Sahabas hemlighet | Sheikh M. Yaqoubi

Sahabas hemlighet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar varför Sahaba är de bästa av alla människor efter Profeterna.

Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Hajj och offerhögtiden - enkelt förklarat

    Om pilgrimsfärden till Mekka och offerhögtiden (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Hajj är en årlig sammankomst av muslimer från hela världen. Varj muslim, man som kvinna, bör i sitt hjärta åstunda, sträva efter och arbeta för att en gång

  • Hadithkunskap - ordlista

    Hadithkunskap – ordlista NÅGRA CENTRALA BEGREPP I HADITHVETENSKAPEN En hadith består av en text – matn (متن), och en överföringskedja sanad (سند). En kedja som består av få tillförlitliga personer är den som värderas högst. En hadith kan referera till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallam) eller till någon av person i generationerna efter honom... Beroende på antalet berättare i varje led i kedjan klassas hadithen som mutawātir (خبر متواتر) eller āḥād (خبر آحاد)... Med avseende på trovärdighet klassas Hadither som ṣaḥīḥ (صحيح), ḥasan (حسن)eller ḍaʻīf (ضعيف). Vid bedömning av en hadiths trovärdighet tar man hänsyn till många olika faktorer...

  • Muqarnas (stalaktiter) i islamisk arkitetur

    Muqarnas (مقرنص) är tredimensionell dekoration i Islamisk arkitektur Källa: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/out-in/out-in.html Läs mer: Muqarnas Detabase with map: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/map.html Artikel: http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/default-.htm

  • Munajat - Åkallans adab | Sh. M. Yaqoubi

    MUNAJAT – ÅKALLANS ADAB av Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något som tillkommer Dig, och därmed visa dåligt uppförande. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något Du inte tillåter, och därmed överskrida de gränser Du satt. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig i ett tillstånd Du inte tycker om, och därför avvisas. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig vid en tid Du inte tillåtit för bön, och därför hindras från att nå fram. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du inte bestämt åt mig. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du bestämt för någon annan. ... http://rahma.se/360/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Juha: Fråga och svar - uppe och nere

    Fråga och svar – uppe och nere Hojja Nasruddin höll på att laga taket på sitt hus, då någon knackade på hans dörr. -Vad vill du? ropade Nasruddin. – Kom ned så ska jag tala om det för dig. Nasruddin steg ned från taket och öppnade dörren. Besökaren sade: – Jag behöver pengar. Kan undvara

  • Shi´as tolkning av Sunni hadither

    Några av de grundläggande felen i metodiken för SHI´AS TOLKNING AV SUNNI HADITHER av Ahmad Elheich En stor del a shi´a-islamisk mission bland Ahl al-Sunna går ut på att ifrågasätta hadither för att så tvivel i Sunni-muslimers hjärtan. Detta är inget nytt – det har pågått under många generationer. Skillnaden mellan förr och nu är att de som tidigare ägnade sig åt sådan polemik gjorde det mer mer kunskap. Nuförtiden sprids sådana misstolkningar på Facebook och Youtube av okunniga personer, som tolkar hadither utifrån eget tycke i enligt sin tro. Därför vill vi i en serie korta artiklar ta upp felaktigheterna i shi´as polemik. Vanliga feltolkningar som cirkuleras på internet kommer att bemötas, och påhopp mot Sahaba som utnyttjar sådana feltolkningar kommer att besvaras – bi tawfqi Allah ta´ala. 1. Metodiska felaktigheter i den shi´itiska polemiken 2. Snabb introduktion till hadithläran ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Läs Koranen för att förstå den!

    Läs Koranen för att förstå den! Turkisk tecknad flme med svensk text Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • En liknelse om bönen | Said Nursi

    EN LIKNELSE OM BÖNENS BETYDELSE av Said Nursi Från Risale-i-Nur – Andra Kalima En gång gav en mäktig härskare två av sina tjänare vardera tjugofyra guldmynt och skickade dem för att bosätta sig på en av hans exklusiva och vackra kungsgårdar två månadsresor bort. “Använd dessa pengar till era biljetter”, befallde han dem, “och köp med dem allt som behövs för er färd. Det ligger en station en dagsresa bort. Där finns både bil, båt, tåg och flygplan, som man kan använda alltefter ens tillgångar.” Efter att ha fått dessa råd gav sig de två tjänarna av. Den ena av dem var lyckosam och gav endast ut en liten summa pengar på vägen till stationen. I den utgiften ingick några affärer som blev så lönsamma och glädjande för hans herre att hans kapital ökade tusenfalt. Eftersom den andra tjänaren var en otursam dagdrivare, använde han tjugotre guldmynt redan på vägen till stationen. Han slösade bort dem på spel och nöjen, och endast ett guldmynt återstod när han kom fram. Hans vän sade till honom: “Använd det sista myntet till en biljett, så att du inte ska behöva gå hela den långa resan och svälta. Dessutom är vår herre generös – han kanske förbarmar sig över dig och förlåter dig för dina misstag, och sätter dig då på ett flygplan. ... (läs fortsättnngen på http://rahma.se/20065/en-liknelse-om-bonen-said-nursi) ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Presentation: Sidi Salahuddin Barakat

    Presentation av Sidi Salahuddin Barakat Sidi Salahuddin Barakat (född 1981 i Abu Dhabi) är svensk imam av libanesiskt ursprung som växt upp i Malmö. Han har sedan 15 års ålder studerat för lokala imamer och ägnat sig åt egna studier i de islamiska vetenskaperna. Sidi Salahuddin Barakat har studerat för lärda från bl.a. Turkiet, Levanten,

  • SKT's 2:a ambulanskonvoj går in i Syrien

    SKT överlämnade i april 2012 en konvoj med 30 fullt utrustade ambulanser till det syriska folket. Här hälsar Sheikh Muhammad Yaseen det syriska folket vid gränsövergången i Turkiet, innan ambulanserna körs in till Syrien. Youtube med SVENSK TEXT http://www.youtube.com/watch?v=S6Uvb5goutQ&list=PLRQ3cg94EWU4hDpThoq6NleTMwqjTEClT Frid vare med er Syriens folk, Syriens städer, och Syriens barn. Vi har kommit från Storbritanien. Som ni kan se, har vi många ambulanser bakom oss – fler än 25 stycken. Vi lämnade Storbrittanien för 8 dagar sedan, och vi korsade Europa tills vi nådde Turkiet. Våra bröder från Erdemli har hjälpt oss i denna konvoj. Nu befinner vi oss vid den turkisk-syriska gränsen och vi har med oss ambulanser, mjölkersättning till barn, filtar till folk och mediciner för behandling. Allt detta är till det syriska folket och de syriska städerna. Vi har blivit instruerade och vägledda i detta av hans eminens Shaykh Muhammad al-Yaqoubi. Må Allah bevara honom och belöna honom mångfaldigt. Han kom från ert land till Väst, för att uppmana oss att ge hjälp. Han är den som uppmanade oss till denna konvoj med ambulanserna. Som ni vet, är detta den andra konvojen – Den första konvojen reste för 3 månader sedan, och den hade 20 ambulanser. I denna, vår andra konvoj har vi utökat antalet ambulanser från 20 till 30, och antalet kommer att fortsätta utökas med Allahs tillåtelse. Jag säger till er, folket av Syrien, det välsignade landet som hedrats av Allah den Allsmäktige i Hans Bok att ingen annan har kommit till Väst från ert land för att uppmana oss att hjälpa våra syskon i ert land utom vår shaykh – Shaykh Muhammad al-Yaqoubi. Han har en stor roll i arbetet för denna sak – han överträffar alla. Jag ber Allah den Allsmäktige att hjälpa oss och er i de syriska städer, och att Han låter Syrien återvända till sin höjd så att vi må dricka från dess källor. Vi har gynnats av ert land genom Shaykh Muhammad al-Yaqoubi – därför är det nu vår skyldighet att hjälpa er, våra syskon. Ni har har välsignats på många sätt, ni är ett land som anförtrotts det Profetiska arvet. Som vi har sett i alla tider, har Syrien alltid kallat människor till Islam och Ihsan. Må Allah välsigna er. Seger och hjälp från Allah är nära. Med kropp och själ skall vi hjälp er med Allahs vilja. Fred och väsignelser över vår mästare Muhammad, hans familj och hans följeslagare. Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Adab vid läsning av hadither | Qadi 'Iyad

    Ur Qadi ‘Iyad: al-Shifa, Del 2 Kapitel 3 Avsnitt 4: Om den aktning som Salaf visade då de förmedlade hadith från Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom) Kultursällskapet Damas © 2006 `Amr ibn Maymun sade: ”Jag besökte Ibn Mas`ud regelbundet under ett år. Varje gång jag hörde honom säga: ‘Allahs Sändebud, fred och välsignelser vare

  • De tio som lovats Paradiset

    DE TIO SOM LOVATS PARADISET “Al-Ashara al-Mubasharuna bil-Janna“ Det har förmälts att ´Abd al-Rahman ibn ´Auf (må Allah vara nöjd med honom) sade: Jag hörde Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom och sända honom fred) säga: Abu Bakr är i Paradiset och ´Umar är i Paradiset och ´Uthman är i Paradiset och ´Ali är i Paradiset och Talha är i Paradiset och al-Zubayr är i Paradiset och ´Abd al-Rahman ibn ´Auf är i Paradiset och Sa´d ibn Abi Waqqas är i Paradiset och Sa´id ibn Zayd är i Paradiset och Abu ´Ubayda ibn al-Jarrah är i Paradiset. Hadithen har återgivits av al-Tirmidhi och är klassad som sahih. Alla dessa var från Quraysh. Deras släktträd och relation till Profeten (salla Allah ´alehi wa sallam) diskuteras i korthet. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Ibn Jubayrs resa till Sicilien på 1100-talet

    IBN JUBAYRS RESA TILL SICILIEN Ibn Jubayr (665–714 Hijri / 1145-1212 e.Kr.) tillhör, tillsammans med Ibn Baṭṭuṭa, arketyperna för de arabiska reseskildrarna. Hans "Rihla" är skriven på rimmad prosa, sajʿ, och är generellt en enkel och saklig reseskildring utan några större tendenser till sensationalism. Resan utfördes under tidsperioden då korsfararna var ute på sina korståg, och det politiska läget i Medelhavomådet var spänt mellan muslimer och de kristna. Ibn Jubayr hade en ambivalent syn på kristna - beskrivningarna av de kristna är fulla av förakt, men ibland också stor beundran eller fascination. Ur ett muslimskt perspektiv föraktar Ibn Jubayr vantron hos de kristna (dvs. föreställningen om treenigheten) och det kristna korset (som symbol för deras tro). När Ibn Jubayr räddas till Sicilien efter ett skeppsbrott, visar också sitt ogillade gentemot den kristne kungen där, för att han ålade muslimerna att betala en skatt två gånger om året, och hindrade dem från att ta del av rikedomarna från den jord de funnit. Han ber att Gud ska återföra Sicilien till muslimerna som inte långt innan Ibn Jubayrs resa förlorade Sicilien. ...Forts... http://rahma.se/26720/

  • M. K. Bernström: Min väg till Islam

    Min väg till Islam ISLAM ÄR FÖRLÅTELSENS OCH BARMHÄRTIGHETENS RELIGION Av: Mohammed Knut Bernström "...En på gudomlig uppenbarelse grundad religion måste, som jag ser det, vara universell, oföränderlig och tillämplig överallt. En sådan religion finns sedan snart 1400 år och dess namn är Islam. ... Jag såg med en gång den enastående skönheten i dess uttrycksformer, kallelsen till bön, också i nattens tysta timmar, bönens högtidliga ritual med nedfallet med pannan mot marken, det fysiska uttrycket för underkastelsen under Gud, världsalltets Herre, den unisona Koran-läsningen i moskén efter vissa melodiska regler etc., och jag tänkte att jag kanske här såg framför mig den fasta, oföränderliga religion jag sökte. "

  • Om adab | Sh. AbdulQadir al-Jilani

    Adab (gott uppförande) – trons yttersta fästnng Ur: “Vad sökaren behöver på vägen till Sanningen” (Al-Ghunya) av Sayyiduna Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani Översatt av bmk Det är av yttersta vikt att varje troende iakttar gott uppträdande [âdâb] under alla omständigheter och aldrig försummar att göra det. De troendes befälhavare ‘Umar ibn al-Khattab (må Allah vara

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • Biografi: Imam al-Shafi´i (d. 204 H.)

    Imam al-Shafi´i Baserat på en artikel av Sheikh Dr. Gibril F. Haddad Översättare: okänd Muhammad ibn Idris ibn al-`Abbas, al-Imam al-Shafi`i, Abu `Abd Allah al-Shafi`i al-Hijazi al-Quraishi al-Hashimi al-Muttalibi (dog 204), ättling av Profeten, den enastående bland de stora mujtahid imamer och utmärkt rättslärd, samvetsöm och from muslim, fastställde grunderna för fiqh i sin bok

  • Myter om salafiyya

    MYTER OM SALAFIYYA Kort sammanfattat är salafi en mindre inriktning i islam som sprider sin ideologi med enorma resurser backade främst av saudi. Billiga böcker, otaliga hemsidor och forum på nätet, moskébyggen etc. Deras främsta slogan är “Följ Koranen, sunnah och salaf” - och det låter ju bra, men där finns många hakar. * En vanlig uppfattning om dem är att de är extra strikta, som en elitstyrka bland muslimerna som endast följer det “rena islam”, och det är ungefär lika sant som att säga att de som INTE är salafi inte följer islam… Det är i allra högsta grad individuellt, med andra ord. * Lagskolor brukar de säga att de följer alla fyra, och tar den mest korrekta åsikten av varje. Detta är förstås befängt, då i stort sett ingen av oss har utbildningen eller förmågan att utvärdera och jämföra bevis. Det man då är förpassad till, är att blint följa vad en lärd sagt är mest korrekt. Vilket är ironiskt då de är emot att man som outbildad, ickelärd muslim väljer att hålla sig till en enda lagskola i alla fiqhfrågor. Då är blint följande, kallat taqlid, plötsligt haram. Ironiskt, som sagt. * En ledsam sak som ofta följer på att man som konvertit hamnar i salafitänket är att man då tenderar att i viss mån se ned på andra som följer “vanlig” islam, eller som inte praktiserar. Att man som “nyfrälst i den Räddade Gruppen” (de menar att de är den räddade grupp som kommer till Paradiset) tyvärr omedvetet bär på en högfärdighet man inte har rätt till. Det leder i sin tur gärna till att vissa får som ett tvångsmässigt behov av att korrigera andra, eftersom man själv vet vad som är Korrekt, och det finns väldigt lite utrymme för att följa andra åsikter. Läs mer på http://rahma.se/25818/

  • Sadaqat al-Fitr | Mufti M. al-Kawthari

    Sadaqat al-Fitr | Mufti M. al-Kawthari Konceptet bakom sadaqat al-fitr är att tillåta fattiga och behövande individer att njuta av ‘iddagen som de som är rika och att de inte ska oroa sig över att ekonomin ska gå ihop. Det är som sådant starkt rekommenderat att betala denna sadaqa på ett sätt att den når de fattiga och behövande på ‘iddagen. I områden där sadaqat al-fitrpengar samlas in och sedan skickas utomlands, är det därför bättre att betala den några dagar innan ‘id, så att de fattiga och behövande individerna får den på ‘iddagen. Muslimska samfund i de olika städerna bör försöka underlätta insamlingen av sadaqat al-fitr innan ‘id och dess utdelning bland de fattiga på ‘iddagen. ----- Donera till SKT - http://skt-sverige.se

  • Vägledningens början | Imam Ghazali

    Vägledningens början ur Imam Ghazalis "Bidayat al-Hidaya" ”Det svåraste straffet på Domedagen får den lärda som Gud inte lät gagnas av sin kunskap”, ”Herre, jag söker beskydd hos Dig från kunskap som inte gagnar, från ett hjärta som inte ödmjukar sig, från handlingen som inte lyfts upp till Gud och från bönen som inte besvaras” ”Under min nattliga resa passerade jag några människor vars läppar klipptes av vassa saxar. Jag sade till dem: ’Vilka är ni?’ och de svarade ’Vi brukade uppmana andra att göra goda gärningar, men inte själva utföra dem, och vi brukade förbjuda andra att göra onda gärningar, men själva utföra dem.’ ” Akta dig därför, du olyckliga människa, från att lyssna på hans vackra ord, så att han inte lyckas lura ner dig i avgrunden. Eländig är den okunnige som inte en enda gång har lyckats lära sig något, och eländig är den lärde som inte praktiserat det han lärt sig ett tusen gånger!