Arkiv: Koranen och Sunnan
Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/
Domedagen | ur Sura al-Jathiya Några av kännetecknen för Uppståndelsens dag och dess förskräckelse Sammanfattning av Ibn Kathirs Tafsir till Sura Al-Jathya 45:27-34 Av okn Allah den Upphöjde säger: [wpspoiler name=”{ وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ }” background=”false”] { وَلِلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاَعةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ ٱلْمُبْطِلُونَ } يخبر تعالى أنه مالك السموات...
Hadith: Var muslim är den andres broderHadtih nr 35 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Hurayra (må Allah vara nöjd med honom): Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) sade: Hys inte avund mot varandra, lura inte varandra, hata inte varandra, och vänd inte varandra ryggen. Den ene må inte bjuda över...
Vad är en Salafi? | Sh. Nuh KellerVEM ELLER VAD ÄR EN SALAFI? ÄR DERAS FÖRFARINGSSÄTT GILTIGT? Av Nuh Ha Mim Keller (1995) Ordet salafi eller "tidig Muslim" inom traditionell Islamisk lärdom innebär någon som levde under de fyra första århundradena efter Profeten (frid vare med honom), inklusive sådana lärda som Abu Hanifa, Malik, Shafi'i, och Ahmad ibn Hanbal. Vem som helst som dog efter detta är en av de så kallade khalaf eller "de sentida Muslimerna". Termen "Salafi" återupptogs som en slogan och som namnet för en rörelse, bland de sentida Muslimerna, av följet kring Muhammad Abduh (elev till Jamal al-Din al-Afghani) ungefär tretton hundra år efter Profeten (frid vare med honom), för uppskattningsvis hundra år sedan. Likt andra rörelser som dykt upp inom Islams historia, var deras huvudsakliga påpekande att religionen inte fattats ordentligt av någon sedan Profeten (frid vare med honom), de tidiga Muslimerna--och dem själva. Ifråga om ideal, förespråkade rörelsen en återvändo till en shari'a-betänklig ortodoxi som skulle rena Islam från oönskade tillägg, kriteriet för omvärderingen varandes Koranen och hadith. Dessa ideal är förstås ädla, och jag tror inte att någon skulle motsrida deras värde. De enda meningsskiljaktigheterna är hur dessa ändamål ska bestämmas, och hur de sedan ska tas i bruk. Det är svårt att, med få ord, beskriva rörelsens alla aspekter och tvistemålen som är inblandade, men jag hoppas att kunna publicera en fullständigare avhandling senare i år, insha'Allah, i en samling av essäer kallad "Re-Formatörerna inom Islam". ... (forts.) ......... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se
Vad är en madhhab? | Sh. Nuh KellerVad är en Madhhab? Varför är det nödvändigt att följa en? © Nuh Ha Mim Keller 2000 Översättning: Samir Muric´ Ordet madhhab härstammar från ett arabiskt ord som betyder ”att gå” eller ”att ta som en väg”, och detta refererar till en mujtahids val i beträffandet av ett antal olika tolknings möjligheter i härledandet av...
Hadith: Visdomen med diplomatiKommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 350 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk När den arabiske stamledaren ´Uyayna ibn Hisn kom för att besöka Profeten Muhammad (må Allah sända honom välsignelser och fred), tog han vänligt emot honom, trots att han var medveten om att mannen var en hycklare. I kommentaren...
Ayat i Koranen som uppmanar till sajdaAyat al-sujud och Sujud al-Tilawa enligt Hanafiskolan Ur Nur al-Idah och Imdad al-Fattah av Imam al-Shurunbulalî Sammanställt och översatt av bmk för damas.st © 2012 B. Muhammad När man hör en Koranvers som uppmanar till sujud (att nedfalla), ska man göra det. Det kallas Sujûd al-Tilâwa eller Ssjdat al-Tilâwa (nedfallande vid Koranrecitaiton), och de verser...
Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani
Frågor & kunskap | Sh. M. YaqoubiFrågor & svar, kunskap och dhikr | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar betydelsen av ordet “dhikr”,och vikten av att vända sig till de lärda – Ahl al-dhikr – för att söka svar på sina frågor. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska Se fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: [archivist query=”filmer=yaqoubi-svensk-text/”]
Innebörden av nypåfund (bid´a)En kort sammanfattning av artikeln “The Meaning Of bid`a” av Sheikh Gibril F. Haddad Översatt och redigerad av Omar K N Vi kan bara skydda och stärka vår religion Islam genom att följa det som är sant och korrekt från Islams tradition, och i det som vi följer våra stora Ahl al-Sunna Imamer och män...
Taqlid - att följa beprövad kunskapFråga då dem som har kunskap, om ni inte vet. (Koranen 21:7) Vad är taqlid? av Mufti Zubair Bayat Översatt till svenska av Kerim HrustanovicTaqlid är wâjib (obligatoriskt) Taqlid eller Ittiba’ är wâjib (obligatgoriskt) för muslimer. Tyvärr finns det ändå många muslimer idag som aldrig ens hört om dessa ord. Andra muslimer har måhända hört...
Hadithen: Allah har nittinio NamnHadithen: "Allah har nittinio Namn" Det har fömedlats från Abu Hurayra (må Allah finna behag i honom) att Allah’s Sändebud (fred och välsignelser vare med honom) sagt: إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اسْمًا مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ Allah har nittionio namn, den som nämner dem inträder i Paradiset eller i en annan variant : إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اسْمًا مَنْ حَفِظَهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ Allah har nittionio namn, den som bevarar dem inträder i Paradiset Vad är innebörden av att nämna (أحصى) respektive att bevara (حفظ) Allah’s Namn? Förklaring ur “Sharh Sahih Muslim” av Imam al-Nawawi och “Fath al-Bari” av Imam Ibn Hajar al-´Asqalani Sammanställt och versatt av: bmk
Hanafi: Takbirat Eid al-AdhaOm att säga Allah akbar vid Offerhgtiden enligt Hanafi madhhab Sammanställt av bmk Ur: Imdad al-Fattah Takbir (“Allah akbar”) ska reciteras efter varje föreskriven (fard) bön från Fajr-bönen den 9 Dhul Hijja fram till och med Asr-bönen den 13 Dhul Hijja, sammanlagt alltså 23 gånger. Detta är obligatoriskt (wajib) under förutsättning att bönen bes i...
När Mina tjänare frågar dig om Mig...NÄR MINA tjänare frågar dig om Mig [svara då att] Jag är nära; Jag besvarar den bedjandes bön, när han ber till Mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig – kanske skall de ledas på rätt väg.
Den sista Skriften | Isak CirkinDen sista Skriften LÄS I DIN HERRES NAMN av Isak Cirkin Böcker, ord, meningar, fraser, muntlig tradition Tolkning, tolkning, tolkning Kontext och åter kontext Viskningar, begär, glömska, förvirring, en missad poäng Listan kan göras lång – listan BÖR göras lång Prisa Den Nåderike som skänkt en sista Skrift En självmedveten Skrift En Skrift som presenterar sig Som definierar sina åhörare Lär oss Guds tillvägagång – ger oss arketyper En Skrift som lägger ut ramar för sin tolkning Som belyser sig själv – är enhetlig Vars budskap är – “både och” En Skrift för alla – den simple som för dennes motsats En Skrift som klargör sin härkomst Sin förmedling, sin förmedlare – sitt språk Reciterad i vacker ton En Skrift som förankrar sig i en tradition En tradition som ger upprättelse åt de äldre Skrifterna Liksom upprättelse åt de gågna förmedlarna Alla – från Adam till Noa till Abraham till Moses till Jesus och Muhammad “Läs!” – uppmanar den – “Läs i din Herres namn” Reflektera! En Skrift som lägger fram argument och slutsatser Beskyddad till innehåll och mening Förklarad av förmedlaren och hans närmsta En Skrift placerad i en nations händer, en balansens nation, universell, skyddad från vantolkning Och tolkad av den inre kärnans människor – visdomens människor En Skrift prisad av sina fiender En förmedlare prisad av sina fiender “Vi har gjort Koranen lätt att minnas; vem vill bevara den i minnet och ta lärdom?” ................. http://rahma.se/26690/







