Arkiv: Allmäna ämnen

    Smakprov ur kategorien “Allmänt”

  • Baktal (ghiba)

    Baktal (ghiba) Översatt från The Reliance of the Traveller s.730-31, 734-36 Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) frågade: ”Vet ni vad baktal (ghiba) är för något? De [följeslagarna] svarade: ’Allah och Hans Sändebud vet bäst’ Han sade: ’Att säga sådant om din broder som han ogillar’ Någon frågade: ’Men om det jag säger är sant?’...

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • Hadith: Visdomen med diplomati

    Kommentar av Imam Ibrahim al-Bajuri till hadith nr 350 i “Al-Shama’il” av Imam al-Tirmidhi Översatt av bmk När den arabiske stamledaren ´Uyayna ibn Hisn kom för att besöka Profeten Muhammad (må Allah sända honom välsignelser och fred), tog han vänligt emot honom, trots att han var medveten om att mannen var en hycklare. I kommentaren...

  • Staten och imamerna

    STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Om att påbjuda det goda

    Hadtih nr 34 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Sa`id al-Khudriy (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag hörde Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) säga: Den av er som ser något otillbörligt bör [1] (ingripa för att) ändra det med sin hand [2]....

  • Imam Al-Ghazalis vetenskapliga impakt

    IMAM AL-GHAZALIS VETENSKAPLIGA IMPAKT Av Said Dahdouli Imam Al-Ghazali lade ner stora ansträngningar på att motverka inflytandet av grekiska filosofiska idéer som gjort sitt intåg i den muslimska världen. Det är är framförallt för denna insats som han anses tillhöra Islams största och viktigaste lärda, och för eftervårlen blivit känd som "Hujjat Al-Islam" - en auktoritet inom Islam. I det tidevarv av ideologisk förvirring som den muslimska världen genomgick lyckades Al-Ghazali återupprätta den genuina islamiska vetenskapen. Detta åstadkom han genom att på ett logiskt och effektivt sätt ge sig i kast med den neoplatonska aristoteliska filosofin. Det han främst tog i angrepp var tre filosofiska teser som är inkompatibla med Islam: (1) filosofernas tro att jordens existens är evig, (2) filosofernas doktrin är att gud inte är Allvetande, och (3) filosofernas förnekande av att kroppen och själen kommmer att återuppstå ...forts... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Treenighetslärans uppkomst

    Om uppkomsten av treenighetsläran inom kristendomen Av Sebedaios VEM VAR JESUS AV NASARET? Under en period då Nya Testamentet (NT) kom till (ca. år 50-120 v.t.) uppkom många olika tolkningar kring den man som brukar kallas Jesus av Nasaret. En röd tråd var att man såg honom som den utlovade Messias/Kristus, och att han blev avrättad på ett romerskt kors – vilken betydelse detta än må ha haft. NT ger inte någon enhetlig tolkning på betydelsen av Jesus av Nasaret. Man kom snart att tro på att Jesus var uppstånden från de döda och denna tro ledde vidare till nya tolkningarna av Jesus liv, varav endast en del återfinns i NT’s texter. Vissa av NT’s texter visar även spår av en tidig konflikt kring tolkningen av vem Jesus var – och det blev inte bättre med tiden. När väl alla NT’s texter var skrivna, började ett andra problem. Man var inte enig om vilka texter som skulle ligga till grund för kristenomen – det fanns nämligen ingen gemensam kanon. Inte nog med att olika grupper har olika tolkningar på vem Jesus var, de hade även olika texter som de ansåg vara auktoritativa. Detta ledde såklart i sin tur till debatt. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Hur en man behandlar en kvinna

    Hur en man behandlar en kvinna enligt Koranen och Sunnan EN PÅMINNELSE TILL ALLA BRÖDER av Nabil Mazari Det är mannens skyldighet att stå för kvinnans beskydd, välstånd, mat, kläder och allt annat som hon kan tänkas behöva. Om kvinnan själv tjänar pengar så är hon fri att använda dem till det som hon själv vill. Men mannens plikter slutar inte med de elementära behoven för uppehälle och beskydd. Mannen är även av Allahs lag beordrad att behandla sin fru med rättvisa, att respektera hennes känslor och att visa henne vänlighet och omtanke. Hon får inte bli visad någon underlägsenhet eller vara föremål för hans misstankar, och han ska undvika allt som kan skada henne. VAD ALLAH HAR SAGT OM HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allah (subhanaHu wa ta´ala) säger i Koranen : Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. [30:21] ... PROFETENS ÄR VÅRT FÖREDÖME I HUR VI SKA BEHANDLA VÅRA KVINNOR Allahs Sändebud (salla Allah ´aleyhi wa sallam) sade: “Den bäste av er är den som är bäst mot sin familj – och jag är den som är bäst mot min familj.”(Tirmidi, Ibn Majah) och: “Den muslim som är mest fullkomlig i tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru.”(Tirmidi. Ahmad) och: “Ta mitt råd: Umgås vänligt med kvinnor, ty de skapades av ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess övre del. Om du försöker räta ut den; kommer du att bryta den, och om du låter en vara kommer den att förbli krokig; så behandla kvinnor väl.” (Al-Bukhari, Muslim) Hadithen visar på det intima bandet mellan man och kvinnan och hur de båda är i behov varandra för ömsesidigt skydd ... forts ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Shi´as tolkning av Sunni hadither

    Några av de grundläggande felen i metodiken för SHI´AS TOLKNING AV SUNNI HADITHER av Ahmad Elheich En stor del a shi´a-islamisk mission bland Ahl al-Sunna går ut på att ifrågasätta hadither för att så tvivel i Sunni-muslimers hjärtan. Detta är inget nytt – det har pågått under många generationer. Skillnaden mellan förr och nu är att de som tidigare ägnade sig åt sådan polemik gjorde det mer mer kunskap. Nuförtiden sprids sådana misstolkningar på Facebook och Youtube av okunniga personer, som tolkar hadither utifrån eget tycke i enligt sin tro. Därför vill vi i en serie korta artiklar ta upp felaktigheterna i shi´as polemik. Vanliga feltolkningar som cirkuleras på internet kommer att bemötas, och påhopp mot Sahaba som utnyttjar sådana feltolkningar kommer att besvaras – bi tawfqi Allah ta´ala. 1. Metodiska felaktigheter i den shi´itiska polemiken 2. Snabb introduktion till hadithläran ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Qadi ´Iyad: Om Nasiha

    OM NASIHA | Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och fred vare med honom) sade: “Al-Dîn al-nasiha (Religionen är gott råd eller uppriktigt handlande.“ De frågade: “Gentemot vem?“ Han svarade: “Gentemot Allah den Upphöjde och Hans Bok och Hans Sändebud och mot muslimernas ledare och mot vanligt folk.“ Nasiha gentemot Allah den Upphöjde är består i att ha en sund tro på Hans Enhet... Nasiha gentemot Hans Bok är att tro på den, handla efter den, recitera den väl vara ödmjuk inför den... Nasiha gentemot Sändebudet (Allahs välsignelser och fred vare med honom) är att bekräfta hans profetskap och att lyda honom i allt han befaller och förbjuder. Under hans levnadstid utövade hans Följeslagare nasiha genom att hjälpa honom, skydda honom, bekämpa hans motståndare, lyda honom och offra sina liv och ägodelar i hans tjänst. Efter hans död innbär det att upprätthålla aktning, respekt och kärlek till honom, att idogt lära sig hans sunnah, förstå shari´ah, att älska medlemmarna av hans Familj och hans Följeslagare Nasiha gentemot muslimernas ledare är att lyda dem när de befaller det rätta, bistå dem, att inte angripa dem och inte förorsaka tvister. Nasiha gentemot vanliga människor är att vägleda dem till deras bästa, i ord och handling bistå dem i alla deras angelägenheter.

  • En hadith berättar: “Ingen Profet dör och förblir i sin grav längre än 40 morgnar, innan hans själ ges tillbaka till honom” (al-Tabarani och Abu Nu’aym från Anas). Ibn Hajar anser det vara en god återberättelse i Talkhis al-Habir. Al-Bayhaqi nämner den i sin monograf över Profeternas liv i graven och säger: “Det betyder att...

  • Se inte ned på någon människa

    av Imam al-Nawawi Översatt av: bmk “Förringa inte någon, för slutresultatet ligger hopvikt (som i ett slutet kuvert), och tjänaren (människan) vet inte vilket slut han får. När du ser någon som syndar, känn dig inte överlägsen honom – kanske har han inför Allah en högre ställning än du, kanskee du tillhör de fördärvade (al-fasiqin),...

  • Rör inte min moské! | Ida Dzanovic

    RÖR INTE MIN MOSKÉ! Av Ida Dzanovic Tystnaden är avkopplande i moskén och solstrålarna skiner nyfiket in genom de vackra fönstren. Vi gick in i det stora konferensrummet, där hängde en nära tre meter lång och minst en meter hög svensk flagga på väggen, samt en lika stor turkisk flagga. “De fick vi från en turistbyrå!” sa mannen som kom med te och baklavabakelser. ... Tyvärr är debatten om böneutrop från moskén i Fittja otroligt hetsig, hatfull och aggressiv."Om minareten sprängs kommer jag applådera den modiga individen som utfört det" - "Jag hänger på. Men det kommer att behövas enorma mängder av vapen" - "Vapen är inget problem." ... När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditations-oas i Fittjamoskén som kan rasa ned, utan hela din och min värld… En hatgrupp utmanar spontant att en motsatt hatgrupp kanske bildas någon annanstans. Hatgrupper vända mot varandra kan inte bara titta på varandra och “utföra dialog”. Det gäller inte när “Breiviks” ställs mot andra “Breiviks”, korsriddare mot jihadister, muslimhatare mot muslimer. När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditationsoas i Fittjamoské som kan rasa ned, utan hela din och min värld. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om ångest | Sidi AbdulWahid Morrone

    Om ångest En föreläsning av Sidi AbdulWahid Morrone den 22 november 2008. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Inblick i den yttersta ensamheten | Ann-Sofie Hatmi

    Inblick in i den yttersta ensamheten | Ann-Sofie Hatmi På grund av emellanåt sviktande hälsa har jag haft min beskärda del av besök till sjukhus, vårdinrättningar och akutmottagningar. Många människor och livsöden träffar man på. Några incidenter från dessa har fastnat mer än andra. Den gamle, demente mannen i sängen bredvid mig. Som hela tiden ropade efter "mamma, mamma, mamma"... Läs mer på http://rahma.se/27303/

  • Turban-traditionen i Islam | Sh. G. Haddad

    TURBAN-TRADITIONEN I ISLAM Av Shaykh Gibril F Haddad ”Allahumma salli ‘ala sahibi al-taj”, lyder en känd jemenitisk bön, “Vår Herre, välsigna ägaren av kronan! “Kronan” här är turbanen, och dess ägare är den Helige Profeten Muhammad (må frid och välsignelser vara över honom). Imama, turbanen, har varit den mest utmärkande klädesplaggs-sunnan (traditionen), en del av den islamiska livsstilen sedan religionens begynnelse. ‘Abd Allah ibn ‘Umar sade: “Profeten brukade vira turbanen runt hans huvud och stoppa in dess tyg innanför turbanen så att tyget fästs bak, låtandes dess extremitet hänga ner mellan hans axlar. Turbaner brukade till och med bäras innan Islam och beteckna en mans heder. Ett arabiskt ordspråk lyder: “turbanerna är arabernas kronor”. Detta förklas på så sätt att de forntida araberna var för stolta för att acceptera en kungs styre över dem, och därför hade de inga andra kronor än deras turbaner. ... (forts) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Om Homosexulalitet

    Det finns en mängd olika teorier som gör anspråk på att förklara homosexualitet. En del gör gällande att homosexualitet beror på genetiska faktorer, medan andra menar att den har hormonellt ursprung. Det ska här nämnas att det islamiska förbudet mot att praktisera homosexualitet står fast, oavsett vilken eller vilka av dessa teorier som i framtiden visar sig vara sanna. Om vi t.ex. utgår från att homosexualitet är medfödd förändrar detta inte förbudet. Det är en sak att hysa begär till en person av samma kön, en helt annan att omsätta denna kärlek i praktisk handling. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi

    DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...

  • M. K. Bernström: Min väg till Islam

    Min väg till Islam ISLAM ÄR FÖRLÅTELSENS OCH BARMHÄRTIGHETENS RELIGION Av: Mohammed Knut Bernström "...En på gudomlig uppenbarelse grundad religion måste, som jag ser det, vara universell, oföränderlig och tillämplig överallt. En sådan religion finns sedan snart 1400 år och dess namn är Islam. ... Jag såg med en gång den enastående skönheten i dess uttrycksformer, kallelsen till bön, också i nattens tysta timmar, bönens högtidliga ritual med nedfallet med pannan mot marken, det fysiska uttrycket för underkastelsen under Gud, världsalltets Herre, den unisona Koran-läsningen i moskén efter vissa melodiska regler etc., och jag tänkte att jag kanske här såg framför mig den fasta, oföränderliga religion jag sökte. "

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Nutidsmänniskan och döden | A. Kielan

    NUTIDSMÄNNISKAN OCH DÖDEN Abd al-Haqq Kielan Mänskligheten har alltid haft en religiös syn på livet. Denna har avspeglat sig i livsföring, etik, begravningsskick. Genom historien har tron på livet efter detta påverkat människorna i deras förhållande till döden. Pyramider och gravstenar visar att man inte kastat bort de döda som sopor utan tvärtom velat ge dem en fortsatt plats i den universella ordningen och en början på livet i nästa värld. Ritualer kring död och begravning har funnits i alla kulturer och i alla tider som vi känner till. De egyptiska och tibetanska dödsböckerna innehåller beskrivningar av livet efter detta, spekulativa och dunkla men ibland produkter av andlig forskning. Religionen innehåller kunskap om döden och livet, även livet efter detta. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Broderskapets bud (1) | Imam Sha´rani

    Ur “Adab al-Suhba” av Imam al-Sha´rani Bokens andra del: Vad bröder är skyldiga varandra Översatt till svenska av bmk Vet – må Allah ge dig framgång i sådant Han tycker om – att de rättigheter som hör till umgänget är många. Här ska vi endast lägga fram en sammanfattning för dig av de rättigheter som...

  • Baba Ömers rädsla för rikedom

    Baba Ömers rädsla för rikedom Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kurs: Introduktion till Aqida | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat: INTRODUKTION TILL SUNNI ´AQIDA Lektion 1: Introduktion Lektion 2: Definitionen av Ahl as-Sunnah wal Jama’a Lektion 3: Om utvecklingen av Ahl as-Sunnahs troslära Lektion 4: Ahl as-Sunnahs metodik för att härleda troslära Lektion 5: Om intellektets roll i trosläran Youtube spellista: http://www.youtube.com/watch?v=eiBtUW1ooZQ&list=PLRQ3cg94EWU7F8PD4QpGOwYWMt_9zjZfI&index=1&feature=plcp Sh. Salahudin Barakat har lektioner Varje lördag och söndag kl. 18-19 i Förening Samerkand, Videdals Torg 5, Malmö Dessa föreläsningar spelades in ht-2012

  • Kräv inte för mycket! | Sh. M. Yaqoubi

    Kräv inte för mycket! Råd om äktenskapet av Muhammad al-Yaqoubi Ur en kommande CD-serie om Kärlek och Aktenskap: “Love and Marriage” Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Text och tolkning | Imam Ghazali

    QAANUUN AL-TA’WIIL Regler för figurativa tolkningar Av Imam al-Ghazali Ur Majmu’a Rasaa’il – ett samlingsverk som innehåller flera av hans skrifter Översättning och bearbetning av Abdulwahid Morrone Vid en första ytlig anblick kan man få intryck av att det råder en konflikt mellan logik (ma’qūl) och skrift (manqūl). De som ägnat sig åt denna fråga...

  • Myten om mödomshinnan

    En betraktelse om dygd och heder ur islamiskt perspektiv Av Amatu Allah och B. Muhammad Föreställningen om en “mödomshinna” som kan påvisa om kvinnan är oskuld är djupt rotad i en kulturell tradition, som det är svårt att påverka med rationella argument. Grundproblemet ligger i kravet att kvinnan ska prestera bevis för sin oskuld –...

  • Mannens slöja

    Mannens slöja Ur Imam al-Bajuri: Al-Mawahib al-Laduniyya ´ala al-Shama’ili al-Muhammadiyya Kultursällskapet Damas © bmk I hadithsamlingen “Al-Shamail al-Muhammadiyya” av Imam al-Tirmidhi finns ett kapitel som består av en enda hadith: Kapitlet om Profetens (salla Allah ‘aleihi wa sallam) täckande av huvudet med en slöja (باب ما جاء في تقنع رسول الله صلى الله عليه وسلم)....

  • Om papperspengar | Sh. Nazim Qubrusi

    PAPPERSPENGAR ÄR HARAM – HIMMELSK HYLLNING AV GULD OCH SILVER Transkribering av Sohbet av Shaykh Nazim al-Haqqani al-Qubrusi, Lefke, Cypern, 07.09.2010 Översatt till svenska av: Anonym Bismillahi Rahmani Rahim (Mawlana Shaykh reser sig) Laa ilaaha illa-Llah, Laa ilaaha illa-Llah, Laa ilaaha illa-Llah Muhammadun Rasoolullah `alayhi salaatullah wa nahnu `abeedullah faq bal maadhiratanaa yaa Rabbanaa yaa...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.