Sunni trossatser 4: Tron på Profeterna

Vad som är nödvändigt att tro

Om Profeterna

Sammanställt av bmk

Bismi Allah – بسم الله الرحمن الرحيم

Allah har från Sin skapelse utvalt de allra bästa människorna och sänt dem som Profeter (anbia’ – أنبياء) och Sändebud (rusul – رسل) till olika folk, för att förmedla Sitt budskap till människorna, för att undervisa oss i tro och levnadssätt, och för att de ska vara förebilder för oss i alla avseenden.

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31)

Den siste och slutgilitge Profeten är Profeten Muhammad sallaAllah ´aleihi wa sallam.

Definition av Profeter och Sändebud

Ett Sändebud (رسول) är en fri man, för vilken Allah har uppenbarat Sin Lag, och givit honom uppdraget att framföra den till andra människor. En Förkunnare eller Profet (نبي) är en fri man för vilken Allah uppenbarat Sin Lag, utan uppdrag att framföra den. Alla Sändebud är Profeter, men inte alla profeter är Sändebud.

Ingen människa kan bli Profet genom sin egen ansträngning eller vilja, utan Allah väljer ut vem Han vill bland Sina tjänare som Profeter.

Sändebudens egenskaper

Precis som Allahs Egenskaper delar man in Sändebudebudens egenskaper i tre kategorier:

  • logiskt nödväniga,
  • möjliga och
  • logiskt omöjliga

Till deras nödvändiga egenskaper hör rent allmänt de utmärkta karaktärsdrag som motsvarar deras höga ställning, som fördragsahet, rättvisa, sannfärdighet, storsinthet osv. Allah givit dem dessa karaktärsdrag för att människora ska dras till dem.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ
I Sin barmhärtighet lät Gud dig visa dem mildhet; om du hade varit sträng och hård och tillslutit ditt hjärta [för dem], skulle de helt säkert ha dragit sig ifrån dig.
(Koranen Sura Al ´Imran 3:158)

A. Nödvändiga egenskaper

Mer specifikt är det fyra egenskaper som är logiskt nödvändiga att ett Sändebud besitter, och som det därför är nödvändigt att tro på:

  1. De talar alltid sanning (الصدق)
  2. De handlar aldrig mot Alllah’s bud (الأمانة والعصمة)
  3. De har intelligens och skarpsinne (الفطانة)
  4. De framför budskapet de sänts med (التبليغ)

1. Sannfärdighet (sidq – الصدق)
Med det menas att de talar sanning ifråga om (a) att de är utsända som Profeter, och (b) i allt de förmedlar.

Om Sändebuden inte talade sanning skulle de inte kunna föremedla Budskapet och Allahs Lag (Shari´a) på ett korrekt sätt. Detta är det logiska beviset för att denna Egenskap är nödvändig. Det finns ingen text-hänvisning till detta, däremot har Allah indirekt styrkt Sändebudens äkthet genom de mirakler som Han lät dem utföra för att övertyga människorna om att de var utsända. Det största miraklet är Koranen, som Allah gav till Profeten Muhammad (salla Allah ´aleihi wa sallm).

2. Tillförlitlighet (amana, ´isma – الأمانة والعصمة)
Med det menas att de inte är illojala mot Budskapet genom att göra något som är förbjudet eller ogillat. Detta innebär att de är skyddade (ma´sum) från att begå någon synd. Allt de gör, gör de av lydnad inför Allah.

Beviset för detta är att Allah har befallt människorna att följa deras exemepel i både tal och handling, och Allah skulle inte befalla att man följde personer som inte själv gör det Han befallt!

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31)

Ett exempel på detta är när Profeten (sallaAllah ´aleihi wa sallam) efter avtalaet med Quraish vid al-Hudabiyya befallde sina följeslagare att slakta och klippa sitt hår. De tvekade inför det p.g.a. att det kändes som ett nederlag att inte nå fram till Mecka. Då gick Profeten själv (sallaAllah ´aleihi wa sallam) ut och slaktade, och när de såg det blev ivriga att följa hans exempel.

Man måste förstå att även sådant som framstår som misstag – som att Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) vid något tillfälle försumnade något i bönen eller försov Fajr-tdien – lät Allah hända enbart för att belysa de regler som gäller i sådana fall så att folk ska veta hur de ska förhålla sig om de gör något fel i sina ´ibada.

3. Skarpsinne (fatana – الفطانة)
Med det menas att vara intelligent och snabbtänkt, och at kunna ge de mest övertygande bevisen. Ett exempel är när Profeten Ibrahim (´alihi salam) utmanade kung Nimrod och sade:

قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّـهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Och Abraham sade: “Min Herre är Den som skänker liv och skänker död.” [Kungen] svarade: “Jag skänker liv och jag skänker död!” Då sade Abraham: “Gud låter solen gå upp i öster; låt den då gå upp i väster!” Och [kungen], som förnekade sanningen, blev förstummad av häpnad. – Gud vägleder inte de orättfärdiga. (Koranen Sura al-Baqara 2:258)

Då blev han tyst och kunde inte svara utan måste erkänna att det finns någon som var mäktigare än han.

Det som visar att denna egenskap är növändig är att Profeter måste kunna överbevisa och övertyga sina meningsmotståndare, för att inte lämnra rum för tviviel i människornas hjärtan, och detta är inte möjligt med ett slött sinne – det kräver tvärtom intelligens utöver vad som vanligt bland andra människor .

4. Att de framför budskapet (tabligh – التبليغ)
Dvs. att de framför de Bud och den kunskap om de dolda tingen som Allah nedsänder till människorna.

Detta upprepas på flera ställen i Koranen:
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ
Förkunna därför allt som du blir befalld [att förkunna] och håll dig borta från dem som sätter medhjälpare vid Guds sida. (Koranen Sura al-Hijr 15:94)

فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
MEN OM de vänder dig ryggen [minns, Muhammad, att] din enda uppgift är att klart framföra budskapet.(Koranen Sura al-Nahl 16:82)

وَإِذْ أَخَذَ اللَّـهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ
NÄR GUD slöt förbund med dem som fick ta emot uppenbarelsen tog Han löfte av dem [med orden]: “Dölj inte detta utan kungör det för människorna!” Men de kastade löftet bakom sig och sålde det för en usel slant – ja, ynklig är deras vinst av denna byteshandel! (Koranen Sura Al ´Imran 3:187)

Att detta är en növändig egenskap bevisas av att om de skulle dölja något av det som Allah befalt dem att framföra, skulle det så tvivel om deras sändning, det skulle innbära att att de brast i amana (tillförlitlighet) och budskapet skulle förvanskas, dvs. det bore oförenligt med deras uppdrag.

B. Möjliga egenskaper

I de flesta andra avseenden är de som vanliga människor – de äter och dricker och gifter sig med kvinnor och går omkring på marknadsplatserna. De kan lida av fattigdom och sjukdom – sålänge det inte är till hinder för deras uppdrag eller förnedrar dem från den höga ställning Allah givit dem. Det faktum att dessa saker förekommer och omvittnats om dem är bevis för att det är logiskt möjligt.

Profeternas sjukdomar och svaghetstillstånd är en tröst för andra människor, och de tjänar dem som en förebild i tålamod, eller visar hur Shari´a föreskriver att man ska förhålla sig till det (t.ex. hur man utför bönen om man inte kan göra sujud), eller för att visa hur lite världsliga omständigheter betyder inför Allah – som Profeten sade till Sayyiduna Ibn ´Abbas (må Allah vara nöjd med honom):

كن في الدنيا كأنك غريب ، أو عابر سبيل
Lev i världen som om du var en främling eller en vägfarare. (Al-Bukhari)

Deras sömn är sådan att deras ögon ibland somnar, medan deras hjärta är vaket. Det är förklaringen till att Profetens (sallaAllah ´aleihi wa sallam) sömn inte upphävde hans wudu’ (rituella renhet).

C. Omöjliga egenskaper

Det som är logiskt omöjligt är motsatsen till alla de egenskaper som är logiskt nödvändiga, dvs. lögn, dumet, eller att de skulle förråda budskapet eller dölja det.

Det är inte heller möjligt att de skulle lida av kroniska sjukdomar som t.ex. blindhet eller lepra eller sinnessjukdom, eftersom det skulle innebära en defekt – och deras perfekta inre motsvaras av yttre synlig perfektion för att människor ska se den och dras till dem.

Så var Profeten Ya´qubs blindhet inte en kronisk defekt, utan ett fördunklande av synen p.g.a. hans sorg, som återställdes då han återförenades med Sayyiduna Yusuf – må Allah sända fred över dem båda.

Det som berättas i Banu Israils skrifter om att Profeten Ayybs sjukdomar var så motbjdande att de fick människorna att fly ifrån honom accepteras inte som sant, eftersom det är omöjligt och motsäger hans status och sändning.

Sändebud som namnges i Koranen

Allah namnger i Koranen sammanlagt 25 Sändebud, bland dem Profeten Ibrahim (Abraham), Musa (Moses), och ´Isa (Jesus) – fred vare med dem alla. Det sista och slutgiltiga Sändebudet är Profeten Muhammad (محمّد) – Allah´s välsignelse och fred vare med honom och alla andra Profeter.

Uttalat på svenska Namn på arabiska
1. Adam (Adam) أدم
2. Idris (Hanok eller Ilyas) إدريس
3. Nuh (Noak) نوح
4. Hud (Eber) هود
5. Salih صالح
6. Ibrahim (Abraham) إبراهيم
7. Lut (Lot) لوط
8. Isma`il (Ismael) إسماعيل
9. Ishaq (Isak) إسحاق
10. Ya`qub (Jakob) يعقوب
11. Yusuf (Josef) يوسف
12. Ayyub (Job) أيوب
13. Shu`ayb (Jetro) شعيب
14. Musa (Moses) موسى
15. Harun (Aron) هارون
16. Dhu al-Kifl (Hesekiel) ذو الكفل
17. Dawud (David) داود
18. Sulayman (Salomon) سليملن
19. Ilyas (Elias) إلياس
20. Al-Yasa` (Elisa) اليسع
21. Yunus (Jonas) يونس 
22. Zakariyya (Zakarias) زكريا
23. Yahya (Johannes) يحيى
24. `Isa (Jesus) عيسى
25. Muhammad محمّد

Allah säger i Koranen att det finns finns fler Profeter, som Han inte omnämnt:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ
Vi har sänt ut sändebud före dig; om några av dem har Vi berättat för dig och om andra har Vi inte berättat för dig. (Koranen Sura Ghafir 40:78)

Allah´s välsignelse och fred vare med dem alla


Referenser:

  1. Sheikh Muhammad Salih al-Farfur: Risalatu al-Nafi’atu wal Hujjatu al-Qati’atu fi ‘Ilm al-Tawhid, Dar al-Farfur, Damaskus 2001
  2. Imam Ibrahim al-Bajuri: Hashyatu al-Bajuri ´ala matn al-Sanusiyya fil´Aqida, Dar al-Farfur, Damaskus 2001
  3. En del av de nämnda Profeterna motsvarar någon av de profeter som nämns i bibeln. Dessa uppgifter har hämtats från Muhammed Knut Bernströms (må Gud belöna honom) ’Koranens Budskap’. Se även ghazali.se