är också utrustningens utformning, då denna måste möjliggöra korrekt snittläggning så att avblodningen kan ske snabbt och utan hinder.

  • Dikt: Det större Jihad | Umm Isa

    Det större Jihad En dikt av Umm Isa, Norge Svensk tolkning av bmk Nu ligger planen färdig: perfekt blir detta brott: ett mord så listigt och mäktigt, ett dåd som bådar gott! Jag smyger inte i bakhåll – nej jag kungör offrets synd. Så skär jag rakt genom köttet – med endast en spegel i...

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (1,2)

    OM NÖDVÄNDIGHETEN AV OCH BELÖNING FÖR ATT ÄLSKA PROFETEN Må Allah välsigna honom och sända honom fred Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Säg: om era fäder och era söner och era bröder och era hustrur och er släkt och det ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de ska förbli osålda och era ombonade hem – [om allt detta] står ert hjärta närmare än Allah och Hans Sändbud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Allah ger Sin vilja tillkänna; Allah vägleder sannerligen inte dem som visar trots och olydnad.» (9:24) Allahs Sändebud sade: “Ingen av er tror förrän jag står honom närmare än hans barn, hans far och alla andra människor.” En man kom till Profeten och frågade: “När kommer den Yttersta Tiden, o Allahs Sändebud?” Profeten svarade: “Vad har du förberett för den?”Mannen sade: “Jag har inte förberett mig med så mycket bön, fasta eller välgörenhet, men jag älskar Allah och Hans Sändebud.” Profeten sade: “Du kommer att vara hos den du älskar.” Profeten sade: “Den som älskar mig kommer att vara med mig i Paradiset.” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...