En sann wali | Sh. Muhammad Yaqoubi

En sann wali | Sheikh Muhammad al-Yaqoubi

Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar olika typer av mirakler, och vad en sann wali är
Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska

    Fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi:

  • Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat

    Hanafi Fiqh del 6 | Salahuddin Barakat Shaykh Salahuddin Barakat (må Allah bevara honom) går här igenom reglerna kring vätskor och när de kommer i kontakt med orena ämnen. Bland annat förklarar han vad för dom det är beträffande vatten i stora mängder vari orena ämnen har fallit i, dvs. om hela vattnet anses vara orent eller endast där det orena ämnet hamnade i vattnet, flytande vatten, stillastående vatten, vatten i små mängder och mycket mer.

  • Medling (tawassul) | Sh. M. Alawi Maliki

    Medling – inte shirk Ett avsnitt ur: “Notions That Must Be Corrected” Av Sheikh Muhammad b. ´Alawi al-Maliki al-Hasani Översättning till svenska: okn Många människor har gått vilse i sin uppfattning om bruket av medel* (wasila), och rusar hals över huvud till doms över att all bruk av medel är shirk, och att den som

  • Den allmänna åkallan - Wird ´amm

    Den allmänna åkallan – الورد العام – WIRD ´AMM av Imam Abul Hasan al-Shadhili (må Allah vara nöjd med honom) Reciterad av Sheikh Faisal Abdur-Razak Arabiska - svenska - transkriberat Den sökande säger morgon och kväll: A`ûdhu biAllahi min ash–shaytani-r-rajîm – Jag söker tillflykt hos Allah från den stenade Shaytan BismiAllahi-r-Rahmâni-r-Rahîm – I Allah’s Namn, Allförbarmarens, den Barmhärtiges (3 ggr) «Allt gott ni sänder fram åt er själva, kommer ni att finna hos Allah. (Han ger ) bättre och större belöning. Och be Allah om förlåtelse. Allah är sannerligen förlåtande och barmhärtig.» ... Forts. http://rahma.se/2689/shadhili-wird-amm/

  • Ahl al-Sunna Troslära - Sammanfattning

    Av Mustafa Azzam Översättning: Abdulwahid Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah”: Betydelsen av “Det finns ingen gud utom Allah” är ”Det finns ingenting i tillvaron som rättmätigt dyrkas utom Allah”. Rationella omdömen: Rationella omdömen är av tre slag: ofrånkomliga (wajib), omöjliga (mustahil), möjliga (mumkin). Trosartiklar: Trosartiklarna är femtio till antalet: Beträffande Allah är

  • Qasida om döden | Zayn al-´Abidin

    QASIDA OM DÖDEN | Zayn al-´Abidin En gripande påminnelse om döden, som tillskrivs Zayn al-´Abidin ´Ali b. al-Husayn b. ´Ali b. Abi Talib, må Allah vara nöjd med dem alla. Youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hOUG3ucchFk&list=PL60BA9D6D3C6B7438&index=1 --------- Främling är ej den främmande från Sham och Yemen – främling är den som ligger i svept i gravens skakt Främlingen har (gästens) rätt på grund av sitt främlingsskap – gentemot den bofaste (som sitter tryggt) i hembygd och hus Driv inte bort främlingen därför att han är främmande – tidens prövningar har redan drivit honom genom förödmjukelser Resan är lång, och min vägkost räcker ej ända fram – min styrka sviktar och döden förföljer mig (Hur många) synder har jag kvar, som jag själv inte vet – Allah vet om dem, de dolda liksom de kända O hur mild är Allah mot mig när Han ger respit – medan jag fortfar i synd, täcker Han över mig. Svensk översättning: B. Muhammad ...forts... Gilla rahma.se - https://facebook.com/gilla.rahma.se

  • Följa Koranen till 110% ?

    Följa Koranen till 110% ? Det är många som går och väntar alldeles för länge med att konvertera, därför att man är rädd för att inte kunna uppfylla det ena eller det andra kravet, och/eller man tror att man inte kommer att accepteras som muslim förrän man följer varenda regel till till punkt och pricka. Och tyvärr finns det (inte minst bland konvertiter!) många som har den inställningen att den som inte uppfyller Koranens bud till 110% inte är någon riktig muslim. Därför kan det vara bra att påminna sig om att tro och gärning principiellt sett faktiskt är två skilda saker. ...

  • SKT's ambulanskonvojer till Syrien

    SKT’s AMBULANSKONVOJER TILL SYRIEN En kort sammanfattning av SKT’s arbete under det senast året Den ideella välgörenhetsorganisationen SKT Welfare har under kort tid genomfört tre stora kampanjer med humanitärt stöd för Syrien.... SKT Welfare är en humanitär hjälporganisation baserad i England. Den arbetar under ledning av Shaykh Muhammed al-Yaqoubi, som är syrisk medborgare och en av vår tids mest framstående lärda, som ända sedan det syriska upprorets början stått på folkets sida. Tack vare hans vägledning och kontakter når hjälpen effektivt fram till dem som mest behöver den - även inne i Syrien. 100% av alla donationer till SKT går direkt till humanitär hjälp till behövande. ... Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • De somaliska sufierna slår tillbaka!

    DE SOMALISKA SUFIERNA SLÅR TILLBAKA! Av Porang Zahedi (2010) Sufier har alltid varit fruktade i strid. Sufismen har genom den muslimska historien frambringat de mest framgångsrika mujahideen (heliga krigare). [1] Anledningen till detta är att sufier, förutom den yttre kampen (jihad), också betonar den inre kampen mot det egna jaget. Att rena sitt inre är en förutsättning för att den yttre kampen mot fienden utförs med rätt intention och sinnelag. Dhikr (gudsåminnelse) skapar en närmare relation mellan tjänaren och hans herre. I Somalia har de wahhabitiska Al-shabab, eller Harakat al-Shabaab Mujahideen, varit framgångsrika i sin ”jihad” och kontrollerar större delen av landet. Orsaken att jag sätter deras ”jihad” inom citattecken är eftersom rätt och riktig jihad är till för att försvara islam och muslimer, inte för att sprida en viss sekts åsikter, göra takfir av (exkommunicera) och döda andra muslimer. ... Sufier har, fram tills nyligen, förhållit sig passiva till denna ”islamiska rörelse” som påstår sig vilja tillämpa sharian. Somalias sufier, som har en lång historia i landet, har tidigare naivt nog välkomnat Al-shabab, i tro att de är deras muslimska bröder som vill dem väl. Men när Al-shabab väl fick makt och inflytande började de att bekämpa sufismen. ... Sufierna i Somalia bildade därför motståndsgruppen Ahlu Sunna Wal-Jama’a (A.S.W.J.). De kallar sig så eftersom de följer den ortodoxa, hävdvunna sunnitiska läran som delas av majoriteten av världens muslimer. Sufikrigarna i Somalien gör det som sina förfäder, krigarna från Habasha, en gång gjorde inför profeten (sallallahu alaihi wa sallam). De gör dhikr innan de går ut i strid med Al-Shabab. Och deras framgångar har chockat världen! ... (forts) Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Frågor & kunskap | Sh. M. Yaqoubi

    Frågor & svar, kunskap och dhikr | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikh Muhammad al-Yaqoubi förklarar betydelsen av ordet “dhikr”,och vikten av att vända sig till de lärda – Ahl al-dhikr – för att söka svar på sina frågor. Från spellistan Sheikh Muhammad al-Yaqoubi på svenska Se fler svensk-textade filmer med Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: [archivist query=”filmer=yaqoubi-svensk-text/”]

  • Dhul Hijja's första tio dagar | Sh. Yaqoubi

    De första tio dagarna i DHUL HIJJAH av Sheikh Muhammad al-Yaqoubi http://rahma.se/8190 Kära läsare, imorgon är det den första dagen av Dhul Hijja, vilket är den sista månaden i det islamiska året enligt Hijri-kalendern. Detta är också den månad då pilgrimsfärden äger rum. Dessutom är de första tio dagarna av denna månad de bästa dagarna i denna världen, enligt Profeten Muhammads ord (fred och välsignelser vare med honom) i en autentisk hadith i Sahih Ibn Hibban. Allah den Allsmäktige nämnde även speciellt de första tio dagarna av den månad och hedrade dem genom att svära en ed vid dem i början av Surat al-Fajr: {والفجر وليال عشر} “Vid gryningen, och vid de tio nätterna” Enligt kommentatorerna avses därmed de tio första dagarn i denna månad. Allah befallde oss att göra dhikr – att minnas och nämna Honom – under dessa tio dagar, då Han hänvisade till dem i Sura al-Hajj: {ويذكروا اسم الله في أيام معلومات} “…och att nämna Allah’s Namn under de välkända dagarna” Vår älskade Profet (må Allah välsigna honom och hälsa honom med fred) lärde oss att goda gärningar i dessa tio dagar är bättre än gärningar som utförs under några andra dagar, enligt en hadith som återberättas i Sahih Imam al-Bukhari. Imam ibn Hajar al-´Asqalani förklarar varför dessa tio dagar är de bästa dagarna på året genom att påpeka det faktum att de förenar alla Islams stora gudstjänsthandlingar: bön, fasta, välgörenhet och pilgrimsfärden (Hajj). Dessa finns inte samlade i någon annan månad. Det är alltså rekommenderat att under dessa dagar utföra många frivilliga gudstjänsthadnligar (´ibada), som att fasta under de första nio dagarna; göra dhikr utöver det vanliga, särskilt takbir och tahlil, läsa den Heliga Koranen osv. Tag detta tillfälle i akt – för vi kan aldrig vara säkra på att få leva till nästa år och kunna ta igen det vi missat! Visa ditt bästa med bön, dhikr, Koranläsning, och besök moskéerna oftare än vanligt, så att du gör dig förtjänt av ´Id-festen, även om du inte gör Hajj. Vi kommer att tala mer om detta på ´Arafat-dagen inshaAllah. Därmed sänder jag hälsningar och du´a till alla som läst detta till slutet. Shaykh Muhamamd al-Yaqoubi ---- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Regeringsuppdrag: Religiös slakt (2007)

    Sammanfattning: Djurskyddsmyndigheten har av regeringen fått i uppdrag att studera, analysera och utvärdera användandet av bedövning efter snittläggning (s.k. post-cut stunning) i samband med religiös slakt av nötkreatur i andra länder. Djurskyddsmyndigheten har vidare fått i uppdrag att följa utvecklingen, särskilt i Nya Zeeland, av den teknik som används inom elbedövning av nötkreatur vid religiös slakt. Djurskyddsmyndigheten har slutligen fått i uppdrag att göra en litteraturgenomgång av nyare publikationer på området religiös slakt. Djurskyddsmyndigheten är medveten om frågans komplexitet, och vill därför betona att denna rapport endast omfattar de aspekter på religiös slakt som specifikt nämns i uppdraget enligt ovan. Arbetet inom uppdraget har omfattat möten med muslimska och judiska företrädare samt representanter för djurskyddet, slakteribranschen och berörda myndigheter. Inom den muslimska gruppen finns viss acceptans för bedövning före snittläggning, under förutsättning att denna bedövning är reversibel. Både muslimska och judiska företrädare skulle eventuellt kunna acceptera bedövning efter snittläggning. Den halalslakt som idag förekommer i Sverige görs på djur som bedövats före snittläggning i enlighet med djurskyddsföreskrifterna, antingen genom användning av reversibel bedövning (elbedövning) eller irreversibel bedövning som inte leder till omedelbart hjärtstillestånd (bultpistol). Två studieresor har genomförts inom ramen för uppdraget. Dessa gjordes i syfte att studera bedövning efter snittläggning i samband med religiös slakt, d.v.s. post-cut stunning. Besöken genomfördes i Österrike respektive USA. Utvärdering av post-cut stunning (bedövning efter snittläggning), med bultpistol på nötkreatur: Baserat på egna iakttagelser, information från kollegor och uppgifter i litteraturen gör Djurskyddsmyndigheten bedömningen att hanteringen av djuren i samband med post-cut stunning fram till snittläggningen kan göras på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt, under förutsättning att djuren hanteras lugnt och fixeringsboxen är väl utformad, så att djuren är fixerade under en mycket kort tid och risken för att djuren skall skadas under hanteringen minimeras. Detta gäller endast fixering av upprättstå- ende djur. Den typ av roterande bedövningsbox, känd som ”Weinberg pen”, som också studerats bedöms inte ha möjlighet att över huvud taget uppfylla djurskyddskraven i Sverige. I de två fall som Djurskyddsmyndigheten har haft möjlighet att studera post-cut stunning i praktiken har intervallet mellan snittläggning och bedövning varit relativt långt. I det ena fallet var intervallet 12-15 sekunder långt, av praktiska skäl, och djuren befann sig då vända på rygg eller sida under en stor del av tiden. I det andra fallet stod djuren upp under snittläggningen, och intervallet till bedövning var då 30 sekunder till 5 minuter, av religiösa skäl. Ingendera metoden kan som helhet anses djurskyddsmässigt acceptabel. Det finns beskrivningar av hur post-cut stunning av nötkreatur kan genomföras på upprättstående nötkreatur, och där bedövningen lagts inom 5-10 sekunder efter snittläggningen. Ur ett djurskyddsperspektiv är ett så pass kort intervall naturligtvis att föredra framför längre intervall, men måste fortfarande ses som en klar djurskyddsmässig försämring jämfört med konventionell bedövning före snittläggning. Det har, trots ihärdiga ansträngningar, inte heller varit möjligt att få tillträde till något slakteri som tillämpar post-cut stunning med så kort intervall, och Djurskyddsmyndigheten anser sig därför inte kunna utvärdera den tillämpningen av metoden i detalj, då vetenskapliga studier saknas i litteraturen. Djurskyddsmyndigheten drar, efter genomförandet av uppdraget, följande slutsatser angående användningen av bedövning av nötkreatur efter snittläggning (”post-cut stunning”). • Det är Djurskyddsmyndighetens bedömning att fixering i upprätt ställning på det sätt som beskrivits ovan kan genomföras på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt, men att risken ändå är mycket stor för att brister i utrustningen eller i handhavandet av densamma leder till onödig stress eller skador på djuret. • Djurskyddsmyndigheten anser att om bedövning efter snittläggning över huvud taget skall kunna övervägas så måste effektiv bedövning läggas omedelbart efter det att snittläggning påbörjats. Då det i dagsläget saknas vetenskapligt underlag gällande djurskyddsaspekter vid sådan bedövning genomförd i praktiken, torde väl utformade systematiska vetenskapliga studier vara nödvändiga innan sådana överväganden kan göras. • Djurskyddsmyndigheten vill betona vikten av snabb avblodning, vilket gäller både vid slakt av bedövade djur och vid tillämpning av post-cut stunning. Kunskaper och skicklighet hos slaktaren är här avgörande. Viktigt är också utrustningens utformning, då denna måste möjliggöra korrekt snittläggning så att avblodningen kan ske snabbt och utan hinder.

  • Juha: Priset för rök

    Priset för rök På en marknadsplats i Akshehir gick en fattig man förbi ett grillstånd. En bit grillat kött kostade 1 yen, men han hade inte råd med det, så han tog en brödbit ur sin ficka, höll den över röken från grillen, och åt sedan upp den. När han skulle gå, ropade försäljaren till

  • Bönetidskalkylator: muwaqqit.com

    http://muwaqqit.com

  • Juninatt | Harry Martinsson

    Juninatt av Harry Martinsson Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan de ha mörknat spegla morgonsolens lågor. Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess

  • SKT's ambulanser går in i Syrien | turkiska/svenska

    SKT’S AMBULANSER GÅR IN I SYRIEN Turkiskt reportage (ca 4 min) Klicka “CC” för SVENSK TEXT Måndagen den 8 april 2013 gick SKT’s andra konvoj med 28 fullt utrustade ambulanser över gränsen mellan Turkiet och Syrien. I detta korta reportage får vi bl.a. höra en syster från England som deltog i konvojen, och syrier som flyr över gränsen mellan Syrien och Turkiet. Videolänk: http://www.youtube.com/watch?v=xXuP7so37WA&list=PLRQ3cg94EWU4hDpThoq6NleTMwqjTEClT ----- Gilla rahma.se - https://www.facebook.com/gilla.rahma.se

  • Hadith: Jag var profet före Adam

    Förklaring av hadithen: ”Jag var Profet redan när Adam fortfarande befann sig mellan kropp och själ” Med tack till Abdussalaam Nordenhök | http://darqawi.se/ När vi samlades så hörde jag (‘Abdus-Salām as-Sarghīnī al-Hasanī) honom (Abu’l-Fayd Muhammad b. al-Kabīr al-Kattānī) säga om hadithen ”jag var en Profet när Adam fortfarande befann sig mellan kropp och själ”: ”Denna

  • Risala Sharh al-Sadr | Imam Ghazali

    Förberedelse inför döden Risala Sharh al-Sadr – Om bröstets vidgande av Imam Muhammad Abu Hamid al-Ghazali Översatt av B. Muhammad bmk skribent=bmk بسم الله الرحمن الرحيم I Allah’s den Nåderikes, den Barmhäriges Namn Endast Honom sätter vi vår tillit till, endast hos Honom söker vi hjälp. Lov och pris tillkommer Allah, och välsignelser över Allah’s

  • Sufins färd på Guds väg | Imam Qushayri

    Tartib al-suluk fi tariq Allah — sufierns färd på Guds väg steg för steg Av Imam Abul Qasim al-Qushayri Översatt till svenska av Göran Ogén I Guds, den barmhärtige förbarmarens namn! 1. Mäster Abū ‘l-Qāsim cAbd al-Karīm bin Hawāzin al-Qushayrī {må Gud finna behag i honom!} sade: – Gudstjänaren måste has gjort sig fri från

  • Zakat al-Fitr enligt Maliki-skolan

    Baserat på “Qutayrātul-‘Itr fi Ahkām Zakāt al-Fitr” av Muhammad Abdullahi al-Yurubawi Översatt och sammanställt av Idris F Brusi I Guds namn, den mest barmhärtige mot sin skapelse, den barmhärtige mot de troende. Må Han sända de bästa av välsignelser och den renaste friden över vår mästare Muhammed hans familj och nobla följeslagare. Zakāt al-fitr är

  • Om Profeternas felfrihet | Sh. M. Yaqoubi

    Om Profeternas felfrihet | Sh. Muhammad al-Yaqoubi Sheikhen förklarar vad det innebär att Profeterna är syndfria, och logiken i detta utifrån den Islamiska trosläran. Gilla rahma.se - http://www.facebook.com/gilla.rahma.se