Arkiv: Biografier

    Biografier

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Ahmad Zarruq (d. 899 H. i Misrata)

  • Bildspel: Humaythira

    Imam Abul Hasan al-Shadhili (radya Allah ´anhu) ) gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt ett löfte han fått från Allah: att han skulle dö på en plats där det ägt rum något förtryck. Imam Abul Hasan brukade göra hajj vartannat år. År 656 H (1258 e.Kr), några veckor efter det att Hulugu Jengis Khan hade skövlat Baghdad, stadde han sig på sin årliga hajj-resa. Denna gång bad han att en spade och en likskrud skulle packas i hans bagage. Hajj-rutten gick genom Damanhur, via Kairo, uppför Nilen till `Idfui övre (södra) Egypten, varifrån man burkade korsa Röda Havet till Jeddah. Imam Abul Hasan gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt det löfte han fått från Allah på en plats som aldrig vederfarits förtryck. I “Lataif al-Minan” återberättas från Imam Abul Hasans son, vår mästare Shihab al-Din Ahmad: “Sheykhen sade då han dog: ‘Sannerligen, jag tillfört denna väg, något som ingen annan kommit med’ ” Hans kropp tvättades i Humaythiras vatten, som därefter blev välsmakande och överflödande och räckt till alla släcka törsten hos alla de ressällskap som gjort halt där sedan dess. Abu `AbdAllah ibn al-Nu`man, som brukade skriva dikter till Imam Abul Hasans ära, antyder detta i några diktrader: “Efter hans död bevittnade jag hans underverk Som tydligt framstår mot dem som förnekar hans upplysthet.” http://rahma.se/3050/

  • Biografi: Sheikh Abul ' Abbas al-Mursi

  • Biografi: Imam Malik (d. 179 H.)

  • Biografi: Imam al-Shafi´i (d. 204 H.)

  • Biografi: Imam al-Dhahabi (d. 748 H.)

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

  • Biografi: Imam Abul Hasan al-Shadhili

    IMAM ABUL HASAN AL-SHADHILI (d. 656 H. i Humaythira, Egypten) Imam Abul Hasan (radiya Allah ‘anhu) föddes i byn Gumara i Rif-området som ligger i Atlasbergen i Maghrib (dagens Marokko) år 593 H. Hans första lärare var `AbdAllah ibn Harazim (d. 633), som var elev till Abu Madyan. Som ung reste han österut för att söka sin läromästare. I Bagdad mötte han år 618 H en av den tidens störste andlige ledare, al-Sayyid Abu al-Fath al-Wasiti. Denne sade till honom: “Du har kommit hit för att söka al-Qutb – men han finns där du kommer ifrån – i Maghrib.” Så återvände och leddes till Ibn Mashish. Han klättrade upp för det berg där Ibn Mashish vistades, och fann där en brunn, där han tvättade sig ren från kroppslig och andlig smuts, och bad till Allah: “O Allah, jag har tvättat bort min kunskap och mina gärningar, så att jag inte har någon annan kunskap eller gärning än vad som kommer från denne Sheikh“. Därefter hälsade honom Ibn Mashish med orden: “Välkommen (och han nämnde hans namn och härkomst). Du kom till oss fattig på kunskap och gärning, och av oss tog du emot rikedomar från denna världen och nästa.” Efter att ha vistats en tid i Ibn Mashish’s sällskap sände denne honom till Ifriqiya (Tunisien) ochg sade till honom: “Du kommer att bli denna tids qutb.” ...Fortsättning... http://rahma.se/2981/biografi-imam-abul-hasan-al-shadhili/

  • Biografi: Imam al-Bukhari (d. 256 H.)

  • Biografi: Imam Ghazali (d. 505 i Tus)

    IMAM AL-GHAZALI Imam Al-Ghazalis är en av Islams mest betydade tänkare, som lämnat ett djupt och varaktigt intryck både inom och utanför den muslimska sfären. Hans arbete är mångfasetterat: det omfattar böcker om Islamisk lag, teologi, logik, politik och psykologi. Han stod i fronten för Islams möte med den grekiska filosofin – ett möte som stärkt och berikat den islamiska teologin. Han kallas ofta för “Hujjat al-Islam” – Islams bevis – pga det systematiska och logiska sätt på vilket han utredde Islams troslära och försvarade den mot olika ideologiska strömningar. Genom översättningar till latin kom hans tänkande även att påverka den kristna skolastiken. T.ex. återfinns många av Al-Ghazalis tankegångar senare hos Tomas av Aquino. Imam Al-Ghazali gav återupprättelse åt Islams andliga värden i en tid då religionsutövandet hade reducerats till tom yttre formalism – en situation som vi kanske känner igen idag. I hans Ihya anvisas en metod för hur människan kan närma sig Gud genom att systematiskt söka balans mellan de ytterligheter som distraherar hennes själ – en värdefull kunskap, som är högst aktuell för människor idag, oavsett bakgrund och trosbekännele. Idag kämpar Islam med det västerländska inflytandet, liksom det en gång kämpade med den grekiska filosofin. Vår tro och vårt andliga liv är på väg att urholkas och förlora i djup och skärpa. Nu som då finns ett behov av att “återuppliva religionens vetenskaper”. Den som fördjupar sig i Al- Ghazalis arbeten kommer där att finna många konstruktiva upplslag för att ta den uppgiften i angrepp. ... (forts) ........... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Biografi: Imam al-Nawawi (d. 676 H.)

    Biografi: IMAM AL-NAWAWI (f. 631 – d. 676 H. i Nawa, Syrien) Hans fullständiga namn är Muhyi al-Din Abu Zakariyya Yahya ibn Sharaf ibn Hasan al-Shafi`i al-Nawawi. Han är benämnd efter sin fördelsort Nawa, en liten by i södra Syrien, ca 200 km söder om huvudstaden Damaskus, där han kom till världen år 631 H. En from man i Nawa, Shaikh Yasin ibn Yusuf Marakashi, berättade: “Jag såg Imam al-Nawawi när han var en ung pojke på 10 år. Andra pojkar i hans ålder brukade tvinga honom att leka med dem, men Imam al-Nawawi brukade alltid unvika att leka, och var alltid sysselsatt med att recitera den ädla Koranen. När de försökte vinna över honom och insisterade på att han skulle gå med på deras lekar, brukade han klaga och uttrycka sin likgiltighet inför deras dåraktiga företag. När jag såg hans omdömesgillhet och allvar, väcktes i mitt hjärta en speciell kärlek till den unge Nawawi. Jag vände mig till hans lärare .... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi-skolans grundare | A. K.

  • Imam Al-Ghazalis vetenskapliga impakt

    IMAM AL-GHAZALIS VETENSKAPLIGA IMPAKT Av Said Dahdouli Imam Al-Ghazali lade ner stora ansträngningar på att motverka inflytandet av grekiska filosofiska idéer som gjort sitt intåg i den muslimska världen. Det är är framförallt för denna insats som han anses tillhöra Islams största och viktigaste lärda, och för eftervårlen blivit känd som "Hujjat Al-Islam" - en auktoritet inom Islam. I det tidevarv av ideologisk förvirring som den muslimska världen genomgick lyckades Al-Ghazali återupprätta den genuina islamiska vetenskapen. Detta åstadkom han genom att på ett logiskt och effektivt sätt ge sig i kast med den neoplatonska aristoteliska filosofin. Det han främst tog i angrepp var tre filosofiska teser som är inkompatibla med Islam: (1) filosofernas tro att jordens existens är evig, (2) filosofernas doktrin är att gud inte är Allvetande, och (3) filosofernas förnekande av att kroppen och själen kommmer att återuppstå ...forts... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam al-Nawawi i våra hjärtan

    IMAM AL-NAWAWI I VÅRA HJÄRTAN av B. Muhammad Imam Muhyi al-Din Yahya Abu Zakariyya ibn Sharaf al-Nawawi – rahimahu Allah wa nafa3ana bihi – är en man som betytt oerhört mycket för att föra ut Islamisk kunskap, och som berikat miljoner muslimer genom tiderna. Alla hans böcker präglas av djup insikt, och samtidigt av enkelhet, och framförallt reflekterar de en andlig storhet, materialiserad i ett liv helt vigt åt dyrkan till Allah. Man kan inget annat än älska honom. (forts...) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam Malik och hans skola

  • Imam Malik träffar Abu Hanifa

  • Minne av Mohammed Knut Bernström

  • Presentation: Sh. Muhammad al-Yaqoubi

  • Till minne av Sh. Mahmud Esat Cosan

  • Shafi'i-skolans utveckling

  • Uthman dan Fodio och kalifatet i Sokoto

  • Ibn Taymiyya (d. 728 H. i Damaskus)

    Ibn Taymiyya (d. 728 H. i Damaskus) VEM VAR IBN TAYMIYYA? B. Muhammad © 2005 Älskad och hatad, geniförklarad och förkastad som heretiker, ömsom gynnad av makthavarna och ömsom fängslad, nationens hjälte och dess intoleranta splittrare – vem var egentligen denne märklige man? Enligt sina beundrare var han: “imamen, den noble, mästerlige, gudfruktige, rene, fromme, som behärskade båda vetenskaper (hadith och fiqh) och båda grundpelare (Boken och sunnan) med träffsäkerhet och precision. Han var ett skarpt svärd mot religionsförnyarna, en auktoritet som fastställde de religiösa angelägenheterna, och den store befälhavaren över det goda och undertryckaren av det onda.” (Badr al-Din al-`Aini); “Vår mästare, vår sheikh, vår imam, vår lärde, den unike, hafizh, mujtahid, zahid, `abid, förebilden, imamernas imam, nationens förebild, de lärdas tecken, profeternas arvtagare, den siste mujtahiden, unik religionslärd, en välsignelse för Islam, de troslärdas bevis, utplånare av heretiker, begåvad med upphöjda och underbara kunskaper, återupplivare av sunnan” (al-Zamalkani) Andra beskrev honom som: “…en tjänare som Allah övergivit, vilseledd, förblindad, dövad och förödmjukad” ” (ibn Hajar al-Haytami), som “svalt filosofernas gift många gånger om” (al-Dhahabi), och vars blotta omnämnande som “sheikh al-Islam” leder till kufr (`Ala’ al-Din al-Bukhari); en “heretiker som är vilseledd och vilseleder (mubtadi` dall mudill), ignorant och ondskefylld (jahilun ghalun) …må Allah skydda oss från hans likars väg, lära och handling” (Ibn Hajar al-Haytami) Var han en återupplivare av sunnan, som försvarade imam Ahmad’s rena traditionalistiska arv mot teologisk kalam (så Makdisi) – eller var han (enligt al-Bouti) en innovatör, infekterad av just det sofistiska gift som han han fördömde hos andra? Var han en lärjunge i Sheikh Abdul Qadir’s tariqa (Maqdisi) eller var han den sufi-fientliga drake som modern “salafiyyah” manar fram? Var han en andlig befriare från institutionaliserade dogmer (som de mer liberala bland hans sentida beundrare vill se) eller en hård och oböjlig “fundamentalist”? Kanske var han något däremellan – och kanske var han allt detta samtidigt. Den som möter honom i hans skrifter, och de biografiska anteckningar om hans liv och hans samtid som finns bevarade, slås först av komplexiteten och mängden av tillsynes motstridig information. Men efterhand framträder en mer nyanserad bild av en personlighet som i sig förenat och syntetiserat många motsägelsefyllda drag. Det är denna bild vi här vill försöka teckna, genom att närma oss Ibn Taymiyyah från det historiska hållet – medan vi lämnar de teologiska resongemangen åt dem som är bättre skickade därtill. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vem var Nasreddin Hodja?

    VEM VAR NASREDDIN HODJA? Nasreddin Hodja är en populär hjälte i humoristiska berättelser. Han är välkänd över ett stort geografiskt område som sträcker sig från länder i Balkan till Centralasien, och många regioner påstår sig vara hans hem. Mest sannolikt var personen Nasreddin Hodja en imam, domare och teolog som levde i Anatolien där han föddes i en by i Hortu 1208/1209 och dog i Akşehir 1284/1285. Men Nasreddin Hodja i berättelserna framställs ofta som en fattig man med en jordbrukares livsstil, en figur som verkar på gränsen mellan visdom och enkelhet, alltid positive, jordnära, öppensinnad och långt bort från islams strikta regler. I Turkiet har han som person blivit väldigt populär under många århundraden, och runt 600 historier med Nasreddin Hodja som huvudperson har noterats. ...forts... http://rahma.se/26928/