Arkiv: Islams andlighet

    Smakprov ur kategorien “Islams andlighet”

  • Hadith: Var muslim är den andres broder

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Sufismen på Balkan | Fadilj Selmani

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • Baba Ömer om kärleken till Allah

    Baba Ömer om kärleken till Allah Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Munajat - Åkallans adab | Sh. M. Yaqoubi

    MUNAJAT – ÅKALLANS ADAB av Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något som tillkommer Dig, och därmed visa dåligt uppförande. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något Du inte tillåter, och därmed överskrida de gränser Du satt. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig i ett tillstånd Du inte tycker om, och därför avvisas. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig vid en tid Du inte tillåtit för bön, och därför hindras från att nå fram. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du inte bestämt åt mig. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du bestämt för någon annan. ... http://rahma.se/360/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vägledningens början | Imam Ghazali

    Vägledningens början ur Imam Ghazalis "Bidayat al-Hidaya" ”Det svåraste straffet på Domedagen får den lärda som Gud inte lät gagnas av sin kunskap”, ”Herre, jag söker beskydd hos Dig från kunskap som inte gagnar, från ett hjärta som inte ödmjukar sig, från handlingen som inte lyfts upp till Gud och från bönen som inte besvaras” ”Under min nattliga resa passerade jag några människor vars läppar klipptes av vassa saxar. Jag sade till dem: ’Vilka är ni?’ och de svarade ’Vi brukade uppmana andra att göra goda gärningar, men inte själva utföra dem, och vi brukade förbjuda andra att göra onda gärningar, men själva utföra dem.’ ” Akta dig därför, du olyckliga människa, från att lyssna på hans vackra ord, så att han inte lyckas lura ner dig i avgrunden. Eländig är den okunnige som inte en enda gång har lyckats lära sig något, och eländig är den lärde som inte praktiserat det han lärt sig ett tusen gånger!

  • Frågor och svar om tasawwuf

    FRÅGOR OM TASAWWUF besvarade av Hajj Abdassamad Clarke Vad är tasawwuf? Vad är dhikr? Vad menas med wird? Vad är en tariqah? Är det nödvändigt att följa en sheikh? Vilket förhållande råder mellan sheikh och murid? Hur finner man en sheikh?

  • Biografi: Ibrahim ibn Adham (d. 161 H.)

  • Se inte ned på någon människa

  • De somaliska sufierna slår tillbaka!

    DE SOMALISKA SUFIERNA SLÅR TILLBAKA! Av Porang Zahedi (2010) Sufier har alltid varit fruktade i strid. Sufismen har genom den muslimska historien frambringat de mest framgångsrika mujahideen (heliga krigare). [1] Anledningen till detta är att sufier, förutom den yttre kampen (jihad), också betonar den inre kampen mot det egna jaget. Att rena sitt inre är en förutsättning för att den yttre kampen mot fienden utförs med rätt intention och sinnelag. Dhikr (gudsåminnelse) skapar en närmare relation mellan tjänaren och hans herre. I Somalia har de wahhabitiska Al-shabab, eller Harakat al-Shabaab Mujahideen, varit framgångsrika i sin ”jihad” och kontrollerar större delen av landet. Orsaken att jag sätter deras ”jihad” inom citattecken är eftersom rätt och riktig jihad är till för att försvara islam och muslimer, inte för att sprida en viss sekts åsikter, göra takfir av (exkommunicera) och döda andra muslimer. ... Sufier har, fram tills nyligen, förhållit sig passiva till denna ”islamiska rörelse” som påstår sig vilja tillämpa sharian. Somalias sufier, som har en lång historia i landet, har tidigare naivt nog välkomnat Al-shabab, i tro att de är deras muslimska bröder som vill dem väl. Men när Al-shabab väl fick makt och inflytande började de att bekämpa sufismen. ... Sufierna i Somalia bildade därför motståndsgruppen Ahlu Sunna Wal-Jama’a (A.S.W.J.). De kallar sig så eftersom de följer den ortodoxa, hävdvunna sunnitiska läran som delas av majoriteten av världens muslimer. Sufikrigarna i Somalien gör det som sina förfäder, krigarna från Habasha, en gång gjorde inför profeten (sallallahu alaihi wa sallam). De gör dhikr innan de går ut i strid med Al-Shabab. Och deras framgångar har chockat världen! ... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hjärtats sjukdomar | AbdulWahid Shakir

    HJÄRTATS SJUKDOMAR sammanställt av AbdulWahid Morrone med utgångspunkt från imam Al Ghazalis Ihya ‘Ulum id-Din INLEDNING: När den materialistiska livsåskådningen spred sig till den muslimska världen fick detta förödande konsekvenser för det andliga livet. Islams djupa hav reducerades till en vattenpöl. Som ny praktiserande muslim är de yttre förbuden det första man tar sig an. Alla tankar och all energi går åt till att försöka undvika det förbjudna och utföra det påbjudna. Även om det till en början kan vara svårt lyckas många muslimer att sluta dricka alkohol, gå på disko, skaka hand med personer av motsatt kön, och de brukar också lyckas med att be de fem bönerna, fasta i Ramadan osv. Men vad händer sedan man uppnått detta? ...forts... ---------- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dikt: Kallelsen | Jalal al-Din Rumi

  • Hadran enligt den Heliga Lagen

    HADRAN ENLIGT DEN HELIGA LAGEN av Sheikh Nuh Keller En person som besöker Mellanöstern för att lära sig något om en tariqa kommer troligtvis vid någon tidpunkt i sitt liv få bevittna en hadra. ... När du går in i moskén kommer du se cirklar med män som utför dhikr (kvinnliga deltagare är avskärmade och befinner sig på övervåningen). De står och håller varandas händer, för att sedan böja sig ner unisont, sedan rör de sig upp och ner med sina knän, raderna reser sig upp och faller, de andas unisont medan några av dem turas om att gå runt i mitten och styr tempot i andningen och rörelserna... Jag var en av dom som frågade vår Sheikh om hadrans förhållande till shari’a, som är det vägledande ljuset i vår tariqa. Som muslimer är vår underkastelse till lagen total, och det finns inte utrymme för några tankar eller åsikter efter att man har svarat på frågan ”Är hadran i enlighet med ortodox Islam”? ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Moderskap & Andlighet | Sh. Nuh Keller

    När en kvinna får sitt första barn, måste hon ta hand om ett annat liv, som är i större behov av hennes självuppoffring. Med det andra, tredje eller fjärde barnet tillhör det mesta av hennes dagar och nätter andra än henne själv. Oavsett om hon vandrar på den andliga vägen eller inte, kan en sådan moder sällan motstå att snegla tillbaka på det förflutna, då det fanns mer tid till dyrkan, mer meningsfullhet, mer andligt sällskap och mer sinnesro. Men när Allah öppnar hennes förståelse, kommer hon att se att hon är hängiven i en av de högsta formerna av Gudsdyrkan, den som handlar om att forma nya troende som älskar och dyrkar Allah. Indirekt innebär detta att till hennes dyrkan räknas så många livstiders dyrkan som antalet barn hon satt till världen! ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om adab | Sh. AbdulQadir al-Jilani

  • Att uppmuntra varandra | Imam Sha'rani

  • Hanafi: Takbirat Eid al-Adha

  • Sufismen i Islam | Sh. Nuh Keller

  • Bildspel: Humaythira

    Imam Abul Hasan al-Shadhili (radya Allah ´anhu) ) gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt ett löfte han fått från Allah: att han skulle dö på en plats där det ägt rum något förtryck. Imam Abul Hasan brukade göra hajj vartannat år. År 656 H (1258 e.Kr), några veckor efter det att Hulugu Jengis Khan hade skövlat Baghdad, stadde han sig på sin årliga hajj-resa. Denna gång bad han att en spade och en likskrud skulle packas i hans bagage. Hajj-rutten gick genom Damanhur, via Kairo, uppför Nilen till `Idfui övre (södra) Egypten, varifrån man burkade korsa Röda Havet till Jeddah. Imam Abul Hasan gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt det löfte han fått från Allah på en plats som aldrig vederfarits förtryck. I “Lataif al-Minan” återberättas från Imam Abul Hasans son, vår mästare Shihab al-Din Ahmad: “Sheykhen sade då han dog: ‘Sannerligen, jag tillfört denna väg, något som ingen annan kommit med’ ” Hans kropp tvättades i Humaythiras vatten, som därefter blev välsmakande och överflödande och räckt till alla släcka törsten hos alla de ressällskap som gjort halt där sedan dess. Abu `AbdAllah ibn al-Nu`man, som brukade skriva dikter till Imam Abul Hasans ära, antyder detta i några diktrader: “Efter hans död bevittnade jag hans underverk Som tydligt framstår mot dem som förnekar hans upplysthet.” http://rahma.se/3050/

  • En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

    En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Presentation: Sh. Muhammad al-Yaqoubi

  • Om kärlek | Sh. Muhammad Yaqoubi

    OM KÄRLEK Av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Kärlek ssom tillåter någon del av sinnet att vända sig till någon annan än den älskade är inte sann; och kärlek som lämnar plats i ditt hjärta för något annat än den älskade är inte verklig. Kärlek som kommer och går är en nyck som är underkastad frestelser; när den gäller vår Herre är den beroende av Hans Givmildhet. En sådan älskare älskar endast gåvorna och är fjärran från att älska Allah. Kärlek som gör dig eftertänksam styrs av intellektet; faran är att den gör din förståelse till en gud över den sanne guden, och ger ditt intellekt fullmakt att ändra och avvika från kursen allteftersom olika tankar dyker upp, var sig de är goda eller dåliga, rätt eller fel. Kärlek kan inte styras av intellektet. Om du vill veta om du är på kärlekens rätta väg eller inte, så se på graden av kärlek du hyser till den Älskade: Ökar eller minskar den? Ditt band med den Älskade står i proportion till din kärleks tillstånd. Ökar din kärlek till den Älskade ökar varje ögonblick, med varje andetag? Då är du i ett tillstånd där du förintas i den Älskade. Ökar den gradvis med de fem dagliga bönerna? Då är den väl underhållen och du behöver inte frukta något. Men om du endast känner av ökningen två gånger om dagen – när du somnar och när du vaknar – då är du en vanlig älskare. Om du minns din Älskade en gång i veckan, då du möter Honom ute bland folk vid Fredagsbönen, då löper du stor risk att förlora bandet till den Älskade. Den svagaste graden av kärlek är om du märker din kärlek och känner den öka en gång om året – i Ramadan, som är avsedd att vara den månad då man avstår från allt annat än den Älskade. Detta är den lägsta nivån av kärlek som kan accepteras och åtgärdas. Sök i ditt hjärta efter alla former av kärlek och ta fram dem en och en – eller sparka igång dem allihop på en gång, om du är modig! Allah accepterar inte andra vid Sin sida – vare sig i tro eller i dyrkan; och inte heller i kärlek. Ditt hjärta måste tömmas på allt annat och fyllas med det som kommer från Honom, den Allsmäktige, den Mest Generöse. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • "O ni som tror: Undvik misstänksamhet!"

    OM ATT TRO GOTT OM ANDRA OCH UNDVIKA MISSTÄNKSAMHET Misstänksamhetens största fara är att det leder till synd eftersom den som göder sin misstänksamhet kommer se alla andra som syndare och bara se dålig moral var han än tittar. Den misstänksamhet som i sig själv är en synd är då den drabbade tillskriver andra muslimer dåliga avsikter. Det är förbjudet för en muslim att projicera sina egna dåliga tankar på sina bröder utan tydliga bevis eller orsak. Allah den Allsmäktige säger: ”O ni som tror, undvik misstänksamhet, en del misstänksamhet är sannerligen synd!” Profeten, må Allah välsigna och skänka honom frid, sade: ”Undvik misstänksamhet, för att yttra misstänksamhet är den mest lögnaktiga formen av tal” (al-Bukhari).

  • Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi

    DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...

  • Broderskapets bud (1) | Imam Sha´rani

  • Qutb al-Aqtab: Qasida om Imam al-Shahdili

    QASIDA: QUTBAL-AQTAB till ära av Sayyidi al-Imam Abul Hasan al-Shadhili av Sheikh Muhammad al-Ya`qubi framförd av Ustadh Mahmud Ghafir och hans Ensemble http://www.youtube.com/watch?v=D8qmnTWPZf4 Denna qasida skrevs av Sheikh Muhammad Abul Huda al-Ya`qubi al-Hasani – hafizhahu Allah – på vägen till Humeythira, där han läste upp den inför Imam Abul Hasan al-Shadhili den 14 augusti 2004 (27 Jumada al-thani 1425 H). Qutb al-aqtab (helgonens helgon) genom tiderna är Abul Hasan al-Shadhili Ett hav av andliga skatter, vägledningens imam – (att överlämna) själen åt honom är det lägsta priset. Han ledde vägen till Mästaren, och steg i dygd till de högsta höjderna och han kom i denna kunskap med något som överstiger dess mest ärorika grenar. Hans mål är kunskap om Allah – följ honom på den vägen Hans medel är Allah’s Sändebud – ös ur hans sunnah. Den grund hans väg är byggd på är hjärtats renande från sjukdomar. Färdas (längs den vägen) med (Allah’s) Enda namn o sufi, och sök bistånd hos den Sanne (al-Haqq). ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Imam al-Nawawi i våra hjärtan

    IMAM AL-NAWAWI I VÅRA HJÄRTAN av B. Muhammad Imam Muhyi al-Din Yahya Abu Zakariyya ibn Sharaf al-Nawawi – rahimahu Allah wa nafa3ana bihi – är en man som betytt oerhört mycket för att föra ut Islamisk kunskap, och som berikat miljoner muslimer genom tiderna. Alla hans böcker präglas av djup insikt, och samtidigt av enkelhet, och framförallt reflekterar de en andlig storhet, materialiserad i ett liv helt vigt åt dyrkan till Allah. Man kan inget annat än älska honom. (forts...) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Åminnelser efter bönen | Imam al-Nawawi