Kräv inte för mycket! | Sh. M. Yaqoubi

Råd om äktenskap Muhammad al-Yaqoubi

Ur en kommande CD-serie om Kärlek och Aktenskap: “Love and Marriage”
Direkt länk: http://www.youtube.com/watch?v=8d53M4HUrCU
Från Youtube-kanalen nurdotnu http://youtube.com/nurdonu
Spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska
Svensk text: ea/bmk


    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Sufins färd på Guds väg | Imam Qushayri

    Tartib al-suluk fi tariq Allah — sufierns färd på Guds väg steg för steg Av Imam Abul Qasim al-Qushayri Översatt till svenska av Göran Ogén I Guds, den barmhärtige förbarmarens namn! 1. Mäster Abū ‘l-Qāsim cAbd al-Karīm bin Hawāzin al-Qushayrī {må Gud finna behag i honom!} sade: – Gudstjänaren måste has gjort sig fri från...

  • Samtal om Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani

    SAMTAL OM sHEIKH 'ABDUL QADIR AL-JILANI må Allah vara nöjd med honom Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani (radi Allah anhu) var en shari’a-lärd av Hanbaliskolan, men han är mest känd som ”Qutb al-awaliyya” – centralaxeln bland Guds vänner. Det arabiska ordet wali förekommer t.ex. i Koranens sura 10:62 där Allah säger: ”Sannerligen, Guds vänner [awliyaa' Allah] har inget att frukta”. “Att kalla Abd al-Qadir al-Jilani för Guds vän – betyder det att Gud har utsett honom till Sin vän?” I boken ”The Reliance of the Traveller” ges två kommentarer till ordet wali: 1. en som känner Allah ['arif], som är ståndaktig i lydnad gentemot Honom och uppriktig i sin dyrkan, 2. den som är nära Allah genom sin fromhet och genom att lyda Hans befallnignar och hålla sig borta från det Han förbjudit Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani gjorde själv detta berömda uttalande: ”Min fot är ovanför nacken på var och en av Allahs vänner” (qadami hadhihi ‘ala raqabati kulli waliyyin li’Allah.) Det var inte något han hade hittat på själv, utan han hade blivit befalld av Allah att säga det. Ingen som levde på hans tid ifrågasatte detta, utan alla – t.o.m. kalifen – erkände honom som sin andlige suverän och böjde sig inför honom. ”Men jag undrar då: på vilket sätt talade Allah till Sheik Abdal-Qadir ?” Allah talade direkt till Profeten Moses (fred vare med honom), men det var en speciell ynnest. I vanliga fall talar Allah till Profeterna genom Sina Änglar, och till andra människor genom Sina Profeter. I boken ”Necklaces of Gems” berättar Sheikh ‘Abd al-Qadir att han samtalade med vägvisaren Khidr. Ibland skedde det genom personer som han inte kände, det var t.ex. så han fick uppdraget att börja undervisa folk i Bagdad (ett uppdrag han för övrigt helst hade velat slippa). Han berättar också att han träffade Profeten Muhammmad (fred och välsginelser vare med honom) och Hazrat ‘Ali (må Allah vara nöjd med honom), och genom dem mottog talets gåva. Men det finns också mer subtila sätt att tala. En gång blev Sheikh ‘Abd al-Qadir’s lärare Hammad förvånad över hur han (‘Abd al-Qadir) vågade tala med så självsäkra ord. ‘Abd al-Qadir lade då handen på Hammads bröst och bad honom att läsa med sitt hjärta vad där stod skrivet. Hammad tittade med sitt inre på handen och sade ”Det står att han (‘Abd al-Qadir) har fått 70 säkra löften från Allah om att Han alrdig kommer att behandla honom hårdhänt”. ... (forts. http://rahma.se/25007 ) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kurs: Profeten Muhammads Liv (HT 2015)

    Inbjudan till KURS I SIRA - Om Profeten Muhammad (عليه السلام), hans underbara liv och nobla karaktär. För systrar - muslimer och icke-muslimer. Med sång, poesi, dhikr och fika. Föreläsre: USTADHA UMM AYMAN Fem söndagar under hösten kl. 14-17 med start Sönd. 4 oktober 2015, i Masjid Aysha, Stockholm Arr: Kultursällskapet Damas, Masjid Aysha och NBV Facebook: https://www.facebook.com/events/1500078586972558/

  • Koranen om fastan i Ramadan

    [wpspoiler name=”Koranen Sura al-Baqara 2:183-187 (text)” closebtn=”Stäng”]TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud. (183) [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande...

  • Unga muslimer och jihad

    Unga svenska muslimer och KOMBATTANT JIHAD Det finns många anledningar till att ungdomar söker hårdare livsstilar i försök att komma närmare Allah swt. Bland dessa är: * Att man är tuff som person. * Att man har ett syndfullt förflutet som man snabbt vill ”bli av med”. * Att man ser att världen fylls av orättvisor och förtryck. En kombination av dessa tre orsaker kan ibland skapa en person som söker radikala lösningar för allt. Man söker en värld där allt måste vara ”antingen eller”. Det som är Sunnah blir en ”obligation” och det som är orekommenderat blir ett ”förbud”, och det gråa flexibla utrymmet för olikhet i rättsliga åsikter försvinner helt. Den farligaste utvecklingen är att personen ser kombattant jihad som lösning för alla problem. ... Läs forts. på http://rahma.se/25786/

  • Madhhab och taqlid | Farhad Abdi

    Utdrag ur Madhhab och taqlid Argumenten för de fyra rättsskolornas giltighet samt nödvändigheten av taqlid av Farhad Abdi Det råder stor förvirring kring frågan om taqlid, vars innebörd och plats inom Sharia är, och har på senare tid varit, orsak till motsättningar mellan muslimer. Ibland går det även så långt att det splittrar församlingen. Men...

  • Juha: Fråga och svar - uppe och nere

    Fråga och svar – uppe och nere Hojja Nasruddin höll på att laga taket på sitt hus, då någon knackade på hans dörr. -Vad vill du? ropade Nasruddin. – Kom ned så ska jag tala om det för dig. Nasruddin steg ned från taket och öppnade dörren. Besökaren sade: – Jag behöver pengar. Kan undvara...

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

    Abu Ishaq Ibrahim ibn Adham (född i Makka – d. 161 H. i Sham) Abū Ishāq Ibrāhīm bin Adham bin Mansūr(1) Ur al-Risala al-Qushayriyya Översatt av Göran Ogén 1. [Han] härstammade från Balkh {må Gud finna behag i honom!} och var av kunglig börd. En dag gav han sig ut på jakt och stötte då...

  • Hanafi: Renhet | Mukhtasar al-Quduri

    Boken om Tahara Ur “Al-Mukhtasar” av Imam Abul-Hasan al-Qudûri översatt av Imam Mohammad Muslim Eneborg I. INLEDNING: All pris tillhör Allâh, världarnas Herre, och (det goda) slutet tillfaller de gudfruktiga och välsignelser och frid över Hans budbärare Muhammad och hans familj och hans kompanjoner allesamman. Shaykhen, den store imamen, asketen Abul-Hasan ibn Ahmad ibn Muhammad...

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (1,2)

    OM NÖDVÄNDIGHETEN AV OCH BELÖNING FÖR ATT ÄLSKA PROFETEN Må Allah välsigna honom och sända honom fred Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Säg: om era fäder och era söner och era bröder och era hustrur och er släkt och det ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de ska förbli osålda och era ombonade hem – [om allt detta] står ert hjärta närmare än Allah och Hans Sändbud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Allah ger Sin vilja tillkänna; Allah vägleder sannerligen inte dem som visar trots och olydnad.» (9:24) Allahs Sändebud sade: “Ingen av er tror förrän jag står honom närmare än hans barn, hans far och alla andra människor.” En man kom till Profeten och frågade: “När kommer den Yttersta Tiden, o Allahs Sändebud?” Profeten svarade: “Vad har du förberett för den?”Mannen sade: “Jag har inte förberett mig med så mycket bön, fasta eller välgörenhet, men jag älskar Allah och Hans Sändebud.” Profeten sade: “Du kommer att vara hos den du älskar.” Profeten sade: “Den som älskar mig kommer att vara med mig i Paradiset.” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om papperspengar | Sh. Nazim Qubrusi

    PAPPERSPENGAR ÄR HARAM – HIMMELSK HYLLNING AV GULD OCH SILVER Transkribering av Sohbet av Shaykh Nazim al-Haqqani al-Qubrusi, Lefke, Cypern, 07.09.2010 Översatt till svenska av: Anonym Bismillahi Rahmani Rahim (Mawlana Shaykh reser sig) Laa ilaaha illa-Llah, Laa ilaaha illa-Llah, Laa ilaaha illa-Llah Muhammadun Rasoolullah `alayhi salaatullah wa nahnu `abeedullah faq bal maadhiratanaa yaa Rabbanaa yaa...

  • Imam al-Nawawi i våra hjärtan

    IMAM AL-NAWAWI I VÅRA HJÄRTAN av B. Muhammad Imam Muhyi al-Din Yahya Abu Zakariyya ibn Sharaf al-Nawawi – rahimahu Allah wa nafa3ana bihi – är en man som betytt oerhört mycket för att föra ut Islamisk kunskap, och som berikat miljoner muslimer genom tiderna. Alla hans böcker präglas av djup insikt, och samtidigt av enkelhet, och framförallt reflekterar de en andlig storhet, materialiserad i ett liv helt vigt åt dyrkan till Allah. Man kan inget annat än älska honom. (forts...) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kort om Birkas historia

    Birkas historia Birka – dagens Björkö i Mälaren – var under tidig medeltid en viktig handelsplats utmed norra Sidenvägen. Där fraktades silver, siden och andra dyrbara handelsvaror från öster. Vägen gick från Miklagård (dagens Istanbul) över Volga och Östersjön till norra Europa. Denna handelsled hade sin blomstringstid under 200 år ca 770 – 970. Namnet...

  • Ett palats i Paradiset - varje dag!

    Hadither om vikten av att be Sunna-bönerna Från alinaam.co.za Översatt till svenska av Ilminstitutet © 2012. Allahs Sändebud (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) har sagt [1]: “Den som utför tolv böneenheter (Rakaats) under en dag, utöver de obligatoriska (fard) bönerna, kommer att ges ett hus i Jannah.” Dessa tolv böneenheter har specifikt...

  • Integrationens grunder | A. H. Kielan

    INTEGRATION – ASSIMILERING – SEGREGERING Av Imam Abd al-Haqq Kielan Integration betyder att göra något helt genom att lägga till eller föra samman delar, som bibehåller sin egenart. [Integer, latin orörd, hel] - I praktisk mening innebär det att ta bort lagliga och sociala barriärer som framtvingar segregering, så att fri och jämlik samlevnad kan tillåtas. Ett samhälle kommer att uppvisa stor mångfald, med samexistens mellan olika grupper på lika villkor. ... Assimilering däremot innebär att grupper eller kulturer absoberas, görs lika med en majoritetskultur. Ungefär som när man äter en banan. Den absorberas av kroppen. Vad blir assimileringens slutprodukt [ad+similare lat. göra lika] “Dom som kommer hit måste anpassa sig till det här landet.” Segregering är att på olika sätt hålla isär vissa från andra, från den större flocken, skilja minoriteten från majoritetsbefolkningen. [Segregare lat. att skilja från flocken]. Nu beskylls nya svenskar, speciellt muslimer, för att segregera sig om de vill behålla sin kultur. I det svenska nyspråket har de tre begreppet skyfflats runt så att om en minoritet vill behålla sin särart men ändå vara en del av samhället d.v.s. integrera sig kallas det att gruppen vill segregera sig. Integration har döpts om till segregering. Den som vill integrera sig anklagas för att vilja segregera sig. Segregeringen skylls på offret. (forts...) Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juninatt | Harry Martinsson

    Juninatt av Harry Martinsson Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan de ha mörknat spegla morgonsolens lågor. Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess...

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

    Fråga då dem som har kunskap, om ni inte vet. (Koranen 21:7) Vad är taqlid? av Mufti Zubair Bayat Översatt till svenska av Kerim HrustanovicTaqlid är wâjib (obligatoriskt) Taqlid eller Ittiba’ är wâjib (obligatgoriskt) för muslimer. Tyvärr finns det ändå många muslimer idag som aldrig ens hört om dessa ord. Andra muslimer har måhända hört...

  • Hanafi: Bönen | Mukhtasar al-Quduri

    Boken om Salat Ur “Al-Mukhtasar” av Imam Abul-Hasan al-Qudûri översatt av Imam Mohammad Muslim Eneborg III.3. BÂB SHURÛT AL-SALÂH ALLATÎ TATAQADDAMUHÂ (Kapitel om de villkor för bönen som föregår den) Det är nödvändigt när man skall be att man först gör sig ren från rituell (ahdâth) och konkret (anjâs) orenhet, såsom vi tidigare beskrivit. Samt...

  • Ingen keps bak-å-fram här inte!

    OM MANNENS KLÄDSEL I ISLAM – IDEAL OCH VERKLIGHET av Imaan M Granath Följande scenario utspelar sig dagligen i Stockholm city; Två kivinnor passerar förbi. Den ena har en svart hidjab, sjal, noggrant draperad runt huvudet, den andra en i färgglatt mönster. Båda bär abaya, den islamiska ytterkappan. “Ah, muslimer” tänker beskådaren. En stund senare passerar några män förbi, med utländskt utseende i jeans och t-shirt. Beskådaren reagerar inte. Dessa förbipasserande män var naturligtvis också muslimer men till skillnad från kvinnorna så syntes det inte. Det finns dock en islamisk klädsel för såväl kvinnan som mannen inom Islam. Den kvinnliga är välkänd och ett kärt diskussionsämne, men den manliga är oss mindre bekant här i Sverige. Hur ser en muslimsk man ut klädd i enlighet med Koran och Sunna? ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Medling (tawassul) | Sh. M. Alawi Maliki

    Medling – inte shirk Ett avsnitt ur: “Notions That Must Be Corrected” Av Sheikh Muhammad b. ´Alawi al-Maliki al-Hasani Översättning till svenska: okn Många människor har gått vilse i sin uppfattning om bruket av medel* (wasila), och rusar hals över huvud till doms över att all bruk av medel är shirk, och att den som...

You may also like...