Arkiv: Allmäna ämnen

    Smakprov ur kategorien “Allmänt”

  • Shi´as tolkning av Sunni hadither

    Några av de grundläggande felen i metodiken för SHI´AS TOLKNING AV SUNNI HADITHER av Ahmad Elheich En stor del a shi´a-islamisk mission bland Ahl al-Sunna går ut på att ifrågasätta hadither för att så tvivel i Sunni-muslimers hjärtan. Detta är inget nytt – det har pågått under många generationer. Skillnaden mellan förr och nu är att de som tidigare ägnade sig åt sådan polemik gjorde det mer mer kunskap. Nuförtiden sprids sådana misstolkningar på Facebook och Youtube av okunniga personer, som tolkar hadither utifrån eget tycke i enligt sin tro. Därför vill vi i en serie korta artiklar ta upp felaktigheterna i shi´as polemik. Vanliga feltolkningar som cirkuleras på internet kommer att bemötas, och påhopp mot Sahaba som utnyttjar sådana feltolkningar kommer att besvaras – bi tawfqi Allah ta´ala. 1. Metodiska felaktigheter i den shi´itiska polemiken 2. Snabb introduktion till hadithläran ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Vår värdegrund | Abd al Haqq Kielan

    RELIGIONEN – GARANTEN FÖR ETT SAMHÄLLES VÄRDEGRUND av Abd al Haqq Kielan Ett samhälle vars etik styrs och manipuleras av media, lobbygrupper och politiker med ett alltid känsligt pekfinger uppe i opinionsvinden, ett sådant samhälle lever farligt. När ett sådant samhälles resurser sviktar, och ekonomin försvagas skrotar man först ned vård, skola och omsorg. De etiska värderingarna blir ansedda som verklighetsfrämmande och ersätts av njutningstro och egennytta. ... Men islams ankomst till Sverige har åter aktualiserat den levande trons genomgripande betydelse. Muslimer är inte rädda att ta sin tro på allvar. Samtidigt erkänner islam andra religioners rätt att finnas med i verklig samexistens. ... Dialog handlar aldrig om trosfrågor utan om hur vi, från olika religioner och olika grupper inom våra respektive trossystem, ska kunna föra ett civiliserat och konstruktivt samtal och samverka för vårt gemensamma bästa. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Rör inte min moské! | Ida Dzanovic

    RÖR INTE MIN MOSKÉ! Av Ida Dzanovic Tystnaden är avkopplande i moskén och solstrålarna skiner nyfiket in genom de vackra fönstren. Vi gick in i det stora konferensrummet, där hängde en nära tre meter lång och minst en meter hög svensk flagga på väggen, samt en lika stor turkisk flagga. “De fick vi från en turistbyrå!” sa mannen som kom med te och baklavabakelser. ... Tyvärr är debatten om böneutrop från moskén i Fittja otroligt hetsig, hatfull och aggressiv."Om minareten sprängs kommer jag applådera den modiga individen som utfört det" - "Jag hänger på. Men det kommer att behövas enorma mängder av vapen" - "Vapen är inget problem." ... När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditations-oas i Fittjamoskén som kan rasa ned, utan hela din och min värld… En hatgrupp utmanar spontant att en motsatt hatgrupp kanske bildas någon annanstans. Hatgrupper vända mot varandra kan inte bara titta på varandra och “utföra dialog”. Det gäller inte när “Breiviks” ställs mot andra “Breiviks”, korsriddare mot jihadister, muslimhatare mot muslimer. När olika hatgrupper ställs mot varandra, så är det inte bara min lilla meditationsoas i Fittjamoské som kan rasa ned, utan hela din och min värld. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Om att påbjuda det goda

    Hadtih nr 34 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu Sa`id al-Khudriy (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag hörde Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom) säga: Den av er som ser något otillbörligt bör [1] (ingripa för att) ändra det med sin hand [2].

  • Hemundervsning i Sverige | C.C. Warren

    Har du funderingar kring hemundervsning – “homeschooling”? Eller är du bara allmänt intresserad av den svenska statens ateistiska utbildlningsparadigm? Läs då den här rapporten! Den är skriven på engelska, men handlar i allra högsta grad om Sverige. Den svenska riksdagen röstade bort en mänsklig rättighet tisdagen den 22 juni 2010. Enligt författaren C.C. Warren bryter

  • Treenighetslärans uppkomst

    Om uppkomsten av treenighetsläran inom kristendomen Av Sebedaios VEM VAR JESUS AV NASARET? Under en period då Nya Testamentet (NT) kom till (ca. år 50-120 v.t.) uppkom många olika tolkningar kring den man som brukar kallas Jesus av Nasaret. En röd tråd var att man såg honom som den utlovade Messias/Kristus, och att han blev avrättad på ett romerskt kors – vilken betydelse detta än må ha haft. NT ger inte någon enhetlig tolkning på betydelsen av Jesus av Nasaret. Man kom snart att tro på att Jesus var uppstånden från de döda och denna tro ledde vidare till nya tolkningarna av Jesus liv, varav endast en del återfinns i NT’s texter. Vissa av NT’s texter visar även spår av en tidig konflikt kring tolkningen av vem Jesus var – och det blev inte bättre med tiden. När väl alla NT’s texter var skrivna, började ett andra problem. Man var inte enig om vilka texter som skulle ligga till grund för kristenomen – det fanns nämligen ingen gemensam kanon. Inte nog med att olika grupper har olika tolkningar på vem Jesus var, de hade även olika texter som de ansåg vara auktoritativa. Detta ledde såklart i sin tur till debatt. ... (forts) ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Så som en slöja

    SÅSOM EN SLÖJA Den kristna slöjan i svensk kontext Av: Elisabeth Hallgren Sjöberg Doktorsavhandling – Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet 2014 Historiska studier: skrifter från Umeå universitet 6 | PDF | Recension Denna avhandling har studerat idéer om och bruk av slöja inom kristendomen med fokus på Sverige under 1800- och 1900-talet. Den

  • Om ångest | Sidi AbdulWahid Morrone

    Om ångest En föreläsning av Sidi AbdulWahid Morrone den 22 november 2008. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Abraham, Isak och Ismael

    ABRAHAM, ISAK OCH ISMAEL – ENLIGT BIBELN OCH KORANEN Ur Muhammad – hans liv enligt de tidigaste källorna, Kap 1: Guds Hus av Martin Lings översatt av Ann-Catin Nilsson I FÖRSTA Moseboken berättas att Abraham var barnlös och utan hopp om att få barn. En natt kallade Gud Abraham ut ur hans tält och sade till honom: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och när Abraham såg upp mot stjärnorna, hörde han rösten fortsätta: ”Så skall din säd bli.” [1 Mos. 15:5] ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Malmö: Co-exist vill skapa trygghet

    Malmö: Co-exist vill skapa trygghet Intervju med Sh. Salahuddin Barakat på SVT med anledning av Malmö-festivalen 2013 och inititativet "Co-exist" för fredlig samlevnad mellan olika religioner. ... Gilla rahma.se https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

    En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Staten och imamerna

    STATEN OCH IMAMERNA Utvecklingen av det islamiska läroväsendet: Från moské och madrasa till statlig institution Under islams första århundraden fanns inga specifika institutioner för utbildning, och den undervisning som förekom var förlagd till moskén. I denna miljö etablerades dock informella strukturer för lärande, och studenter valde att samlas kring en lärd person som berättade vad han kunde om islamisk teologi. Det var utifrån dessa diskussioner och ”föreläsningar” som de olika islamiska vetenskaperna sedan växte fram och det var här som grunderna till den islamiska teologin fastställdes. Men från och med 1000-talet etableras en ny institution för undervisning och vid denna tidpunkt öppnar till exempel Nizam al-Mulk en madrasa-skola i Bagdad. ... Statsmakten var sällan eller aldrig den drivande kraften bakom etableringen av dessa institutioner. Tillsättningen av lärartjänster eller innehållet i undervisningen överlämnades vanligtvis till de religionslärdes kontroll och den sittande politiska makten förhöll sig neutral till hur skolorna fungerade i praktiken. De religiösa stiftelser som finansierade och stöttade madrasa-skolorna förändrade egentligen inte förutsättningarna för kunskapsöverföring... ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Minne av Mohammed Knut Bernström

    Av AC Nilsson Vi är många som har ljusa minnen av broder Muhammed Knut Bernström. Han besökte Sverige med jämna mellanrum och han deltog gärna vid olika sammankomster. Han var en klok, vänlig och anspråkslös man, en fadersgestalt i vars sällskap man kände sig trygg och väl till mods. Han undanhöll inte sin åsikt eller

  • Kort om Islams rättsskolor

    Kort om Islams rättsskolor OM DE OLIKA RÄTTSSKOLORNA (MADHAHIB) INOM ISLAM A. Inom SUNNI-ISLAM finns idag fyra ortodoxa rättsskolor, som traderats från Islams tidiga epok fram till idag. De ligger alla inom ramen för Sunni troslära, och bygger på fyra gemensamma principer: (a) Koranen, (b) Profetens och hans följeslagares uttalanden, (c) de lärdas koncensus (ijama´) och (d) analogiresonmeang (qiyas) för att avgöra nya frågor, men de skiljer sig angående vilka principer som har företräde. De olika skolorna använder dessutom ytterligare principer, som t.ex. samhällsnytta, att förhindra ondska m.m. 1. Hanafi-skolan 2. Maliki-skolan 3. Shafi´i skolan 4. Hanbali-skolan B. SHI´A-ISLAM. “Shi´at ´Ali” (´Alis parti) var från början en politisk rörelse, som under Abbasid-tiden nedlade en egen kanon. Den uppvisar väsentliga skillnader gentemot Sunni-islam i både troslära och grundtexter, men gällande rättsläran är skillnaderna små. Den s.k. Ja´fari-skolan, som är den dominerande rättsklolan inom Shi´a-Islam, har slående likheter med Hanafi fiqh. Andra shi´itiska rättsskolor är Isma´ili-skolan, som praktiserades under Fatimid-styret i Egypten, och Zaidi-skolan, som också liknar Hanafi-skolan. Läs mer på http://rahma.se/24443/ Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Broderskapets bud (1) | Imam Sha´rani

    Ur “Adab al-Suhba” av Imam al-Sha´rani Bokens andra del: Vad bröder är skyldiga varandra Översatt till svenska av bmk Vet – må Allah ge dig framgång i sådant Han tycker om – att de rättigheter som hör till umgänget är många. Här ska vi endast lägga fram en sammanfattning för dig av de rättigheter som

  • Juha: De som vet och de som inte vet

    De som vet och de som inte vet Hojja Nasruddin steg upp i predikstolen och började sitt tal till församlingen: – Vet ni vad jag ska tala om idag? – Nej, svarade församlingen. – Om ni inte vet, hur ska jag då kunna förklara det för er? sade Hojjan, och gick därifrån. Nästa vecka steg

  • Presentation: Imam Abd al Haqq Kielan

    Presentation av IMAM ABD AL HAQQ KIELAN (sammanfattning) BAKGRUND Abd al Haqq Kielan (Leif karlsson) är född 1941 i Eskilstuna. Han är utbildad i måleri och skulptur, orientaliska språk, filosofi och konsthistoria. Under sin resor kom han i kontakt med Islams värld – första gången var det i Marokko 1963 - och antog senare formellt Islam. MUSLIMSK LEDARE MED SAMHÄLLSENGAGEMANG Imam Abd al Haqq Kielan jobbar på gräsrotsnivå som imam i Eskilstuna sedan 1987. Han är aktiv inom föreningen Svensk-muslimska familjeförbundet med att motverka problemet med unga muslimer som radikaliseras och är på väg mot extremism. Samtidigt verkar han på nationell nivå som ledare för muslimska församlingar. År 1999 grundade han SISAM (Svensk Islamisk Samling) som grupperar ett 20-tal statsbidragsberättigade trossamfund med över 20 000 medlemmar i Sverige. TALESMAN FÖR ISLAM I SVERIGE Abd al Haqq Kielan är ständigt aktiv i samhällsdebatten, där han företräder en moderat och sansad röst för muslimer i Sverige. Han intervjuas ofta i media och anlitas som föreläsare vid Talarforum KULTUR, UTBILdNING OCH RELIGIONSDIALOG Imam Abd al Haqq Kielan är initiativtagare till och medlem i Svenska Islamiska Akademien, grundare av Minarainstitutet, och organisatör av kurser om Islam vi Ersta-Sköndals Högskola. Han är ansvarig utgivare för Tidskiften Minaret, som åtnjuter statligt kulturbidrag. Han är ordförande i dialoggrupen “Judar Kristna Muslimer” och är ständigt aktiv i religionsdialogen i Sverige. Vid den ekumeniska gudstjänsten i Storkyrkan 2007 reciterade han Öppningens sura (Al-Fatiha) ur Koranen på arabiska och venska. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Frågor & kunskap | Sh. M. Yaqoubi

    Frågor & svar, kunskap och dhikr | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar betydelsen av ordet “dhikr”,och vikten av att vända sig till de lärda – Ahl al-dhikr – för att söka svar på sina frågor. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska Se fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: [archivist query=”filmer=yaqoubi-svensk-text/”]

  • Ibn Khaldun: Olika sorts vetenskaper

    Ibn Khaldun: OLIKA SORTS VETENSKAPER Utdrag ur Muqaddimah av Ibn Khaldun Vetenskaperna som folk intresserar sig för i städerna och som de förvärvar och för vidare genom undervisning är av två slag: ett som är naturligt för människan och frukten av hennes tänkande och ett av ett traditionellt slag som hon bär med sig från generation till generation. 1. De filosofiska vetenskaperna Det första slaget omfattar de filosofiska vetenskaperna. De är de som människan förvärvar naturligen genom sin tankeförmåga. Hennes mänskliga förnimmelser leder henne att bli varse föremål, problem, argument och undervisningsmetoder. Hon inser sålunda skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel genom att utöva sin spekulativa och forskande förmåga, som är utmärkande för en tänkande varelse. 2. De traditionella vetenskaperna: Det andra slaget omfattar de traditionella, konventionella vetenskaperna. De härrör alla från information som baseras på den givna religiösa lagens auktoritet. Det finns inget utrymme för intellektet i dem utom för att förbinda vissa detaljproblem med grundläggande principer. Speciella problem som ofta dyker upp innefattas inte i den allmänna traditionen i och för sig. Därför behöver de anknytas till denna tradition genom något slag av analogiskt resonemang (qiyas). Men ett sådant resonemang leds självt från (den traditionella) informationen, vars grundvalar förblir giltiga (och oförändrade). Det är således traditionellt, eftersom det härleds från traditionen. http://rahma.se/26389/

  • Se inte ned på någon människa

    av Imam al-Nawawi Översatt av: bmk “Förringa inte någon, för slutresultatet ligger hopvikt (som i ett slutet kuvert), och tjänaren (människan) vet inte vilket slut han får. När du ser någon som syndar, känn dig inte överlägsen honom – kanske har han inför Allah en högre ställning än du, kanskee du tillhör de fördärvade (al-fasiqin),

  • Unga muslimer och jihad

    Unga svenska muslimer och KOMBATTANT JIHAD Det finns många anledningar till att ungdomar söker hårdare livsstilar i försök att komma närmare Allah swt. Bland dessa är: * Att man är tuff som person. * Att man har ett syndfullt förflutet som man snabbt vill ”bli av med”. * Att man ser att världen fylls av orättvisor och förtryck. En kombination av dessa tre orsaker kan ibland skapa en person som söker radikala lösningar för allt. Man söker en värld där allt måste vara ”antingen eller”. Det som är Sunnah blir en ”obligation” och det som är orekommenderat blir ett ”förbud”, och det gråa flexibla utrymmet för olikhet i rättsliga åsikter försvinner helt. Den farligaste utvecklingen är att personen ser kombattant jihad som lösning för alla problem. ... Läs forts. på http://rahma.se/25786/

  • Qasida Burda: Profeten Muhammads underbara födelse

    QASDIA BURDA Av Imam Sharaf al-Din al-Busiri Fjärde avsnittet: Om de märkliga händelser dom inträffade vid Profetens – fred och välsignelse vare med honom – underbara födelse med kommentarer basrade på Imam Ibrahim al-Bajuri’s Sharh Qasida Burda "Hans födelse vittnar om hans höga härkomst. Lika fulländad är dess början som dess slut ..." Läs vidare på http://rahma.se/27333/

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Qasida om döden | Zayn al-´Abidin

    QASIDA OM DÖDEN | Zayn al-´Abidin En gripande påminnelse om döden, som tillskrivs Zayn al-´Abidin ´Ali b. al-Husayn b. ´Ali b. Abi Talib, må Allah vara nöjd med dem alla. Youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hOUG3ucchFk&list=PL60BA9D6D3C6B7438&index=1 --------- Främling är ej den främmande från Sham och Yemen – främling är den som ligger i svept i gravens skakt Främlingen har (gästens) rätt på grund av sitt främlingsskap – gentemot den bofaste (som sitter tryggt) i hembygd och hus Driv inte bort främlingen därför att han är främmande – tidens prövningar har redan drivit honom genom förödmjukelser Resan är lång, och min vägkost räcker ej ända fram – min styrka sviktar och döden förföljer mig (Hur många) synder har jag kvar, som jag själv inte vet – Allah vet om dem, de dolda liksom de kända O hur mild är Allah mot mig när Han ger respit – medan jag fortfar i synd, täcker Han över mig. Svensk översättning: B. Muhammad ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Islams familjesyn | Imam A.H. Kielan

    Några reflektioner kring ISLAMS FAMILJESYN Av Imam Abd al Haqq Kielan FNs deklaration om mänskliga rättigheter (Artikel 16:3): Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och ger rätt till skydd från samhället och staten Positiva strategier för att bidra till ett bättre gemensamt samhälle: - Stärka familjen och höja dess status som en källa till trygghet och framtidstro för barnen. - Stärka de muslimska kvinnornas ställning i Sverige med motto Kvinnors trygghet, barnens framtid. - Stärka muslimska ungdomars identitet i Sverige genom utbildning - Hjälpa ungdomarna att integrera sig som goda muslimer i det svenska samhället genom att utbilda rollförebilder - Hjälpa ungdomarna att öka sin förmåga att orientera sig med det svenska språket och ha en insikt i hur det svenska samhället fungerar. - Ge ungdomarna möjlighet till gemenskap och meningsfulla aktiviteter. - Öka förståelsen hos samhället om ungdomarnas identitet och kultur gentemot det svenska livsmönstret - Ge ungdomarna större inre trygghet. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Kurs: Introduktion till Aqida | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat: INTRODUKTION TILL SUNNI ´AQIDA Lektion 1: Introduktion Lektion 2: Definitionen av Ahl as-Sunnah wal Jama’a Lektion 3: Om utvecklingen av Ahl as-Sunnahs troslära Lektion 4: Ahl as-Sunnahs metodik för att härleda troslära Lektion 5: Om intellektets roll i trosläran Youtube spellista: http://www.youtube.com/watch?v=eiBtUW1ooZQ&list=PLRQ3cg94EWU7F8PD4QpGOwYWMt_9zjZfI&index=1&feature=plcp Sh. Salahudin Barakat har lektioner Varje lördag och söndag kl. 18-19 i Förening Samerkand, Videdals Torg 5, Malmö Dessa föreläsningar spelades in ht-2012

  • Om drömtydning | Ibn Khaldun

    Tolkningen av våra drömmar Ur “Al-Muqaddima” av Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (d. 808 H. i Kairo) © Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002 Denna vetenskap tillhör den religiösa lagens vetenskaper. Den hade sitt ursprung i islam, när vetenskaperna blev yrken och specialister skrev avhandlingar om dem. Drömsyner och drömtydning

  • Hadith: Om istiqama - ståndaktighet

    Hadtih nr 21 i Imam al-Nawawi’s samling “Fyrtio hadither” lyder: Det har förmedlats att Abu `Amr – och det har också sagts: Abu `Amra – Sufyan ibn `AbdAllah (må Allah vara nöjd med honom) sagt: Jag sade till Allah’s Sändebud (må Allah sända välsignelser och fred över honom): Säg mig ett ord om Islam så

  • Granskning av "Uppdrag granskning"

    En muslimsk jurists granskning av Uppdrag Gransknings felaktiga åberopande av svensk lag: av Abdulmumit Jurist med erfarenhet av bl a familjerätt, straffrätt och äktenskapsrätt. Bismillahi r-Rahmani r-Rahim Jag skriver denna korta artikel till följd av det uppmärksammade avsnittet av uppdrag granskning där två niqabiklädda personer uppsökte flertalet imamer och andra rådgivare vid moskéer i syfte

  • Hadithkunskapens adab | Imam Nawawi

    DEN KUNSKAPSSÖKANDES ADAB http://rahma.se/3540/ 2012 © Kultursälskapet Damas 1. Ren niyya (avsikt) Den som vill söka hadithkunskap måste ha avsikten att göra det för Allahs skull. Han måste lämna sina världsliga bekymmer och rena sitt hjärta från önskningar och ambitioner som hör till denna värld. 2. Karaktär och adab Han ska visa god karaktär och bemöda sig om ett gott uppförande. Han ska anstränga sig för att uppnå det han söker, och be Allah att underlätta hans strävan, leda honom mot målet och ge honom tawfiq. ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.