Islams praktik

    Smakprov ur kategorien Islams praktik:

  • Bönens inre aspekter | Imam Ghazali

    Ödmjukhet och sinnesnärvaro är ett villkor för att bönen ska vara giltig Ur Imam al-Ghazali: “Ihya Ulum al-Din” Urval och översättning: Al Ghazali-institutet © 2004 Du bör veta det finns många bevis för detta. Ett av dem är Allah den Upphöjdes ord: Förrätta bönen för att minnas Mig. (K. 20:14) Ordet ’Förrätta’ är ett påbud

  • Sh. Abd al-Qadir al-Jilani: Ramadan råd

    Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani: RÅD INFÖR RAMADAN Översatt av Isa Husayn Unge man, ordet Ramadan innehåller fem bokstäver, ra, mim, dad, alif, och nun. Ra härleds från rahma (barmhärtighet); mim från mujazat (ersättning), mahabba (kärlek) och minna (ynnest); dad från daman lilthawab (försäkran om belöning); alif från ulfa (samhörighet) och qurb (närhet); och nun från nur (ljus) och nawal (mottagandet av nåd). - Om ni ger denna månad sin rätt och handlar lämpligt, så kommer dessa ting att komma till er från Den Sanne (al-Haqq), den Mäktige och Majestätiske. De kommer att komma till dig i denna värld som en förstärkelse och upplysning för era hjärtan, och som ynnest och nåd, till det yttre och till det inre. I det kommande [livet] vill där till att komma det som inget öga har sett, inget öra någonsin hört, och som inte heller förekommit i något mänskligt hjärta. ... Läs mer på http://rahma.se/27007/

  • Maliki: Att slå ihop böner under resa

    Maliki fiqh: Att slå ihop böner under resa FRÅGA: Vad är domen för att slå ihop två böner enligt Malikitraditionens lära, är det strikt begränsat till tidpunkter då man befinner sig på resande fot eller är det även tillåtet under andra omständigheter och med andra villkor? SVAR: Enligt Maliki madhhab så är det tillåtet att använda denna tillåtna dispensation (rukhsa) när man befinner sig på resande fot. ... Gilla rahma.se - http://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Koranen om fastan i Ramadan

    [wpspoiler name=”Koranen Sura al-Baqara 2:183-187 (text)” closebtn=”Stäng”]TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud. (183) [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande

  • Inre tro vs. yttre bekännelse | Qadi ´Iyad

    OM FÖRHÅLLANDET MELLAN INRE TRO OCH YTTRE BEKÄNNELSE Ur: Qadi ‘Iyad: Al-Shifa Allah den Upphöjde säger: «Tro därför på Allah och Hans Sändebud och på det ljus som vi har uppenbarat [för er]. (64:8) - «Vi har sänt dig [Muhammad] som ett vittne och som förkunnare av ett glatt budskap om hopp och som varnare, för att ni [människor] ska tro på Allah och Hans Sändebud.» (48:8-9) - «Tro därför på Allah och Hans Sändebud, den olärde Profeten» (7:158) Det är alltså en absolut skyldighet för varje muslim att tro Profeten Muhammad (Allahs välsignelser och fred vare med honom). Annars är îman (tron) inte fullständig och islam inte giltig. Kombinationen av hjärtats bejakande och tungans bekännelse utgör bekräftad tro. Detta är det fullkomliga och lovvärda tillståndet. Det klandervärda tillståndet däremot är att bekänna med tungan utan att bekräfta det med hjärtat, vilket är hyckleri [nifaq]. Ett tillstånd mellan dessa båda är om någon bejakar i sitt hjärta och sedan dör utan att ha haft tid att vittna. Ett annat fall är om någon tror i sitt hjärta men väntar länge med att bekänna det, trots att han vet att det är nödvändigt att göra det. ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hajj och ‘Umra enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Här förklaras vilka delar av Hajj som utgör grundpelare, obligatoriska moment och sunan, och vad som menas med dessa begrepp. Sedan gås hela förloppet igenom i ordningsföljd och statusen av de olika handlinganra anges, tillsammans med villkoren för att de ska vara giltiga. Ritualerna kan delas in i tre kategorier: 1. Grundpelare (arkan);

  • Dikt om jihad | AbdAllah b. Mubarak

    Ya ‘abidal-Haramayn – O du som dyrkar Gud vid de två helgedomarna En dikt av AbdAllah ibn al-Mubarak Översatt och kommenterad av bmk ياعابد الحرمين لو أبصرتنا *** لعلمت أنك في العبادة تلعب من كان يخضب جيده بدموعه *** فنحورنا بدمائنا تتخضب أو كان يتعب خيله في باطل *** فخيولنا يوم الكريهة تتعب ريح العبير

  • Fasta enligt tiden i Makka?

    Fastan på orter där natten är kort Fatwa från Dar al-Ifta al-Misriyya Kommenterad av Imam Muhammad Muslim och Imam Abdulwahid Morrone samt av ECFR Den 8 augusti 2010 gavs en fatwa ut på Dar al-Ifta al-Misriyya gällande “Fastan på orter där natten är kort” (الصيام في الأماكن التي يقصر فيها الليل ) – Fatwa ID

  • Giftermål (nikah) enligt Shafi´i-skolan

    Av Al-Ghazali-institutet Inledning Lov och pris tillkommer Gud, och må Hans frid och välsignelser vara med vår mästare Muhammed, hans familj och hans följeslagare. Nedan följer en sammanfattning av de råd och regler som gäller för giftermålet enligt den shafi’itiska tolkningstraditionen av Koranen och sunna. Att gifta sig eller inte Att gifta sig är rekommenderat

  • Hanafi: Bönen vid solförmörkelse

    Salat al-kusuf (Solförmörkelse-bönen) enligt Hanafi-skolan Baserat på “Nur al-idah” av Imam al-Shurunbulali Översatt av Salahuddin Barakat När en solförmörkelse inträffar är det sunna att be två raka’ah på samma sätt som man ber en nafila-bön. Bönen skall bes tillsammans med andra och ledas av den imam som vanligtvis leder fredagsbönen eller av den som av

  • Vem kan man ge zakat till?

    Besvarat av Sidi Abul Wahid Morrone enligt Shafi´i madhhab Fråga Jag undrar till vem/vilka man skall ge zakat till i prioriteringsordning? Sedan undrar jag om man kan ge Zakat för att stödja ett moskébygge i ett fattigt område i Eritrea? Svar enligt Shafi´i-skolan Den dominerande åsikten i vår skola är att zakat bara får ges

  • Ramadan - enkelt förklarat

    Fastan under Ramadan (enligt Hanafi-skolan) Baserat på Ilmihal – prakisk Islam Av Fejzullah Hadzibjric Översatt till svenska av Ask Gasi | Redigerat av bmk Ramadan är den månad under vilken man fastar. Att fasta under Ramadan betyder att fulständigt att avstå från mat, dryck, tobaksrökning och sexuell njutning från strax före gryningen till solnedgången, i

  • Juninatt | Harry Martinsson

    Juninatt av Harry Martinsson Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan de ha mörknat spegla morgonsolens lågor. Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess

  • Hanafi: Takbirat Eid al-Adha

    Om att säga Allah akbar vid Offerhgtiden enligt Hanafi madhhab Sammanställt av bmk Ur: Imdad al-Fattah Takbir (“Allah akbar”) ska reciteras efter varje föreskriven (fard) bön från Fajr-bönen den 9 Dhul Hijja fram till och med Asr-bönen den 13 Dhul Hijja, sammanlagt alltså 23 gånger. Detta är obligatoriskt (wajib) under förutsättning att bönen bes i

  • Hanafi Fiqh del 7-9 | Salahuddin Barakat

    Salahuddin Barakat föreläser om OLIKA TYPER AV VATTEN H7 - Vatten och dess källor H8 - Kvarlämnat vatten H9 - Kategorisering av rena vätskor Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=6hiXa8pQjXc&feature=BFa&list=PLRQ3cg94EWU4OH4FTboJOhd2yadj2hsn-

  • Qibla-riktningen

    Knappa in din gatuadress i fältet nedan, så zoomas den in: Källa: http://qiblalocator.com

  • Råd inför Hajj | Sh. M. Yaqoubi

    Råd inför Hajj | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi ger råd för Hajj, och svarar på frågan: Är det viktigt att kyssa den Svarta Stenen vid Ka’ba? Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

  • Hanafi: Bönen | Mukhtasar al-Quduri

    Boken om Salat Ur “Al-Mukhtasar” av Imam Abul-Hasan al-Qudûri översatt av Imam Mohammad Muslim Eneborg III.3. BÂB SHURÛT AL-SALÂH ALLATÎ TATAQADDAMUHÂ (Kapitel om de villkor för bönen som föregår den) Det är nödvändigt när man skall be att man först gör sig ren från rituell (ahdâth) och konkret (anjâs) orenhet, såsom vi tidigare beskrivit. Samt

  • Taqlid - att följa beprövad kunskap

    Fråga då dem som har kunskap, om ni inte vet. (Koranen 21:7) Vad är taqlid? av Mufti Zubair Bayat Översatt till svenska av Kerim HrustanovicTaqlid är wâjib (obligatoriskt) Taqlid eller Ittiba’ är wâjib (obligatgoriskt) för muslimer. Tyvärr finns det ändå många muslimer idag som aldrig ens hört om dessa ord. Andra muslimer har måhända hört

  • Shafi'i-skolans utveckling

    En sammanställning av shafi’i-skolans historiska utveckling Av AbdulWahid Morrone Shaf’i-skolan har genomgått fem olika stadier. 1 Grundandet av skolan Denna era tog slut vid Imam al-Shafi’is död, må Gud vara nöjd med honom. Han lämnade efter sig flera böcker, bl.a. Kitab al-Umm [Källboken] 2 Skolans utbredning Hans elever och följeslagare spred skolans läror, och till

  • Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat Shaykh Salahuddin Barakat (må Allah bevara honom) går här igenom reglerna kring vätskor och när de kommer i kontakt med orena ämnen. Bland annat förklarar han vad för dom det är beträffande vatten i stora mängder vari orena ämnen har fallit i, dvs. om hela vattnet anses vara orent eller endast där det orena ämnet hamnade i vattnet, flytande vatten, stillastående vatten, vatten i små mängder och mycket mer.

  • Böneutopet (Adhan) enligt Hanafi-skolan

    HANAFI FIQH: OM BÖNEUTOPET (ADHAN) baserat på Nur al-Idah och dess shuruh av Imam Hasan ibn ‘Ammar ibn ‘Ali al-Shurunbulali Adhan är tillkännagivande av bönetidens början. Det som föranleder Adhan (sababuhu) är att tiden inträtt, och detta är även ett villkor för att den ska vara giltig. Det är obligatoriskt (lazim) att besvara böneutropen i handling och i ord. Adhan och Iqama är sunna mu´akkada (fastställd sunna). De är alltså inte wajib, men för farD-böner inklusive fredagsbönen har de styrkan av wajib, även när man ber dem ensam... ... Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Birka logbok

  • Fastans hemlighet | Sh. AbdulQadir Jilani

    Om den föreskrivna fastan och den andliga fastan Ur: “Hemligheternas hemlighet” (Sirr al-Asrar) av Sayyiduna Sheikh Abdul Qadir al-Jilani Översatt till svenska av bmk Den fasta som föreskrivs av religionen är att avstå från att mat och dryck och sexuellt umgänge från solens uppgång till dess nedgång, medan den andliga fastan är att dessutom skydda

  • Hanafi: Bästa tiden för Fajr-bönen

    HANAFI: BÄSTA TIDEN FÖR FAJR-BÖNEN Enligt Hanafi-skolan är det mustahabb (att föredra) för män att be Fajr-bönen då det börjar ljusna. Det är sunna att förlänga recitationen i första rak’a av Fajr. Imam al-Shurunbulali (rahimahu Allah) förklarar i Imdad al-Fattah: "… detta eftersom att (gryningstiden) är en tid av sömn och ouppmärksamhet (ghafla). Därför inriktar sig Imamen på olika delar av samfundet genom att (börja tidigt och) förlänga recitationen, i hopp om att de (som sover) ska hinna ifatt, för det finns ingen överdrift i sömn (dvs. deras behov av sömn kan vara legitimt). Han lägger således två tredjedelar av läsningen i första rak’a och en tredjedel i andra. Detta klargör vad som ä mustahabb, och vad som är regel gällande skillnaden (i läsningens längd mellan första och andra rak’a), men det gör inget om skillnaden är ännu större." Imam Muhammad ibn Hasan al-Shaybani (d. 189 H. – radiya Alllah ‘anhu) tillbringade några år i Madina Munawara för att höra hadith från de lärda där. Bl.a. hörde han Muwatta från Imam Malik. Som resultat av de diskussioner han förde under den tiden, skrev han boken Kitab al Hujja ‘ala Ahl al-Madina (Boken med bevis mot folket i Madina), där han ger argument som stödjer den irakiska skolan. Den första frågan han tar upp i denna bok är just frågan kring den rekommenderade tiden för Fajr bönen... (forts.) ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Dag, natt, skymning - och bönetider

    De islamiska bönetiderna bestäms av solens läge så som det uppfattas av en betraktare på jorden. Det innebär att det finns ett band mellan människan och den dygnsrytm som råder vid den årstid och den breddgrad hon befinner sig. Här åskådliggörs med hjälp av interaktiva kartor hur dagen, natten och skymningen varierar under året i olika delar av världen, vilket kan ge en bättre förståelse för de specifika förhållanden som gäller i Sverige. Sökord: Bönetider, Fajr, Isha, ständig skymning, taqdir, breddgrader, pesistent twilight at high latitudes

  • Frågor och svar om fiqh | S. Barakat

    Sheikh Salahuddin Barakat FRÅGOR OCH SVAR Fråga 1: Vilken madhhab (rättsskola) ska man följa? Fråga 2: Får man använda alkoholhaltiga hälsovårdsprodukter? Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hanafi Fiqh del 2 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh – Lektion 2: Handlingskategorier (ahkam) | Sidi Salahuddin Barakat Söndagen den 7 oktober 2012 Sidi Salahuddin Barakat förklarar – hur olika handlingar kategoriseras (fard, haram, sunna, markuh etc) – hur bevis klassificeras (qat´i al-thubut, zhanni al-thubut, qat´i al-dalala, zhanni al-dalala) – skillnaden mellan fard och wajib i Hanafi madhhab – olika typer av

  • Tashahhud enligt Maliki madhhab

    Fråga: Yahya relaterar till mig från Malik från Yahya ibn Said al Ansari från al Qasim ibn Muhammad att Aisha'(må Allah vara nöjd med henne) fru till Profeten (fred vare över honom) brukade använda dessa ord i at Tashahud : “At-tahiyatu, at-tayibatu, as-salawatu, az-zakiyatu lillah. Ash-hadu an la ilaha illa’llah, wahdahu la sharika lah wa

  • Zakat al-Fitr enligt Maliki-skolan

    Baserat på “Qutayrātul-‘Itr fi Ahkām Zakāt al-Fitr” av Muhammad Abdullahi al-Yurubawi Översatt och sammanställt av Idris F Brusi I Guds namn, den mest barmhärtige mot sin skapelse, den barmhärtige mot de troende. Må Han sända de bästa av välsignelser och den renaste friden över vår mästare Muhammed hans familj och nobla följeslagare. Zakāt al-fitr är

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.