Sahabas hemlighet | Sheikh M. Yaqoubi

Sahabas hemlighet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar varför Sahaba är de bästa av alla människor efter Profeterna.

Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Dikt: Det större Jihad | Umm Isa

    Det större Jihad En dikt av Umm Isa, Norge Svensk tolkning av bmk Nu ligger planen färdig: perfekt blir detta brott: ett mord så listigt och mäktigt, ett dåd som bådar gott! Jag smyger inte i bakhåll – nej jag kungör offrets synd. Så skär jag rakt genom köttet – med endast en spegel i...

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (5)

    Om innebörden av att älska Profeten Allahs välsignelse och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa, Del 2 Kapitel 2 Avsnitt 5 Översatt av bmk Det finns olika åsikter om vad som menas med kärlek till Allah och Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom). Meningarna om detta är många, men egentligen är...

  • Icke-muslimer i Ottomanska riket

    ICKE-MUSLIMER I OTTOMANSKA RIKET I likhet med tidigare muslimska imperierier hade de ottomanska turkarna stor respekt och acceptans för de icke-muslimska minoriteter som levde i riket. MILLET-SYSTEMET Efter Sultan Mehmets II erövring av konstantinopel år 1453 fick ottomanerna för första gången styra över ett stort antal kristna, framförallt den det Ortodoxa Kristna samfundet i Konstantinopel. Allteftersom imperiet allt mer växte in i Europa, fick ottomanerna allt fler icke-muslimer under sitt styre. Under 1530 var över 80% av den ottomanska befolkningen icke-muslimer! För att kunna hantera de nya religiösa samfunden instiftade sultan Mehmet ett system som senare kallades för Millet-systemet. Systemet innebar att varje religiöst samfund organiserades in i en så kallad ”Millet” (nation). Till exempel sågs alla ortodoxa kristna som en millet och judarna utgörde sin egen millet. Varje millet fick utse sin egen religiösa ledare. ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Att uppmuntra varandra | Imam Sha'rani

    Vi behöver varandras stöd och uppmuntran. Nedan några synpunkter på detta, baserat på Adab al-Suhba av Imam Abd al-Mawahib b. Abd al-Wahhab al-Sha’rani Sammanställt av bmk Några punkter om Att uppmuntra varandra Profeten Muhammad (salla Allah ‘aleihi wa sallam) brukade säga fina saker om sahaba – både i deras närvaro och i deras frånvaro. Därmed...

  • Maliki: Att slå ihop böner under resa

    Maliki fiqh: Att slå ihop böner under resa FRÅGA: Vad är domen för att slå ihop två böner enligt Malikitraditionens lära, är det strikt begränsat till tidpunkter då man befinner sig på resande fot eller är det även tillåtet under andra omständigheter och med andra villkor? SVAR: Enligt Maliki madhhab så är det tillåtet att använda denna tillåtna dispensation (rukhsa) när man befinner sig på resande fot. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om Nasiha

    OM NASIHA | Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Al-Dîn al-nasiha (Religionen är gott råd eller uppriktigt handlande.“ De frågade: “Gentemot vem?“ Han svarade: “Gentemot Allah den Upphöjde och Hans Bok och Hans Sändebud och mot muslimernas ledare och mot vanligt folk.“ Nasiha gentemot Allah den Upphöjde är består i att ha en sund tro på Hans Enhet... Nasiha gentemot Hans Bok är att tro på den, handla efter den, recitera den väl vara ödmjuk inför den... Nasiha gentemot Sändebudet (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att bekräfta hans profetskap och att lyda honom i allt han befaller och förbjuder. Under hans levnadstid utövade hans Följeslagare nasiha genom att hjälpa honom, skydda honom, bekämpa hans motståndare, lyda honom och offra sina liv och ägodelar i hans tjänst. Efter hans död innbär det att upprätthålla aktning, respekt och kärlek till honom, att idogt lära sig hans sunnah, förstå shari´ah, att älska medlemmarna av hans Familj och hans Följeslagare Nasiha gentemot muslimernas ledare är att lyda dem när de befaller det rätta, bistå dem, att inte angripa dem och inte förorsaka tvister. Nasiha gentemot vanliga människor är att vägleda dem till deras bästa, i ord och handling bistå dem i alla deras angelägenheter.

  • Medling (tawassul) | Sh. M. Alawi Maliki

    Medling – inte shirk Ett avsnitt ur: “Notions That Must Be Corrected” Av Sheikh Muhammad b. ´Alawi al-Maliki al-Hasani Översättning till svenska: okn Många människor har gått vilse i sin uppfattning om bruket av medel* (wasila), och rusar hals över huvud till doms över att all bruk av medel är shirk, och att den som...

  • Sekter

    Denna historia handlar om kristna men går lika bra att tillämpa på muslimer. En dag när jag gick över en bro fick jag syn på en man som stod i begrepp att ta livet av sig. Jag sprang mot honom och skrek: ”Stopp, gör det inte!” ’Varför inte?’ svarade han. ’Det finns så mycket att...

  • Hadran enligt den Heliga Lagen

    HADRAN ENLIGT DEN HELIGA LAGEN av Sheikh Nuh Keller En person som besöker Mellanöstern för att lära sig något om en tariqa kommer troligtvis vid någon tidpunkt i sitt liv få bevittna en hadra. ... När du går in i moskén kommer du se cirklar med män som utför dhikr (kvinnliga deltagare är avskärmade och befinner sig på övervåningen). De står och håller varandas händer, för att sedan böja sig ner unisont, sedan rör de sig upp och ner med sina knän, raderna reser sig upp och faller, de andas unisont medan några av dem turas om att gå runt i mitten och styr tempot i andningen och rörelserna... Jag var en av dom som frågade vår Sheikh om hadrans förhållande till shari’a, som är det vägledande ljuset i vår tariqa. Som muslimer är vår underkastelse till lagen total, och det finns inte utrymme för några tankar eller åsikter efter att man har svarat på frågan ”Är hadran i enlighet med ortodox Islam”? ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sufismen på Balkan | Fadilj Selmani

    SUFISMEN PÅ BALKAN Av Fadilj Selmani Ur Tidskriften Minaret 2004:3-4 1. Islam och Balkan på 1800-talet Identifieringen Balkan tar sitt uttryck i början av 1800-talet, själva ordet “balkan” betyder “många berg” på turkiska. Området har många berg. Men det existerar även ett berg i Turkmenistan som kallas för “Balkan”. Det är möjligt att namnet härstammar...

  • Al-Ghazali: Tre sorters kunskapssökare

    Tre typer av kunskapssökare OM AVSIKTEN MED ATT SÖKA KUNSKAP av Imam Abu Hamid al-Ghazali Ur inledningen till Bidayat al-Hidaya Vet att människor, med avseende på sökandet av kunskap, befinner sig på olika stadier: ** 1. En person som söker kunskap för att samla färdkost till det eviga livet, utan att ha någon annan avsikt än att vända sig till Allah, den Upphöjde, och nå fram till den Eviga Boningen. Denna person tillhör de framgångsrika. ** 2. En person som söker kunskap som ett hjälpmedel till det världsliga, för att därmed skaffa sig ära, rang och rikedom, och som är medveten om detta och i sitt hjärta känner otillräckligheten av sitt inre tillstånd och lågheten i sin avsikt. Han tillhör dem som ligger i farozonen. ** 3. Den tredje är en person som helt och hållet fallit under satans inflytande. Han använder sin kunskap som ett medel till att nå rikedom, skryta med sin ställning, och stoltsera med många anhängare. Han utnyttjar in kunskap för att ta sig fram överallt, och använder den i sin strävan att uppnå allt det han önskar i denna värld. Därutöver hyser han inom sig en föreställningen om att ha en särskild rang inför Allah, eftersom han uppvisar lärdas kännetecken och följer deras seder i klädsel och tal, medan han – i både yttre och inre bemärkelse – hämningslöst springer efter det värdsliga, som en vild hund springer efter ett köttben. ...forts.... http://rahma.se/26596/ghazali-avsikten-med-att-soka-kunskap/

  • Presentation: Sh. Gibril Haddad

    Sheikh Gibril Haddad Biografi på engelska: Shaykh Gibril Fouad Haddad is a well-known Lebanese-American scholar and religious leader and has emerged as one of the clearest voices of traditional Islam in the West and is quickly earning a reputation as a respected translator and interpreter of the sacred Islamic texts. Born in 1960 in to...

  • Baba Ömer: Påminnelse om döden

    Baba Ömer: Påminnelse om döden Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om Korantolkning | Ibn Khaldun

    Korantolkning Ur: “Muqaddiima” av Ibn Khaldun Översatt till svenska av Ingvar Rydberg Koranen uppenbarades på arabernas språk och i deras retoriska stil. Alla araber förstod den och visste meningen med de enskilda orden och satserna. Den uppenbarades i kapitel och verser för att förklara Guds enhet och de olika religiösa plikterna. Några passager i Koranen...

  • Vad är Tasawwuf | Sh. M. Yaqoubi

    DEFINITION AV TASAWWUF av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi 1.Definition: - Tasawwuf är - Sann dyrkan av Allah på det sätt som behagar Honom, med de medel som behagar Honom. - Att handla i enlighet med kunskapen. - Att tillägna sig goda karatärsegenskaper och göra sig av med dåliga 2. Ämne: Ämnet för tasawwuf är Allah – dvs. hur man kan lära känna Honom. Eller: Hjärtan och själar , dvs. hur de renas. 3. Dess frukter (nytta): - Renandet av hjärtat, - att lära känna världarnas Herre, och - att uppnå nivån av Ihsan. ... /forts...

  • Presentation: Sh.Faisal Abdur-Razak

    Sheikh Faisal Hamid Abdur-Razak bor i Brampton, Kanada. Under åren 1977- 1986 studerade han i Saudiarabien, först vid Umm al-Qurra-universitetet i Mecka, sedan vid Kung Abdulaziz-universitetet i Jeddah. Han har också studerat vid York University i Toronto, Canada. Under studietiden i Saudiarabien studerade han även under många lärda och Shuyukh, bl.a. Sheikh Hasan Ayub, Sheikh...

  • Gud, människan och ödet

    GUD, MÄNNISKAN OCH ÖDET Världen med all dess storslagenhet från atomer till galaxer – naturen med dess fatastiska artrikedom och variation i former och färger – människan med sitt intellekt och sin otroliga förmåga att leva och verka i denna värld – allt detta kan inte ha kommit till av sig själv. Funderar man på detta förstår man att det måste finnas en Skapare. Vem är Skaparen? Vad kännetecknar Honom? Varför har Han skapat oss? Följande är Egenskaper hos Allah som är logiskt nödvändiga, dvs. det är om«jligt att förneka dem ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi-skolans grundare | A. K.

    Denna artikel har för avsikt att ge grundläggande orientering över förgrundsgestalter i hanafi skolan, dess primära litteratur och något om den inre organisationen av fiqh-materialet. Om Hanafi-skolans grundare, dess litteratur, definitioner och terminologi Av Adnan Kozarcanin Abû Hanîfa al N’umân bin Thâbit (80-150 h.) grundare till hanafi skolan Abû Hanîfa bär titeln – den störste...

  • Mufti Ali Gomaa: Ash`ari skolans teologi

    Mufti Ali Gomaa: ASH`ARI SKOLAN OCH DESS TEOLOGI Islams ortodoxa troslära är – både inom Ash´ari och Maturdi-skolan – tydligt i alla teologiska aspekter. Trots detta är många av dess kritiker okunniga om skolans trossatser gällande Allah, och det man kallar för “tillägg gällande Allah”, eller med en tekniskt term “Egenskaper som Allah har informerat oss om”. Förvirringen gäller vissa ord i Koranen som Allah tillskrev Sig i Sin Bok (Koranen). En del vill bekräfta dessa ytterligare Egenskaper i bokstavliga mening, vilket leder till antropomorfism (att man liknar Allah vid skapelsen). Ash`ariyya däremot förstår att dessa Egenskaper inte är avsedda att tolkas bokstavligt, eftersom ordens betydelse är oklar. De fastslår i sin lära att dessa Egenskaper inte kan bevisas rationellt, utan enbart grundar sig på den information vi får från Koranen. Dessa Egenskaper måste därför accepteras som de är, utan att man försöker härleda något ur deras språkliga eller bokstavliga betydelse, eftersom den bokstavliga/språkliga betydelsen går emot vissa trosuppfattningar om Allah. Många av de tidiga Sunni-teologerna var av denna uppattning, och det var de som först kallades Ash`ari. Senare Ash`ari teologer intog en något annorlunda hållning, då de mera inriktade sig på tolkning. Dessa lärda menade att det var bättre att fastslå en betydelse, även om ordet eller begreppet är oklart, för att undvika att hamna i antropomorfism. ... Sammanfattningsvis står det klart att salafs (de tidiga muslimernas) inställning var att acceptera tron och utan kommentar återge oklara passager, för att undvika att hamna i heretiska ställningstaganden, som antropomorfism. Detta har omnämnts av Imam al-Shafi’i, Imam Ahmad och andra. Detta är Ash`ari-skolan trosuppfattning och teologi. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

You may also like...