Arkiv: Islams andlighet

    Smakprov ur kategorien “Islams andlighet”

  • Imam al-Nawawi i våra hjärtan

    IMAM AL-NAWAWI I VÅRA HJÄRTAN av B. Muhammad Imam Muhyi al-Din Yahya Abu Zakariyya ibn Sharaf al-Nawawi – rahimahu Allah wa nafa3ana bihi – är en man som betytt oerhört mycket för att föra ut Islamisk kunskap, och som berikat miljoner muslimer genom tiderna. Alla hans böcker präglas av djup insikt, och samtidigt av enkelhet, och framförallt reflekterar de en andlig storhet, materialiserad i ett liv helt vigt åt dyrkan till Allah. Man kan inget annat än älska honom. (forts...) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

  • Fastans inre aspekter | Imam al-Ghazali

  • Juha: Fråga och svar - uppe och nere

  • Hjärtats sjukdomar | AbdulWahid Shakir

    HJÄRTATS SJUKDOMAR sammanställt av AbdulWahid Morrone med utgångspunkt från imam Al Ghazalis Ihya ‘Ulum id-Din INLEDNING: När den materialistiska livsåskådningen spred sig till den muslimska världen fick detta förödande konsekvenser för det andliga livet. Islams djupa hav reducerades till en vattenpöl. Som ny praktiserande muslim är de yttre förbuden det första man tar sig an. Alla tankar och all energi går åt till att försöka undvika det förbjudna och utföra det påbjudna. Även om det till en början kan vara svårt lyckas många muslimer att sluta dricka alkohol, gå på disko, skaka hand med personer av motsatt kön, och de brukar också lyckas med att be de fem bönerna, fasta i Ramadan osv. Men vad händer sedan man uppnått detta? ...forts... ---------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam Al-Ghazalis vetenskapliga impakt

    IMAM AL-GHAZALIS VETENSKAPLIGA IMPAKT Av Said Dahdouli Imam Al-Ghazali lade ner stora ansträngningar på att motverka inflytandet av grekiska filosofiska idéer som gjort sitt intåg i den muslimska världen. Det är är framförallt för denna insats som han anses tillhöra Islams största och viktigaste lärda, och för eftervårlen blivit känd som "Hujjat Al-Islam" - en auktoritet inom Islam. I det tidevarv av ideologisk förvirring som den muslimska världen genomgick lyckades Al-Ghazali återupprätta den genuina islamiska vetenskapen. Detta åstadkom han genom att på ett logiskt och effektivt sätt ge sig i kast med den neoplatonska aristoteliska filosofin. Det han främst tog i angrepp var tre filosofiska teser som är inkompatibla med Islam: (1) filosofernas tro att jordens existens är evig, (2) filosofernas doktrin är att gud inte är Allvetande, och (3) filosofernas förnekande av att kroppen och själen kommmer att återuppstå ...forts... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Ångra dig! | Sh. Muhammad Yaqoubi

    Sheikh Muhammad al-Yaqoubi ÅNGRA DIG Ångra dig, gör bot, ångra dig och gråt! Öppna dina händer, försök att be: Förlåt! Med iver ropa till Allah: Här är jag! Hör! Omslut mig med Din nåd förrän jag dör! Låt denna dag bli första dagen i ditt nya liv! Begångna felstegs skuggor ut i ljuset driv! Och förrän skymningen inför den Sista Dagen faller Gör gott! Hör och lyd vad Gud befaller! Tacka Gud var dag och under nattens vak. Stå fast och håll dig på den väg som Gud gjort rak och signat med Sitt ljus från skyn så ska du finna Paradiset visat för din syn Kom till Islam! Din Herre dyrka! Allah, den Ende källan till all styrka. Älska Honom mest och följ med dem som löftet gäller om det goda i ett evigt hem. Tro Muhammed, en fullkomlig man den siste bland profeter, ättling av Adnan. Ägna dina dagar här att honom följa, honom tro förklara med hoppet att han räknar dig till sin egen skara. Läs Koranen! Be till Gud och ropa Honom an med Hans sköna Namn närhelst du kan, så når du tron i all sin ljuvlighet och ihsan, tillståndet av helig vaksamhet. Svensk tolkning av Ann-Catrin Nilsson http://rahma.se/661/dikt-angra-dig/

  • Presentation: Sh.Faisal Abdur-Razak

  • Om kärlek | Sh. Muhammad Yaqoubi

    OM KÄRLEK Av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Kärlek ssom tillåter någon del av sinnet att vända sig till någon annan än den älskade är inte sann; och kärlek som lämnar plats i ditt hjärta för något annat än den älskade är inte verklig. Kärlek som kommer och går är en nyck som är underkastad frestelser; när den gäller vår Herre är den beroende av Hans Givmildhet. En sådan älskare älskar endast gåvorna och är fjärran från att älska Allah. Kärlek som gör dig eftertänksam styrs av intellektet; faran är att den gör din förståelse till en gud över den sanne guden, och ger ditt intellekt fullmakt att ändra och avvika från kursen allteftersom olika tankar dyker upp, var sig de är goda eller dåliga, rätt eller fel. Kärlek kan inte styras av intellektet. Om du vill veta om du är på kärlekens rätta väg eller inte, så se på graden av kärlek du hyser till den Älskade: Ökar eller minskar den? Ditt band med den Älskade står i proportion till din kärleks tillstånd. Ökar din kärlek till den Älskade ökar varje ögonblick, med varje andetag? Då är du i ett tillstånd där du förintas i den Älskade. Ökar den gradvis med de fem dagliga bönerna? Då är den väl underhållen och du behöver inte frukta något. Men om du endast känner av ökningen två gånger om dagen – när du somnar och när du vaknar – då är du en vanlig älskare. Om du minns din Älskade en gång i veckan, då du möter Honom ute bland folk vid Fredagsbönen, då löper du stor risk att förlora bandet till den Älskade. Den svagaste graden av kärlek är om du märker din kärlek och känner den öka en gång om året – i Ramadan, som är avsedd att vara den månad då man avstår från allt annat än den Älskade. Detta är den lägsta nivån av kärlek som kan accepteras och åtgärdas. Sök i ditt hjärta efter alla former av kärlek och ta fram dem en och en – eller sparka igång dem allihop på en gång, om du är modig! Allah accepterar inte andra vid Sin sida – vare sig i tro eller i dyrkan; och inte heller i kärlek. Ditt hjärta måste tömmas på allt annat och fyllas med det som kommer från Honom, den Allsmäktige, den Mest Generöse. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad är Tasawwuf | Sh. M. Yaqoubi

    DEFINITION AV TASAWWUF av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi 1.Definition: - Tasawwuf är - Sann dyrkan av Allah på det sätt som behagar Honom, med de medel som behagar Honom. - Att handla i enlighet med kunskapen. - Att tillägna sig goda karatärsegenskaper och göra sig av med dåliga 2. Ämne: Ämnet för tasawwuf är Allah – dvs. hur man kan lära känna Honom. Eller: Hjärtan och själar , dvs. hur de renas. 3. Dess frukter (nytta): - Renandet av hjärtat, - att lära känna världarnas Herre, och - att uppnå nivån av Ihsan. ... /forts...

  • Åminnelser efter bönen | Imam al-Nawawi

  • Samtal om Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani

    SAMTAL OM sHEIKH 'ABDUL QADIR AL-JILANI må Allah vara nöjd med honom Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani (radi Allah anhu) var en shari’a-lärd av Hanbaliskolan, men han är mest känd som ”Qutb al-awaliyya” – centralaxeln bland Guds vänner. Det arabiska ordet wali förekommer t.ex. i Koranens sura 10:62 där Allah säger: ”Sannerligen, Guds vänner [awliyaa' Allah] har inget att frukta”. “Att kalla Abd al-Qadir al-Jilani för Guds vän – betyder det att Gud har utsett honom till Sin vän?” I boken ”The Reliance of the Traveller” ges två kommentarer till ordet wali: 1. en som känner Allah ['arif], som är ståndaktig i lydnad gentemot Honom och uppriktig i sin dyrkan, 2. den som är nära Allah genom sin fromhet och genom att lyda Hans befallnignar och hålla sig borta från det Han förbjudit Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani gjorde själv detta berömda uttalande: ”Min fot är ovanför nacken på var och en av Allahs vänner” (qadami hadhihi ‘ala raqabati kulli waliyyin li’Allah.) Det var inte något han hade hittat på själv, utan han hade blivit befalld av Allah att säga det. Ingen som levde på hans tid ifrågasatte detta, utan alla – t.o.m. kalifen – erkände honom som sin andlige suverän och böjde sig inför honom. ”Men jag undrar då: på vilket sätt talade Allah till Sheik Abdal-Qadir ?” Allah talade direkt till Profeten Moses (fred vare med honom), men det var en speciell ynnest. I vanliga fall talar Allah till Profeterna genom Sina Änglar, och till andra människor genom Sina Profeter. I boken ”Necklaces of Gems” berättar Sheikh ‘Abd al-Qadir att han samtalade med vägvisaren Khidr. Ibland skedde det genom personer som han inte kände, det var t.ex. så han fick uppdraget att börja undervisa folk i Bagdad (ett uppdrag han för övrigt helst hade velat slippa). Han berättar också att han träffade Profeten Muhammmad (fred och välsginelser vare med honom) och Hazrat ‘Ali (må Allah vara nöjd med honom), och genom dem mottog talets gåva. Men det finns också mer subtila sätt att tala. En gång blev Sheikh ‘Abd al-Qadir’s lärare Hammad förvånad över hur han (‘Abd al-Qadir) vågade tala med så självsäkra ord. ‘Abd al-Qadir lade då handen på Hammads bröst och bad honom att läsa med sitt hjärta vad där stod skrivet. Hammad tittade med sitt inre på handen och sade ”Det står att han (‘Abd al-Qadir) har fått 70 säkra löften från Allah om att Han alrdig kommer att behandla honom hårdhänt”. ... (forts. http://rahma.se/25007 ) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Se inte ned på någon människa

  • Dikt: Kallelsen | Jalal al-Din Rumi

  • Mannens slöja

  • Daglig åkallan från Koranen och Sunnan

  • Dikt: Det större Jihad | Heidi Bönnhoff

  • Om Dhikr | Imam al-Qushayri

  • Sufismen i Islam | Sh. Nuh Keller

  • Bildspel: Humaythira

    Imam Abul Hasan al-Shadhili (radya Allah ´anhu) ) gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt ett löfte han fått från Allah: att han skulle dö på en plats där det ägt rum något förtryck. Imam Abul Hasan brukade göra hajj vartannat år. År 656 H (1258 e.Kr), några veckor efter det att Hulugu Jengis Khan hade skövlat Baghdad, stadde han sig på sin årliga hajj-resa. Denna gång bad han att en spade och en likskrud skulle packas i hans bagage. Hajj-rutten gick genom Damanhur, via Kairo, uppför Nilen till `Idfui övre (södra) Egypten, varifrån man burkade korsa Röda Havet till Jeddah. Imam Abul Hasan gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt det löfte han fått från Allah på en plats som aldrig vederfarits förtryck. I “Lataif al-Minan” återberättas från Imam Abul Hasans son, vår mästare Shihab al-Din Ahmad: “Sheykhen sade då han dog: ‘Sannerligen, jag tillfört denna väg, något som ingen annan kommit med’ ” Hans kropp tvättades i Humaythiras vatten, som därefter blev välsmakande och överflödande och räckt till alla släcka törsten hos alla de ressällskap som gjort halt där sedan dess. Abu `AbdAllah ibn al-Nu`man, som brukade skriva dikter till Imam Abul Hasans ära, antyder detta i några diktrader: “Efter hans död bevittnade jag hans underverk Som tydligt framstår mot dem som förnekar hans upplysthet.” http://rahma.se/3050/

  • Munajat - Åkallans adab | Sh. M. Yaqoubi

    MUNAJAT – ÅKALLANS ADAB av Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något som tillkommer Dig, och därmed visa dåligt uppförande. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något Du inte tillåter, och därmed överskrida de gränser Du satt. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig i ett tillstånd Du inte tycker om, och därför avvisas. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig vid en tid Du inte tillåtit för bön, och därför hindras från att nå fram. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du inte bestämt åt mig. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du bestämt för någon annan. ... http://rahma.se/360/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadran enligt den Heliga Lagen

    HADRAN ENLIGT DEN HELIGA LAGEN av Sheikh Nuh Keller En person som besöker Mellanöstern för att lära sig något om en tariqa kommer troligtvis vid någon tidpunkt i sitt liv få bevittna en hadra. ... När du går in i moskén kommer du se cirklar med män som utför dhikr (kvinnliga deltagare är avskärmade och befinner sig på övervåningen). De står och håller varandas händer, för att sedan böja sig ner unisont, sedan rör de sig upp och ner med sina knän, raderna reser sig upp och faller, de andas unisont medan några av dem turas om att gå runt i mitten och styr tempot i andningen och rörelserna... Jag var en av dom som frågade vår Sheikh om hadrans förhållande till shari’a, som är det vägledande ljuset i vår tariqa. Som muslimer är vår underkastelse till lagen total, och det finns inte utrymme för några tankar eller åsikter efter att man har svarat på frågan ”Är hadran i enlighet med ortodox Islam”? ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • De svåraste synderna (al-kaba´ir)

  • Den allmänna åkallan - Wird ´amm

    Den allmänna åkallan – الورد العام – WIRD ´AMM av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Faisal Abdur-Razak Arabiska - svenska - transkriberat Den sökande säger morgon och kväll: A`ûdhu biAllahi min ash–shaytani-r-rajîm – Jag söker tillflykt hos Allah från den stenade Shaytan BismiAllahi-r-Rahmâni-r-Rahîm – I Allah’s Namn, Allförbarmarens, den Barmhärtiges (3 ggr) «Allt gott ni sänder fram åt er själva, kommer ni att finna hos Allah. (Han ger ) bättre och större belöning. Och be Allah om förlåtelse. Allah är sannerligen förlåtande och barmhärtig.» ... Forts. http://rahma.se/2689/shadhili-wird-amm/

  • Biografi: Sheikh Abul ' Abbas al-Mursi

  • Att uppmuntra varandra | Imam Sha'rani

  • Presentation: Sh. Muhammad al-Yaqoubi

  • Moderskap & Andlighet | Sh. Nuh Keller

    När en kvinna får sitt första barn, måste hon ta hand om ett annat liv, som är i större behov av hennes självuppoffring. Med det andra, tredje eller fjärde barnet tillhör det mesta av hennes dagar och nätter andra än henne själv. Oavsett om hon vandrar på den andliga vägen eller inte, kan en sådan moder sällan motstå att snegla tillbaka på det förflutna, då det fanns mer tid till dyrkan, mer meningsfullhet, mer andligt sällskap och mer sinnesro. Men när Allah öppnar hennes förståelse, kommer hon att se att hon är hängiven i en av de högsta formerna av Gudsdyrkan, den som handlar om att forma nya troende som älskar och dyrkar Allah. Indirekt innebär detta att till hennes dyrkan räknas så många livstiders dyrkan som antalet barn hon satt till världen! ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se