Arkiv: Islams andlighet

    Smakprov ur kategorien “Islams andlighet”

  • Presentation: Sh.Faisal Abdur-Razak

  • Att visa respekt | Sh. AbdulQadir al-Jilani

  • Sufismen i Islam | Sh. Nuh Keller

  • Samtal om Sheikh ‘Abdul Qadir al-Jilani

    SAMTAL OM sHEIKH 'ABDUL QADIR AL-JILANI må Allah vara nöjd med honom Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani (radi Allah anhu) var en shari’a-lärd av Hanbaliskolan, men han är mest känd som ”Qutb al-awaliyya” – centralaxeln bland Guds vänner. Det arabiska ordet wali förekommer t.ex. i Koranens sura 10:62 där Allah säger: ”Sannerligen, Guds vänner [awliyaa' Allah] har inget att frukta”. “Att kalla Abd al-Qadir al-Jilani för Guds vän – betyder det att Gud har utsett honom till Sin vän?” I boken ”The Reliance of the Traveller” ges två kommentarer till ordet wali: 1. en som känner Allah ['arif], som är ståndaktig i lydnad gentemot Honom och uppriktig i sin dyrkan, 2. den som är nära Allah genom sin fromhet och genom att lyda Hans befallnignar och hålla sig borta från det Han förbjudit Sheikh ‘Abdal-Qadir al Jilani gjorde själv detta berömda uttalande: ”Min fot är ovanför nacken på var och en av Allahs vänner” (qadami hadhihi ‘ala raqabati kulli waliyyin li’Allah.) Det var inte något han hade hittat på själv, utan han hade blivit befalld av Allah att säga det. Ingen som levde på hans tid ifrågasatte detta, utan alla – t.o.m. kalifen – erkände honom som sin andlige suverän och böjde sig inför honom. ”Men jag undrar då: på vilket sätt talade Allah till Sheik Abdal-Qadir ?” Allah talade direkt till Profeten Moses (fred vare med honom), men det var en speciell ynnest. I vanliga fall talar Allah till Profeterna genom Sina Änglar, och till andra människor genom Sina Profeter. I boken ”Necklaces of Gems” berättar Sheikh ‘Abd al-Qadir att han samtalade med vägvisaren Khidr. Ibland skedde det genom personer som han inte kände, det var t.ex. så han fick uppdraget att börja undervisa folk i Bagdad (ett uppdrag han för övrigt helst hade velat slippa). Han berättar också att han träffade Profeten Muhammmad (fred och välsginelser vare med honom) och Hazrat ‘Ali (må Allah vara nöjd med honom), och genom dem mottog talets gåva. Men det finns också mer subtila sätt att tala. En gång blev Sheikh ‘Abd al-Qadir’s lärare Hammad förvånad över hur han (‘Abd al-Qadir) vågade tala med så självsäkra ord. ‘Abd al-Qadir lade då handen på Hammads bröst och bad honom att läsa med sitt hjärta vad där stod skrivet. Hammad tittade med sitt inre på handen och sade ”Det står att han (‘Abd al-Qadir) har fått 70 säkra löften från Allah om att Han alrdig kommer att behandla honom hårdhänt”. ... (forts. http://rahma.se/25007 ) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Tariqans grunder | Ahmed Zarruq

  • De svåraste synderna (al-kaba´ir)

  • Havslitanian - حزب البحر - Hizb al-Bahr

    Havslitanian – حزب البحر – Hizb al-Bahr av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi med arabisk text och svensk översättning http://rahma.se/1420/ Youtube: http://www.youtube.com/v/I-fOGijPkD4

  • Historier om Juha: Maqam "Ingenting"

    Historier om Juha: Maqam "Ingenting" En man frågade Hojja Nasruddin: Vem är du? Nasruddin svarade: Jag är ingenting. Sedan frågade han tillbaka: Och vem är du? Mannen sade att han var offficer i distriktet. Nasruddin frågade: Och vad ska du bli sen? Mannen sade: Kanske jag ska bli landshövding (wali i ottomanska riket), och sen... Nasruddin frågade: ja, vad ska du bli sen? Han svarade : Sen kan jag bli vesir. Nasruddin frågade: Och efter det? Han svarade: Sen kanske jag kan bli sadrazam (rådgivare till sultanen) Nasruddin frågade : Men vad ska du bli sen då?? Mannen svarade : Ingenting - det finns ingen högre ställning att eftersträva! Då sade Hojja Nasruddin : "Ingenting" - Jag har redan denna ställning, så varför visar du högmodig då ?! http://rahma.se/748/historier-om-juha-maqam-ingenting/

  • Risala Sharh al-Sadr | Imam Ghazali

  • Moroten, ägget och kaffebönan

    Från en Khutba av Shaykh Faisal Abdur-Razak LIKNELSEN OM MOROTEN, ÄGGET OCH KAFFEBÖNAN En elev gick till sin Shaykh och klagade över sina världsliga problem och över sina affärer i livet. När han väl löste ett problem, så dök ett annat upp, ett efter ett. Shaykhen tog honom då till köket och satte vatten att koka på spisen. Shaykhen tog sedan en morot och lade den i en kastrull. Han tog ett ägg och lade den i en annan kastrull. Han tog lite kaffebönor och lade dem i en tredje kastrull. Han kokade dem alla i vattnet och lade dem i tre olika skålar. Shaykhen frågade sedan eleven vad han såg, på vilket denne svarade: “Jag ser en morot, ett ägg och kaffe” Shaykhen bad honom att undersöka det mer ordentligt. Moroten hade mjuknat efter att den kokat I vattnet, ägget blivit hårt och kaffebönorna hade blivit till kaffe. Men elven kunde inte förstå budskapet i detta. Shaykhen förklarade att moroten, ägget och kaffebönorna alla hade fått möta samma motgång, utmaning, svårighet eller plåga. Men de reagerade på olika sätt. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Frågor och svar om tasawwuf

    FRÅGOR OM TASAWWUF besvarade av Hajj Abdassamad Clarke Vad är tasawwuf? Vad är dhikr? Vad menas med wird? Vad är en tariqah? Är det nödvändigt att följa en sheikh? Vilket förhållande råder mellan sheikh och murid? Hur finner man en sheikh?

  • Bildspel: Humaythira

    Imam Abul Hasan al-Shadhili (radya Allah ´anhu) ) gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt ett löfte han fått från Allah: att han skulle dö på en plats där det ägt rum något förtryck. Imam Abul Hasan brukade göra hajj vartannat år. År 656 H (1258 e.Kr), några veckor efter det att Hulugu Jengis Khan hade skövlat Baghdad, stadde han sig på sin årliga hajj-resa. Denna gång bad han att en spade och en likskrud skulle packas i hans bagage. Hajj-rutten gick genom Damanhur, via Kairo, uppför Nilen till `Idfui övre (södra) Egypten, varifrån man burkade korsa Röda Havet till Jeddah. Imam Abul Hasan gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt det löfte han fått från Allah på en plats som aldrig vederfarits förtryck. I “Lataif al-Minan” återberättas från Imam Abul Hasans son, vår mästare Shihab al-Din Ahmad: “Sheykhen sade då han dog: ‘Sannerligen, jag tillfört denna väg, något som ingen annan kommit med’ ” Hans kropp tvättades i Humaythiras vatten, som därefter blev välsmakande och överflödande och räckt till alla släcka törsten hos alla de ressällskap som gjort halt där sedan dess. Abu `AbdAllah ibn al-Nu`man, som brukade skriva dikter till Imam Abul Hasans ära, antyder detta i några diktrader: “Efter hans död bevittnade jag hans underverk Som tydligt framstår mot dem som förnekar hans upplysthet.” http://rahma.se/3050/

  • Sufins färd på Guds väg | Imam Qushayri

  • Presentation: Sh. Muhammad al-Yaqoubi

  • De somaliska sufierna slår tillbaka!

    DE SOMALISKA SUFIERNA SLÅR TILLBAKA! Av Porang Zahedi (2010) Sufier har alltid varit fruktade i strid. Sufismen har genom den muslimska historien frambringat de mest framgångsrika mujahideen (heliga krigare). [1] Anledningen till detta är att sufier, förutom den yttre kampen (jihad), också betonar den inre kampen mot det egna jaget. Att rena sitt inre är en förutsättning för att den yttre kampen mot fienden utförs med rätt intention och sinnelag. Dhikr (gudsåminnelse) skapar en närmare relation mellan tjänaren och hans herre. I Somalia har de wahhabitiska Al-shabab, eller Harakat al-Shabaab Mujahideen, varit framgångsrika i sin ”jihad” och kontrollerar större delen av landet. Orsaken att jag sätter deras ”jihad” inom citattecken är eftersom rätt och riktig jihad är till för att försvara islam och muslimer, inte för att sprida en viss sekts åsikter, göra takfir av (exkommunicera) och döda andra muslimer. ... Sufier har, fram tills nyligen, förhållit sig passiva till denna ”islamiska rörelse” som påstår sig vilja tillämpa sharian. Somalias sufier, som har en lång historia i landet, har tidigare naivt nog välkomnat Al-shabab, i tro att de är deras muslimska bröder som vill dem väl. Men när Al-shabab väl fick makt och inflytande började de att bekämpa sufismen. ... Sufierna i Somalia bildade därför motståndsgruppen Ahlu Sunna Wal-Jama’a (A.S.W.J.). De kallar sig så eftersom de följer den ortodoxa, hävdvunna sunnitiska läran som delas av majoriteten av världens muslimer. Sufikrigarna i Somalien gör det som sina förfäder, krigarna från Habasha, en gång gjorde inför profeten (sallallahu alaihi wa sallam). De gör dhikr innan de går ut i strid med Al-Shabab. Och deras framgångar har chockat världen! ... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Munajat - Åkallans adab | Sh. M. Yaqoubi

    MUNAJAT – ÅKALLANS ADAB av Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något som tillkommer Dig, och därmed visa dåligt uppförande. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be om något Du inte tillåter, och därmed överskrida de gränser Du satt. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig i ett tillstånd Du inte tycker om, och därför avvisas. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be till Dig vid en tid Du inte tillåtit för bön, och därför hindras från att nå fram. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du inte bestämt åt mig. O Allah, jag söker skydd hos Dig mot att be Dig om något Du bestämt för någon annan. ... http://rahma.se/360/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vad man säger medan man gör Wudu

    DU´A MEDAN MAN GÖR WUDU Det är mandub (rekommenderat) att under Wudu’ göra du´a enligt Sunnan från Profetens (salla Allah ´aleihi wa Alihi wa sallam), Sahaba och Salaf. I Imdad al-Fattah ges några exempel: …när man sköljer munnen: “I Allah’s namn – O Allah, hjälp mig att recitera Koranen, att göra dhikr, att tacka och tillbe Dig!” …när man sköljder näsan: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig få känna Pradisets doft, och låt mig slippa Helvetets stank.” …när man tvättar ansiktet: “I Allah’s namn – O Allah, gör mitt ansikte vitt den Dag då somliga ansikten kommer att bli vita, och somliga ansikten svarata!” …när man tvättar höger hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig min bok (där mina gärningar skrivits ned) i höger hand, och gör räkenskapen lätt för mig!” …när man tvättar vänster hand: “I Allah’s namn – O Allah, ge mig inte min bok i vänster hand, och inte bakom ryggen!” …när man stryker med våt hand över hjässan: “I Allah’s namn – O Allah, skugga mig under Din Tron den Dag dä ingen annan skugga gives utom Din Trons skugga!” …när man stryker med våt hand över öronen: “I Allah’s namn – O Allah, låt mig höra till dem som hör Uttalandet (av Koranen) och följer det bästa därav!” …när man stryker med våt hand över nacken: “I Allah’s namn – O Allah, befria min nacke från eldens slaveri!” …när man tvättar höger fot: “I Allah’s namn – O Allah, håll min fot fast och säkert på Sirat den Dag då fötterna slinter!” …när man tvättar vänster fot: “I Allah’s namn – O Allah, gör så att mina synder förlåts, och mina ansträngningar belönas, och min handel inte går omintet!” [1] Not: Detta förutsätter att man gör wudu’ i på ett ställe som är rent (alltså inte på toaletten). Om wudu’-platsen inte är ren, bör man inte nämna Allah’s Namn. Man kan då istället kalla dessa du´a i minnet utan att man uttalar dem.

  • Adab vid läsning av hadither | Qadi 'Iyad

  • Juha: Fråga och svar - uppe och nere

  • Förtroliga bönesuckar | Ibn ´Ata Allah al-Sakandari

    Ibn ´Ata Allah al-Sakandari: MUNAJAT - FÖRTROLIGA BÖNESUCKAR översatta av Göran Ogén - 1 - Min Gud! Jag är fattig i min rikedom, så hur fattig skall jag då inte vara i min fattigdom! - 2 - Min Gud! Jag är okunnig i min kunskap, så hur okunnig skall jag då inte vara i min okunnighet! - 3 - Min Gud! Ombytligheten i Ditt styrande och ställande och snabbheten i Dina besluts ikraftträdande hindrar sannerligen Dina tjänare – de som äger kännedom om Dig – från att förlita sig på gåvor och från att förtvivla på Dig under prövningen! - 4 - Min Gud! Från mig utgår det som förklarar varför man förebrår mig, och från Dig utgår det som stämmer överens med Din givmildhet! - 5 - Min Gud! Du har utmärkt Dig genom välvillighet och mildhet mot mig innan min svaghet fanns till, så skulle Du då beröva mig dessa nu när min svaghet finns till? - 6 - Min Gud! Om jag ger upphov till positiva saker så är det till följd av Din godhet, och välsignelsen av mig tillkommer Dig. Och om jag ger upphov till negativa saker så är det till följd av Din rättvisa, och bevisföringen mot mig tillkommer Dig! ... ... Forts på http://rahma.se/27034/

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

  • Hadran enligt den Heliga Lagen

    HADRAN ENLIGT DEN HELIGA LAGEN av Sheikh Nuh Keller En person som besöker Mellanöstern för att lära sig något om en tariqa kommer troligtvis vid någon tidpunkt i sitt liv få bevittna en hadra. ... När du går in i moskén kommer du se cirklar med män som utför dhikr (kvinnliga deltagare är avskärmade och befinner sig på övervåningen). De står och håller varandas händer, för att sedan böja sig ner unisont, sedan rör de sig upp och ner med sina knän, raderna reser sig upp och faller, de andas unisont medan några av dem turas om att gå runt i mitten och styr tempot i andningen och rörelserna... Jag var en av dom som frågade vår Sheikh om hadrans förhållande till shari’a, som är det vägledande ljuset i vår tariqa. Som muslimer är vår underkastelse till lagen total, och det finns inte utrymme för några tankar eller åsikter efter att man har svarat på frågan ”Är hadran i enlighet med ortodox Islam”? ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Tillförsikt | Sh. Nazim Qubrusi

  • Daglig åkallan från Koranen och Sunnan

  • Biografi: Imam Abul Hasan al-Shadhili

    IMAM ABUL HASAN AL-SHADHILI (d. 656 H. i Humaythira, Egypten) Imam Abul Hasan (radiya Allah ‘anhu) föddes i byn Gumara i Rif-området som ligger i Atlasbergen i Maghrib (dagens Marokko) år 593 H. Hans första lärare var `AbdAllah ibn Harazim (d. 633), som var elev till Abu Madyan. Som ung reste han österut för att söka sin läromästare. I Bagdad mötte han år 618 H en av den tidens störste andlige ledare, al-Sayyid Abu al-Fath al-Wasiti. Denne sade till honom: “Du har kommit hit för att söka al-Qutb – men han finns där du kommer ifrån – i Maghrib.” Så återvände och leddes till Ibn Mashish. Han klättrade upp för det berg där Ibn Mashish vistades, och fann där en brunn, där han tvättade sig ren från kroppslig och andlig smuts, och bad till Allah: “O Allah, jag har tvättat bort min kunskap och mina gärningar, så att jag inte har någon annan kunskap eller gärning än vad som kommer från denne Sheikh“. Därefter hälsade honom Ibn Mashish med orden: “Välkommen (och han nämnde hans namn och härkomst). Du kom till oss fattig på kunskap och gärning, och av oss tog du emot rikedomar från denna världen och nästa.” Efter att ha vistats en tid i Ibn Mashish’s sällskap sände denne honom till Ifriqiya (Tunisien) ochg sade till honom: “Du kommer att bli denna tids qutb.” ...Fortsättning... http://rahma.se/2981/biografi-imam-abul-hasan-al-shadhili/

  • Livets mening

  • Sufismen i Bosnien | Ašk Gaši

  • Vad är Tasawwuf | Sh. M. Yaqoubi

    DEFINITION AV TASAWWUF av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi 1.Definition: - Tasawwuf är - Sann dyrkan av Allah på det sätt som behagar Honom, med de medel som behagar Honom. - Att handla i enlighet med kunskapen. - Att tillägna sig goda karatärsegenskaper och göra sig av med dåliga 2. Ämne: Ämnet för tasawwuf är Allah – dvs. hur man kan lära känna Honom. Eller: Hjärtan och själar , dvs. hur de renas. 3. Dess frukter (nytta): - Renandet av hjärtat, - att lära känna världarnas Herre, och - att uppnå nivån av Ihsan. ... /forts...

  • Att uppmuntra varandra | Imam Sha'rani

  • Vägledningens början | Imam Ghazali

    Vägledningens början ur Imam Ghazalis "Bidayat al-Hidaya" ”Det svåraste straffet på Domedagen får den lärda som Gud inte lät gagnas av sin kunskap”, ”Herre, jag söker beskydd hos Dig från kunskap som inte gagnar, från ett hjärta som inte ödmjukar sig, från handlingen som inte lyfts upp till Gud och från bönen som inte besvaras” ”Under min nattliga resa passerade jag några människor vars läppar klipptes av vassa saxar. Jag sade till dem: ’Vilka är ni?’ och de svarade ’Vi brukade uppmana andra att göra goda gärningar, men inte själva utföra dem, och vi brukade förbjuda andra att göra onda gärningar, men själva utföra dem.’ ” Akta dig därför, du olyckliga människa, från att lyssna på hans vackra ord, så att han inte lyckas lura ner dig i avgrunden. Eländig är den okunnige som inte en enda gång har lyckats lära sig något, och eländig är den lärde som inte praktiserat det han lärt sig ett tusen gånger!