Arkiv: Koranen och Sunnan

    Smakprov ur kategorien “Koranen och Sunnan”

  • Madhhab och taqlid | Farhad Abdi

  • Läs Koranen för att förstå den!

    Läs Koranen för att förstå den! Turkisk tecknad flme med svensk text Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi

    DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...

  • Sha`bans 15 natt | AbdulWahid Morrone

  • Ayat i Koranen som uppmanar till sajda

  • Medling (tawassul) | Sh. M. Alawi Maliki

  • Hadith: Om att påbjuda det goda

  • Hadith: Om istiqama - ståndaktighet

  • Vad är en Salafi? | Sh. Nuh Keller

    VEM ELLER VAD ÄR EN SALAFI? ÄR DERAS FÖRFARINGSSÄTT GILTIGT? Av Nuh Ha Mim Keller (1995) Ordet salafi eller "tidig Muslim" inom traditionell Islamisk lärdom innebär någon som levde under de fyra första århundradena efter Profeten (frid vare med honom), inklusive sådana lärda som Abu Hanifa, Malik, Shafi'i, och Ahmad ibn Hanbal. Vem som helst som dog efter detta är en av de så kallade khalaf eller "de sentida Muslimerna". Termen "Salafi" återupptogs som en slogan och som namnet för en rörelse, bland de sentida Muslimerna, av följet kring Muhammad Abduh (elev till Jamal al-Din al-Afghani) ungefär tretton hundra år efter Profeten (frid vare med honom), för uppskattningsvis hundra år sedan. Likt andra rörelser som dykt upp inom Islams historia, var deras huvudsakliga påpekande att religionen inte fattats ordentligt av någon sedan Profeten (frid vare med honom), de tidiga Muslimerna--och dem själva. Ifråga om ideal, förespråkade rörelsen en återvändo till en shari'a-betänklig ortodoxi som skulle rena Islam från oönskade tillägg, kriteriet för omvärderingen varandes Koranen och hadith. Dessa ideal är förstås ädla, och jag tror inte att någon skulle motsrida deras värde. De enda meningsskiljaktigheterna är hur dessa ändamål ska bestämmas, och hur de sedan ska tas i bruk. Det är svårt att, med få ord, beskriva rörelsens alla aspekter och tvistemålen som är inblandade, men jag hoppas att kunna publicera en fullständigare avhandling senare i år, insha'Allah, i en samling av essäer kallad "Re-Formatörerna inom Islam". ... (forts.) ......... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Daglig åkallan från Koranen och Sunnan

  • Innebörden av slaktoffret i Islam

    Vad Koranen och Sunnan säger om INNEBÖRDEN AV SLAKTOFFRET I ISLAM Offerhögtiden (´Id al-Adha) inträffar den 10 i månaden Dhul Hijja och varar i tre dagar. Under dessa dagar slaktar muslimer för att visa tacksamhet mot Allah för Hans gåvor, genom att använda dem på dem sätt Han anvisat, och dela med sig av dem till andra. Allah, en Upphöjde och Majestätiske, säger i Koranen: وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّـهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿٣٤﴾ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣٥﴾ För alla folk [i det förgångna] har Vi föreskrivit att Guds namn skall uttalas [i tacksamhet] över de boskapsdjur som Han har skänkt dem som föda – [när de slaktas]. Er Gud är den Ende Guden; underkasta er alltså Hans vilja! Och förkunna för de ödmjuka det glada budskapet [om Guds nåd], (34) de vars hjärtan bävar då Hans namn uttalas och som med jämnmod bär de [motgångar] som drabbar dem och som regelbundet förrättar bönen och ger [åt andra] av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning. [Sura al-Hajj 22:34-35] ...forts... http://rahma.se/25322 Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Jag var profet före Adam

  • Hadithen: Allah har nittinio Namn

    Hadithen: "Allah har nittinio Namn" Det har fömedlats från Abu Hurayra (må Allah finna behag i honom) att Allah’s Sändebud (fred och välsignelser vare med honom) sagt: إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اسْمًا مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ Allah har nittionio namn, den som nämner dem inträder i Paradiset eller i en annan variant : إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اسْمًا مَنْ حَفِظَهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ Allah har nittionio namn, den som bevarar dem inträder i Paradiset Vad är innebörden av att nämna (أحصى) respektive att bevara (حفظ) Allah’s Namn? Förklaring ur “Sharh Sahih Muslim” av Imam al-Nawawi och “Fath al-Bari” av Imam Ibn Hajar al-´Asqalani Sammanställt och versatt av: bmk

  • Kort om Islams rättsskolor

    Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Den sista Skriften | Isak Cirkin

    Den sista Skriften LÄS I DIN HERRES NAMN av Isak Cirkin Böcker, ord, meningar, fraser, muntlig tradition Tolkning, tolkning, tolkning Kontext och åter kontext Viskningar, begär, glömska, förvirring, en missad poäng Listan kan göras lång – listan BÖR göras lång Prisa Den Nåderike som skänkt en sista Skrift En självmedveten Skrift En Skrift som presenterar sig Som definierar sina åhörare Lär oss Guds tillvägagång – ger oss arketyper En Skrift som lägger ut ramar för sin tolkning Som belyser sig själv – är enhetlig Vars budskap är – “både och” En Skrift för alla – den simple som för dennes motsats En Skrift som klargör sin härkomst Sin förmedling, sin förmedlare – sitt språk Reciterad i vacker ton En Skrift som förankrar sig i en tradition En tradition som ger upprättelse åt de äldre Skrifterna Liksom upprättelse åt de gågna förmedlarna Alla – från Adam till Noa till Abraham till Moses till Jesus och Muhammad “Läs!” – uppmanar den – “Läs i din Herres namn” Reflektera! En Skrift som lägger fram argument och slutsatser Beskyddad till innehåll och mening Förklarad av förmedlaren och hans närmsta En Skrift placerad i en nations händer, en balansens nation, universell, skyddad från vantolkning Och tolkad av den inre kärnans människor – visdomens människor En Skrift prisad av sina fiender En förmedlare prisad av sina fiender “Vi har gjort Koranen lätt att minnas; vem vill bevara den i minnet och ta lärdom?” ................. http://rahma.se/26690/