Arkiv: Profeten Muhammad

    Smakprov ur kategorien “Profeten Muhammad”

    fred och välsignelser vare med honom

  • Vad säger ni om Muhammad?

    VAD SÄGER NI OM MUHAMMAD? Så här sade den kristna kyrkans representant vid ett möte med Kalifen i Baghdad ca. 150 H. (700-taket e.Kr): "Sedan jag visat honom mina sedvanliga ärebetygelser som Konungarnas Konung, började han tilltala mig och samtala med mig, inte i en sträv eller högdragen ton, eftersom strävhet och högmod är främmande för hans person, utan på ett behagligt och välvilligt sätt. … Och vår nådige och vise Kung sade tlll mig: - Vad säger ni om Muhammad? varpå jag svarade hans Majestät: MUHAMMAD ÄR VÄRD ALLT BERÖM från alla förnuftiga människor, o min härskare. Han gick i Profeternas fotspår, och han gick deras väg som älskar gud. Alla Profeter har lärt läran om en enda Gud..." Ur en audiens som den abbasidiske kalifen al-Mahdi gav den kristna östkyrkans patriark år 781 e.Kr. (ca 150 år H.) i Baghdad. Hela audiensen översattes år 1928 till engelska under titeln "Timothy's Apology" ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Reflexioner kring Hajj | Madina

    Reflexioner kring Hajj: MADINA “En bön i min moské är bättre än tusen böner i någon annan moské utom masjid al Haram (i Mekka)”. Detta avsnitt är det inte lätt att att skriva om. Orden sviker, de vill inte riktigt ge uttryck för känslor och upplevelser.Därför har jag lämnat detta till sist, i hopp om att den rätta sinnesstämningen ska infinna sig – som när det råder precis rätt förhållande mellan temperaturdifferens och luftfuktighet för att iskristaller ska bildas på fönstret. Att tankarna ska börja spinnas till en tråd kring alla kringvirvlande fragment och minnesbilder. Jag skulle kunna berätta om den nybyggda moskén: en enorm bönehall i ett enda plan, med diverse roliga arkitektoniska leksaker som rörliga kupoler som rullas fram och tillbaks längs en räls, och solskydd som kan fällas upp och ned som gigantiska paraplyer. Om folkhavet, de höga, hänsynslösa vågor av mänskor med upprörda sinnen som man måste navigera igenom för att nå Profetens grav, fred och hälsningar vare med honom. Eller om historien, om hur moskén plundrades och tillträde förbjöds under den värsta wahhabitiska yran på 1800-talet – som ett sentida eko av Yazid’s härjningar efter Kerbala. Men allt detta finns att läsa på andra ställen, och det är inte det jag vill berätta... Läs vidare på http://rahma.se/536 ...

  • Qadi ´Iyad: Om Nasiha

    OM NASIHA | Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Al-Dîn al-nasiha (Religionen är gott råd eller uppriktigt handlande.“ De frågade: “Gentemot vem?“ Han svarade: “Gentemot Allah den Upphöjde och Hans Bok och Hans Sändebud och mot muslimernas ledare och mot vanligt folk.“ Nasiha gentemot Allah den Upphöjde är består i att ha en sund tro på Hans Enhet... Nasiha gentemot Hans Bok är att tro på den, handla efter den, recitera den väl vara ödmjuk inför den... Nasiha gentemot Sändebudet (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att bekräfta hans profetskap och att lyda honom i allt han befaller och förbjuder. Under hans levnadstid utövade hans Följeslagare nasiha genom att hjälpa honom, skydda honom, bekämpa hans motståndare, lyda honom och offra sina liv och ägodelar i hans tjänst. Efter hans död innbär det att upprätthålla aktning, respekt och kärlek till honom, att idogt lära sig hans sunnah, förstå shari´ah, att älska medlemmarna av hans Familj och hans Följeslagare Nasiha gentemot muslimernas ledare är att lyda dem när de befaller det rätta, bistå dem, att inte angripa dem och inte förorsaka tvister. Nasiha gentemot vanliga människor är att vägleda dem till deras bästa, i ord och handling bistå dem i alla deras angelägenheter.

  • Dikt: Milad an-Nabi | I.F. Brusi

  • Om Sayyiduna ´Alis dygder

  • Hadith al-Hilya: Om Profeten Muhammad

    Hadith al-Hilya Om Profeten Muhammad (صلى الله عليه وأله وسلم), hans nobla utseende och förnämliga karaktär Från al-Hasan ibn ´Ali (må Allah finna behag i dem båda): Jag vände mig till min morbror Hind ibn Abi Hala, som utförligt brukade beskriva Allah´s Sändebuds förnäma egenskaper – eftersom jag hade en stark önskan att han skulle beskriva dem för mig, så att jag kunde tillägna mig dem. Han sade då: Allah´s Sändebud var sublim och storslagen. Hans ansikte skimrade med pärlglans som månen en fullmånenatt. Han var längre än medellängd, men inte överdrivet lång. Han hade ett stort och ståtligt huvud med vågigt hår. När hans mjuka lockar delade sig i en bena, lät han det dela sig – annars lät han det falla fritt. När han lät håret växa nådde nedanför öronsnibbarna. Han hade rosenfärgad hy, och stora bågformade ögonbryn, utdragna mot tinningarna, fylliga men inte sammanväxta. Mellan dem fanns en åder som vreden fick att svälla. Övre delen av näsryggen var böjd, och det utgick ett ljus från den som fick den att se upphöjd ut, så att den som inte betraktade honom noga kunde tro att han var högnäst. Han hade tjockt skägg, (svarta pupiller), mjuka, släta kinder, och en vid mun med ett litet avstånd mellan tänderna. Han hade en smal hårstrimma på bröstet. Hans hals var som nacken på en staty gjord av renaste silver. Hans kropp var väl proportionerad, hans kroppsbyggnad full och fast. Mage och bröst var släta. Han var bredbröstad och bredaxlad, och hade stora fasta och knogar. Hans blottade överkropp var som höljd i ljus. Mellan strupen och navlen löpte en smal linje av hår – i övrigt var hans bröst och mage fria från hår, men han hade hår på armar och skuldror och övre delen av överkroppen. Han hade långa underarmar, stora handflator och breda hand- och fotleder. Hans tår och fingrar var långa och graciösa – eller kanske han sade: upphöjda – och hans hålfot välvd. Hans fötter var mjuka och smidiga, så att vatten lätt rann över dem. När han gick, rörde han sig på ett samlat, smidigt och kraftfullt sätt. Han gick framåtböjd, med lätta och snabba steg, som om han gick nedför en backe. När han vände sig, vände han sig med hela kroppen. Hans blick var sänkt – han tittade oftare mot marken än mot himlen, och hans blick var mestadels bara ett kort ögonkast. Han lät sina följeslagare gå framför sig, och han var alltid den som först hälsade dem han mötte. ... Hadithens fortsättning: http://rahma.se/139/hadith-al-hilya

  • Hadither om respekten för sahaba

  • Hadith: Kännetecken på en sann Profet

  • Profeten Muhammads ädla härkomst | Imam Barzanji

    PROFETEN MUHAMMADS ÄDLA HÄRKOMST Ur Mawlid al-Barzanji av Ja’far ibn Hasan al-Barzanji (d. 1177 H. i Madina Munawwara) "Jag säger: Han är vår mästare Muhammad, må Allah välsigna honom och sända fred över honom, son av Abdullāh; son av ‘Abd al-Muttalib vars namn var Shaybat al-Hamd, eftersom hans höga karaktär lovordades; son av Hāshim, vars namn var ‘Amr; son av ‘Abd Manāf vars namn var Mughīrah, som var hög i status; son av Qusayy vars namn var Mujammi’. Han kallades Qusayy därför att han befann i Qudā’ah, landet långt bort i fjärran, tills Allah den Upphöjde förde honom åter till Haram (det heliga området i Makkah) i Hans beskydd; son av Kilāb vars namn var Hakīm; son av Murrah; son av Ka’b; son av Lu’ayy; son av Ghālib; son av Fihr vars namn var Quraysh, och från honom härstämmar Qurayshs ätt. Över honom är Kinānī, vilket många (av de lärde) är överens om; Kinānī var son av Mālik; son av Nadr; son av Khuzaymah; son av Mudrikah; son av Ilyās, som var den förste att offra kameler inne i al-Haram. Från hans länder hördes Profeten, må Allah välsigna honom och sända fred över honom, nämna Allah och säga: “O’ min Herre här är jag, till Din tjänst”; son av Mudar; son av Nizār; son av Ma’add; son av ‘Adnān. Detta är en tråd vars dyrbara juveler träts på av den fulländade Sunnans hand. Att spåra ‘Adnāns härkomst till Allah’s vän, Profeten Ibrāhīm, fred vare med honom, var något som Laggivaren (Profeten må Allah välsigna honom och sända fred över honom) avhöll sig från. Enligt genealogerna råder det dock inget tvivel om att ‘Adnāns börd kan spåras tillbaka till den som offrades, Ismā’īl, där vår mästare Muhammads släktled slutar. Vilken vackert halsband är inte detta, vars pärlor tindrar likt de lysande stjärnorna på himlen. Och varför skulle det inte vara så, när den utvalde, mest ärade Mästaren (Profeten må Allah välsigna honom och sända fred över honom) är bland dem! ... Läs fortsättningen på http://rahma.se/27376/

  • Hadith: Visdomen med diplomati

  • Idoler | Ahmad Elheich

    IDOLER Av Ahmad Elheich Då Khalid Ibn Al Walid (radiya Allah ´anhu) bad khalifan Abu Bakr (radiya Allah ´anhu) om förstärkning mot perserna, sände Abu Bakr förstärkningen. EN man: Al Qa´aqa´a Bin Amr (radiya Allah ´anhu) – och han sade: Vi kan inte förlora ett krig med Al Qa´qa`a i armén. Då Amr Ibn Al´As (radiya Allah ´anhu) bad khalifan Umar (radiya Alllah ´anhu) om förstärkning, sände Umar TRE män. Han sade: Här har du tre män. Var och en av dem motsvarar tusen krigare: Sa´ad Ibn Abi Waqqas, Khuzama och Al Zubayr Ibn Al Awam (radiya Allah ´anhum). Då muslimerna bad khalifan Uthman Bin Affan (radiya Allah ´anhu) om förstärkning till Norra Afrika sände han SEX personer: Al Hassan, Al Hussain AS och Abdullah ibn Al Zubayr var bland dom. När jag får höra namnen på vår ungas idoler idag får det mig att tänka!!! Har någon lärt dem om vår historia? Cristiano Ronaldo kan dribbla igenom ett helt lag. – Al Zubayr Ibn Al Awwam (radiya Allah ´anhu) dribblade igenom en hel arme själv. När han inte hade en enda fiende framför sig, vände han tillbaka och dribblade igenom dom alla igen med sin svärd och häst. - Vem är mer värd respekt och beröm? ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qasida Burda - en presentation

    QASIDA BURDA – en presentation av “Mantelhymnen” av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Qasidat al-Burdah är den mest kända av Imam al-Busiri’s qasidor – ja man kan nog utan överdrift påstå att den är den mest kända arabiska dikt som skrivits någonsin. Den är spridd i hela den muslimska världen och har översatts till en mängd olika språk. Dess verser smyckar väggarna i moskéer och andra offentliga byggnader. Barn lär sig att sjunga den som små och vuxna reciterar den vid dhikr-möten eller i samband med religiösa festligheter. Om den läses med uppriktighet och adab tjänar den till bot mot sjukdomar och till andligt framsteg. Och vare sig den framförs som litterärt verk eller som andlig sång rör den sina åhörare till förundran och tårar och frammanar mötet med “den bästa av Allah’s skapade varelser” – khairu khalqi Allahi kullihimi – fred och välsignelser vare med honom. Imam al-Busiri var elev till Imam Abul`Abbas al-Mursi, som i sin tur var elev till och företrädare (khalifa) för sufimästaren Imam AbulHasan ash-Shadhili, må Allah vara nöjd med dem alla. Man vet inte så mycket mer om hans levnad än att han vistades längre perioder i Jerusalem, Mekka och Medina, där Qasidat al-Burdah kom till. Mantelhymnen skrev han under det att han drabbats av en förlamning, i avsikt att genom lovord till Allah’s Sändebud söka förlåtelse och bot. Han läste upp den i ensamhet – den var inte avsedd för andra människors öron, utan uteslutande ägnad Allah’s Sändebud, fred och välsignelser vare med honom. Så en natt visade sig Profeten Muhammad för honom och lade sin mantel (burdah) över honom, varefter han reste sig helbrägdagjord. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Profetens giftermål med Aisha | S. Barakat

    Profetens giftermål med Aisha FRÅGA Varför gifte sig Profeten Muhammad (sallAllah alehi wa sallam) med så ung tjej, när han var så pass gammal? Har det funnits andra profeter som har gjort det förut? SVAR Av Sheikh Salahudin Barakat Bismillah arRahman arRahim När det gäller Sayyida Aishas (radiAllahu anha) äktenskap med Profeten (sallAllahu alayhi wa sallam) måste man ha ett antal saker i åtanke. Först och främst så kan man inte jämföra honom (sallAllahu alayhi wa sallam) med andra “äldre” män. Han var den mest fullkomliga i skapelsen och den vackraste människan någonsin skapad. Han var inte en “gammal” man som vi förstår gamla män. Han var i god fysisk form och blev vackrare för var dag som gick. Filmstjärnor och artister kommer inte ens i närheten av Profetens (sallAllahu alayhi wa sallam) inre och yttre skönhet. Sayyida A’isha (radiAllahu anha) sa: Om kvinnorna, som skar sina händer i förundran över Profeten Yusufs skönhet, hade sett Profeten Muhammad så hade de skurit ur sina hjärtan. Haditherna indikerar att Profeten t.o.m. var i bättre fysiskt skick än sin unga fru A’isha. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Den Siste Profeten

  • Anas b. Malik om Profetens karaktär

  • Förord till Qasida Burda | Sh. M. Yaqoubi

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • De tio som lovats Paradiset

    DE TIO SOM LOVATS PARADISET “Al-Ashara al-Mubasharuna bil-Janna“ Det har förmälts att ´Abd al-Rahman ibn ´Auf (må Allah vara nöjd med honom) sade: Jag hörde Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom och sända honom fred) säga: Abu Bakr är i Paradiset och ´Umar är i Paradiset och ´Uthman är i Paradiset och ´Ali är i Paradiset och Talha är i Paradiset och al-Zubayr är i Paradiset och ´Abd al-Rahman ibn ´Auf är i Paradiset och Sa´d ibn Abi Waqqas är i Paradiset och Sa´id ibn Zayd är i Paradiset och Abu ´Ubayda ibn al-Jarrah är i Paradiset. Hadithen har återgivits av al-Tirmidhi och är klassad som sahih. Alla dessa var från Quraysh. Deras släktträd och relation till Profeten (salla Allah ´alehi wa sallam) diskuteras i korthet. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (4)

    TECKEN PÅ KÄRLEK TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa DET FÖRSTA KÄNNETECKNET ÄR ATT MAN SÖKER EFTERLIKNA HONOM OCH TILLÄMPA HANS SUNNAH. Man vill följer hans exempel i ord och handling, lyda hans befallningar, undvika det han förbjudit och tillägna sig hans goda uppförande (adab) – vare sig det är lätt eller svårt, vare sig man gör gärna eller ogärna. Därom vittnar Allahs den Upphöjde ord: «Säg: om ni älskar Allah, följ mig och Allah ska älska er.» (3:31) Ett av kännetecknen är att man längtar efter honomn, ofta nämner honom, och upphöjer och hedrar honom, visar ödmjukhet och upplever sin egen ringhet när han hör hans namn. ETT ANNAT TECKEN är att man älskar alla dem som Profeten (Allahs välsignelser och fred med honom) älskade, dvs. familj (Al al-Bayt) och Följeslagare – muhajirun såväl som ansar – för hans skull, och att man visar fientlighet mot dem som hatar och förbannar dem. När man älskar någon älskar man också dem som den personen älskar. Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Den som älskar dessa båda älskar mig. Den som älskar mig älskar Allah. Den som hatar dem, hatar mig. Den som hatar mig, hatar Allah.“ Och: “Allah, Allah! Mina Följeslagare! Gör dem inte till föremål för fientlighet efter mig! De som älskar dem, älskar dem för att de älskar mig. De som hatar dem, hatar dem för att de hatar mig. Den som gör något skadligt mot dem, gör något skadligt mot mig. Den som gör något skadligt mig, gör något skadligt mot Allah. Den som gör något skadligt mot Allah kommer snart att straffas.” [At-Tirmidhi] ETT AV TECKNEN PÅ KÄRLEK till Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att man visar medkännande gentemot hans samfund (Umma), att manar det till gott, strävar för dess bästa och förhindrar sådant som kan vara det till skada – på samma sätt som Profeten (Allahs välsignelser och fred vare med honom) «ömmar för de troende, full av kärlek.» (9:128)

  • Qadi ´Iyad: Om kärleken till Profeten (3)

    OM DE TIDIGA MUSLIMERNAS KÄRLEK OCH LÄNGTAN TILL PROFETEN Allahs välsignelser och fred vare med honom Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Enligt hadith från Abu Hurayrah sade Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom): “De i mitt samfund som har den största kärleken till mig är de som kommer efter mig. Några av dem skulle kunna ge sin familj och sin förmögenhet för att ha fått se mig.” Abu Bakr sade till Profeten: “Jag svär vid Den som sänt dig med Sanningen att jag skulle bli gladare om Abu Talib [Profetens farbror] blev muslim än om Abu Quhayfa [Abu Bakrs egen far] blev det, eftersom Abu Talibs Islam skulle glädja dig mer.” ´Umar ibn al-Khattab sade till [Profetens farbror al-´Abbas: ”Det betyder mer för mig om du blir muslim än om [min far] al-Khattab blir det, eftersom det betyder mer för Allahs Sändebud.”

    Några artiklar ur kategorien “Islams tro: Tron på Profeterna”

    fred vare med dem

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning

  • ´Ashura'-dagen till minne av Profeterna

    'Ashura'-dagen fias den 10 Muharram tillåminnelse av Profeterna, och tacksamhet gentemot Allah för de undebara ting som han lät hända med dem den dagen.

  • Sunni trossatser 4: Tron på Profeterna

    Vad som är nödvändigt att tro OM PROFETERNA Allah har från Sin skapelse utvalt de allra bästa människorna och sänt dem som Profeter (anbia’ – أنبياء) och Sändebud (rusul – رسل) till olika folk, för att förmedla Sitt budskap till människorna, för att undervisa oss i tro och levnadssätt, och för att de ska vara förebilder för oss i alla avseenden. قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ - Säg [Muhammad]: Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (Koranen Sura Al ´Imran 3:31) Den siste och slutgilitge Profeten är Profeten Muhammad sallaAllah ´aleihi wa sallam. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi

    Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Kännetecken på en sann Profet

  • Himmel, hav och närheten till Allah

    Profeten Muhammad (Allah’s välsignelser och fred vare med honom) sade: « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر، وبيدي لواء الحمد ولا فخر، وما من نبي يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائي، وأنا أوّل من تنشق عنه الأرض » « Jag är Mästare över Adams barn på Återuppståndelsens Dag, och det är ingen överdrift. I man hand hålls lovprisningens flagga, och det är ingen överdrift. Det finns ingen profet sedan Adams tid som inte kommer att stå under min flagga. Och jag är den förste över vilken jorden öppnas. » (Ahmad, al-Tirmidh, Ibn MajahH. Hasan sahih.) När han säger ”jag är mästare över Adams barn” så menar han att han är mästare över Sayyiduna Adam och alla andra profeter, men av blygsamhet nämnde han dem som ”Adams barn”. – Hur ska man då förstå de Ayat och hadither som tycks peka på att alla profeter skulle vara jämbördiga?...Läs vidare på http://rahma.se/27221

  • Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad

    Själens koppling till graven | Sh. Gibril Haddad “De troendes själar befinner sig i ett jordiskt barzakh (mellanvärldsligt liv) och de vandrar var helst de vill” (återberättat från Salman al-Farisi och Anas b. Malik i Ibn Abi al-Dunya, al-Mawt; Ibn al-Mubarak, al-Zuhd; Ibn Sa’d, Tabaqat; se också Ibn al-Qayyim, Kitab al-Ruh, fråga 15) ... Läs mer på http://rahma.se/27312/

  • Vad betyder det att Profeten är syndfri?