Arkiv: Koranen och Sunnan

    Smakprov ur kategorien “Koranen och Sunnan”

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Anas b. Malik om Profetens karaktär

  • Innebörden av nypåfund (bid´a)

  • Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi

    DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...

  • Hanafi: Takbirat Eid al-Adha

  • Hadith-kommentar: "Herren nedstiger"

    FÖRKLARING AV HADITHEN “HERREN STIGER VARJE KVÄLL NED” Sammanställt av Samir Muric Den ädla följeslagaren (Sahabin) Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) sade: “Herren stiger varje kväll ned till den lägsta himmelen när den sista tredjedelen av kvällen kvarstår och säger: Vem kommer att åkalla Mig, så att Jag kan besvara honom? Vem kommer att fråga Mig, så att Jag kan ge honom? Vem kommer att be om Min förlåtelse, så att Jag kan förlåta honom?” Denna hadith återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih (1145) och av Imam Muslim i hans Sahih (Bok 4, nummer 1656) FÖRKLARING: av Shaykh al-islam Mulla ‘Ali al-Qari al-Hanafi av Shaykh al-islam Imam al-Nawawi av Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani

  • Hadith: Om istiqama - ståndaktighet

  • Att visa respekt | Sh. AbdulQadir al-Jilani

  • Sha`bans 15 natt | AbdulWahid Morrone

  • Frågor & kunskap | Sh. M. Yaqoubi

  • Klassificering av hadither | Imam M. Muslim

  • Vem/vad är ahl al-Sunnah wal Jama'ah?

    DEFINTIONEN AV AHL AL-SUNNAH WAL JAMA’AH Termen Ahl al-Sunna wal Jama´a betyder: “De som följer Profeten Muhammad’s (salla Allah ´aleihi wa sallam) Sunna och de lärdas koncensus (samförstånd)”. Det är de som erkänner * de fyra rättsskolrna, * Ash´ari-Maturidi ´aqida, och * de andliga vägar som verkar inom dessa ramar. De omfattar majoriteten av alla muslimer under alla tider. De utgör “den största gruppen”, “den stora majoriteten”, “den räddade gruppen” och andra uttryck som Profeten (salla Allah ´aleihi wa sallam) använde för att beteckna dem som – genom Allah’s Barmmhärtighet – kommer att inträda i Paradiset. ...Läs mer på http://rahma.se/352/

  • Shi´as tolkning av Sunni hadither

    Några av de grundläggande felen i metodiken för SHI´AS TOLKNING AV SUNNI HADITHER av Ahmad Elheich En stor del a shi´a-islamisk mission bland Ahl al-Sunna går ut på att ifrågasätta hadither för att så tvivel i Sunni-muslimers hjärtan. Detta är inget nytt – det har pågått under många generationer. Skillnaden mellan förr och nu är att de som tidigare ägnade sig åt sådan polemik gjorde det mer mer kunskap. Nuförtiden sprids sådana misstolkningar på Facebook och Youtube av okunniga personer, som tolkar hadither utifrån eget tycke i enligt sin tro. Därför vill vi i en serie korta artiklar ta upp felaktigheterna i shi´as polemik. Vanliga feltolkningar som cirkuleras på internet kommer att bemötas, och påhopp mot Sahaba som utnyttjar sådana feltolkningar kommer att besvaras – bi tawfqi Allah ta´ala. 1. Metodiska felaktigheter i den shi´itiska polemiken 2. Snabb introduktion till hadithläran ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

  • Ibn Khaldun: Om rättsvetenskapen (fiqh)

    Ibn Khaldun: OM RÄTTSVETENSKAPEN (FIQH) Utdrag ur Ibn Khalduns "Muqaddimah" Rättsvetenskapen (al-fiqh) är kunskapen om Guds lagar, som berör alla myndiga muslimers handlingar, de må vara obligatoriska, förbjudna, rekommendabla, ogillade eller tillåtna. Dessa lagar härleds från Koranen och sunnan och de anvisningar lagstiftaren (Profeten ) har fastslagit. Studiet av lagarna som utvecklades ur hela detta material kallas rättsvetenskap. De första muslimerna hämtade sina lagar från detta material, även om de oundvikligen skilde sig åt i tolkningen av det. Det härleddes huvudsakligen från texter skrivna på arabiska. I många fall, och särskilt i fråga om de juridiska begreppen, finns det välkända åsiktsskillnader om ordens innebörd. Dessutom skiljer sig traditionerna mycket åt med avseende på textutgåvornas pålitlighet... http://rahma.se/26374/