Arkiv: Senaste

    Special

  • Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

    Sheikh Muhammad al-Yaqoubi är en av världenns mest framstående islamiska lärda, och en andlig ledare som vars ord har förvandlat hundratusentals människors liv. Fram till är 2011 föreläste han i Umayya-moskén i Damaskus. Han avskedades sedan och blev belagd med talförbud p.g.a. sin kritik mot regimen. Han lever idag i landsflykt i Marocko, och fortsätter därifrån att ge vägledning till världens sökare, och speciellt till dem som utkämpar jihad i Syrien.

    Senste inläggen

  • Myten om mödomshinnan

    [wpdreams_ajaxsearchlite]

  • Kurs: Profeten Muhammads Liv (HT 2015)

    Inbjudan till KURS I SIRA - Om Profeten Muhammad (عليه السلام), hans underbara liv och nobla karaktär. För systrar - muslimer och icke-muslimer. Med sång, poesi, dhikr och fika. Föreläsre: USTADHA UMM AYMAN Fem söndagar under hösten kl. 14-17 med start Sönd. 4 oktober 2015, i Masjid Aysha, Stockholm Arr: Kultursällskapet Damas, Masjid Aysha och NBV Facebook: https://www.facebook.com/events/1500078586972558/

  • Fruktplockare i kungens trädgård

    En dag kallade kungen på sina tre rådgivare och bad dem att ta varsin korg och fylla den med frukt och grönt som de plockat från slottsträdgården. Hans ställde kravet att de måste plocka all frukt själv. Ingen fick ta till hjälp av någon annan eller be någon annan utföra arbetet åt honom. Han befallde sedan att alla tre skulle komma tillbaka till kungen med sin korg. Den förste tänkte att frukten är nog till kungen själv, så han var noga med att välja den bästa och godaste frukt och grönsaken, han var även noga med att sortera den dåliga ifrån den mogna. Den andre trodde att kungen inte skulle ha korgens innehåll till sig själv utan skulle ge den till någon annan, så han började därför plocka den frukten/grönsaken han råkade lägga handen på, utan hänsyn till om den var mogen eller omogen eller rutten. Den tredje trodde inte att kungen ville ha innehållet i korgen, eller att han ens skulle titta på vad korgen innehöll. Han fyllde därför korgen med löv och kvistar. När uppdraget var fullföljt beordrade kungen att alla tre skulle fängslas under tre månader på en övergiven plats långt ifrån all hjälp, och att var och en skulle få ta med sig sin korg för att överleva på dess innehåll. Efter tre månader fann man den första väl behållen. Han hade klarat sig väl på på det han hade samlia i sin korg. Den andre hade det kämpigt, men med tanke på vad han hade samlat ihop klarade sig trots allt ganska välbehållen. Den tredje överlevde inte ens första månaden. Det här livet är slottsträdgården. Våra handlingar är frukterna och grönsakerna vi plockar. Efter detta liv kommer vi att överleva på det vi samlade i vår korg. Det är vad vi samlat på oss i vår korg som avgör hur trevlig vår vistelse i graven kommer att bli, och vad som kommer att hända därefter. Kungen är Allah - om vi plockar för Hans skull kommer vi att välja de bästa handlingarna och skörda de bästa frukterna. Tänk noga på vilka frukter du samlar in till livet efter detta! Fyll inte din korg med annat än det bästa av det bästa, och var inte som den andra eller tredje rådgivaren, som inte brydde sig om vad de samlade ihop. http://rahma.se/27628/

  • Trons gåva | Ann-Sofie Henriksson Hatmi

    BILJETTEN TILL PARADISET Det som förtjänar vår tacksamhet mer än något annat är att vi fått gåvan av Islam. Att vi lyssnat till och accepterat budskapet i vårt innersta. Att vi fått den biljett som är inträdet till Jannah. Det är ett mirakel, kanske alldeles särskilt för den som kommer från en annan bakgrund än traditionellt muslimsk, men även för den som fötts där. Varenda liten del av din kropp besitter en oändlig tacksamhet att just ditt hjärta lyssnat till Allahs (subhanahu wa ta’ala) kallelse; tacksamhet över att den en dag får träda in i Jannah. Parallellt med denna tacksamhet, och kanske på grund av den, ska vi mer än något annat göra du’a för att vi och våra älskade får dö i ett tillstånd av tro. Att den gåva vi och de accepterat, eller som vi hoppas att de ska acceptera, förvaltas och vårdas livet ut. Att ingen av oss tappar biljetten under resan. ...Läs förtsättningen... http://rahma.se/27481/

  • Profeten Muhammads ädla härkomst | Imam Barzanji

    PROFETEN MUHAMMADS ÄDLA HÄRKOMST Ur Mawlid al-Barzanji av Ja’far ibn Hasan al-Barzanji (d. 1177 H. i Madina Munawwara) "Jag säger: Han är vår mästare Muhammad, må Allah välsigna honom och sända fred över honom, son av Abdullāh; son av ‘Abd al-Muttalib vars namn var Shaybat al-Hamd, eftersom hans höga karaktär lovordades; son av Hāshim, vars namn var ‘Amr; son av ‘Abd Manāf vars namn var Mughīrah, som var hög i status; son av Qusayy vars namn var Mujammi’. Han kallades Qusayy därför att han befann i Qudā’ah, landet långt bort i fjärran, tills Allah den Upphöjde förde honom åter till Haram (det heliga området i Makkah) i Hans beskydd; son av Kilāb vars namn var Hakīm; son av Murrah; son av Ka’b; son av Lu’ayy; son av Ghālib; son av Fihr vars namn var Quraysh, och från honom härstämmar Qurayshs ätt. Över honom är Kinānī, vilket många (av de lärde) är överens om; Kinānī var son av Mālik; son av Nadr; son av Khuzaymah; son av Mudrikah; son av Ilyās, som var den förste att offra kameler inne i al-Haram. Från hans länder hördes Profeten, må Allah välsigna honom och sända fred över honom, nämna Allah och säga: “O’ min Herre här är jag, till Din tjänst”; son av Mudar; son av Nizār; son av Ma’add; son av ‘Adnān. Detta är en tråd vars dyrbara juveler träts på av den fulländade Sunnans hand. Att spåra ‘Adnāns härkomst till Allah’s vän, Profeten Ibrāhīm, fred vare med honom, var något som Laggivaren (Profeten må Allah välsigna honom och sända fred över honom) avhöll sig från. Enligt genealogerna råder det dock inget tvivel om att ‘Adnāns börd kan spåras tillbaka till den som offrades, Ismā’īl, där vår mästare Muhammads släktled slutar. Vilken vackert halsband är inte detta, vars pärlor tindrar likt de lysande stjärnorna på himlen. Och varför skulle det inte vara så, när den utvalde, mest ärade Mästaren (Profeten må Allah välsigna honom och sända fred över honom) är bland dem! ... Läs fortsättningen på http://rahma.se/27376/

  • Elefantens år | Ur Profetens Muhammads liv

    ELEFANTENS ÅR | Ur Profetens Muhammads liv Ett år före profeten Muhammads (fred vare med honom) födelse, marscherade en stor armé med elefanter mot Mecka under befäl av Abrahah al-Ashram, kungen över Jemen. Hans avsikt var att förstöra Kabah. Mecka-borna var skräckslagna. Men den största elefanten vägrade att gå till attack mot Ka'ba, och hären besköts med stenar av en svärm fåglar. - Profeten Muhammad - fred vare med honom - föddes senare under samma år. Allah's försvar av Kabah räknas till ett av de många underverk som är förknippade med hans födelse. Läs mer på http://rahma.se/27355/

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • [wpdreams_ajaxsearchlite]

  • Inblick i den yttersta ensamheten | Ann-Sofie Hatmi

    Inblick in i den yttersta ensamheten | Ann-Sofie Hatmi På grund av emellanåt sviktande hälsa har jag haft min beskärda del av besök till sjukhus, vårdinrättningar och akutmottagningar. Många människor och livsöden träffar man på. Några incidenter från dessa har fastnat mer än andra. Den gamle, demente mannen i sängen bredvid mig. Som hela tiden ropade efter "mamma, mamma, mamma"... Läs mer på http://rahma.se/27303/

  • Kurs: Profeten Muhammads Liv (VT 2015)

    Inbjudan till kurs: I DEN ÄLSKADES FOTSPÅR En kurs för systrar – muslimer och icke-muslimer - om Profeten Muhammads (fred vare med honom) liv och exempel, baserad pä Qadi ‘Iyads klassiska verk “Al-Shifa” FÖRELÄSARE: Ustadha Umm Ayman START söndag 25 januari 2015 kl: 14-17 PLATS: Aysha-moskén, Sankt Eriksgatan 91, Stockholm

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • Den döda fågelungen | Martin Siedlecki

    Berättelsen om fågelungen som dödades av sin egen mamma Av Martin Siedlecki Skulle vilja dela med mig av en personlig berättelse från min ungdom som vi muslimska syskon speciellt, men även alla världens människor kan dra nytta av i frågan gällande tolerans och samexistens. Idag stöter vi muslimer ut andra muslimer för att dem har en annan åsikt i någon religiös fråga, vare sig det handlar sunni-shiakonflikten om vem som borde ha styrt den muslimska nationen efter Profeten Muhammads död (frid och välsignelser vare med honom), eller om hur man kan närma sig Allah, den Upphöjde på bästa sättet i frågan om andlighet (wahhabist/salafist-sufikonflikten), eller de politiska, nationalistiska och rasistiska konflikterna oss muslimer emellan, där t.ex. en libanesisk pappa nekar en palestinsk friare sin dotter för att han är palestinier och inte är tillräckligt ”libanensisk” nog, eller hur indier vägrar att be tillsammans i samma moské för att den ena gruppen av indier kommer från staden Deoband och den andra från staden Bareilly. Berättelsen från min ungdom utspelar sig i mitt hemland.... Läs vidare på http://rahma.se/27081/

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Till minne av folkmordet i Srebrenica

    Elwa Ninpo — Politifonen: TILL MINNE AV FOLKMORDET I sREBRENICA I början av juli 1995 rasar ett krig på Balkan, utlöst av ultranationalistiska och makthungriga politiker. Den serbiska armén och milisgrupper anknutna till den ägnar sig åt att försöka tömma områden i Bosnien på muslimer, områden vilka Serbien med hänvisning till bland annat historiska händelser gjorde anspråk på. När den här politiken implementerades i och omkring Srebrenica under några få dagar (6-11 juli 1995), vid tillfället ett område under skydd av FN sedan 1993, innebar det att omkring 8000 personer, mestadels pojkar och män, utan några som helst omsvep mördades. Någonstans kring 25-30000 personer utsattes för etnisk rensning och fördrevs. Internationella domstolar har fastslagit att detta var ett folkmord... Läs mer på http://rahma.se/26987/

  • Presentation: Sheikha Safia Shahid

    Presentation av SHEIKHA SAFIA SHAHID Sheikha Safia är född och uppvuxen Glasgow, UK. År 2003 reste hon till Damaskus fo att studera de religiösa vetenskaperna. Under 5 år studerade hon arabiska vid Damaskus' universitet och vid Abu Nur-institutet. Hon erhöll ijaza att lära ut tajwid från Sheikh Abul Hassan Al-Kurdi. Hon undervisades av många av vår tids stora lärda, som Sheikh Adnan Darwish, och hade förmånen att sitta bland stora awlia som Sheikh Ahmad al-Habbal and Sheikh Shukri al-Luhafi. ...forts... http://rahma.se/26952/presentation-sh-safia-shahid/

  • Vem var Nasreddin Hodja?

    VEM VAR NASREDDIN HODJA? Nasreddin Hodja är en populär hjälte i humoristiska berättelser. Han är välkänd över ett stort geografiskt område som sträcker sig från länder i Balkan till Centralasien, och många regioner påstår sig vara hans hem. Mest sannolikt var personen Nasreddin Hodja en imam, domare och teolog som levde i Anatolien där han föddes i en by i Hortu 1208/1209 och dog i Akşehir 1284/1285. Men Nasreddin Hodja i berättelserna framställs ofta som en fattig man med en jordbrukares livsstil, en figur som verkar på gränsen mellan visdom och enkelhet, alltid positive, jordnära, öppensinnad och långt bort från islams strikta regler. I Turkiet har han som person blivit väldigt populär under många århundraden, och runt 600 historier med Nasreddin Hodja som huvudperson har noterats. ...forts... http://rahma.se/26928/

  • Definition av trosläran

    DEFINITION AV TROSLÄRAN enligt Ahl al-Sunna wal-Jama´a Ur Imam al-Bajuri’s Sharh Jawharat al-Tawhid (arabisk & svensk text) DEFINITION: Det är den vetenskap som befäster trosläran genom att uppställa övertygande bevis för den. DESS ÄMNE: 1. Allah’s – den Upphöjdes – Väsen, med avseende på vad som är (logiskt) nödvändigt, omöjligt möjligt gällande Honom, 2. och på samma sätt gällande Allah’s Sändebuds väsen, 3. och allt möjligt (dvs. allt som Allah skapat utan att ha behov av det), med avseende på att man genom det kan sluta sig till Skaparens existens, 4. och de himmelska tingen med avseende på tron på dem. DESS FRUKTER: [I detta liv:] Att man lär känna Allah – upphöjd är Han – genom ovedersägliga bevis, och [i nästkommande liv] uppnår den eviga lyckan. ...fortsättning... http://rahma.se/26907

  • Ibn Jubayrs resa till Sicilien på 1100-talet

    IBN JUBAYRS RESA TILL SICILIEN Ibn Jubayr (665–714 Hijri / 1145-1212 e.Kr.) tillhör, tillsammans med Ibn Baṭṭuṭa, arketyperna för de arabiska reseskildrarna. Hans "Rihla" är skriven på rimmad prosa, sajʿ, och är generellt en enkel och saklig reseskildring utan några större tendenser till sensationalism. Resan utfördes under tidsperioden då korsfararna var ute på sina korståg, och det politiska läget i Medelhavomådet var spänt mellan muslimer och de kristna. Ibn Jubayr hade en ambivalent syn på kristna - beskrivningarna av de kristna är fulla av förakt, men ibland också stor beundran eller fascination. Ur ett muslimskt perspektiv föraktar Ibn Jubayr vantron hos de kristna (dvs. föreställningen om treenigheten) och det kristna korset (som symbol för deras tro). När Ibn Jubayr räddas till Sicilien efter ett skeppsbrott, visar också sitt ogillade gentemot den kristne kungen där, för att han ålade muslimerna att betala en skatt två gånger om året, och hindrade dem från att ta del av rikedomarna från den jord de funnit. Han ber att Gud ska återföra Sicilien till muslimerna som inte långt innan Ibn Jubayrs resa förlorade Sicilien. ...Forts... http://rahma.se/26720/

[wpdreams_ajaxsearchlite]